Jump to content

Ljudämpad Kpist45

Power King

Recommended Posts

Tror aldrig jag hört en riktig ljuddämpare användas, men den var förbannat tyst. Det är inte så att amrisarna kommit över en Port Said i Irak och står och pepprar?

Edited by UAV

Vad är det som synligt skiljer den svenska, egyptiska och amerikanska varianten åt? Port Said och S&W är licens, så dom kanske ser identiska ut.

Drar han åt mantelringen innan han börjar skjuta? Ljuden innan han börjar skjuta matchar inte det, men det kanske är något annat som låter, det börjar ju redan när han lyfter upp k-pisten.

Eller är det så att ljuddämparen är fästad på något annat sätt än den vanliga manteln?

Drar han åt mantelringen innan han börjar skjuta? Ljuden innan han börjar skjuta matchar inte det, men det kanske är något annat som låter, det börjar ju redan när han lyfter upp k-pisten.

Det ser verkligen ut som att han drar åt mantelringen (eller kollar att den är åtdragen). Ljudet låter som vanligt magasinslammer.

Vad är det som synligt skiljer den svenska, egyptiska och amerikanska varianten åt? Port Said och S&W är licens, så dom kanske ser identiska ut.

Skall man vara petig tror jag inte att man kan säga att S&W M76 var en licenstillverkad Kpist m/45, den var snarare en något förändrad kopia.

De skilnader som är synligast tycker jag är utformning av sikte, pistolkolv och axelstöd (stödet fälls åt andra hållet på S&W).

Tillägg:

S&W M76

http://www.nazarian.no/images/wep/382_Smit...n_model_76.mpeg

http://www.army.lt/guns/gallery/S011.jpg

http://membres.lycos.fr/abpw/13-smgs/index_4.htm

Edited by uoff

Ja, jämfört med dom bilderna så är det defintivt inte en S&W.

Någon som har en bra bild på en Port Said, jag har försökte leta men inte hitta något.

Wikipedia om M/45.

Tour of Duty kommer jag ihåg, och blev glad varje gång M/45 var med.

Men dom har ju glömt den bästa filmen av alla* , där den är med: Film med världens bästa skådis...

Scenen där dom ska peppra en hiss vår hjälte borde komma ut ur:

"Jag brukar ha axelstödet infällt, för det känns mycket tuffare" (eller liknande).

* = nej, inte riktigt... :)

Scenen där dom ska peppra en hiss vår hjälte borde komma ut ur:

"Jag brukar ha axelstödet infällt, för det känns mycket tuffare" (eller liknande).

Ja det är ju Billy Bob Thornton som känner sig litet osäker:

Homer Carlton: Well, what do you think? Stock in or out?

Mercenary: I don't think it's going to make much difference.

Homer Carlton: Well, I do, see. 'Cause when it's out I kinda feel like a pussy, you know what I'm saying. And when it's in, it just feels like, I don't know, meaner or something and when I kill the son of a bitch I wanna feel good about myself. I wanna feel solid.

Någon som har en bra bild på en Port Said, jag har försökte leta men inte hitta något.

Ser ut som en helt vanlig m/45 (icke-B).

Däremot finns det en variant som heter Maadi Akaba som inte ser likadan ut, och den kan du nog hitta bilder på.

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Eller är det så att ljuddämparen är fästad på något annat sätt än den vanliga manteln?

Jag har hållit i en Port said (Ljuddämpad, fick tyvärr inte provskjuta :( )

Den enda skillnaden mellan den och en m/45 jag kunde upptäcka var den instansade texten "Port said" på lådan.