Jump to content

Benplatta

Lasseter

Recommended Posts

Hej på er!

Är det tillåtet att använda benplatta till ex. Skyddsmaken & dylikt inom HV?

/L

Det beror på...

Är det FM benplatta och den finns utskriven på dig via LIFT och inte är ngt stöldgods är det inga problem. Är det en privat inköpt benplatta är det upp till din chef.

hoj i kojorna !

har en liten fråga :tveka: vad är en benplatta ?

Precis vad det låter som:

en "platta" som man fäster i stridsbältet i överkant och sen spänner runt låret. Ger bättre tillgänglighet för exempelvis pistol - då hölstret kan fästas där.

Benplatta_M90%20Camo.jpg

Ang bilden ovan

Är det en tidigare modell av benplattan?

Min är i samma gröna färg som stridsvästen. Jag har inte kollat men jag tror att det tom är samma tillverkare. dessutom ser den lite annorlunda ut.

Eller är detta en civilt inköpt variant?

Ang bilden ovan

Är det en tidigare modell av benplattan?

Min är i samma gröna färg som stridsvästen. Jag har inte kollat men jag tror att det tom är samma tillverkare. dessutom ser den lite annorlunda ut.

Eller är detta en civilt inköpt variant?

den övre här är en Recon platta va?

Min ser exact ut som FMs plata fast uttan M-nummer

Bilden på plattan är "lånad" från Recon.se. Huruvida det är samma benplata som Försvaret använder sig av låter jag någon annan svara på.

Beror på när/var/hur man använder plattan. Själv har jag använt plattan en hel del när man jobbat som skyddsvakt etc. och inte haft västen på sig. Även att använda benplattan till magasinsfickor tycker jag funkar bra. Att ha en fullpackad skyddsmaskväska på benet tycker jag inte funkar så bra. Har den hellre fastspännd på västen. Nackdelen med plattan tycker jag är svårigheten att komma åt benfickorna.

Håller med Satan där om fickorna. Själv har jag använt platan lite olika.

Mag fickor ibland då man inte behöver ha med sig västen samt sjukvårdsficka på eller magdump (i form av flerbruksficka stor)

Hej

Är det nån som vet var man kan köpa en benplatta i göteborgs området? hittar ingen på militaryshops hemsida.

//Mvh Kristoffer :happy:

Varför inte beställa från Recon?

Jag vill helst inte beställa. Jag vill helst kolla på varan innan jag köper den

//Mvh kristoffer :baskerHV:

@Kristoffer

Det är samma platta som FM har och den duger bedömt i krig. Lite svårt att klämma och känna då Recon främst är en postorderfirma, men avhämtning kan ske på plats på huvudkontoret.

Alternativt så frågar du lite snällt när du är på ett TSF om du bara kan få titta på en benplatta. Ser FM's bra ut, skaffa Recons.

@Kristoffer

Det är samma platta som FM har och den duger bedömt i krig. Lite svårt att klämma och känna då Recon främst är en postorderfirma, men avhämtning kan ske på plats på huvudkontoret.

Alternativt så frågar du lite snällt när du är på ett TSF om du bara kan få titta på en benplatta. Ser FM's bra ut, skaffa Recons.

oki tack för tipset! ska göra det på måndag så får jag se om jag beställer den.

//Mvh Kristoffer :happy:

• 2 months later...