Jump to content

Palmemordet - konspirationsteorier, någon?

Krizan

Recommended Posts

• 8 months later...
Kan även rekommendera boken "Världens största konspirationer". Där står bl a om Palmemordet men också om UFO:n och månlandningen. Mycket läsvärd och saklig.

Finns på t ex Bokus

På tal om månladningen finns det några bevis på att den ägt rum?

Säger inte att den inte har gjort det, men det känns som att 69 så skulle man kunna bluffa rätt ordentligt. Det enda som talar för att den (de) ägt rum är väl att alldeles för många skulle behöva vara med i bluffen...

Tja, om man tänker efter, hur skulle man egentligen kunna bevisa att den har ägt rum? Det finns alltid konspirationsteoretiker som kan hävda att den bilden/filmen/månstenen etc man vill använda som bevis är fejk.

Guest Konsum

När det gäller månlandningen är det rätt så enkelt:

I ett av experimenten så lämnades en unik spegel kvar på stillhetens hav. Denna belyses med laserljus och man mäter avständet jorden-månen dagligen och har gjort så sedan 1970.

Denna spegel kom inte dit med osmos så att säga...

Man kan enkelt pejla signaler om källan är långt bort med triangulering, och detta följde naturligtvis ruskisarna 1969.

Om dom skulle upptäckt att signalerna kom från någon annan plats så skulle de knappast varit tysta om det.

Sändningarna från landningen var inte krypterade och alla kunde lyssna av dessa.

En konspirationsteori är att höjdare inom Försvaret och polisen oroat sig att Palme under sin Sovijetresa i april det året skulle säja till generalsekreteraren att det var dags för spetznats att göra sin plikt och att invasion av Sverige skulle följa. Palme blev ju ochså bekylld att ha ignorerat de många ubåtsincidenter som pågick på svenskt vatten då så dom två rykterna går hand i hand.

/ Erik Gustav

En konspirationsteori är att höjdare inom Försvaret och polisen oroat sig att Palme under sin Sovijetresa i april det året skulle säja till generalsekreteraren att det var dags för spetznats att göra sin plikt och att invasion av Sverige skulle följa. Palme blev ju ochså bekylld att ha ignorerat de många ubåtsincidenter som pågick på svenskt vatten då så dom två rykterna går hand i hand.

Ja, med tanke på att Palme jobbat en hel del i svensk underrättelsetjänst, var vän med IB-chefen, jagat kommunister, kallat Sovjetlakejerna i Tjeckoslovakien för kreatur, och var medlare i Iran-Irak-kriget måste det ha varit ett enkelt jobb för Moskva att få honom att byta det svenska välfärdsidealet mot det sovjetiska.

Guest Konsum

Ja, med tanke på att Palme jobbat en hel del i svensk underrättelsetjänst, var vän med IB-chefen, jagat kommunister, kallat Sovjetlakejerna i Tjeckoslovakien för kreatur, och var medlare i Iran-Irak-kriget måste det ha varit ett enkelt jobb för Moskva att få honom att byta det svenska välfärdsidealet mot det sovjetiska.

:banghead:

Jepp, en vodka på bordet hade nog inte varit nog för att få han att begära en invasion av sverige...

Gode gud, vart får alla konspirationer sin näring??

:D

Jepp, en vodka på bordet hade nog inte varit nog för att få han att begära en invasion av sverige...

kanske från att mannen på gatan ofta tyckte att regeringen skötte ubåtsincidenterna dåligt och att många ansåg att Palme var"kommunist"?

:D

kanske från att mannen på gatan ofta tyckte att regeringen skötte ubåtsincidenterna dåligt och att många ansåg att Palme var"kommunist"?

För det första så var det knappast Palmes regeringar som var ansvariga under de möjligen av regeringen klantigt skötta ubåtsincidenterna (U-137 och Hårsfjärden).

För det andra var mannen på gatan knappast insatt i huruvida regeringen, militärledningen eller de operativt ansvariga skötte resten av ubåtsjakten dåligt.

För de tredje så var de som kallade Palme kommunist antingen korkade eller illvilliga, och de var definitivt inte många. (Dessa fega råttor spred ju också rykten om att Palme var sinnessjuk.) Hur många av dem tror du hade ingått skenäktenskap med en tjeckiska för att rädda henne undan bolsjevikerna, som Palme gjort?

När det gäller Palme mordet så gillar jag nog personligen den teori Leif GW skriver om i sin bok, "En annan tid, ett annat liv" (jag tror det är den boken)

Säkert många som inte läst boken, mej inräknat. Skulle du kunna ge en kort förklaring vad den teorin går ut på?

När det gäller Palme mordet så gillar jag nog personligen den teori Leif GW skriver om i sin bok, "En annan tid, ett annat liv" (jag tror det är den boken)

Säkert många som inte läst boken, mej inräknat. Skulle du kunna ge en kort förklaring vad den teorin går ut på?

Jag måste börja med att rätta mig själv "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" är det som jag menar.

I stort så fantiserar och skriver GW att det lutar åt det sk polisspåret, tyvärr så gör sig mitt dåliga minne att jag inte kommer ihåg mer detaljer. :baskerPa:

http://www.labyrint.nu/text.asp?id=2139

http://www.piratforlaget.se/sidor/bslgw1.html

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...