Jump to content

lutande rutor

karateka

Recommended Posts

hej,

nu undrar jag varför vissa fartyg har negativ lutning på framtutan men inte alla?

alltså jag antar att det har med solskydd/vattenavrinning att göra, men stora båtar/fartyg

tenderar att ha sådana rutor men inte alla, varför?

stridsbåt 90 har det men inte de gamla 200 båtarna, fast det finns mycket äldre fartyg i

andra länder som har "negativt" sluttande rutor, ville man kunna se uppåt bättre från 200-båta

eller finns det andra anledningar till att man väljer det ena eller det andra???????

Tacksam om någon kan hjälpa till .....mvh fredrik

Som jag har förstått det så är det man vill åstadkomma en luftkudde framför vindrutan som gör att regn och stänk inte hamnar på rutan. Det funkar dock bara vid tillräckligt hög fart.

• 2 weeks later...
aha, det borde väl gälla endast stridsbåt 90 i sveriges fall, jag tror inte kudden framför finlandsfärjan blir någt att hänga i granen.. fast på den har man kanske anledning att ha bra översikt neråt.

Flygspaning är ju inte färjans största upgift! Därimot att ha kontroll över backen och vattnet är ju väldigt viktigt...

• 2 weeks later...

Skälet är som sagt tidigare att det skapar en luftkudde, samt att mindre sol kommer in och irriterar. Det blir jobbigt och varmt om solen skiner in precis framför ögonen på en när man kör. Jag provade att köra båt både med positiv och negativ lutning och jag föredrar negativ.

• 2 months later...
Skälet är som sagt tidigare att det skapar en luftkudde, samt att mindre sol kommer in och irriterar. Det blir jobbigt och varmt om solen skiner in precis framför ögonen på en när man kör. Jag provade att köra båt både med positiv och negativ lutning och jag föredrar negativ.

Jag tror att du är bristfälligt informerad där. Orsaken till att man vill ha en framåtlutad ruta är för att slippa reflexer vid mörkerkörning. Notera gärna att även långsamt gående fartyg, tex bogserbåtar har lutande rutor.

Pappsen