Jump to content

Polisrytteri

UAV

Recommended Posts

Ibland kan jag tycka det är konstigt att polisen fortfarande använder hästar. Men dessa är ju respektingivande och borde ge bra överblick.

Dock tycks utveckling inom polisryttarnas utrustning gå bakåt.

Jämför dessa bilder:

slag_etta.jpg

A21.jpg

Att hästen inte förses med bättre skydd än plastskärm är märkligt. Vore en morgonstjärna

eller hillebard att ta i? :)

Frågorna borde ju bli mer aktuella när vänsterbuset organiserar sig i osynliga partiet m.m.

Har agerat figurant åt Polisryttarna och de vet verkligen hur man använder hästens storlek och tyngd för att få en att flytta sig :blink:

Trotts att man hållit på med hästar i snart 8 år så ryggar man ändå tillbaka när man ser STOOOORA hästarna komma emot en.

mmmm,det intrycket jag fått är att hästar är ett ruggigt effektivt "vapen".

Framförallt är hästen effektiv mot samlingar med mestadels män eftersom män i större utsträckning är "hästrädda" enligt en djurpsykolog.

Hade en jobbarkompis, finländare, 160 kg stor och som bara bestod av muskler och ett enormt hjärta. Han berättade på stapplande svenska en dag att han hade plastat in dotterns häst med gladpack därför att han tyckte synd om den när den blev blöt i regnet.

Det var bara svansen och mulen som stack ut ur plastpaketet. :blink:

mmmm,det intrycket jag fått är att hästar är ett ruggigt effektivt "vapen".

Framförallt är hästen effektiv mot samlingar med mestadels män eftersom män i större utsträckning är "hästrädda" enligt en djurpsykolog.

Hade en jobbarkompis, finländare, 160 kg stor och som bara bestod av muskler och ett enormt hjärta. Han berättade på stapplande svenska en dag att han hade plastat in dotterns häst med gladpack därför att han tyckte synd om den när den blev blöt i regnet.

Det var bara svansen och mulen som stack ut ur plastpaketet. :blink:

Jag hoppas att det var en leksak tror inte en riktig häst skulle vara så medgörlig till att bli invirad i gladpack. :)

När polisrytteriet ses, studeras och allmänt dyker upp så funtar jag alltid på en liten scen från en film om Ghandi.

Vad skulle hända om hela AFA-högen bara la sig ner när polisrytteriet agerar? Skulle hästarna bara stanna då också, så pass att man kan dra poliserna i backen, eller är det bara en träningssak?

När polisrytteriet ses, studeras och allmänt dyker upp så funtar jag alltid på en liten scen från en film om Ghandi.

Vad skulle hända om hela AFA-högen bara la sig ner när polisrytteriet agerar? Skulle hästarna bara stanna då också, så pass att man kan dra poliserna i backen, eller är det bara en träningssak?

Visa mig de AFA anhängare som har sinnenärvaro nog att lägga sig ner på asfalten när de blir stormade av ett tio tal (eller hur många de nu är?) hästar?

Förövrigt gillade jag idén med morgonstjärnan.. :clap:

Man kan minsann få en häst att gå framåt ändå, tar du i nog med skänklarna så går hästen framåt, jag lovar :P

Sen kan man alltid komma i full galopp och då tar det sin lilla tid att stanna.

Vore det inte bra med något slags skydd på hästen mot stenar?

Buset har ju återuppfunnet fotanglar och dessa funkade ju en gång i tiden mot beriden trupp. Undrar om AFA har kontakter inom värdetransportrånsligorna (långt ord) och kan fixa anglar eller om de rentav är så händiga att de kan tillverka dessa själva. Kan man göra heltäckande hästskor som skydd mot fotangel?

Jag googlade lite och hittade detta: hästskydd. Hur funkar de två sista prylarna? Skärmskydd som polisen tycks ha: länk.

Man kan minsann få en häst att gå framåt ändå, tar du i nog med skänklarna så går hästen framåt, jag lovar :P

Om du har hållt på med hästar i åtta år så borde du veta bättre än att lova sånna saker.. :D. Försök med det på en häst så ska du se hur dom reagerar, det är inga maskiner som man bara ökar gasen på :)

Om du har hållt på med hästar i åtta år så borde du veta bättre än att lova sånna saker.. ,O. Försök med det på en häst så ska du se hur dom reagerar, det är inga maskiner som man bara ökar gasen på ,O

Hehe, det är sant men hänger också på hur hästen är utbildad. Visst, i större delen av fallen ställer sig hästen på bakbenen men det går att få de att gå framåt. Dock så var kanske min metod inte den rätta men ironi och liknande har en förmåga att försvinna via texten :lala:

Visst, i större delen av fallen ställer sig hästen på bakbenen men det går att få de att gå framåt.

En häst som stegrar sig en meter framför ansiktet på Anarkist-Anders borde väl ha ungefär samma effekt...?

Vore det inte bra med något slags skydd på hästen mot stenar?

Buset har ju återuppfunnet fotanglar och dessa funkade ju en gång i tiden mot beriden trupp. Undrar om AFA har kontakter inom värdetransportrånsligorna (långt ord) och kan fixa anglar eller om de rentav är så händiga att de kan tillverka dessa själva. Kan man göra heltäckande hästskor som skydd mot fotangel?

Jag googlade lite och hittade detta: hästskydd. Hur funkar de två sista prylarna? Skärmskydd som polisen tycks ha: länk.

Man har på rytteriet gjort försök med diverse lösningar på skydd, men inget annat än nuvarande lösning har fungerat tillfredställande. Men man håller så klart ögonen öppna om vettiga alternativ skulle dyka upp.

Intressant ämne.

Tänk er en kavallerichock i karolineranda (knä om knä) mot snorungarna, vilken syn: 0:),O

I sydamerika nyttjar polisen "oxpiska" från hästryggenmot buset, kanske vore nått för våra poliser att prova, har där även sett en form av schabrak/brynja för hästar.

Övar fd K1 fortfarande kavallerichock i den gamla skolan, ryktet säger att det genomfördes som en kul grej för dragonerna strax innan muck, och blåmärken var frekventa.

Man har på rytteriet gjort försök med diverse lösningar på skydd, men inget annat än nuvarande lösning har fungerat tillfredställande. Men man håller så klart ögonen öppna om vettiga alternativ skulle dyka upp.

Polishästarna är ganska slitna så de kanske inte bör släpa runt på mer vikt men att kopiera äldre tiders skydd med bättre material bör inte vara omöjligt, det kostar en slant i utvecklingsarbete och marknaden är inte så stor så att ha råd med det är en annan femma.

Kommer att tänka på en händelse i Norge för ett 10 tal år sedan där en demonstrant sticker en kniv i polishästen och polisen måste rädda vederbörande från att bli lynchad av dom andra demonstranterna.

Polishästarna är ganska slitna så de kanske inte bör släpa runt på mer vikt men att kopiera äldre tiders skydd med bättre material bör inte vara omöjligt, det kostar en slant i utvecklingsarbete och marknaden är inte så stor så att ha råd med det är en annan femma.

Medeltidsmundering fast med kompositer istället för stål? :mellow:

Eh, om buset unisont lägger sig ner på backen är väl problemet löst, eller? Det är ju rätt svårt att slå sönder Hötorget liggandes på rygg...

Eh, om buset unisont lägger sig ner på backen är väl problemet löst, eller? Det är ju rätt svårt att slå sönder Hötorget liggandes på rygg...

Jag tror att Sytare syftade till att upploppsmakarna skulle lägga sig ned för att få stopp på hästarna precis framför sig för att sedan ställa sig upp och slita ryttarna ur sadeln.

Jag tror att Sytare syftade till att upploppsmakarna skulle lägga sig ned för att få stopp på hästarna precis framför sig för att sedan ställa sig upp och slita ryttarna ur sadeln.

Då får det vara en riktigt iskalla typer som lägger sig ner framför polishästarna.

Att slita en ryttare ur sadeln är ju inget man gör i en handvändning. Ryttaren sitter fortfaranedepå 500 kilo muskler, som allvarligt kan skada demonstranten.

Intressant ämne.

Tänk er en kavallerichock i karolineranda (knä om knä) mot snorungarna, vilken syn: :blink::camo:

I sydamerika nyttjar polisen "oxpiska" från hästryggenmot buset, kanske vore nått för våra poliser att prova, har där även sett en form av schabrak/brynja för hästar.

Övar fd K1 fortfarande kavallerichock i den gamla skolan, ryktet säger att det genomfördes som en kul grej för dragonerna strax innan muck, och blåmärken var frekventa.

Min kusin vid Livgardet har tränat på att från hästrygg fått sticka sabel i docka. Han gör värnplikten nu.

Intressant ämne.

Tänk er en kavallerichock i karolineranda (knä om knä) mot snorungarna, vilken syn: :/:)

Såg inte till något sådant på min tid där iallafall.

Skulle vara kul att se med tanke på MP's och 4 skv's problem att sitta kvar i sadeln under betydligt lungnare förhållanden. Skulle bli ett litet helsike att samla in hästarna efteråt, samt frakta vpl till sjukhus.

Men det skulle se kul ut :D0:)

håller med lite här ta 10-15 poliser till häst med batongen i vädret och knä om knä och sedan beordra gå på.

Tror inte någon skulle sitta/stå kvar och mötta detta.

Jag vet att jag skulle springa fort som fan någon annanstans.

Gå på funkade väldigt bra med sköldar och soldater till fots också ;)

Vi i 2004/05 fick aldrig göra det men några befäl hade tydligen provat och de lyckades som bäst ha 7 man i bredd innan hästarna blev osams och ville bort :P

håller med lite här ta 10-15 poliser till häst med batongen i vädret och knä om knä och sedan beordra gå på.

Tror inte någon skulle sitta/stå kvar och mötta detta.

Jag vet att jag skulle springa fort som fan någon annanstans.

Gå på funkade väldigt bra med sköldar och soldater till fots också ;)

Varför får kombitanionen sköldbärande poliser + kvalleristöt mig att tänka på hur Romarna (polisen) slogs mot barbarerna (demonstranterna) :Malaj:

Intressant ämne.

Tänk er en kavallerichock i karolineranda (knä om knä) mot snorungarna, vilken syn: :blink:0:)

Jag övade svängar och uppvändningar i och "anfall" med helpluton (vi var ca 50 man). Jävligt mäktigt att rida i klossar om 4 på led och vända på 10 meter och stå på med 25 hästar i linje (ett led bakom) och sen gå upp i trav.. och sen vända med samma formation. Innersta hästen vänder man på stället, den yttersta måste gå upp i galopp för att hänga med i vändningen.

Jag tror inte vi gick upp i galopp i "chock formationen", men det var ingen som satt av.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...