sportdykare Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 Jag har fått klart för mej att min dykutbildning (enskärningt dykarcertyfikat i CMAS, för er som vet vad det är) inte kommer att vara till så stor nytta när jag gör lumpen, men jag går ju också på karate så jag undrar om det kommer vara till någon större nytta? För info om karate :kampsport.se I övrigt kan jag säga att det är mycket böjda knän när tränar grundtekniker så man tränar främre lårmuskelerna ganska mycket och när man fightas får vaderna ta i ganska mycket, dock under ganska korta tidsperioder. Och sist men inte minst: den här gången sökte jag först Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 Självdisciplin och fysisk träning som ges inom kampsport kommer du att ha stor nytta av. Själva våldsteknikerna kommer att vara användbara i huvudsak när du tappat vapen och tillhyggen, vilket förhoppningsvis är mer sällan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 Vissa tjänster har ganska mycket KravMaga på schemat, där kanske du har nytta av tänket från Karate. (Jag har dock själv aldrig testat Karate så jag spekulerar lite) Annars kommer du att få fylla i ett omfattande formulär vid inryck om vad du kan sedan tidigare, om nåt är av intresse för FM får du veta det då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted July 5, 2006 Author Report Share Posted July 5, 2006 Vad är KravMaga? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 Vad är KravMaga? Google och Wikipedia är två bra nättjänster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 Nej du har nog lika stor nytta av kampsport som vilken annan sport som helst, är du i god fysisk form och har bra arbetsdiciplin är det ju ett bonus. Men nej inget mer eller mindre än någon annan sport. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted July 6, 2006 Author Report Share Posted July 6, 2006 Okej, men tränar man inte handgemäng i vissa tjänster när man gör lumpen? Då borde det väl ändå vara en klar fördel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 6, 2006 Report Share Posted July 6, 2006 Okej, men tränar man inte handgemäng i vissa tjänster när man gör lumpen?Då borde det väl ändå vara en klar fördel? Jo, men jag vet ingen tjänst där det är någon stor del. Det kan nog vara kul att vara en bra hockeyspelare också, eftersom man ibland spelar innebandy. Dessutom finns också risken (jag vet inte hur stor den är) att en kampsportare mentalt kan hindras från de fula grepp militär närkamp påbjuder. Så fördelen man kan ha som karatekid är inte riktigt i klass med att vara en duktig orienterare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 6, 2006 Report Share Posted July 6, 2006 Vad är KravMaga? Kort svar är närstridsteknik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted July 6, 2006 Report Share Posted July 6, 2006 Ja för att du tränat upp fysen, smidigheten osv under karaten. Nej, militär handgemäng är så mycket annat än katorna man står och nöter i dojon. Försök att göra en jodan mawashi geri i ett trångt utrymme med full stridsutrustning inkluderat kängor och kanske tom ryggsäck. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M203 Posted July 6, 2006 Report Share Posted July 6, 2006 Du har nytta av den fysträning du fått genom din karate. När det gäller militärt handgemäng tror jag faktiskt inte att du har så mycket nytta av din karate. Dels tänker du med största sannolikhet fel, dels är teknikerna föråldrade i hänseende till militärt handgemäng etc. Beroende på var du bor kan du ju ta och testa ett Krav pass så kommer du förstå. Klubbar / Mvh P EDIT: Lite tekniker med civilt avslut! http://www.krav-maga.nu/kmprs-trailer.wmv Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted July 9, 2006 Author Report Share Posted July 9, 2006 Okej, men tränar man inte handgemäng i vissa tjänster när man gör lumpen? Då borde det väl ändå vara en klar fördel? Jo, men jag vet ingen tjänst där det är någon stor del. Det kan nog vara kul att vara en bra hockeyspelare också, eftersom man ibland spelar innebandy. Dessutom finns också risken (jag vet inte hur stor den är) att en kampsportare mentalt kan hindras från de fula grepp militär närkamp påbjuder. Så fördelen man kan ha som karatekid är inte riktigt i klass med att vara en duktig orienterare. Jo, jag ska nog allt börja orientera precis som en av mina kompisar. MEN, det finns fula knap i karate oxå! Jag förstår att du vet att man som kampsportare är väl medveten om att inte skada andra eller sig själv (annars hade det inte funnits så många kampsportare!). Jag har redan lärt mej en kata där man knäcker motståndarens arbågsled åt "fel" håll, ett slag mot halsen (krossa struphuvudet = kvävnig, det vet ni väl?) När jag börjar igen till hösten ska vi börja med en kata som innehåller en rörelse där man sliter ut kulorna på sin motståndare! Det hoppas jag att jag aldrig ska behöva göra... Sist men inte minst har vi ju alla sparkar och slag, krossa rev- och käkben... Och förresten, innebandy, där är min taktik enkel: slå på bollen så många gånger som möjligt och sannilikheten för att man gör nytta under en match ökar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sontaine Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 skulle nog kunna tänka mig att militär närkampsteknik påminner mycket om ett bondeslagsmål från 30-talet. det här är ju givetvis bara en gissning men ja tror inte att man får lära sig nått jäkla matrix-stunt där du hänger upp din motståndare i närmsta tall med nån korkad hoppspark. de blir nog lite mer "sikta dåligt, slå ofta, slå hårt". men de vet ja ju egentligen ingenting om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted July 10, 2006 Report Share Posted July 10, 2006 ... skulle nog kunna... ... är ju givetvis bara en gissning... ... ja tror inte att... ... men de vet ja ju egentligen ingenting om... Ja du herredjävlar... nu hade du förvisso rätt i detta fallet men... Sträck på dig och säg efter mig.. "Jag kan ha en åsikt som jag kan stå för!!" :P Och så fortsätter vi med... "Har jag inget att tillföra så tittar jag bara på istället.." GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 10, 2006 Report Share Posted July 10, 2006 ... skulle nog kunna... ... är ju givetvis bara en gissning... ... ja tror inte att... ... men de vet ja ju egentligen ingenting om... Ja du herredjävlar... nu hade du förvisso rätt i detta fallet men... Sträck på dig och säg efter mig.. "Jag kan ha en åsikt som jag kan stå för!!" :P Och så fortsätter vi med... "Har jag inget att tillföra så tittar jag bara på istället.." GMY Om man egentligen inte har en aning.....låter man helst bli att skriva. /BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Compact200 Posted July 10, 2006 Report Share Posted July 10, 2006 Jag är kickboxare och har prövat på närstrid med all utrustning på... Som det sagts tidigare: Det enda du får nytta av är konditionen / styrkan du byggt upp med kampsport. Man är inte speciellt smidig med stridsväst, hjälm, AK5 och ett pansarskott :P Militär närstrid är varken kontrollerat, graciöst eller smidigt. Dock effektivt Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted July 11, 2006 Author Report Share Posted July 11, 2006 Jag är kickboxare och har prövat på närstrid med all utrustning på...Som det sagts tidigare: Det enda du får nytta av är konditionen / styrkan du byggt upp med kampsport. Man är inte speciellt smidig med stridsväst, hjälm, AK5 och ett pansarskott :P Militär närstrid är varken kontrollerat, graciöst eller smidigt. Dock effektivt Okej, jag fattar. HA DET BRA Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Nej, du kommer troligtsvis inte ha så stor nytta av teknikerna du lär dig. Däremot är kampsport ofta ett bra fysalternativ om man vill komma i bra form utan att dra på sig skador. Teknikmässigt som du kan ta med dig från karaten (beroende på vilken sorts karate du tränar) är: - Knän - krokar. Svårt att slå annat än krokar med utr på. - Armbågar (thai). - Låga rondkicks, både med skenben och fot, foten är ju skyddad av en känga! - Pushkicks - Sprawl, gräva underhooks. Detta ifall någon kommer nära inpå. Dessa tekniker är saker som jag provat i moment och det har funkat bra efter förutsättningarna. Att vara lätt på foten och stutsa runt som man gör mkt i karate är inte särskilt funkis pga all utr man har på sig. Dock så brukar väl man inte ha så stor nytta av kampsport i det millitära, beror iofs på befattning. OT: Tycker jag att Krav Maga har endel stora brister, så som det lärs ut i FM. Men det kan vi ta i en annan tråd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
periksson Posted July 21, 2006 Report Share Posted July 21, 2006 HEJ! jag har tränat kickboxning och boxning i ett par år och civil krav maga i ca 1 ½ år. i MIN värld så är kampsport en kanonträning inför lumpen. man tränar uthållig styrka, diciplin, vilja, (stake), och sist men inte minst att ta skit (boxning/kickboxning). sen är det skillnad på kampsport och kampsport. när jag låg inne på pbs så hade vi en kille som tränat ninjitsu. vet inte om hade så mycket nytta av detta under sin tid i grönt, men för MIG har kampsport varit en kanon grund. många kampsportare som jag har kommit i kontakt med har samma syn på fysisk fostran som FM. slut Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 21, 2006 Report Share Posted July 21, 2006 OT: Tycker jag att Krav Maga har endel stora brister, så som det lärs ut i FM. Men det kan vi ta i en annan tråd... Jag är intresserad av vilka brister du menar. Ska vi starta en ny tråd eller skall vi ta det i den här? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gurka Posted July 31, 2006 Report Share Posted July 31, 2006 Vad är KravMaga? Krav maga är ett verklighetsbaserat självförsvarssystem som både finns civilt samt militärt. Den svenska militären har anammat detta system. Kommer ursprungligen från israel. Jag har inga betänkligheter huruvida detta är politiskt riktigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 Ja för att du tränat upp fysen, smidigheten osv under karaten.Nej, militär handgemäng är så mycket annat än katorna man står och nöter i dojon. Försök att göra en jodan mawashi geri i ett trångt utrymme med full stridsutrustning inkluderat kängor och kanske tom ryggsäck. Nej, höga sparkar med full stridsutrustning är bara att glömma. Men som tidigare skribenter skrivit, all träning innan inryck är bra. De soldater som jag mest uppskattat i skogen är alla dessa orienterare. Ok, jag är inte helt oäven med karta, men jag är jävligt imponerad av de som kan springa och läsa karta samtridigt! Det finns en annan anledning till restriktivitet när det gäller konsten att slåss. Tänk er löpsedlarna på aftonblaskan om någon snitsig reporter kopplade ihop en misshandel och vad de värnpliktiga/fd. värnpliktiga lärt sig i lumpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 OT: Tycker jag att Krav Maga har endel stora brister, så som det lärs ut i FM. Men det kan vi ta i en annan tråd... Jag är intresserad av vilka brister du menar. Ska vi starta en ny tråd eller skall vi ta det i den här? Jag Bumpar denna. Losec, vill du svara? Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted August 31, 2006 Report Share Posted August 31, 2006 Efter att tillfrågats vad jag menar ett flertal gånger tar jag det här. Saker jag anser vara mindre bra med FM:s KM Alla tekniker. Under 10(?) timmar ska man lära sig en massa nya tekniker. Man lägger tops 15 min per teknik innan man går vidare. Detta håller man på med i ett kör vilket gör att man tappar större delen av det man lär sig. Man kanske kommer ihåg det på kvällen eller dagen efter. Men när man väl står i en skarp situation några månader senare är det helt bortglömt. Och för att kunna använda en teknik i skarp läge ska den sitta i ryggraden, enligt min mening. Varför inte lära ut mindre med tekniker och försöka få folk att tänka rätt, istället för att ösa på med tekniker man inte kommer ihåg? T ex två personer håller ner en person, som ska ta sig upp. Man lägger nivån lagom så att personen kommer upp till slut. Detta efter enbart gått igenom några grunder. Istället för att som idag ha en massa olika tekniker för det. Man kör allt som ett enda stor utb block, rätt av, sen är det klart. Detta leder till att man får väldigt mkt information att ta till sig samtidigt. Dessutom blir kroppen trött och sliten, inlärningsförmågan minskar och risken för skador ökar. Detta kanske bara är något jag råkat ut för, men så som FM fungerar tror jag ej är fallet. Varför inte köra 1,5 h per dag som kvällstjänst? Många tekniker tycker jag inte är anpassade för skarpt läge. Fungerar ok i Sverige med utr på, men när man väl är i missionsområde har utr blivet 20+ kg tyngre. Detta pga plattor, mag, vatten, etc. Flera tekniker som enligt instruktörerna skulle funka kommer inte enligt mig att funka när jag har den utr på mig under operativ tjänst. Ex: Man ligger på rygg och någon sitter på bröstet. Man greppar ena armen och bryggar åt det hållet, vips så har man vänt på det hela. Med plattor och övrig utr på i operativ tjänst skulle jag nog ligga som en skalbagge på ryggen då det är för tungt och knöligt att brygga med den utr. Har man verkligen provat teknikerna med full utr på, inte den "fulla utr" man har i Sverige, utan så som man har i operativ tjänst? Och detta med normalbyggda personer, inte muskelpumpade . Att använda vapnet. Vi lade nog inte ner mer en 1,5-2 h på att lära oss använda vapnet. Teknikerna är iofs lätta, men det är här huvuddelen av utb tiden ska användas. Att lära sig brottas och slåss utan vapen har jag så vitt jag vet bara användning för vid en typ av tjänstgöring: sök/searcher. Därför känns det som man lägger ner aldeles för mkt tid på sånt som jag nästan bara har nytta av på leaven eller i värsta fall på mässen. Vad det gäller vapen fick vi så vitt jag inte se någon verkansförevisning vilket skulle vara lätt att ordna. Många verkade tro att så fort man petat med på någon med ett vapen så faller personen ihop. I verkligheten kan folk fortsätta springa rätt frammåt även fast de kanske har knäckt ett revben, även utan droger i kroppen. Skulle dessutom få vara bra om man fick gå lättare situationssparring med vapnet. Till detta skulle man kunna ha gott med skydd, kanske boffrade vapen. Vapnen skulle kunna få vara sådana man kasserat som skjutvapen, likt de gamla exercisvapnen som fanns förr i tiden. Pungdatten. Att det ska vara så populärt att ta på mäns genetalier. En dask hit och bakhand-dask dit så är det klart. Instruktörerna borde få pröva att köra pungdatten sparring. Visst, att sätta ett rejält knä bra i skrevet på någon är bra. Men så lätt som det enligt KM är, är det inte. Folk står knappast kvar, utan aktar sig. Detta verkar man inte ta hänsyn till i jakten på pungen. Dessutom räcker det inte med en dask, utan i verkligheten så måste man sätta träffen med kraft. Enligt KM räcker det med en dask. Sedan var det säkert flera andra saker som jag reagerade på men inte kommer ihåg nu. Kanske ser ut som jag tycker systemet är kasst, vilket är helt fel. Jag ser många posetiva saker, t ex är det flesta teknikerna föredömligt enkla. Men jag tycker inte systemet är speciellt anpassat för förhållanden i den Svenska FM. edit: stavning edit2: Jag ligger just nu längst ner i skyddsrummet och håller hårt i hjälmen, efter gått på en av forumets heligaste kor.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted October 11, 2006 Author Report Share Posted October 11, 2006 Jag tränat ganska mycket på ett enkelt slag mot käken under den tid jag tränat karate, vad kan det vara, ett år? Grejen är att det här slaget inte sitter riktigt perfekt än... Jag håller med dig losec! Man måste mängdträna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 12, 2006 Report Share Posted October 12, 2006 Ett långt inlägg kräver ett långt svar. Jag klipper lite grann och numrerar påståendena för enklare överskådlighet. 1. Alla tekniker. Under 10(?) timmar ska man lära sig en massa nya tekniker. Man lägger tops 15 min per teknik innan man går vidare. Detta håller man på med i ett kör vilket gör att man tappar större delen av det man lär sig. 2. Man kanske kommer ihåg det på kvällen eller dagen efter. Men när man väl står i en skarp situation några månader senare är det helt bortglömt. Och för att kunna använda en teknik i skarp läge ska den sitta i ryggraden, enligt min mening. 3. Varför inte lära ut mindre med tekniker och försöka få folk att tänka rätt, istället för att ösa på med tekniker man inte kommer ihåg? 4. Man kör allt som ett enda stor utb block, rätt av, sen är det klart. Detta leder till att man får väldigt mkt information att ta till sig samtidigt. Dessutom blir kroppen trött och sliten, inlärningsförmågan minskar och risken för skador ökar. Detta kanske bara är något jag råkat ut för, men så som FM fungerar tror jag ej är fallet. 5. Varför inte köra 1,5 h per dag som kvällstjänst? 6. Många tekniker tycker jag inte är anpassade för skarpt läge. 7. Har man verkligen provat teknikerna med full utr på, inte den "fulla utr" man har i Sverige, utan så som man har i operativ tjänst? 8. Att använda vapnet. Vi lade nog inte ner mer en 1,5-2 h på att lära oss använda vapnet. Teknikerna är iofs lätta, men det är här huvuddelen av utb tiden ska användas. 9. Många verkade tro att så fort man petat med på någon med ett vapen så faller personen ihop. I verkligheten kan folk fortsätta springa rätt frammåt även fast de kanske har knäckt ett revben, även utan droger i kroppen. 10. Skulle dessutom få vara bra om man fick gå lättare situationssparring med vapnet. Till detta skulle man kunna ha gott med skydd, kanske boffrade vapen. Vapnen skulle kunna få vara sådana man kasserat som skjutvapen, likt de gamla exercisvapnen som fanns förr i tiden. 11. Pungdatten. Att det ska vara så populärt att ta på mäns genetalier. En dask hit och bakhand-dask dit så är det klart. 12. Instruktörerna borde få pröva att köra pungdatten sparring. 13. Visst, att sätta ett rejält knä bra i skrevet på någon är bra. Men så lätt som det enligt KM är, är det inte. Folk står knappast kvar, utan aktar sig. Detta verkar man inte ta hänsyn till i jakten på pungen. Dessutom räcker det inte med en dask, utan i verkligheten så måste man sätta träffen med kraft. 14. Enligt KM räcker det med en dask. 15. jag tycker inte systemet är speciellt anpassat för förhållanden i den Svenska FM. 1. Ja det är ett par tekniker att lära sig. Men det är de absoluta grunderna, inget mer. En attack från långt håll, två på mediumhåll och två på nära håll. Försvar mot cirkulära attacker och raka attacker. Det går liksom inte att göra om stridens grunder bara för att det är mycket att lära sig för den stackars soldaten. Verkligheten ser ut så. 2. Vad gäller enskilda soldaters inlärningsförmåga så kan jag väl konstatera att Gud har humor i vissa fall. Det kvittar hur man visar dom, ändå fattar dom inte eller så har dom glömt det efter fem minuter. Det skyller jag på dåliga gener, inte ett dåligt system. En sak man ofta glömmer bort är att soldaten faktiskt kan, och bör, repetera utbildningen själv eller med en kamrat. Man har bara ett liten mängd tid på sig att lära ut blocken, och soldaten kan sedan själv repetera och träna för att få mängdträning. Många väljer dock att spela fotboll eller Playstation istället, och sedan har dom synpunkter på att dom inte kan slå med rätt teknik... 3. Som sagt, det går inte att lära ut färre tekniker. Det där med att få folk att tänka rätt är i stor grad upp till instruktören, hur talangfull han är som trupputbildare och hur stor insikt han har i stridens grunder, det har mindre att göra med att systemet som sådant inte är bra. 4. Vad gäller inlärningskurvan så dalar den efter fyra timmar hos de flesta soldater, det bästa är enligt min mening att köra i fyratimmars block, men det är inte upp till den enskilde instruktören att avgöra. Han får en tidsslot, då skall han hålla utbildningen. Har han otur blir det åtta entimmarsblock, har han mer tur blir det två fyra timmarsblock. 5. Det är inte upp till instruktören, det är upp till avdelningschefen. 6. Den uppfattningen delas inte av de erfarna instruktörer som bygger upp systemet både i Sverige och internationellt. Allt i systemet funkar, annars hade det inte funnits där. 7. Självklart har man gjort det. Och dom fungerar även då. 8. Eftersom det är så lätt att använda sitt vapen som tillhygge så lägger man minimalt med tid på det. Varför öva något som är lätt? Varför då inte lägga tiden på de svårare grejerna? 9. Vilka trodde det? Soldaterna? Instruktören? Självklart räcker det inte med att peta på någon en gång, det är därför soldaterna får lära sig att hela tiden attackera med olika attacker på rätt målområden tills deras motståndare är satt ur stridbart skick, så att de kan ta avstånd och avgöra med sitt vapen. 10. Sparring är svårt att öva. Det blir gärna bara tuppfäktning av det, och utbildningseffektiviteten nedgår. Man måste ha en viss nivå för att få ut något av att sparra. Dessutom finns inte dessa "boffrade" vapen du talar om. Det finns övningsvapen i gummi, men de är definitivt inte lämpliga att sparra med, eftersom de är ganska hårda fortfarande. Vad hade man för övrigt vunnit på att öva sparring med en massa skydd? Vilken verklighet simulerar man då? 11. Nej det är det inte. Skrevattacker är sällan menade som avslutande attacker, om det är det du vill påstå. De är däremot utmärkta som distraherande attacker, eftersom reflexen att skydda skrevet är så pass stark (hos män). Dessutom gör en skrevträff ont på en normalt byggd man, och det medför oftast någon sekunds tidsfönster att börja attackera med avslutande attacker. 12. Det gör dom. Har du provat det? 13. Som sagt, en distraherande attack är det som avses med skrevattackerna. Och det räcker utmärkt med en dask för att uppnå det. Man behöver inte ens träffa för att uppnå önskad effekt. 14. Nej det gör det inte. 15. Då ställer sig vän av ordning frågan: Vilket system hade DU förordat för svenska soldater istället? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIFF Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Ännu mer OT: Blev lite fundersam när det enligt Jts inte verkar förekomma någon sparring i militär KM? Är själv en aktiv utövare av KM och har haft förmånen att träna under Jens Berglund några pass. Att han som ansvarig för KM inom försvarsmakten strukit sparringen verkar underligt. Om man bara står och nöter tekniker i 40 timmar (hur mycket Närkamp får en "vanlig" soldat) vad skulle det ge?? Förhoppningsvis så är det upp till de enskilda instruktörerna att bestämma och de militära instruktörer jag tränar med är väldigt förtjusta i Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 19, 2006 Report Share Posted October 19, 2006 Nej, då var jag otydlig. Sparring med VAPEN är svårt att öva, inte sparring överhuvudtaget. Det finns sparring i Närkampssystemet, och ganska mycket av det om man jämför med civil KM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Westmeister Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag har själv tränat i följande ordning: karate - jujutsu - thaiboxning - MMA (ufc för alla svenssons...) - Brottning - BJJ.. Jag har gått en del matcher i några av dessa kampsporter, vilket ju var tur för snart är det ju inte tillåtet längre. Med bakgrund av detta kan jag säga att: klart att du har nytta av att du har tränat kampsport tidigare. Respekt för dina egna gränser, respekt för dina träningskamrater etc. Går man sen in på vad som är effektivt eller inte skulle jag skita i alla kator och allt det där. Personligen lämnade jag det tänket när jag blev slammad av en shootfighingsnubbe när jag var 17. Jobba istället på konditionen med dom mitsdrillar som du brukar köra. Kondition är fan A och O i all kamp, militären inget undantag. Det var mina 5 om det. Över till en annan del av denna tråd: Krav maga diskussionen. Nu har jag själv tagit del av denna 10h "närkamps" utbildningen, och jag har lite tankar om den. Losec hade några vettiga synpunkter om detta, även jake the snake. Jag klipper och klistrar lite och lägger till mina egna tankar: 1. Alla tekniker. Under 10(?) timmar ska man lära sig en massa nya tekniker. Man lägger tops 15 min per teknik innan man går vidare. Detta håller man på med i ett kör vilket gör att man tappar större delen av det man lär sig. - Håller med till stor del. Dock får man tänka på att dom flesta inte har hållt på med kampsport innan, och trots allt måste man ju få in vissa grundläggande tekniker. Man får nog köpa att det blir så hafsigt om man ska introducera teknikerna. Lyxen att träna jabben 45 minuter finns inte helt enkelt.Största problemet jag märkt med detta är ju att en del tror ju fan att dom kan fightas efter 10h där dom har fjantat på lite mot ett par mitsar. Jag tycker att man skulle kanske lägga om momenten lite och lägga mer tid på att köra i utrustningen från början, så att folk förstår begränsingarna i rörelse och hur snabbt man blir trött i en riktig fight. 2. Man kanske kommer ihåg det på kvällen eller dagen efter. Men när man väl står i en skarp situation några månader senare är det helt bortglömt. Och för att kunna använda en teknik i skarp läge ska den sitta i ryggraden, enligt min mening. - Precis som många andra områden i armen, instinktivskytte etc. Man får ingen kontinuitet i det. En basketspelare är bra på 3p för att den tränar 3 p varje träning, ungefär. Den lyxen har man väl tyvärr inte heller, men att lägga ine kvällstjänst några gånger i vecken skulle definitivt vara bättre. 3. Varför inte lära ut mindre med tekniker och försöka få folk att tänka rätt, istället för att ösa på med tekniker man inte kommer ihåg? - Håller med, men det skulle man ju kunna få om man körde utöver grundblocket. 5. Varför inte köra 1,5 h per dag som kvällstjänst? - nånting för NBG. 6. Många tekniker tycker jag inte är anpassade för skarpt läge. - Aldrig fightats med stridsutrustning förut så jag vet inte. Men visstt, ar man exempleet med bryggningen, jojo. Den går nog inte så bra den med allt på tyvärr. Men visst man måste ju träna på det, svårt göra bättre ifrån sig om det blir verklighet. Fast ligger du med plattor i och snubben sitter mountad med kniv så är du ju kokt i bajs- helt klart. 7. Har man verkligen provat teknikerna med full utr på, inte den "fulla utr" man har i Sverige, utan så som man har i operativ tjänst? - Ingen aning men man borde träna från början med det, precis som man tränar skytte med allt på. 10. Skulle dessutom få vara bra om man fick gå lättare situationssparring med vapnet. Till detta skulle man kunna ha gott med skydd, kanske boffrade vapen. Vapnen skulle kunna få vara sådana man kasserat som skjutvapen, likt de gamla exercisvapnen som fanns förr i tiden. - ingen dum ide. 11. Pungdatten. Att det ska vara så populärt att ta på mäns genetalier. En dask hit och bakhand-dask dit så är det klart. - en känga i grenen är ju en bra teknik, en backhand... tja bättre än ingenting men det stoppar ju ingen. Återigen bättre än att göra ingenting då. 12. Instruktörerna borde få pröva att köra pungdatten sparring. - Haha ja det blir kanske svårare. Sparring får man nog vänta med tills folk har kört några månader. JAg tycker man ska satsa på mits och att få kraft och uthållighet i det man gör. Tror att man har tagit bort sparringtänket helt för att det finns så många stolpskott i gröna kläder. För många skulle bli skadade. Motoriken hos vissa är ju för fan under all kritik, samma med smärttröskeln. Låter kaxigt, men så är det. Vi körde nåt som kallas för livvakt och president och en del var ju slut efter 1 minut, vafan på shooten sparrades vi 3x5 minuter..... Slutligen kan jag säga att jag tycker att man har bra intentioner ändå, Krav maga är definitivt ett system man ska försöka utveckla inom FM. I motsats mot vissa amerikanska förband om har BJJ som huvudkampform. Sånt är ju bara dumt. Lite svårt att slänga en armbar med grejjerna på. Krav magan har ju ett enkelt tänk som man enligt mig kan lära ut till dom dummaste beväringarna utan problem. Problemet är väl att man litar för mycket på ett 10h block. Man måste köra kontinuerligt några gånger i veckan utöver det. Dessutom måste man köra mer fys, man tränar för duttigt och fint. Träna på att slå hårt och länge på mits. 3 minuter ska man inte bli trött av. Då är man feltränad. Intervall träning på mits. Träna att slå hårt på marken och ställa sig upp. Ett stort problem man får när man tar bort sparring är ju att folk inte fattar hur svårt det är att träffa nån, och omvänt hur jobbigt det är när man blir träffad hela tiden. Min förhoppning är att FM utvecklar systemet och "tuffar" till träningen lite. Personligen tycker jag att fyskraven på många förband är skrattretande och att krav maga träningen är för mesig. Konstigt att man kan kötta på i diverse baskerprov, men slår som en bitch. Borde ju inte vara några problem att tuffa till det lite, med tanken på att det trots allt är en arme vi pratar om, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 @JTS Verkar som instruktörerna jag hade var lite otydliga, då en pungdask enligt dem verkade vara grejen. Angående testandet. Om du väjler att qouta mig, ta då med det som är väsentligt. Dvs om det är testat av andra än , inte om det är testat. Om en 85 kg någorlunda vältränad person som mängdövar en viss rörelse flera gånger i veckan inte kan göra en den med full utr på, så har jag svårt att se att den normala soldaten kan det. I övrigt tycker jag inte motiveringen att man ska öva mera själv sen är gångbar, då man från början inte hunnit lära sig tekniken rätt. Därför ser jag hellre ett mindre antal tekniker. De vi fick "lära" oss skulle nog ta ett halvår med träning innan det sitter i ryggraden. Om man nu endast har 10h utb tid så skulle jag hellre se att man vill ge soldaterna rätt tänk i situationer och låta dem använda deras naturliga instinkt mera, än att ösa på med en massa tekniker. T ex, är du på backen ta dig upp, skapa avstånd. Det tillsammans med vissa grunder av vad man kan använda sig av( slag, armbågar, knän, peta ögon, etc). Fortfarande ser jag inte varför man ska öva så mkt utan utr och vapen. Låt de som har den typen av tjänstgöring göra det. Själv vill jag träna i full utr och vapen. De som vill lära sig slåss på mässan/krogen får göra det på sin fritid. Utb tid använder man till utb man har nytta av i tjänsten, inte den vissa individer kanske har nytta av på fritiden. Varför inte ha ett antal stridsvästar förberedda för KM? Lägg i grus i ett kasserat mag, gaffatejpa igen, lägg den i magfickan och sy/tejpa/limma/whatever igen den. Förbered sedan resten av västen på samma sätt. Kan hänga på galje i förråd tills nästa förband/pluton/enhet ska öva, då man tar fram dem igen. Öva med vapen, enkelt. Varför inte "boffra"? Ta gamla kasserade vapen. Lägg liggunderlag eller motsv. mtrl. runt den. Ta bort eventuella saker som sticker ut och är "vassa". Om man kan öva riot med riktiga molotovs och sten som kastas, då ska det inte vara några problem med boffrade vapen. Angående effekten på pungdask/vapenslag, där verkar det som mina instruktörer var otydliga. På frågan om vilket självförsvarssystem jag vill ha i FM så har jag inget svar, då det enda självförsvarsystem jag har erfarenhet av är KM. Att som vissa jänkarförband göra och ta en kampsport som självskydd tycker jag verkar korkat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.