Jump to content

"lim" för leukoplast/skavsårstejp

Waldemar

Recommended Posts

Som rubriken klargör - finns det något medel att applicera mellan foten och tejpen när den lossnat, så att man inte behöver klippa av biten eller tejpa om så fort detta händer?

Ja!, Stadium har en spray som man ska använda när det är blött och liknande väder pågår.

Tyvärr är det ganska stora behållare (modell sprayburk - klottrare) men de funkar väldigt bra åt det.

Leukoplast som lossnar? Det har jag aldrig råkat ut för.

Jag vet ingen annan tape som sitter så hårt. Brukar snarare vara svårt att få bort den (i synnerhet ifall man trots tapen har fått en blåsa under den).

Hej!

Rekomenderar Elastoplast istället för Leucoplast, elastisk klisterbinda som om den sätts på torr hud sitter kvar i veckor. Har gått nere i Holland 6ggr och då fungerade det bra!

/Gusten ,O

Tillägg:

Se bara till att raka benen där tejpen ska sitta, det är en aning smärtsamt att slita loss tejpen annars ;)

Tillägg:

Se bara till att raka benen där tejpen ska sitta, det är en aning smärtsamt att slita loss tejpen annars ;)

Kan bara instämma i ovanstående med tillägget att dom första marchtimmarna även dom kan orsakar viss smärta om man tejpat områden på kroppen där huden rör sig. Sitter som f*n och om man går några mil med insida lår tejpade sitter det inte många hårstrån kvar i huden när tejpen avlägsnas. Så rakhyvel kan vara bra om man inte gillar långsam vaxning.

Tillägg:

Kan bara instämma i ovanstående med tillägget att dom första marchtimmarna även dom kan orsakar viss smärta om man tejpat områden på kroppen där huden rör sig. Sitter som f*n och om man går några mil med insida lår tejpade sitter det inte många hårstrån kvar i huden när tejpen avlägsnas. Så rakhyvel kan vara bra om man inte gillar långsam vaxning.

Man fixar någon polare som kan slita av den, Tandskydd rekomenderas för att inte krossa sina egna tänder.. :wub:

Man fixar någon polare som kan slita av den, Tandskydd rekomenderas för att inte krossa sina egna tänder.. :lol:

Almkvist: första förband duger till tandskydd :wub:

Minns fotvårdsgenomgången i GU: "Det är inget gay med att raka benen".

Dock var det ett antal kamrater som fick frågan av vissa damer varför deras ben såg ut som de gjorde. :clap::lala:

@Waldemar

En ytterliggare sak som vi fick inbankat under GU: "Om ni gjort rätt från början....!"

Om du ser till att fötterna är rena och torra när du tejpar dem så är risken för lossnande tejp väldigt liten. Andra heta tips är att runda kanterna med hjälp av saxen (inget lossnar så snabbt som ett hörn...) och sist men inte minst, när du lagt på tejpen och inte har någon som helst tillstymmelse till veck, lägg handen ovanpå tejpen och få den kroppsvarm innan du drar på dig sockorna igen.

Den tejpen sitter stenhårt!

Edited by Sytare

Min personliga erfarenhet (gick med foten inpackad från mars till november under GU) är att man inte behöver klippa bort några veck när man tejpar med Leukoplast. Den är såpass smidig att de små flikarna som bildas inte ens rår på mina veka fötter. Jag skulle snarare påstå att bortklippta veck ökar risken för skavsår och lossnad tejp. Notera att jag talar om tejpning över hälen.

Om man får veck när man tejpar med Elastoplast... Ja då är man en riktig :banghead: