Jump to content

Militära filmklipp på Internet - samlad tråd.


Recommended Posts

Hmm... det klonkar till lite granna... touchar CV90:n lastbilen månne?

 

/J

 

Hittade denna komentar under klippet med CV90 och Ica bilen.

 

-Ja var gruppchef på den vagnen. Hände under en övning i strängnäs. Felet va att förarens sladd till hjälmen åkt ur. Hade lite lätt panik ett tag innan vi fick stopp på vagnen. Var emot med eldröret i sidan på lastbilen. Fick en skaplig utskällnig av majoren sen. (ps han som filma)

 

Så enligt detta så var det kontakt mellan vagn och bil.

Ett par funderingar...för jag får inte saker och ting att gå ihop.

 

Du skriver i din profil att du gjorde lumpen 92/93 som Sjuktransportman. För det första levererades de första 90-vagnarna (enligt Soldf.com) 1993. För det andra har jag aldrig hört talas om sjukvårdare som åker strf 90.

 

Det kanske viktigaste är ändå... Om nu förarens kabel åkt ur och han följaktligen inte fått "vägen fri", varför i helsike kör han då vidare?

 

Någonstans förekommer (medvetet eller ej) felaktiga uppgifter...

Edited by Lerede
Link to comment
Share on other sites

Hmm... det klonkar till lite granna... touchar CV90:n lastbilen månne?

 

/J

 

Hittade denna komentar under klippet med CV90 och Ica bilen.

 

-Ja var gruppchef på den vagnen. Hände under en övning i strängnäs. Felet va att förarens sladd till hjälmen åkt ur. Hade lite lätt panik ett tag innan vi fick stopp på vagnen. Var emot med eldröret i sidan på lastbilen. Fick en skaplig utskällnig av majoren sen. (ps han som filma)

 

Så enligt detta så var det kontakt mellan vagn och bil.

Ett par funderingar...för jag får inte saker och ting att gå ihop.

 

Du skriver i din profil att du gjorde lumpen 92/93 som Sjuktransportman. För det första levererades de första 90-vagnarna (enligt Soldf.com) 1993. För det andra har jag aldrig hört talas om sjukvårdare som åker strf 90.

 

Det kanske viktigaste är ändå... Om nu förarens kabel åkt ur och han följaktligen inte fått "vägen fri", varför i helsike kör han då vidare?

 

Någonstans förekommer (medvetet eller ej) felaktiga uppgifter...

 

Nja, sjukvårdare i 90-vagnar behöver du inte leta efter precis. Men som sagt att åka 90:a innan dom är levererade kan bli ganska problematiskt. Och sen som sagt att som förare passera en väg, speciellt en allmän väg med stop-skylt, utan att få "korsning fri" är ganska IG.

Edited by Deron
Link to comment
Share on other sites

Och sen som sagt att som förare passera en väg, speciellt en allmän väg med stop-skylt, utan att få "korsning fri" är ganksa IG.

 

Jag har för mig att vagnen var under beskjutning eller att vagnen jagade ett mål och då kan det lätt bli stressigt som förare. Vagnen bakom ser ut att vara utskjuten. Sen att man ägnar sig åt den typen av övningar där det kan passera civila fordon är en annan fråga.

Edited by Superholger
Link to comment
Share on other sites

Hittade denna komentar under klippet med CV90 och Ica bilen.

 

-Ja var gruppchef på den vagnen. Hände under en övning i strängnäs. Felet va att förarens sladd till hjälmen åkt ur. Hade lite lätt panik ett tag innan vi fick stopp på vagnen. Var emot med eldröret i sidan på lastbilen. Fick en skaplig utskällnig av majoren sen. (ps han som filma)

 

Så enligt detta så var det kontakt mellan vagn och bil.

 

nu skriver ju inte Raven att han befann sig på platsen heller....

han skriver ju enbart att han hittade den kommentaren under filmen!

Där håller jag inte riktigt med dig ;)

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna komentar under klippet med CV90 och Ica bilen.

 

-Ja var gruppchef på den vagnen. Hände under en övning i strängnäs. Felet va att förarens sladd till hjälmen åkt ur. Hade lite lätt panik ett tag innan vi fick stopp på vagnen. Var emot med eldröret i sidan på lastbilen. Fick en skaplig utskällnig av majoren sen. (ps han som filma)

 

Så enligt detta så var det kontakt mellan vagn och bil.

 

nu skriver ju inte Raven att han befann sig på platsen heller....

han skriver ju enbart att han hittade den kommentaren under filmen!

Där håller jag inte riktigt med dig ;)

Problemet med RaVeNs post är att han inte satte textmassan inom citattecken.

 

Den sista meningen i hans inlägg tyder även den på att han inte skriver om sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Att fö saknar samband med VC/Sk har väl inget att göra med om han stannar eller ej. STOPP-skylten syns från förarplats! Sen kanske han var stressad osv. men det är ju hans beslut att stanna och har ju inget med de andra i vagnen att göra...

 

VC's kommando bör ju vara i stil med -

"kör längs med åkern 500 m, därefter in i skogen längs svartvägen och när ngn väg ska passeras så kommer ett korsning klar motsv."

 

Följande känns lite fel liksom -

"kör 5 m, stanna för vägen, vänta, korsning klar, framåt, framåt, fortsätt framåt, lite åt höger, vänster om 50, vänster om 20, vänster osv."

Link to comment
Share on other sites

Att fö saknar samband med VC/Sk har väl inget att göra med om han stannar eller ej. STOPP-skylten syns från förarplats! Sen kanske han var stressad osv. men det är ju hans beslut att stanna och har ju inget med de andra i vagnen att göra..

 

Men om sladden åker ur vid fel tillfälle, och föraren försöker sätta dit den, vid ett ännu mer olämpligt tillfälle, så kanske han inte har uppmärksamheten riktat åt rätt håll.

 

Det verkar klart olämpligt att köra stridsövningar i anslutning till allmän väg, utan trafikvakter. För det kan ju inte vara rätt beteende att lära in att man måste ha koll på trafikläget OCH samtidigt slåss för sin överlevnad?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Men om sladden åker ur vid fel tillfälle, och föraren försöker sätta dit den, vid ett ännu mer olämpligt tillfälle, så kanske han inte har uppmärksamheten riktat åt rätt håll.

 

Det verkar klart olämpligt att köra stridsövningar i anslutning till allmän väg, utan trafikvakter. För det kan ju inte vara rätt beteende att lära in att man måste ha koll på trafikläget OCH samtidigt slåss för sin överlevnad?

 

/E

Visst kan det ju vara så, men nån form av fram förhållning får man ju allt ha. Det är ett stort ansvar att köra ett stort och tungt fordon.

 

Jag tycker snarare att det är realistiskt. Så kommer det vara på en eventuellt utlandstjänst så det är ju lika bra att få in nån form av trafiksäkerhet direkt. Visst är det god sikt och man blir beskjuten så kanske man inte stannar vid en stoppskylt om Sk eller Vc ger klartecken först, men att avskärma försvaret från resten av världen tror jag inte är en bra lösning.

Link to comment
Share on other sites

Händer ju ofta att man måste passera vägar på övnigsfälten.

Dock skall föraren inte passera innan han har fått "korsning klar" eller liknande.

Så detta skall egentligen inte kunna hända om alla i vagnen sköter sin uppgifter och gör som dom är utbildade.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med RaVeNs post är att han inte satte textmassan inom citattecken.

 

Den sista meningen i hans inlägg tyder även den på att han inte skriver om sig själv.

Självklart :blink: Borde jag förstås ha insett... Får straffa mig med ett par öl ikväll :lala:

Link to comment
Share on other sites

Stridsfordon 90 videos på youtube

 

A CV90 allmost crashed with a lorry

 

CV9040 , a multirole IFV

 

The mobility of CV90

 

CV9040 firing a BILL-2 ATGM

 

A presentation of CV9040

 

CV9040 with LEMUR, a remotely controlled sight and weapon

 

CV9040 in Sweden/Liberia

 

CV9030 the norwegian version of the IFV

 

CV90120-T the tank version

 

CV90120-T showing MSA

 

CV90120-T

http://www.youtube.com/watch?v=rxQohZ1-bwQ

 

CV90 a compilation by Kingcoma

 

CV9040 AA-version

 

CV9040 in a armour batallion display

 

CV90 with AMOS

http://www.youtube.com/watch?v=QXN7FZN0j1g

 

AMOS again

http://www.youtube.com/watch?v=X0zzMlxFkvs

 

CV9040 in exercise

 

CV9040 with cammo

 

CV9040 firing

 

CV9040 driving trough a wood

 

CV9040 in a recon platoon

 

CV9040 crossing a stream

 

CV9030 in Norway

 

CV9030 firing

 

CV9030 firing again

 

CV9030 in the norwegian army

http://www.youtube.com/watch?v=TL0X9VksKww

 

CV9030 playing iceprincess

 

CV9030 on an airfield

 

CV9035

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ingen vacker syn!!!

 

Snacka om dåligt beetende.. !!! allt dom gör på den filmen är under all kritik.. hoppas detta uppmärksammas av norska försvaret.. Här blir det liv för lite nakenskjutningar.. medan dom här norska soldaterna verkar ha rena lekiset konstant..

 

BTW märkligt att dom fortfarande verkar ha fri tillgång till skarpa vapen i vakten, det har la vi inte haft i sverige dom senaste 7 åren..

 

Jag tror att det var ett magasin speciellt för lösplugg. Det var rött och om jag inte minns helt åt skogen så är de norska löspluggsmagasinen röda.

http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=267067

 

Men håller med, det är DÅLIG vapendisciplin på dessa gossar.

Link to comment
Share on other sites

Den andra är nån form av bilslakt i ett par grabbar i m90, var vet jag inte. Om man har sett svullo kommer man iaf känna igen sig.

På regementsmärket som skymtar förbi så gissar jag på I19

http://www.i19.mil.se/photo.php?id=124453&nid=34771

På nästkommande fråga så svarar jag, mycket dumt av deras befäl att sponsra detta busstreck med en 122'a.

Link to comment
Share on other sites

Den andra är nån form av bilslakt i ett par grabbar i m90, var vet jag inte. Om man har sett svullo kommer man iaf känna igen sig.

På regementsmärket som skymtar förbi så gissar jag på I19

http://www.i19.mil.se/photo.php?id=124453&nid=34771

På nästkommande fråga så svarar jag, mycket dumt av deras befäl att sponsra detta busstreck med en 122'a.

 

För att svara på detta så tillhör dessa herrar mitt kompani under vpl (strv Boden)..

Själva klippet med överkörningen inträffade under besöksdagen -01.

Det är alltså bara klippt till slutresultatet i filmen, inget busstreck.. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Hedin said:
gislemark said:

 

Det är faktiskt rätt vidrigt, förstår mig inte riktigt på sånna människor. Men det är väl ganska känt att de praktiserar än annan pedagogik där borta.

Pedagogik????????

Jag menade "pedagogk" ironi mao.

 

Här kommer lite nya "favoriter" från min sida :clap:.

 

 

 

En bortglömd skönhet! (tillsammans med Lvrbbv 701)

 

Det har varit lite Amf4 nostagli uppe i tråden så jag gör en sammanställning med allt Amf4 från Youtube.

 

 

 

 

 

 

 

Leve Amf4 hon leve! :worthy::rockon:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...