Jump to content

Semester

BA02

Recommended Posts

Jag har sökt, men inte funnit en bra tråd. Hoppas jag inte har gjort fel :D

Familjen har hyrt en stuga i Ljungskile i sommar. Vad bör man inte missa när man är där uppe?

Nu menar jag inte bara möp-attraktioner utan sådant som hela familjen kan uppskatta (2 vuxna, en 8-åring och en 2-åring).

Göteborg med Liseberg och ev universeum ligger högt på listan, liksom Havets hus i Lysekil.

Alla tips emottages tacksamt, både inomhus och utomhus-aktiviteter.

/ BA02

Jag har sökt, men inte funnit en bra tråd. Hoppas jag inte har gjort fel :lol:

Familjen har hyrt en stuga i Ljungskile i sommar. Vad bör man inte missa när man är där uppe?

Nu menar jag inte bara möp-attraktioner utan sådant som hela familjen kan uppskatta (2 vuxna, en 8-åring och en 2-åring).

Göteborg med Liseberg och ev universeum ligger högt på listan, liksom Havets hus i Lysekil.

Alla tips emottages tacksamt, både inomhus och utomhus-aktiviteter.

/ BA02

När du ändå är i Götet så kolla in marinmuseumet nere vid kajen, där den där stora jagaren ligger :)

Som medlem jag är så måste jag bara slå ett slag för NORDENS ARK strax innan smögen.

Inte det mest optimala i det här vädret dock, man får se mer under vinterhalvåret. Även djur blir trötta av värme! :banghead:

Är det shoppingväder så ta en tur uppåt.

Finns många affärer att gå loss i när man närmar sig norska gränsen.

Kan rekommendera att ta en titt i de stora affärerna för fritids/sportkläder som ligger i bland annat

Tanumshede.

Nordstan inne i gbg (shoppingcentrum) kanske kan vara värt att gå inom om du skulle vara i närheten och det är varmt och man vill uppleva lite air condition... Finns en del affärer, matställen fast affärerna är väl inget som inte finns i Malmö-Lund-Köpenhamn metropolen :)

Saluhallen kanske kan vara nåt och feskebrygga(tror jag den hette, va?) På gatorna runt saluhallen finns en hel del modeaffärer har jag för mig... Om man gillar sånt.

Nordstan inne i gbg (shoppingcentrum) kanske kan vara värt att gå inom om du skulle vara i närheten och det är varmt och man vill uppleva lite air condition... Finns en del affärer, matställen fast affärerna är väl inget som inte finns i Malmö-Lund-Köpenhamn metropolen :)

Saluhallen kanske kan vara nåt och feskebrygga(tror jag den hette, va?) På gatorna runt saluhallen finns en hel del modeaffärer har jag för mig... Om man gillar sånt.

feskekörka heter den, kompis! :blink:

• 3 weeks later...

Jaha, då var man hemma igen då....

En vecka i stugan, utan TV, utan internet och skitkass 3-mottagning. Jag överlevde och lyckades t o m komma ner i varv, vilket är ovanligt för stressiga jag. Ja, jag kunde komma ner i varv, trots "schemat".

Söndag: Havets hus i Lysekil var en höjdare. Jag som är natur men framförallt fiskeintresserad kunde lagt många timmar där inne, vilket troligen inte hade uppskattats av familjen. Så vi tog oss igenom i familjetempo.

Måndag: Torp köpcenter fick en hel del av mina pengar.

Tisdag: Liseberg var en höjdare (om man bortser från alla 1000-tals besökare). Balder, jag säger bara Balder!

Inte ens åskskurar kunde skrämma hem folk, tur att försvaret har utrustat mig med bra regnkläder.

Onsdag: Emaus i Uddevalla, som var en rofylld gård i vacker natur. Där kunde barnen komma i kontakt med djur, rida, lekplats, massa picknick-bord osv. Det hela var G R A T I S ! men självklart skänkte vi en slant i skattkistan.

Torsdag:Slappedag i stugan

Fredag: Skulle vi till Nordens Ark. Körde kringelikrokvägen ut till motorvägen, gasar upp, och "fan, glömde stänga fönstret i stugan". Tillbaka på kringelikrokvägen, stänger fönstret och gasar på lite extra igen på kringelikrokvägen. Ut på motorvägen och gasar ännu mer, då har den lilla i baksätet blivit åksjuk av min körning. Bara att stanna på motorvägen och torka spyor. Upptäcker mitt i röran att vi glömt skötväskan i stugan (tur att vi inte kom fram till Norden Ark). Helt uppenbart var det någon/något som inte tyckte att vi skulle till Nordens Ark. Bara att återgå till stugan och tvätta bilbarnstol, kläder osv...Ah, lika bra att storstäda stugan så vi kommer iväg tidigt på lördagen.

Lördag: Hemfärd. Hade blivit varnad för Göteborg av hyresvärdinnan. Skulle tydligen vara trafikstockning på grund av fest och friidrott, men det rullade på hur bra som helst...

Och nu sitter man framför datorn, TV:n är på i bakgrunden och jag försöker ta igen en veckas frånvaror från nätet :baskerKav:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...