Jump to content

Recommended Posts

Det finns GSM-täckning i MeS. Operatören heter Roshan Täckning

Jag skulle då iallafall tänka mig för både en och två gånger innan jag skulle slå på en privat mobiltelefon i det nätet... Och då tänker jag inte på att det skulle vara dyrt eller något sådant

I MeS finns som sagt täckning i Roshan-nätet. Kontrollera dock med din leverantör om de har roamingavtal med Roshan om du vill vara riktigt säker. Jag har för mig att Vodaphone och Telia fungerade men att t.ex. det inte fungerade med Comviq.

I Kabul finns flera olika nät och samtliga svenska leverantörer verkar fungera.

Som sagt...Tänk dock på vad som yttras och var du har telefonen. Det går att lyssna av mobiltelefoner väldigt enkelt. Du behöver inte ens prata i den för att kunna lyssnas av, det räcker att den är på.

:wacko:

Det går att lyssna av mobiltelefoner väldigt enkelt. Du behöver inte ens prata i den för att kunna lyssnas av, det räcker att den är på.

:wacko:

Källa på det?

Edited by Tobias R

SÄPO gick ut 1998 eller om det var 1999 och sa att det var fullt möjligt att avlyssna en avsalagen mobiltelefon. Dock måste man ha påverkat/haft tillgång till telefonen innan för att detta skall gå.

Så svar nej, din egna privata mobiltelefon kan inte avlyssnas när den är avstängd.

Men när du väl ringer då är det inte särskilt svårt.

Tre har roamingavtal med afghan-wireless, www.afghan-wireless.com Hur pass bra det funkar låter jag dock vara osagt. Syftet är väl inte riktigt att ringa hem och berätta om kommande verksamhet/operationer utan mer SMS av typen puss å gull till flickvän motsv.

:wub:

Källa på det?

Någon tillförlitlig skriftlig källa har jag inte men jag har själv hört flera avlyssningar som svenska polisen gjort. Alltså, man hör vad personen säger redan innan han ringer samtalet...

Om man kan avlyssna en avstängd telefon låter jag vara osagt men modifierar man den som någon skrev om så borde det inte vara en omöjlighet. Ett tips är alltså att inte låta några afghaner pilla på din telefon. :wacko:

EDIT: Förtydligande

Det jag påstår är inte att gemene afghanen kommer att avlyssna dina samtal. Syftar främst på att någon kan ha kontakter hos operatören motsv. Jag menar inte heller att man ska lämna telefonen hemma utan bara att man ska tänka på var man tar med sig den och vad man yppar i den...fast det gäller ju wellfaretelefonen också.

Man kan köpa ett kontantkort i området också. Har tyvärr ingen aktuell information på om det säljs på den nya campen.

Med ett lokalt roshan eller awcc abonnemang slipper man samtal från sverige, det är inte billigt att svara. Och sms till utvalda fungerar ju lika bra.

Guest Forssman

känns en aning ovärt att smsa hem , fast alla värderar vi pengar olika! ;) finns väl annars ett par datorer man kan skicka blödiga mejl ifrån!

känns en aning ovärt att smsa hem , fast alla värderar vi pengar olika! ;) finns väl annars ett par datorer man kan skicka blödiga mejl ifrån!

Tja, men man kan tänka åt andra hållet också, de där hemma har inte så många alternativ när de vill få kontakt med dig. Alternativen är ju sms, ringa på mobilen, mejl och VB ATK... Sms är ju då rätt smidigt men man får hålla koll på vad det kostar, svara i mobilen är inte roligt då hellre ringa upp dem via Wf-tfn, mejl funkar ju också dock är tillgången till internet lite varierande beroende på tjänst, och ringa VB skulle jag endast rekommendera i nödfall... :)

Jag vet att de där hemma ibland kan uppleva det som lite frustrerande att ha så begränsade möjligheter att kontakta "sina soldater". Sen kan man göra som vissa *host* CO *host* lämna ut numret till växeln på campen... Men det är FEL! Det numret ska endast användas i tjänsten!

TS --> :clap: <-- CO

Tja, men man kan tänka åt andra hållet också, de där hemma har inte så många alternativ när de vill få kontakt med dig. Alternativen är ju sms, ringa på mobilen, mejl och VB ATK... Sms är ju då rätt smidigt men man får hålla koll på vad det kostar, svara i mobilen är inte roligt då hellre ringa upp dem via Wf-tfn, mejl funkar ju också dock är tillgången till internet lite varierande beroende på tjänst, och ringa VB skulle jag endast rekommendera i nödfall... :tveka:

Jag vet att de där hemma ibland kan uppleva det som lite frustrerande att ha så begränsade möjligheter att kontakta "sina soldater". Sen kan man göra som vissa *host* CO *host* lämna ut numret till växeln på campen... Men det är FEL! Det numret ska endast användas i tjänsten!

TS --> :clap: <-- CO

Tillgången till internet är strålande. tre welfaredatorer och en bankdator. Nästan ingen kö.

Tillgången till internet är strålande. tre welfaredatorer och en bankdator. Nästan ingen kö.

Ahhh... En särskild bankdator, det var ju ett bra initiativ. Men de gäller bara att ha tid att utnyttja datorerna också, vilket nog kan variera lite från tjänst till tjänst inbillar jag mig... Om man fått ett sms är enklare att kolla menar jag.

Edited by Koovee

Roshan har som sagt täckning för MeS, Telia som enda operatör hade iaf roaming. Dock är samtalspriserna väldigt höga till och från mobil i Afg med svenskt abbonemang. Mycket mer ekonomiskt att köpa ett Roshan kontaktkort då det kostade 0.5$ per minut hem till Svedala. Eller använda wellfare telefonen...

Kanske inte för vem somhelst, det går åt lite utrustning. men som sagt det är ingen omöjlighet för de/den som har resurser att avlyssna GMS nät. Svenska polisen har tex en mobil utrustning som kan avlyssna enskilda telefoner. #G är dock av olika skäl betydligt svårare att avlyssna.

men som sagt att avlyssna en telefon utan ett pågående samtal går inte utan manipilering av den fysiska telefonen.

//Patric

• 3 weeks later...
I MeS finns som sagt täckning i Roshan-nätet. Kontrollera dock med din leverantör om de har roamingavtal med Roshan om du vill vara riktigt säker. Jag har för mig att Vodaphone och Telia fungerade men att t.ex. det inte fungerade med Comviq.

I Kabul finns flera olika nät och samtliga svenska leverantörer verkar fungera.

Jag kan bekräfta att Comviq inte har någon täckning i MeS.

Hade dock täckning i Kabul.