Guest Sandström Posted July 7, 2006 Report Share Posted July 7, 2006 Goddagens alla nätstridisar :P Läget är som så, att jag har en kompis som hävdar att han ska rycka in som Sjöbevakningsplutonbefäl 2007, och att han då ska köra en "civil" stridsbåt 90. Någon som kan upplysa mig om sanningshalten i detta, då jag inte någonstans kan hitta befattningen Sjöbevakningsplutonbefäl, varesig här, på google eller på Lumpen.nu. Vet dock med mig att det finns Sjöbevakningsgruppbefäl. Och dennas uppgift är att sitta i en sjöbevakningscentral och övervaka farleder mm. Och för att få köra någon typ av båt i marinen så krävs det väl att man är stridsfordonsförare eller något liknande? Och detta kräver väl en extramönstring? Kan någon bekräfta ovanstående så att jag kan sätta honom på plats, alternativt bevisa att jag har fel så att jag kan be honom om ursäkt för att jag inte trott honom? :P Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lanbada Posted July 8, 2006 Report Share Posted July 8, 2006 Vad jag vet är sjöbevakare eller slöbevakare som de också kallas placerade inne i någon sjöbevakningscentral gömd i diverse berg. De kommer väldigt sällan i närheten av någon båt. Men han kanske menar någon av bevakningsbåtsplutonerna i malmö, göteborg eller visby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted July 8, 2006 Report Share Posted July 8, 2006 polaren som ska vara sjöbevakare kommer iallafall sitta inspärrad i muskö hela tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted July 8, 2006 Report Share Posted July 8, 2006 (edited) Har inte heller hört talas om varken SjöbevakningsPB eller sjöbevakare med sjötjänst. Däremot finns det ju som tidigare nämnt PB-befattningar på bevakningsbåtarna men då är det ju inte tal om några stridsbåtar, civila eller ej. För övrigt är de båtförare som tillhör ekipaget i flottan (eller var det tidigare iaf) uttagna redan från den vanliga mönstringen (några bytte även till sig tjänsten). Du skulle ju kunna fråga din kompis var han fått sin information om tjänsten för att få lite mer kött på benen. Edit: Onödig qoute... Edited July 8, 2006 by Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted July 8, 2006 Report Share Posted July 8, 2006 Will do. Men han är känd för att "krydda lite" redan sedan tidigare så... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted July 8, 2006 Report Share Posted July 8, 2006 Man kan ju skratta åt alla påhitt och fantasier. Sjöbevakarns sitter i sitt berg och bevakningsbåtarna är deras förlängda arm (mobila radarstation). De ända som använder civila stridsbåtar är väl polisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted July 8, 2006 Report Share Posted July 8, 2006 Man kan ju skratta åt alla påhitt och fantasier. Sjöbevakarns sitter i sitt berg och bevakningsbåtarna är deras förlängda arm (mobila radarstation). De ända som använder civila stridsbåtar är väl polisen. OT Och sjöräddningen. SLUT OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted July 8, 2006 Report Share Posted July 8, 2006 Som jag misstänkte då då... Han ska få sig en liten släng av skitsnackssleven :P Tack för alla svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victor_r Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 Som jag misstänkte då då... Han ska få sig en liten släng av skitsnackssleven :P Tack för alla svar. jag hadfe en kompis som sa att han var uttagen till ubåtstekniker:P nån som har nån info om den tjänsten? det roliga var att han sa att han inte gjorde klart mönstringen, att han inte gjordcde något fystest eller begåvningstest(lr vad de nu kallar de) utan att han tillskrevs den platsen efter första läkarbesöket:P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 det roliga var att han sa att han inte gjorde klart mönstringen, att han inte gjordcde något fystest eller begåvningstest(lr vad de nu kallar de) utan att han tillskrevs den platsen efter första läkarbesöket:P Det låter inte riktigt rätt. Två saker ska vara avklarade innan man skrivs in till ubåtstjänst: En omfattande läkarundersökning kallad SUB3 och utbildning i fri uppstigning. Ingen skrivs in utan att dessa har genomförts. Det är möjligt att detta även gäller övriga tjänster inom försvaret där man tar sig vatten över huvudet. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victor_r Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 det roliga var att han sa att han inte gjorde klart mönstringen, att han inte gjordcde något fystest eller begåvningstest(lr vad de nu kallar de) utan att han tillskrevs den platsen efter första läkarbesöket:P Det låter inte riktigt rätt. Två saker ska vara avklarade innan man skrivs in till ubåtstjänst: En omfattande läkarundersökning kallad SUB3 och utbildning i fri uppstigning. Ingen skrivs in utan att dessa har genomförts. Det är möjligt att detta även gäller övriga tjänster inom försvaret där man tar sig vatten över huvudet. /mdn haha jo jag trodde inte heller att det var sant för en sekund, för han fick ju frisedel tillslut sa han=) även det efter det första läkarbesöket:P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 det roliga var att han sa att han inte gjorde klart mönstringen, att han inte gjordcde något fystest eller begåvningstest(lr vad de nu kallar de) utan att han tillskrevs den platsen efter första läkarbesöket:P Det låter inte riktigt rätt. Två saker ska vara avklarade innan man skrivs in till ubåtstjänst: En omfattande läkarundersökning kallad SUB3 och utbildning i fri uppstigning. Ingen skrivs in utan att dessa har genomförts. Det är möjligt att detta även gäller övriga tjänster inom försvaret där man tar sig vatten över huvudet. /mdn Du jag blev då inskriven före FUn iaf. dock hade jag fått byta tjänst om jag inte hade klarat den.. Du var inskriven som något annat först, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 mdn jag vart också inskriven direkt precis som kockis, dock med kravet på att jag klarade SUB3/FU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Du jag blev då inskriven före FUn iaf. dock hade jag fått byta tjänst om jag inte hade klarat den..Du var inskriven som något annat först, eller? Vill minnas att mdn var inskriven som syte på en riktig båt som ju håller sig över ytan först, det var åtminstone det stående samtalsämnet på bussen ner till K-krona för första gången... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Du jag blev då inskriven före FUn iaf. dock hade jag fått byta tjänst om jag inte hade klarat den..Du var inskriven som något annat först, eller? mdn jag vart också inskriven direkt precis som kockis, dock med kravet på att jag klarade SUB3/FU Jag får nog ge mig på den punkten då. Kan vi i alla fall komma överens om att det inte är standardförfarande att man blir inskriven innan FU och SUB3? I Kockis fall vill jag minnas att det berodde på speciella omständigheter. Vill minnas att mdn var inskriven som syte på en riktig båt som ju håller sig över ytan först, det var åtminstone det stående samtalsämnet på bussen ner till K-krona för första gången... "Halkade in på ett bananskal", "Shanghajad av lt. U", uttrycken för hur jag hamnade på 1.ubflj är många. Och, jo, jag vet att du har fått höra historien en eller två gånger för mycket. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 Du jag blev då inskriven före FUn iaf. dock hade jag fått byta tjänst om jag inte hade klarat den..Du var inskriven som något annat först, eller? mdn jag vart också inskriven direkt precis som kockis, dock med kravet på att jag klarade SUB3/FU Jag får nog ge mig på den punkten då. Kan vi i alla fall komma överens om att det inte är standardförfarande att man blir inskriven innan FU och SUB3? I Kockis fall vill jag minnas att det berodde på speciella omständigheter. /mdn Jo lite speciella omständigheter var det väl. Den där tandläkaren ville ju att jag skulle ta bort en tand. De flästa har ju gjort klart sin SUB3 och FU innan inryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts