Jump to content

Ungernrevolten 1956

Recommended Posts

Tänkte starta en tråd om Ungernrevolten.

Det kanske finns forumsmedlemmar vars föräldrar/farföräldrar kom hit -56?

Bidrar med en artikel från DN

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=3

Sen undrar jag om någon vet om det svenska försvaret genomförde någon skärpning av beredskapen under revolten?

• 1 month later...

Pga rådande politiska majoritet i Ungern finns enligt vissa inte så stora ambitioner att i Ungern göra så stor sak av minnet, och/eller att framhålla Imre Nagys roll, han var som bekant premiärminister och kommunist men gick över till revolutionärerna.

Riksdagsledamoten Holger Gustafsson har pushat lite på regeringen i form av en skriftlig fråga till kulturministern om muséernas ansvar för att i Sverige uppmärksamma revolten. http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx...2005/06&nr=1574

Det verkar som om Ungerska ambassaden och Armémuseum kommer att hålla en liten utställning om revolten i höst. Jag har försökt se om Forum för Levande historia http://www.levandehistoria.org/ i Gamla sta'n kommer att göra något, men där är man rätt ointresserad. :)

Jag hoppas att det finns fler som kan tänka sig att på olika sätt trycka på för ett uppmärksammande av ungernrevolten.

- - -

Det finns en ungersk riddarorden som heter Vitézi Rend (ung. Hjältarnas orden). Den var en ungersk statsorden 1920-1944 som i princip var ärftlig. Krav för medlem var att man hade erhållit tapperhetsmedalj. År 1953 rekonstituerades orden i exil och efter Ungernrevolten ansåg man att även de som deltog i revolten skulle kunna bli medlemmar. Skulle det visa sig att det finns svenska ättlingar till ungrare på forumet vars släkt deltog i ungernrevolten eller erhållit tapperhetsmedalj i någon av världskrigen eller under oroligheterna i Ungern 1918-1920, så kan de möjligen bli medlemmar i Vitézorden. Jag vidarebefordrar gärna sådana kontakter till ordensledningen

Mer info finns på http://www.vitezirend.org/, där det också finns info om en gammal svensk FN-yxas insatser i samband med ungernrevolten under "News". OBS! Det finns flera olika grenar av orden, men denna, ledd av HKH József Árpad vitéz Habsburg, kronprins av Ungern, är den som erkänns som den äkta.

/Jonas

Edited by jonar242

• 4 weeks later...

Min morfar var officer på ett stridsagns regemente i röda armén. De var på plats som reserv vid det sovjetiska angreppet. Har aldrig haft tillfäle att prata om detta med honom själv då han dog i ukráina 1997.(jag var endast 15år då.)

Dock har moror berätttat att han var glad över att ha sluppit delta i nedslagandet av upproret. Tydligen ledde även denna händelse till att han slutade som officer.

Tänkte bara dela med mig av en beskrivning av "motståndaren".

/slut

En av mina kompisars morfar ska tydligen ha kört lastbilen de använde när de fällde den där Lenin-statyn, och den killen brukar inte ljuga så därför är jag benägen att tro det. Litet "Lassie-varning" på mig dock...

Min mor (som då var student) var med när det fällde Stalin statyn i Budapest.

Hon har en bit av näsan i sin ägo.

Edited by TForce

• 3 weeks later...

Idag (Söndag 22/10) kl 20.00 var det en dokumentär om Ungern revolten på TV2.

Många känslor kom fram eftersom min mor var en av de 8000 som kom hit till Sverige.

Helt rätt att diverse hemliga poliser/ryska kgbfolk/angivare hängdes upp i gatlyktorna. De var verkliga

översittarsvin ansvariga för mångas olyckliga död, så jag sörjer knappast deras öde.

Snarast fick de en för lätt död.

Jag blir än idag förbannad över sveket från Väst. Att det aldrig hjälpte till.

Övertygad om att mordors järnmur hade rämnat tidigare om man hade hjälpt Ungern då.

Nu på måndag är det exakt 50 års sen. Dock kommer 4 november vara en sorgsens dag.

Visst jag tröstar mig med att Ungern blev helfritt 23 oktober 1989, NATOland

1999 och EU land 2004.

Heder för ni som stupade för att göra Ungern till ett fritt land 1956.

Jag glömmer er aldrig och jag förlåter aldrig en kommunist.

Min farfar låg i värnplikt vid artilleriet och har berättat för mig hur han och hans vänner då revolten började blev isolerade från omvärlden. de anande vad som var på gång och när nyheten läckte fängslade de alla moskvatrogna officerare för att sedan slå upp (finns säkert någon korrekt militär term) artilleripjäsar för att invänta ryssen. Ivan kom dock aldrig så farfar begav sig till Budapest för att hjälpa till på gatorna. Då sovjet slog ned den nya ordningen var farfar betraktad som desertör och myterist och skulle således skjutas. Han flydde därför med min farmor till Sverige. Efter några år i Sverige kom det ett brev där de krävde att han skulle fullfölja sin värnplikt. Han stannade hemma med gott samvete över att vara ordervägrare. :worthy:

För övrigt var jag i Budapest i september, precis under kravallerna. Förutom hulliganerna och nazisterna var det rörande att se hur tiotusentals människor samlades utanför parlamentet för att demostrera. Många tältade i den kringliggande parken och det dök snabbt upp gamla militära soppkök och tält där folk kunde köpa billig mat, vatten, cigg, tidningar osv. På stan gick folk omkring med flaggor (symboliskt urklippta i mitten) och utanför parlamenten stod av flaggor. På kravallstängsel träd satt affisher med kritik och budskap. Någon hade uppfört ett monument i form av en likkista som var översållad av nidbilder av premiärminister, politiska slagord och tills överkryssade "hammare och skäran"-symboler. Detta kommer nog aldrig skulle hända i Sverige, inte ens då en regering ljuger om tsunamimisslyckanden.

Heder för ni som stupade för att göra Ungern till ett fritt land 1956.

Jag glömmer er aldrig och jag förlåter aldrig en kommunist.

Instämmer fullständigt. Ära och minne åt de som stupade för den ihåliga ungerska flaggan!

//P

Helt rätt att diverse hemliga poliser/ryska kgbfolk/angivare hängdes upp i gatlyktorna.

Som framgick av programmet var det inte bara folkfiender som lynchades, utan även en och annan oskyldig.

Det är bland annat i sådana lägen rättsstaten är överlägsen.

Helt rätt att diverse hemliga poliser/ryska kgbfolk/angivare hängdes upp i gatlyktorna.

Som framgick av programmet var det inte bara folkfiender som lynchades, utan även en och annan oskyldig.

Det är bland annat i sådana lägen rättsstaten är överlägsen.

Korrekt men rättstaten måste ha diverse förutsättningar för att kunna existera.

Det existerar ingen rättstat i ett kommunistiskt samhälle. *Min åsikt*