Jump to content

Vilka missioner?

Recommended Posts

I vilka av följande FN-missioner har vi haft svenskar? Jag har inte koll på vilka alla är om jag ska vara ärlig :D

* UNAMIC

* UNAMIR

* UNIFIL

* UNMIK

* UNOSOM

* UNPROFOR

* UNTAC

* UNTAES

Jag har personligen träffat svenskar som tillhört UNIFIL, UNMIK och UNPROFOR. Övriga kan jag inte uttala mig om.

/Dexter

I vilka av följande FN-missioner har vi haft svenskar? Jag har inte koll på vilka alla är om jag ska vara ärlig :lol:

* UNAMIC

* UNAMIR

* UNIFIL

* UNMIK

* UNOSOM

* UNPROFOR

* UNTAC

* UNTAES

UNAMIC och UNTAC var missioner i Kambodja, hade vi inte minröjningspersonal där?

UNAMIR var i Rwanda, tveksamt om vi hade svenskar där, eventuellt civila (internationals eller volunteers) inom FN-systemet.

UNOSOM var missionen i Somalia där Sverige bl.a. bidrog med ett fältsjukhus.

UNTAES var i Kroatien, "UNITED NATIONS TRANSITIONAL AUTHORITY IN EASTERN SLAVONIA, BARANJA AND WESTERN SIRMIUM" (January 1996 - January 1998). Vet inget om missionen och svensk personal, samma läge som UNAMIR?

/G.L.

• 2 weeks later...

Vad jag vet har vi haft TRUPP i Egypten(Sinai), Kongo, Libanon, Cypern, Saudi arabien, Somalia, Kuwait, Väst sahara(Marocko), Kroatien, Bosnien, Makedonien, Serbien(Kosovo), Ungern, Israel(Gaza),Afghanistan, Liberia/Sierra leone, Uganda, då inräknat lite div skumrask NSE

Kanske glömde nåt.

Sen finns det ju en uppsjö med obeservatörer/shirbrig också

I modern tid alltså, dvs efter stridsvagnen uppfanns.