Jump to content

träning dagen efter

victor_r

Recommended Posts

tjena tjena, när jag har varit ute och festat blir jag ofta väldigt träningssugen dagen efter och vill gärna ta en joggingtur. ofta har jag fått höra att det kan vara skadligt att springa eller styrketräna när man tidigare druckit alkohol? ligger det någon sanning i detta? och är det i så fall så att man inte kan träna på hela dagen eller är det som med att köra bil att man brukar kunna göra det fram imto kvällen?

jag har iaf inget exakt svar på frågan.. men jag har läst i nåra tidningar på gymmet att alkohol r tränarens värsta fiende.. det är farligt att träna med alkohol i kropen och det kan i vissa fall leda till sterilitet stod det..

Det där med sterilitet låter lite konstigt tycker jag men vem vet...

Däremot kan du vara säker på att kroppen i princip inte kommer kunna tillgodogöra sig något av träningen. Kroppens prio ett är att bryta ner alkoholen och under den tid det sker kommer du inte kunna bygga muskler m.m. på det sätt du önskar. Kort och gott skit i att träna dagen efter. Om man ska vara petig ska man inte träna samma dag heller (innan man börjar hinka i sig).

Det där med sterilitet låter lite konstigt tycker jag men vem vet...

Däremot kan du vara säker på att kroppen i princip inte kommer kunna tillgodogöra sig något av träningen. Kroppens prio ett är att bryta ner alkoholen och under den tid det sker kommer du inte kunna bygga muskler m.m. på det sätt du önskar. Kort och gott skit i att träna dagen efter. Om man ska vara petig ska man inte träna samma dag heller (innan man börjar hinka i sig).

Faktum är att det är "bättre" att träna på bakfyllan dagen efter än samma dag som du börjar med kröken. Inget av alternativen är dock att rekommendera. Detta gäller styrketräning, tränar man löpning borde man ju fortfarande kunna få bättre kondition trots bakfylla.

• 4 weeks later...

Vad är egentligen de negativa effekterna av att dricka alkohol när man styrketränar?

Har hört diverse "skräck"-historier av polarna, att en fylla förstör en veckas träning, att muskelmassan minskar efter en fylla, att om du druckit alkohol så tar det 2 veckor innan du kan styrketräna igen. Vad är egentligen sant om alkohol i samband med styrketräning?

Är det inte så att kroppen lägger mycket energi på att få ut "giftet" ur kroppen, alltså den prioriterar det först, sen muskelbyggnad. Vad jag har hört iaf, någon mer kunnig får gärna fylla i eller rätta :/

Vad är egentligen de negativa effekterna av att dricka alkohol när man styrketränar?

Har hört diverse "skräck"-historier av polarna, att en fylla förstör en veckas träning, att muskelmassan minskar efter en fylla, att om du druckit alkohol så tar det 2 veckor innan du kan styrketräna igen. Vad är egentligen sant om alkohol i samband med styrketräning?

Har också hört en massa skräckhistorier... Som vanligt litar jag inte ett smack på teorier och fysiologiska förklaringar från diverse läkare som saknar träningserfarenhet utan håller mig till det jag vet. Det jag vet är att jag själv har kunnat bygga bra med muskler trots en del festande (minst en gång i veckan iaf, man är ju studentjävul). Har även polare som festat rätt hårt under träningsperioder utan att det verkat negativt. DOCK kanske resultaten hade vart ännu bättre utan festandet? Det kan man bara spekulera i ju, men det där att det ska slita en massa på kroppen tror jag inte på. Ska man tävla i BB el. AF kanske man ska hålla sig undan kröken ett tag dock.

• 2 weeks later...

Längst ner på denna sida Apoteket om att träna efter drickat.

"Motion och träning kan vara direkt skadligt när man har druckit alkohol. Då är redan reaktionsförmågan nedsatt, balansen sämre och hjärtat redan hårt ansträngt.

Det är inte heller bra att träna hårt innan kroppen fått hämta sig; när man är dagen efter. En sådan träning bryter ner i stället för att bygga upp."

Även om dom är litegrann part i målet, så borde uppgiften i alla fall inte vara ren lögn. :)

Gjorde misstaget att träna några timmar efter jag lämnat blod. Gick rätt ok i början, men uthålligheten var noll och efter en halvtimma var det lika bra att lägga ner, kände mig som en 90åring som gjort 5 maxpulstest på raken, hade lika gärna kunnat sitta hemma och slappat framför tvn.

Inte för att det har med alkohol att göra, men iallafall.

Längst ner på denna sida Apoteket om att träna efter drickat.

"Motion och träning kan vara direkt skadligt när man har druckit alkohol. Då är redan reaktionsförmågan nedsatt, balansen sämre och hjärtat redan hårt ansträngt.

Det är inte heller bra att träna hårt innan kroppen fått hämta sig; när man är dagen efter. En sådan träning bryter ner i stället för att bygga upp."

Även om dom är litegrann part i målet, så borde uppgiften i alla fall inte vara ren lögn. :)

Så sant. Har dock hört att det är "bättre" (läs: minst dåligt) att fysa dagen efter än på samma dag som man har planerat galej. Dock så försvinner ju iom detta den beryktade discobyggningen som kan ha klara fördelar genom att förbättra oddsen för kvinnligt sällskap ute på lokal. Har jag hört asså, jag har aldrig provat själv förstås... 0:)

Varför inte göra tvärtom?

Jag tycker att det är fantastiskt gott att ta en öl efter träningen i stället för någon sötsliskig sportdryck.

Sitter just nu med en öl efter att ha sprungit en sväng. Man måste ju ha något mål med träningen. :lala:

• 2 months later...

Har if ett någolunda svar på skräckhistorierna.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15854&a=236711

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...