Jump to content

Recommended Posts

Körde en vända på Google och närmaste överlevande befann sig på 300m avstånd från Ground zero och i källaren på en bank.

 

Ang. "Genbaku Dome" som är den byggnad som stod rakt under explosionen http://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_Peace_Memorial så sägeer väl följande mening det mesta: Everyone inside the building was killed instantly.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jag tror PAL har ett alvarligt fel i sin analys. Nämligen ca 4000 miljarder som är kinas nettoinkomst från USA. Börjar Kinas agerande leda till Amerikanska tonåringa i liksäckar så lär det slå tillbaka väldigt hårt på den Kinesiska ekonomin och då blir det ett litet realpolitiskt övervägande. Vad är viktigast? En diktator och ett folk som håller på att svälta ihjäl eller Kinas plats i världshandeln. Väger man sen in att Kina skulle kunna "få" norra delarna av nordkorea på köpet så tror jag att det ser dåligt ut med pensionen för den lille gossen med de mörka solglasögonen

Jag tror ingen bryr sig om Nordkorea. Men du tror alltså att Kina högaktar sin plats i världshandeln. Men tror du inte att Kina förr eller senare tänkt sig att knuffa ned USA från den ekonomiska världstronen? Har de ingen sådan ambition alls som du ser det?

 

Om de har en sådan ambition, när kommer de ta kostnaden för att knäcka USAs ekonomi slutgiltigt? För givetvis skulle det kosta förlorade exportintäkter att göra det. Vill inte Kina ha denna ledande position i världen och vill de därför inte utmana om plats nummer ett? Eller anser du kanske att de egentligen inte skulle kunna vinna ett ekonomiskt krig med USA, att jag överdriver hur illa ute USA, Japan och Europa är ekonomiskt?

 

Hur ser ni på USA och Japans ekonomi egentligen? Inser ni att om kreditvärdigheten skulle sjunka bara ett par snäpp så skulle deras räntekostnad öka kraftigt. Med så groteskt stora lån så är räntekostnaden på dessa lån en enorm del av vart alla skatteintäkterna går. Vad tror ni händer om räntan på dessa lån dubblades, då skulle deras kostnader för räntor dubblas och det går helt enkelt inte ihop.

 

 

Ja med tanke på att hela den Kinesiska mellanklassen är beroende av Kinas export för sitt välstånd så är handeln Kinas absolut viktigaste fråga.

De vill absolut bli det största landet i världshandeln men då behövs det kunder att sälja till och den största kunden är just USA. Knäcker man sin kund så att den inte längre har råd att handla så gynnar det inte mig som leverantör, tvärtom så står jag nu med fabriker som tillverkar varor som ingen köper.

 

Därmed blir den största förloraren på det faktiskt Kina själva

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kanske hittar nya marknader? Hur många telefoner på den afrikanska kontinenten kommer från Kina, hur många datorer, tangentbord, plaststolar, hur många sysselsätts på den Afrikanska kontinenten i Kinesiska företag? Kan USA ändå vara såpass beroende utav konsumtionsvaror och billig arbetskraft från/i Kina att det är Kina som kan diktera om USA ska sluta handla med dom?

 

 

Jag vet inte :)

Link to comment
Share on other sites

 

Man kanske hittar nya marknader? Hur många telefoner på den afrikanska kontinenten kommer från Kina, hur många datorer, tangentbord, plaststolar, hur många sysselsätts på den Afrikanska kontinenten i Kinesiska företag? Kan USA ändå vara såpass beroende utav konsumtionsvaror och billig arbetskraft från/i Kina att det är Kina som kan diktera om USA ska sluta handla med dom?

 

 

Jag vet inte :)

 

 

Vist finns det fler marknader men man säljer ju där redan idag och ersätta 4000 miljarder/år är nog rätt tuft. Väger man in att det är produkter med reativt bra vinstmarginaler som går till Västvärlden så blir det ännu tuffare. I pengar är det lite knappt 5X svenska statens inkomster tex.

Amerikaner är löjligt patriotiska så kommer det fyllda liksäckar hem pga kina så spelar det ingen roll utan det blir en bojkott rakt av driven av konsumenterna, inte av företagen. De skulle med glädje handla av tex indien,pakistan, taiwan osv istället.

Link to comment
Share on other sites

Apropå att byggnader står kvar i epicentrum av en luftkrevad...

Såg en dokumentär om Tunguskaexplosionen (en asteroid eller komet bröts sönder över Tunguska 1908 och exploderade i luften) . Där var forskarna förvånade över att trädstammar (utan grenar) stod kvar i epicentrum av explosionen som jag har för mig beräknades motsvara ca 80kt. Efter experiment med luftkrevader så kom de fram till att eftersom tryckvågen verkade rakt uppifrån så kunde stammarna stå emot kraften pga att träd är starkare mot tryck rakt uppifrån än från sidan. Likadant är det väl med betong och tegelhus, således kan vissa byggnader fortfarande stå kvar i epicentrum av en nukleär luftkrevad, om än ur blåsta men ändå strukturellt intakta på samma sätt som trädstammarna i Tunguska stod kvar men grenarna hade blåst bort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@SG Olsson med flera

 

Känner du till att Kina och Ryssland hamstrar guld och till stor del försöker dölja det? Det finns olika teorier om varför dom gör detta. En teori är att Kina och Ryssland planerar en gemensam framstöt för att döda petrodollarn och börja handla olja med guld, eller snarare kanske en ny specialvaluta bara för oljehandel som är baserad på konfirmerad guldreserv. Om de skulle göra detta så skulle dollarns värde kollapsa. För oss i sverige kostade en dollar för inte så många år sen runt tio kronor, snart kan den vara runt 1 krona, eller mindre. Konsekvensen av det vore att USA är enormt försvagat. Detta kommer kosta massor av export intäkter för Kina så klart. Men staten USA har i ett slag förlorat 90% av sin ekonomiska styrka. Och det är med pengar man vinner krig eller köper politiker. Ja i Irak kriget så köpte man Saddams befälhavare till och med. Det går inte att göra om de papperspengar man erbjuder inte är eftertraktade, då har man förlorat sin dominans.

 

Vidare så kommer den som hittar nya diamanter, nytt kol, mer olja eller som börjar paketera nytillverkade saker från en nyuppsatt liten fabrik nånstans i afrika inte längre åka till USA först för att försöka sälja sina varor. Man åker helt enkelt inte dit för man vill inte så gärna ha dollar om man kan få något annat mer värdefullt istället om man åker till Kina.

 

Hur betalar du löner till en dyr armé om de sedlar som du tillverkar inte är eftertraktade? Om dollarns värde sjunker kraftigt så är USA slut som supermakt på världsarenan. Man har inget annat alternativ än att bli introvert om man skall kunna behålla ett grepp om sin befolkning samtidigt som man är militärt stark. Man blir tvungen att skydda sin inre marknad så dollarns värde fungerar internt, det innebär att USA istort sett måste sluta med frihandel och de måste bli protektionistiska och inte utåtriktade om de vill kunna ha en stark krigsmakt samtidigt som deras dollar rasar i värde.

 

Varför skulle inte Kina önska sig denna dominans när USA uppenbarligen gör allt för att inte förlora sin nuvarande ställning? USA kämpar desperat för att fortsätta dominera ekonomiskt men Kina skulle inte vara intresserade? USA(väst) har själva satt sig i en position där statsskulderna är så höga att endast små ytterligare pålagor på underskottet krossar våra valutor och därmed vår makt i världen. Kommer ett ytterligare dyrt krig och en samtidig ekonomisk stöt mot petrodollarn så är Kina och i viss mån Ryssland de som är världens supermakter, och det i ett enda slag. Att tro att dom inte önskar sig en sådan position är naivt. Att tro de inte är beredda betala för att nå detta med tillfälligt lägre export är naivt.

 

Vad jag är mer intresserad av är möjliga saker som gör att detta inte skulle lyckas. Alltså att det inte går av någon anledning att ekonomiskt knäcka USA. Att planen helt enkelt har brister som jag inte kommer på? Kina och Ryssland har tänkt detta, men de kanske har farhågar att det ändå inte går att knäcka västs ekonomi och därför gör dom inte försöket. Eller så laddar dom just nu bara upp och snart kommer det. Eller så är de inte intresserad av världsdominans och är nöjda med USA som ekonomiskt och militär supermakt även fast de skulle kunna ta deras position.

Vilket är det tro?

 

 

http://www.moneynewsnow.com/2013/02/will-hoarding-of-gold-by-russia-china-collapse-u-s-economy/

 

http://www.bloomberg.com/news/2012-01-13/china-gold-hoarding-turns-traders-most-bullish-in-two-months-commodities.html

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Hmm, undrar om det inte skulle funka bättre att behandla KJU lite som man kan göra med ett trotsigt/uppmärksamhetskrävande barn: "jaja, men SKJUT då och bli förintad, men sluta jiddra.."

 

Eller något.

 

KJU kommer inte att göra något, han kommer inte att skjuta stora bomber, det enda han kan göra är att provocera till dess att situationen "normaliseras" och NK får annu mera nödproviant av FN.

 

Jag tror fortfarande att det bara är en bisarr form av tiggeri.

 

Den dagen Iran får fungerande kärnvapen, DEN dagen kan det däremot bli luft i luckan på riktigt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Nordkretina.

 

Du tycks inte fatta att förutom fysiska sprängverkan, har atombomben ett himla symboliskt värde.

Atombomben är mera än bara en bomb.

 

Dess effekt ligger i att det ska vara en omöjlig tanke att använda kärnvapen.

 

Om nu NK skulle smälla av en så kanske det sänker omvärldens tröskel att vilja använda kärnvapen även i framtiden.

Dvs att kärnvapen-insats blir vardag vid konflikter. Not good!

Edited by herman30
Link to comment
Share on other sites

Hmm, undrar om det inte skulle funka bättre att behandla KJU lite som man kan göra med ett trotsigt/uppmärksamhetskrävande barn: "jaja, men SKJUT då och bli förintad, men sluta jiddra.."

 

Eller något.

 

KJU kommer inte att göra något, han kommer inte att skjuta stora bomber, det enda han kan göra är att provocera till dess att situationen "normaliseras" och NK får annu mera nödproviant av FN.

 

Jag tror fortfarande att det bara är en bisarr form av tiggeri.

 

Den dagen Iran får fungerande kärnvapen, DEN dagen kan det däremot bli luft i luckan på riktigt.

Du menar så här:

https://dl.dropbox.com/u/39194527/korea.jpg

 

Koreahalvön blir ÖN Sydkorea.....

/m

Link to comment
Share on other sites

Njae, jag tänkte mera "put up - or shut up!".

 

Han kan ju inte ordkriga "imorron smäller det kanske" hur länge som helst, förr eller senare tappar han ju ansiktet även inför sina egna.

Och jag har extremt svårt att tro att ens han eller någon i hans FML vågar bränna av något stort mot SK/USA, till och med de inser (hoppas jag..) att de själva blir blodpudding inom kort.

 

Kanske lite artilleri mot någon öde ö snart igen? Kanske någon enstaka torped mot något inte så jätteviktigt sydkoreanskt eller amerikanskt fartyg?

 

Vad krävs för att USA/SK ska reagera med kraft, och inte bara en massa mindre "incidenter"?

 

Jösses, snacka om att KJU m.fl. beter sig som en trotsig tonåring.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte varför man blir varnad här när man påpekar detta obestridliga faktum?

 

Kanske det beror på begränsad förmåga att begripa proportioner som beror av extrem kontraintuitiv fysik? Som skillnaden mellan 80 järnvägsvagnar trotyl (NK:s bomb) och 10000 järnvägsvagnar trotyl (ett megaton). Och att effekten avgörs huvudsakligen av huruvida bebyggelsen består av envåningsbyggnader av trä i ett mycket fattigt land på 1940-talet, eller av armerade betongbyggnader i ett av världens främst och nybyggda industrialierade länder på 2010-talet. Är det inte tillåtet att påpeka detta faktum i denna tråd?

Ditt flitiga användande av "Pluttbomb" i sammanhanget Nukleäravapen och din fantastiska tes att du räknar att klara av en 7-10Kt laddning på 150m

gav dig varningen.

 

Räknar du på Prefabgjutna stommar eller platsgjutna strängar när du labbar med hållfa teorierna? Vilken accelerator i betongen ska vi ta med i beräkning och vilken armeringstäthet?

Link to comment
Share on other sites

Nja, alltså, med risk att dra till sig ilskna hundar etc. Så hävdar jag med viss envishet att det är inte lika populärt med byggnader med bärande betongstomme utomlands. Det är som jag skrev tidigare mycket vanligare med en skelettbyggd stomme och ickebärande väggar. Det ger en konstruktion som medger högre byggnader bl.a. Dock har det den nackdelen att vid en explosion så tenderar väggar etc att tryckas in, eller ut, men själva skelettet står emot tryckvågen förhållandevis bra. Vidare ger det stora mängder skräp från väggarna som tenderar att likt torra löv vara ganska lättantändligt, även vid måttliga temperaturer. Med reservation för att jag inte är byggnadsingenjör men har en viss erfarenhet av explosioner i strukturer dock ej i kiloton.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Nja, hundarna hålls nog kopplade i ditt fall.

 

4%20Bridge%20Target%20Hiroshima.jpg

Hiroshima

 

Jag tror inte att någon kan föreställa sig den förödelse som vi skulle uppleva om detta var centrala Seoul.

 

Jag borde hoppat över den trötta retoriken i jag skrev i inlägget ovan och direkt förklarat det jag egentligen ville poängtera.

Att det fortfarande stod cementbyggnader i Hiroshima efter explosionen är varken ett tecken på att Little Boy var klen eller att vanliga cementkonstruktioner är speciellt härdiga.

Den bebyggelse i Hiroshima som var "modern" var utformad att motstå jordskalv (Japan låg redan på 30-40 talet långt framme med den forskningen).

Nya konstruktioner utformades med "seg struktur" man provade olika armeringsprinciper för att kunna bygga chock-härdigt.

Tekniken är naturligtvis längre tagen idag och dagens Seoul har konstruktioner med "shock absorbing fluid dampers" mm mm.

 

Om jag inte minns fel blåste Little Boy av Primären på 600-700 m höjd det betyder om jag minns rätt att eldbollen aldrig nådde mark, alla skador uppkomna av brand

kom sig av värmestrålningen som enligt vissa skribenter här knappt kunde tända eld på lite torra löv?

12-2.jpg

Om inte jag har fel uppkommer dessa "bilder" av röntgenstrålningen, effekten av den termiskastrålningens omfattning kan vi anta inte ligger långt efter.

Vi har vidare joniserandestrålnings effekter B och G elektroner som påverkar på kort och på lång sikt, cancer i närtid och i generationer.

 

 

Visst NK har "klenare" vapen än vi normalt pratar om.

Visst NK kommer får problem med att träffa USA-fastlandet, telemetrin är antagligen på Claes Ohlsson-nivå.

 

Men ponera att 2-3 vapen på olika sätt tar sig fram mot mål i SK.

 

Bagatelliserar man Hiroshima Nagasaki eller den katastrof som en bombning av Seoul eller annan större stad i SK kommer ge har man inget i Krig och Konflikt att göra.

 

/Medlem Dobberman

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Och så var vi tillbaka på mitt infall med flashbang i knät när man sitter på en stol i ett litet rum...

 

Något som för övrigt testats, men det är som man säger en story mellan skål och vägg..

 

Gmy

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se... Här kommer lite fakta och siffror om vad som hände när det small i Hiroshima. Den som på något sätt tror att man överlever nedan skildrade förlopp har nog grava problem att ta till sig enkel biologi och fysik.

 

 

TIdigare under kriget hade stadens folkmängd närmat sig 400 000, men hotet om strategisk bombning hade föranlett myndigheterna att beordra upprepade evakueringar; den 6 augusti uppgick den bofasta befolkningen till 280 000–290 000 civila samt omkring 43 000 soldater.

 

 

Ljusblixten följdes av en plötslig värmedusch... Den varade sannolikt mindre än en tiondels sekund, men dess intensitet var sådan att närbelägna brännbara föremål fattade eld och träd förkolnade på upp till 3,5 kilometers avstånd från nollpunkten [dvs den punkt på marken som låg mitt under eldklotet]... Hettan åstadkom också knottror på tegel ut till 1 200 meters avstånd. Man har vid experiment funnit att det för att framkalla den effekten krävs en temperatur av 1 700°C under minst fyra sekunder, men här är effekten mer djupgående vilket tyder på att temperaturen varit högre men verkat under kortare tid i Hiroshima

 

Temperaturen på explosionsplatsen nådde [3 000°C]... och primära termiska atombombsskador... drabbade dem som exponerades inom [2 km] från nollpunkten... Primära brännskador är av speciell natur och uppträder inte under normala vardagsbetingelser.


 

Den japanska studien skiljer mellan fem grader av primära brännskador, från första graden som ger rodnad, via tredje graden som ger vävnadsdöd till femte graden som leder till förkolning av huden. Den slår fast att "grava brännskador överstigande femte graden uppträdde på mellan [900 och 1 600 meters] avstånd från nollpunkten... Extremt hög termisk energi resulterar i att inälvorna inte bara förkolnar utan också förångas. Människor som exponerades för Little Boys eldklot på mindre än 800 meters avstånd förbrändes alltså i en blink till knippen av rykande svart kol samtidigt som deras inälvor kokade bort.

 

 

tryckvågen fortplantade sig sig flera hundra meter från nollpunkten med en hastighet av tre kilometer per sekund men bromsades så småningom till ljudhastigheten 340 meter per sekund.

 

 

Enligt senare gjorda uppskattningar var antalet dödsoffer vid 1945 års slut uppe i 140 000. Men offren fortsatte att dö; fem år efter låg siffran för antalet atombombsrelaterade dödsfall vid 200 000.

 

Citat ur boken:

Titel: Det sista vapnet: hur atombomben kom till

Författare: Richard Rhodes

Utgivare: Hammarström & Åberg, 1990
ISBN: 9176380807, 9789176380802

Som jag skrev tidigare så är effekten på betong sådan att den blir spröd vid upphettning. Till skillnad från stål så kan betong dock fortfarande ta upp tryckande laster, skjuvande krafter är det dock värre med. De hus som stod kvar efter Hiroshima bomben var sådana som var byggda för att vara jordbävningssäkra. Dvs de var betydligt kraftigare i sin konstruktion än övriga.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Utan att förringa det som hände i Japana så består ju skillnaden i att Hiroshima hade hus i trä och papper, jämför eldbombningarna av andra städer i Japan samt att civilförsvaret var dåligt utbyggt/okunniga om kärnvapen (inte jättekonstigt). Robustare byggnader, bra skyddsrum och utbildad civilbefolkning (duck and cover/atombomb vänster som många skrattar åt idag hade räddat många).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi/ni kan släppa den diskussionen.

Resultatet blir i vilket fall ett stort lass döda civila, både omedelbart och lång tid efteråt.

Skillnaden är bara hur stort lasset blir.

 

Frågan är snarare hur stort lass med lik det blir på norra sidan gränsen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

USA stannar kvar i läge Defcon 4. Men i stort sätt går livet vidare här i Washington DC precis som vanligt även idag med skinande sol från klar himmel och ca 30 grader vamt. Skulle USA gå till Defcon 3 är det första gången sedan kubanska missilkrisen. Normalt läge är Defcon 5.

Link to comment
Share on other sites

PAL:

 

Och varifrån tror du pengarna som de köper guld för kommer ifrån?

Jo från USA. Utan de pengarna kan man inte hamstra något guld.

Vad som är ännu värre är att utan de pengarna kan man inte köpa någon olja.

Och utan olja stannar kina.

 

Det finns fortfarande ingenting att vinna på att vålla intern massarbetslöshet och ev hungerkravaller.

kommunistpartiet överlevde himmelska fridens torg pga totalt informationsmonopol. Idag finns inte det så skulle man reta upp folket på samma vis en gång till så blir effekterna lite värre. Väger du sen ihop det med den instabilitet som finns i västra kina så har man absolut inget att vinna på att röra till sin handel. Tvärtom, man kan bara förlora på det

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Nja, alltså, med risk att dra till sig ilskna hundar etc. Så hävdar jag med viss envishet att det är inte lika populärt med byggnader med bärande betongstomme utomlands. Det är som jag skrev tidigare mycket vanligare med en skelettbyggd stomme och ickebärande väggar. Det ger en konstruktion som medger högre byggnader bl.a. Dock har det den nackdelen att vid en explosion så tenderar väggar etc att tryckas in, eller ut, men själva skelettet står emot tryckvågen förhållandevis bra. Vidare ger det stora mängder skräp från väggarna som tenderar att likt torra löv vara ganska lättantändligt, även vid måttliga temperaturer. Med reservation för att jag inte är byggnadsingenjör men har en viss erfarenhet av explosioner i strukturer dock ej i kiloton.

 

//I

 

 

Hoppas klara mig från hundarna jag med men du har helt rätt i dina obersvationer av byggnadsteknik.

Det finns en nackdel till ur det här perspektivet och det är att när stålskelletet blir varmt så blir det mjukt/svagt. (det var det som slutligen sänkte WTC)

Såväl trä som betong står emot just det problemet bättre (brinnande trä brinner med en rätt konstant hastighet oavsett omgivningstemp så det blir "segare")

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om vi nu antar att det är ett extremt utslag av det vanliga vapenskramlet för att görs sig hörd från Kim's sida och att det då följdaktligen inte blir krig, vilka blir då effekterna?

Internt politiskt i NK?

Ekonomiskt i NK?

Förändringar i regionen militärt eller politiskt på 5-7 år?

 

Oavsett vad som kommer ur det här så är det kostsamt att spänna musklerna militärt. Även om NK har en hög svansföring normalt sätt så måste det här ha kostat den beiga skjortan en hel del pengar som vad jag förstår inte riktigt finns. Hur påverkar det resten av NK, kan vi se fram mot mer svält eller flyktingar? Ett oppositionsparti är väl lite mycket begärt men finns en möjlighet till ifrågasättande av ledningen? Inte från den "vanliga Nordkoreanen" förstås utan på en högre politisk eller militär nivå?

Link to comment
Share on other sites

Även om vapenskramlet slutar så kommer NK att fortsätta i gammal god stil där det i princip är omöjligt att på förhand veta vad de ska göra härnäst.

Att lägga NK i kontexten av ett logiskt och resonabelt sammanhang är svårt då de antagligen inte är en del av vårt universum och följer helt andra, godtyckliga lagar....

 

Svält? mycket sannolikt... Flyktingar? Mycket osannolikt... mer sannolikt är att det grävs mer hål att stoppa döda människor i. :(

Link to comment
Share on other sites

Trots 60 år av vapenskrammel och allehanda hot, har NK inte gjort något storskaligt.

Kommer de någonsin att göra det, när de besitter vetskapen att de kommer bli tvärvåa OM de ställer till med något?

(åtminstone till dess att de fått ihop ett fungerande kärnvapensystem, möjligen tillsammans med Iran)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kommer att bli nån mindre skärmytsling liknande de tidigare och sen blåser det över. SK och USA lär inte eskalera en konflikt medvetet så länge inte A-bomben dyker upp. En liten skottväxling och sen kan lille Kim hävda att han slagit tillbaka angriparna och skrämt de imperialistiska hundarna till underkastelse och sen är allt tillbaka där det började.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

PAL: Och varifrån tror du pengarna som de köper guld för kommer ifrån? Jo från USA. Utan de pengarna kan man inte hamstra något guld. Vad som är ännu värre är att utan de pengarna kan man inte köpa någon olja. Och utan olja stannar kina. Det finns fortfarande ingenting att vinna på att vålla intern massarbetslöshet och ev hungerkravaller. kommunistpartiet överlevde himmelska fridens torg pga totalt informationsmonopol. Idag finns inte det så skulle man reta upp folket på samma vis en gång till så blir effekterna lite värre. Väger du sen ihop det med den instabilitet som finns i västra kina så har man absolut inget att vinna på att röra till sin handel. Tvärtom, man kan bara förlora på det

Om de inte vill utmana dollarn och få den rasa till en tiondel, varför köper dom då guld? Det finns ingen vettig förklaring förutom två. De tror att dollarn kommer kollapsa trots att dom inte önskar det och köper guld som galningar som nån sorts skyddsåtgärd. Eller så vill de dollarn skall rasa och köper guld för att säkerställa att så kan ske närhelst de har lust.

 

 

Sen att du skriver att de får pengarna från USA för att köpa guldet. Då har du nog inte riktigt förstått. Möjligheten för dom att lagra upp guld skapas av att de har ett handelsöverskott. Utrymmet skapas oavsett dollar eller inte. Om USAs dollar skulle kollapsa betyder det ingenting för efterfrågan som helhet. Det är bara vem som kan konsumera med papperslappar man skriver ett värde på. Om USA förlorar denna förmån så ges omedelbart någon annan den, och denna annan kommer vilja köpa prylar den också. Möjligen kan denna annan bli en större grupp, dvs representera fler personer än de som har förmånen idag, varför det tillfälligt blir en dipp medans systemet går till sig. Men totalt blir det samma, det är bara vem som skall få ha denna fina förmån spelet handlar om.

 

Så här är det. USA har hårt kritiserat Kina för att hålla värdet på sin valuta nere på ett konstlat sätt. Det har skapat ett valuta krig som är i full gång. Flera länder har dragits in i detta valuta krig där alla försöker få sin valuta att vara värd så lite som möjligt relativt de andra. Och här anser alltså de flesta och USA särsklit, att Kina är en stor bov som håller sin valuta nere, och småningom har det blivit det valuta-krig vi nu sitter i.

 

Det finns en underlig paradox här. Det är uppenbart att Kina håller sin valuta låg, de deltar absolut i detta fulspel, detta valuta krig. Men samtidigt köper de upp guld, och försöker dessutom dölja det. Normalt köper en stat guld när man vill stärka sin valuta så klart. Nu öser de in guld, men valutan höjs inte för guldet bara göms undan nånstans och placeras inte i nuvarande valutan. Frågan är varför. Man behöver inte vara särskilt konspiratorisk för att ana en fälla som håller på att gillras. Och vi i väst som saknar likviditet( dvs handelsbalans överskott) kan omöjligt köpa guld vi också och kan alltså inte matcha deras ekonomiska kapprustning.

 

 

Jag tror det kan vara högst möjligt att NordKorea kan vara en nyttig idiot som Kina och Ryssland kanske kan se har en roll att fylla i detta spel. Spelet om dollarns värde, och vem som skall ha förmånen att trycka papperslappar som eftertraktas av alla trots att det bara är papperslappar. Idag är det dollarn och USA som har denna fördel, det gör dom till världens ekonomiska supermakt. Men de är väldigt illa ute just nu om nån skulle vilja utmana om den positionen.

Edited by Pal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns en trave vettiga förklaringar. Bland annat att undvika för stora lösa penninghögar vilket är inflationsdrivande.

 

Det är snarare du som inte har förstått något om handel idag heller.

Handelsöverskottet skapas av de varor de säljer till USA. För att kunna överta de inköpen måste man ha en ekonomi som klarar att handla för 4000 miljarder per år.

Nu ska du få en liten hemläxa. Vilka länder har en utrikeshandel som överstiger 4000 miljarder/år exkluderat vapen och olja förutom USA?.

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Om vi nu antar att det är ett extremt utslag av det vanliga vapenskramlet för att görs sig hörd från Kim's sida och att det då följdaktligen inte blir krig, vilka blir då effekterna?

 

Internt politiskt i NK?

 

Ekonomiskt i NK?

 

Förändringar i regionen militärt eller politiskt på 5-7 år?

 

Oavsett vad som kommer ur det här så är det kostsamt att spänna musklerna militärt. Även om NK har en hög svansföring normalt sätt så måste det här ha kostat den beiga skjortan en hel del pengar som vad jag förstår inte riktigt finns. Hur påverkar det resten av NK, kan vi se fram mot mer svält eller flyktingar? Ett oppositionsparti är väl lite mycket begärt men finns en möjlighet till ifrågasättande av ledningen? Inte från den "vanliga Nordkoreanen" förstås utan på en högre politisk eller militär nivå?

 

 

Det är den verkligt intresanta frågan.

Vapenskramel har tidigare lett till utökat bistånd. Hot om kärnvapen har lett till ökat bistånd. Micklande med reakton har lett till ökat bistånd.

Den har gången har det blivit kalla handen till bistånd så här långt.

Jag är kvar i min uppfattning om att man har svåra till mycket svåra inre problem och då försöker få fram ett fokus på en extern fiende samt att man hoppas på att kunna pressa fram ytterligare livsmedelshjälp från resten av världen istället för att bara ringa röda korset och be om den

Link to comment
Share on other sites

Han är kul lille Kim, Eftersom Japanerna har haft fräckheten att ställa ut ett par Patriotbatterier för att skydda Tokyo mot missiler så säger NK att Tokyo blir deras första mål.

 

Det är sällan långt till att bomber regnar ner över en när man är diktator. USA smäller på i pakistan, afrika, afganistan helt utan att tveka för mycket mindre förseelser. Jag vet inte hur många gånger USA bombade Libyen när deras tidigare diktator gick lite för långt i uttalanden. Saddam intygade och bedyrade han inte hade WMD och släppte in inspektörer men det hjälpte föga. Nu nyligen har Iran haft påhälsning av USAs drönare, de har till och med visat upp en som de lyckats få ner. Jämför det med hur Kim nu verkligen gör sig förtjänt av bombning, hur han verkligen provocerar. Det är för mig helt uppenbart att han verkligen vill att USA skall bomba. Han önskar sig att USA skall förstöra några vapenfabriker och kanske några missil ramper, det är helt uppenbart. Det man måste fråga sig är varför, inte sant?

 

Vad gäller sin hemmaplan, hemma i Nordkorea, där skulle det knappast spela någon roll om Kim fick en anledning att provskjuta robot, artilleribeskjuta en sydkoreansk ö, invadera Sydkorea eller t.om atombomba Tokyo. Han skulle kunna gör alla dessa saker oavsett om han får en anledning eller inte. Folket i NordKorea skulle inte ha en aning om att det var Nordkorea som sköt först i vilket fall. Om Kim vill atombomba Seol så är det bara att köra om han ändå står ensam och bara har interna saker att överväga. Så varför kämpar han så hårt för att provocera USA att bomba honom tror ni? Vad är det som gör att han vill att USA skall bomba först? Och vad är det som skall hända om han får som han vill? Fundera på det.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...