Jump to content
Sign in to follow this  
henke

Militära filmklipp på Internet - samlad tråd.

Recommended Posts

Jag är på jakt efter ett fimlklipp!

Klippet är från en eldstrid i Afghanistan eller Irak. Det är en amerikan med hjälmkamera som spelar in.

Det spektakulära med detta är att när han som filmar skjuter så går en kamrat framför hans pipa. Precis när killen går framför pipan så får skytten eldavbrott.

Någon som känner igen sig i denna flummiga beskrivning?

• Like 1

Jag är på jakt efter ett fimlklipp!

Klippet är från en eldstrid i Afghanistan eller Irak. Det är en amerikan med hjälmkamera som spelar in.

Det spektakulära med detta är att när han som filmar skjuter så går en kamrat framför hans pipa. Precis när killen går framför pipan så får skytten eldavbrott.

Någon som känner igen sig i denna flummiga beskrivning?

http://www.youtube.com/watch?v=ZkEmGOVBeXc

MIN HJÄLTE!

Du får en Virituell whisky, En Bunnahabhain Cruach Mhona. =)

• Like 1

Eftersom artilleri nu är högaktuellt i Sverige, kan man här se och höra hur det ser ut när granaterna dimper

Edit:

postade samma snutt som herman30. tog bort den. lite tilläggsinformation om snutten:

"Stugan" och "sköldpaddorna" är ballistiska skydd vilkas skyddsverkan prövas. Dessutom finns det en korsu (ett nergrävt manskapsskydd) på samma område. I dessa finns olika människoatrapper.

Klippet är från finska arméns verkansövning 2013, där artilleri, granatkastare, stridsvagnar och IFV's övade. På övningen sköts 12 000 granater med tunga vapen.

Edited by adam7

Finska försvarsmakten ska publicera en film som heter Varusmies (= beväring)den 15 augusti, tydligen om värnpliktstjänst. Den kommer samma dag på youtube.

Här är trailern

Inga post-it lappar...

• Like 1

och här är sedan själva filmen, med svensk text. Den är hela 17 min lång och den är avsedd att visas vid uppbådet (mönstring).

Enligt en tidningsartikel avsåg man att den skall vara faktaspäckad, men samtidigt skall publikens intresse bibehållas.

(ett fel i översättningen såg jag. då det nämns att artilleriet har artilleripjäser och raketartillerisystem översätts det senare till granatkastare)

och vill man se samma utan de svenska texterna, finns den här:

Edited by adam7

403 år sedan en militärorkester från fd. svenska riket spelar i Moskva? Ja, även då var trupperna från Finland (och legoknektar fån länder som inte hör till nuvarande Sverige).

En finsk beväringsorkester spelar nära Röda torget på varuhuset GUM. Nå, denna gång var inte Moskva intaget, utan det var i samband med Spaskaya Tower Tattoo 2013.

Jag antar att Jacob de la Gardie hade en militärorkester i sin här.

Essä, måndag; Bertil Häggman

När Sverige erövrade Moskva för 400 år sedan

Hur mycket komemr vi att i år minnas det som hände för 400 år sedan: att en svensk härförare, Jacob De la Gardie. blev den ende västerlänning som intagit Moskva och kommit undan med det?

gardie_509709l.jpg

Jacob De la Gardie, intog Moskva

Åren 2008 2009 har varit fyllda av högtidligheter med anknytning till Stora Nordiska Kriget och vad som inträffade 1708 1709. Fälttåget mot Ryssland (kom ihåg att det var Ryssland som var den ursprungliga angriparen av Sverige), alliansen med Ukraina under hetman Ivan Mazepa, slaget vid Poltava i juni 1709 och den svensk-ukrainska reträtten till Bender. Kungen och drottningen har besökt Ukraina och invigde hösten 2008 en utställning till minne av svensk-ukrainska allianser. Det började redan 1657.

Nästa år blir det nya högtidligheter. Under vistelsen i Bender med Karl XII skrev Mazepas efterträdare, hetman Filip Orlik, Ukrainas första författning (originalet finns i Riksarkivet i Stocholm) och mellan 1716 och 1719 vistades hetman Orlik i Kristianstad med sin familj. Författningen och Orlik blir 2010 föremål för omfattande högtidligheter i Ukraina.

Det finns emellertid ett 400-årsminne 2009 till 2010 som det blir intressant att se hur det officiella Sverige behandlar. Det var den svenske stormannen och fältherren Jakob de la Gardie som ledde 4 000 man i februari 1609 från det då svenska Viborg mot Moskva. I Ryssland rådde den stora oredan och Karl IX samt den ryske stormannen Vasilij Sjujskij, furste av Suzdal, hade i februari 1609 träffat en överenskommelse om svensk hjälp. Sjujskij hade 1606 valts till tsar av Ryssland.

Den svenska hären, som för övrigt enbart bestod av finska soldater och skottska, tyska och franska värvade, marscherade via Novgorod mot Moskva. De la Gardie förenade sig på vägen med tsarens brorson och i mars 1610 tågade den allierade hären in i Moskva. De la Gardie hälsades som stadens befriare. Vasilij satt nu säker på Rysslands tron men avled dock redan i april 1610 (kanske av förgiftning). Samtidigt närmade sig en polskstödd kandidat till tsartronen Moskva från väster. Förstärkningar var nu på väg med friska, värvade trupper, som mötte De la Gardie sydväst om Moskva.

De 6 000 soldaterna under befäl av den svenske men franskättade fältherren och 30 000 ryssar samlades vid Klusjino, 170 km sydväst om Moskva. Motståndaren hade omkring 5 500 man polska tunga ryttare samt lätt kosackiskt och litauiskt kavalleri och några få artilleripjäser. Ett polskt anfall av tungt kavalleri skingrade de svenska värvade trupperna den 25 juni 1610. De la Gardie retirerade till Novgorod och samlade en ny här, intog Kexholm (Käkisalmi på finska) liksom Novogorod. Nordvästra Ryssland valde Gustav Adolfs yngre bror, Karl Filip av Sverige, till tsar.

Det blir intressant att erfara hur det officiella Sverige (Finland och Ryssland med för den delen) kommer att behandla det De la Gardieska fälttåget 1609 1610. Blir det tystnad? Det var ju faktiskt så att Sverige ombads erövra Moskva av tsar Vasilij Sjujskij.

Lika intressant blir att erfara hur Kristianstad behandlar frågan om Ukrainas första författning från 1710 år 2010. Trots allt har ju författningens fader bott i staden. Kommer erbjudandet 2008 om en gåva av en staty i staden från ukrainsk staten av Ivan Mazepa att antas? Kommer man att reagera inom kommunen på förslagen från 1990-talet att en gata eller torg uppkallas efter hetman Filip Orlik? Blir Kristianstad vänort med Poltava?

Frågorna är många om vad som kommer att hända 2009 och 2010, inte bara i Kristianstad.

Bertil Häggman

jur kand, författare

http://www.barometern.se/ledare/bokladan/nar-sverige-erovrade-moskva-for-400-ar-sedan(1280408).gm

Här kan man ju av vara av annan åsikt, eftersom polackerna intog Moskva efter de la Gardie. De katolska polackerna var nog "västerländska".

Ingermanländska kriget

Ingermanländska kriget

Fälttåget

De la Gardieska fälttåget

edit

De spelar en marsch som i Finland heter "Suomi marssi" (=Finland marsch), komponerad i Finland av Finska Gardets fäldväbel Erik Eriksson år 1837. Marschen är mera känd som Marsch aus Petersburg och påstås ofta vara tysk. Marschen finns i tyska Bundeswehrs förteckning av äromarscher.

Edited by adam7

Går det att få tag på fler filmer på svenska trupper utomlands? Finns ju de som försvaret själva släppt men det bör ju finnas betydligt fler med tanke på egna hjälmkameror etc. Ska enligt ett befäl dessutom finnas filmer på när svenskar stöter på IED i Afghanistan. Kanske inte så kul att se just det, men det visar iaf att det finns flera filmer.

Drill Sergeanten från filmen Full Metal Jacket, R Lee Ermey visar AT-4 (Pansarskott 86) i avsnittet Lock 'n Load - Rockets. Nu är ju inte AT-4 ett traditionellt raketgevär och vissa fakta verkar rätt "tveksamma" såsom att skjutavstånd uppges till 600 m, etc. Men det är alltid kul att se svensk materiel i flashiga tv-inslag. AT-4 kommer drygt 20 minuter in.

Drill Sergeanten från filmen Full Metal Jacket, R Lee Ermey visar AT-4 (Pansarskott 86) i avsnittet Lock 'n Load - Rockets. Nu är ju inte AT-4 ett traditionellt raketgevär och vissa fakta verkar rätt "tveksamma" såsom att skjutavstånd uppges till 600 m, etc. Men det är alltid kul att se svensk materiel i flashiga tv-inslag. AT-4 kommer drygt 20 minuter in.

Mja man pratar iofs Yards och inte meter men det är inte så stor skillnad och det är max effektiv räckvidd man anger. Cool fiilmsnutt iallafall.

Lite Draken och MIG-21 från 80-talet, dock mest Draken. Snacket stör inte, lite som i Aki Kaurismäkis filmer ;-)

Efter cirka 5.00 dirigeras planen lite som en rallyförare av sin kartläsare.

Snyggt filmat, musiken lämnar dock en del att önska.

Navy riverine force

Från Zapad 2013.

2:10 - :surprise:

Om någon någonsin erbjuder dig befattningen som Stormpionjär så vet du nu vad det innebär. :Malaj:

Kan inte hitta att den har lagts upp här:

Russia Arms Expo 2013

Raketartilleriet vid 14:20 ser elakt ut :mellow:

Vilka företag är det som ställer ut?

Edited by Blanco

Ni vet nog alla det redan, men nästan alla Amerikanska militär fordon i Irak hade AT-4 med sig. Det var ett mycket populärt vapen.

Också, det var ett Svenskt red dot sight som användes mycket av Amerikanska militären då. Jag tror att det var Aimpoint. Det är ett företag från Malmö tror jag (min födelse stad). Alla jag har jobbat med vet att jag är från Sverige, så när dom får Svensk utrustning så pratar dom alltid med mig om det. Svensk material ses som mycket bra här.