Jump to content

"Soldiers better off fighting, than peacekeeping"

Recommended Posts

Fighting war might be easier on the head than peacekeeping, says a Halifax military psychiatrist who recently returned from Afghanistan.

Canadian troops are now involved in combat operations in the volatile southern province of Kandahar.

"In some ways, combat is psychologically better for people, for soldiers, because you’re not as helpless as you are as a peacekeeper," said Maj. Rakesh Jetly, the psychiatrist in charge of the Canadian Forces Trauma Centre in Halifax.

"As a peacekeeper, you have to sort of stand there as a passive witness to terrible things that are happening."

Maj. Jetly returned to Halifax recently after spending two months with a mental health team treating coalition soldiers and civilians in Kandahar.

In 1994, he served as a doctor with Canadian troops deployed to Rwanda. The central African country’s bloody genocide of more than 800,000 members of the Tutsi ethnic minority and politically moderate Hutus, orchestrated by Hutu extremists, is widely seen as one of the worst humanitarian disasters of recent times.

"When we were in Rwanda, you were trying to help people, but then there were so many rules in place and so many things that you can’t do, that you start to feel unhealthy," he said.

Läs resten här.

Låter ganska vettigt, men vad vet jag? Vad tycker ni som har varit ute på mission?

Ps. Är inte säker om jag har postat detta i rätt forum... blågul får gärna flytta tråden om det så behövs Ds.

Edited by shisha

Tack för länken.

Vet att iaf observatörerna i Rwanda inte mådde direkt toppen efteråt. Jobbade i Georgien med två Österrikare som varit där.

Utan att ha hunnit läsa hela artikeln ord för ord tycker jag inte det låter orimligt. Just känslan av maktlöshet - verklig eller inbillad - har enligt min erfarenhet varit en av de tuffaste sakerna att ta itu med under/efter en mission.

/Pontus

Fast vad klippet säger är ju framför allt att det är extremt frustrerande att som fredsbevarare ha ett för litet mandat.

Det finns ju något mellan att vara krigförande och bakbunden peacekeeper. Till exempel att vara fredsbevarare med det mandat som behövs.

Beror väl lite på hur man är utbildad också.

Vill minnas att att mycket av frustrationen hos soldaterna i dokumentären "Löjtnant Anderson och hans män" berode på att dom var utbildade skytte/pansarskytte soldater men fick göra militärpolisuppgifter och annat som dom inte var utbildade för.

Så är det väl generellt; det är alltid lättare att förstöra än att bygga upp.

På nåt sätt känns det värre att se någon annan lida än att själv lida, framförallt om man inget kan göra åt det. Eller ännu värre; att man kan men inte får göra något åt det.

Fast vad klippet säger är ju framför allt att det är extremt frustrerande att som fredsbevarare ha ett för litet mandat.
Javisst, det var precis det jag ville understryka :D.

Oavsett om man inte får besvara artillerielden pga av att man inte vet exakt från vilken av pjäserna i en gruppering granaten kom (Ba03).

Eller, evakuera civila pga att det "bidrar till etnisk rensning" (tack och lov inte självupplevt).

Eller, rapportera om "incidenter" som påverkar hela området pga av att det är vid "fel" gräns (OSCE/Geo).

Eller, ngt så 'simpelt' som att mandatet helt enkelt är att "rapportera vad som händer", utan ngra resurser att handgripligen hjälpa till (ECMM/Zvornik) eller att faktiskt kunna göra ngt (t.ex. österrikarna jag nämnde).

Oavsett kan det, som sägs i artikeln, vara en smula frustrerande...

Det finns ju något mellan att vara krigförande och bakbunden peacekeeper. Till exempel att vara fredsbevarare med det mandat som behövs.
Kunde inte vara mer överens, gärna mer av den varan :D

Ska tilläggas att jag trots ovanstående tycker att det positiva med råge övervägt det negativa under mina sejourer i US.

/P