Jump to content

Skottlossning i Täby som slutat i tragik


Vildmannen

Recommended Posts

Tyvärr har han ju redan hunnit använda ammunitionen, så det hjälper ju inte att ställa han till svars för det.

 

Att skärpa bestämmelserna angående ammo tror jag inte på. Så länga man har ett vapen kommer man alltid på något sätt få tag i ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 358
  • Created
  • Last Reply
Sant, men att skärpa bestämmelserna skulle nog inte hjälpa . Man får ju ej ha skott hemma så, denna man som sagt hade det. Då är det väl inte HV som ska ställas till svars, eller har jag fel?

 

Angående stulna skott så är det väl den enskilde som hålls som ansvarig?

 

Nu är det väl nååååååååååååååågot lättare att smussla med sig ammuntion hem än ett vapen? :unsure:

 

Håller med om att det är dags att centralförvara alla vapen, möjligtvis undantaget IP.

Link to comment
Share on other sites

Ska man kroppsvisitera folk efter övningarna?

 

som sagt , att smuggla med sig en ask eller två är ganska lätt.

 

Övningsledaren har ansvar ja , men har han det även efter avslutad övning?

Link to comment
Share on other sites

...

Och isåfall vad motiverar centralförvaring på vissa ställen och förvaring hemma på andra ställen. Olika beredskapskrav i olika delar av Sverige?

 

Snarare att det på vissa platser i landet inte finns nån vettig lösning för centralförvaring

att ha plutonens/kompaniets vapen i ett par kasuner 10 mil bort är skapar vissa svårigheter

inget som inte är olösligt, men ändå.

 

fördelarna måste dock vägas mot de få nackdelarna

om samtliga vapen är inlåsta utom på övningar så slipper vi sådana här händelser

, iaf med AK4 och HV-man. Risken för vapenstölder ur bostäder minskar ju också.

 

nackdelen är ju som sagt att man måste arrangera eskorterade vapentransporter

Där kan det säkerligen föreligga lite problem i vissa delar av landet

Link to comment
Share on other sites

...

Och isåfall vad motiverar centralförvaring på vissa ställen och förvaring hemma på andra ställen. Olika beredskapskrav i olika delar av Sverige?

 

Snarare att det på vissa platser i landet inte finns nån vettig lösning för centralförvaring

att ha plutonens/kompaniets vapen i ett par kasuner 10 mil bort är skapar vissa svårigheter

inget som inte är olösligt, men ändå.

 

fördelarna måste dock vägas mot de få nackdelarna

om samtliga vapen är inlåsta utom på övningar så slipper vi sådana här händelser

, iaf med AK4 och HV-man. Risken för vapenstölder ur bostäder minskar ju också.

 

nackdelen är ju som sagt att man måste arrangera eskorterade vapentransporter

Där kan det säkerligen föreligga lite problem i vissa delar av landet

 

10mil.... finns ställen som har betydligt längre sträckor... där avstånden kan vara 20-30mil eller längre..

Link to comment
Share on other sites

man kanske anser/ansåg att det går snabbare att få ett "stridsfärdigt"

förband om det finns folk som kommer med vapnet i handen, och bara behöver få ut ammo till ett par magasin, för att sedan kunna påbörja lösandet av uppgiften, än att dessa först ska köa utanför en kasun.

Link to comment
Share on other sites

man kanske anser/ansåg att det går snabbare att få ett "stridsfärdigt"

förband om det finns folk som kommer med vapnet i handen, och bara behöver få ut ammo till ett par magasin, för att sedan kunna påbörja lösandet av uppgiften, än att dessa först ska köa utanför en kasun.

 

Varför behövs det "stridsfärdiga förband" ur hemvärnet nu? Försvarsmakten kommer från och med om några månader att alltid ha minst ett pansarskyttekompani färdigutbildat och klart och stående i 24 timmars nationell beredskap. Räcker det inte med dom i dagslägets hotbild?

 

 

Ps: Kompaniernas vapen förvaras för övrigt i kassuner...

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man som hemvärnsman inte får ha ammunition hemma så faller argumentet att man på något vis skulle kunna ha en högre beredskap. Vad ska man använda vapnet till om man inte har nån ammunition? Hytta med och se allmänt farlig och kärv ut??

 

Skulle tro att den logistiska ansträgningen att transportera ammunition i ett SKARPT läge inte är i närheten av vad det skulle vara att förese all personal med SITT vapen.

Stackars kvartersmästare. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

man kanske anser/ansåg att det går snabbare att få ett "stridsfärdigt"

förband om det finns folk som kommer med vapnet i handen, och bara behöver få ut ammo till ett par magasin, för att sedan kunna påbörja lösandet av uppgiften, än att dessa först ska köa utanför en kasun.

 

Varför behövs det "stridsfärdiga förband" ur hemvärnet nu? Försvarsmakten kommer från och med om några månader att alltid ha minst ett pansarskyttekompani färdigutbildat och klart och stående i 24 timmars nationell beredskap. Räcker det inte med dom i dagslägets hotbild?

 

 

Ps: Kompaniernas vapen förvaras för övrigt i kassuner...

 

mjo, då får vi väl gå på mitt "anser/Ansåg"

 

och sen kan vi diskutera till leda om vem som kommer vara i övre knäckebröhult först

men det kan vi göra i nån annan tråd :unsure:

Link to comment
Share on other sites

man kanske anser/ansåg att det går snabbare att få ett "stridsfärdigt"

förband om det finns folk som kommer med vapnet i handen, och bara behöver få ut ammo till ett par magasin, för att sedan kunna påbörja lösandet av uppgiften, än att dessa först ska köa utanför en kasun.

 

Varför behövs det "stridsfärdiga förband" ur hemvärnet nu? Försvarsmakten kommer från och med om några månader att alltid ha minst ett pansarskyttekompani färdigutbildat och klart och stående i 24 timmars nationell beredskap. Räcker det inte med dom i dagslägets hotbild?

 

 

Ps: Kompaniernas vapen förvaras för övrigt i kassuner...

 

mjo, då får vi väl gå på mitt "anser/Ansåg"

 

och sen kan vi diskutera till leda om vem som kommer vara i övre knäckebröhult först

men det kan vi göra i nån annan tråd :unsure:

 

Det kan vi gärna göra. Kanske i den här?

Link to comment
Share on other sites

Åh fyfan! En jävla mupp har flippat ut totalt och det var som jag befarade: En Hv-soldat.... Nu åker vapnen in i centralförvaring snabbare än ni hinner säga "avrusta" och det är inte en dag för tidigt. Finns inget HÅLLBART argument idag för att ha vapnen i hemmet. Att det blir jobbigare för vissa... tja, tough shit! Det är bara å gilla läget. Att folk, och presumtiva troll, har automatkarbiner i bostaden, med medsmusslad skarp ammunition, gör mig betydligt oroligare är att ryssen helt plötsligt gör ett strategiskt överfall. Och som HC1 sa: Syftet med vapnet i bostaden faller om det inte finns ngn ammunition. Att det blir jobbigt för vissa och att folk får lite mippel med att få ihop det med logistiken är inte tillräckligt tungt argument. Nu kommer skiten att skvätta ordentligt! Hela goodwillgrejen från FM, med uppvisningar och allt, hamnar totalt i skuggan av Amf1:s nakenchock och Hv-troll som går bärsärk. Skönt att den fan sköt sig själv i alla fall. Jag har ingen som helst empati där. Hoppas tjejen får ett bra liv trots det inträffade.

Link to comment
Share on other sites

Vem tror ni kommer att vara den första att sparka på HV ?

 

Lars Ohly?

 

Janne Josefsson?

 

Göran Persson?

 

Valfri fåntratt på Exessen?

 

 

jag sätter två påsar ögonblick och ett paket nickel på Ohly!

Link to comment
Share on other sites

jo, visst

Vi låser in hemvärnets, sveriges samtliga jägares och sportskyttars vapen i en gigantisk bunker.

Då är det bara kriminella som kan ägna sig åt vansinnesdåd med skjutvapen

:banghead:

 

ska man vara lite pessimistisk:

om han hade använt sin älgstudsare, fast även då varit iklädd sin uniform + basker hade det fortfarande skrivits att det var en Hemvärnsman

Link to comment
Share on other sites

Åh fyfan! En jävla mupp har flippat ut totalt och det var som jag befarade: En Hv-soldat.... Nu åker vapnen in i centralförvaring snabbare än ni hinner säga "avrusta" och det är inte en dag för tidigt. Finns inget HÅLLBART argument idag för att ha vapnen i hemmet. Att det blir jobbigare för vissa... tja, tough shit! Det är bara å gilla läget. Att folk, och presumtiva troll, har automatkarbiner i bostaden, med medsmusslad skarp ammunition, gör mig betydligt oroligare är att ryssen helt plötsligt gör ett strategiskt överfall. Och som HC1 sa: Syftet med vapnet i bostaden faller om det inte finns ngn ammunition. Att det blir jobbigt för vissa och att folk får lite mippel med att få ihop det med logistiken är inte tillräckligt tungt argument. Nu kommer skiten att skvätta ordentligt! Hela goodwillgrejen från FM, med uppvisningar och allt, hamnar totalt i skuggan av Amf1:s nakenchock och Hv-troll som går bärsärk. Skönt att den fan sköt sig själv i alla fall. Jag har ingen som helst empati där. Hoppas tjejen får ett bra liv trots det inträffade.

 

Jahaja ännu en som är tvärsäker.... synd att man är så snabb att dömma när man bara har journalisterna som källor att gå på. man får väl förmoda att det kommer att ske en riktig genomlysning av vad som har hänt och få ett svar på frågorna varför och hur. Varför han flippade och hur det kan komma sig att han har haft ammo hemma? 21 år då skall han inte ha kunnat varit aktiv före beslutet att dra in mobamm från soldaterna kom.

 

Att centralförvara vapen kommer nog att lösa en del bekymmer i södra Sverige men hur kommer att att se ut i norrlands inland? tja en övning /år då du för ut ett vapen som du kan öva med. Troligt nja inte värst. Man kan ju som parantes se hur många civila jaktvapen som finns ute i samhället och jag lovar att ville man skulle man kunna ställa till ett blodbad med en älgstusare.

 

Ser man på det antal som är med i HV så är det konstigt att det inte förekommer mer incidenter än vad det gör, det tycker jag är ett tecken att systemet funkar som det ska. Att det sen kommer att förekomma "fruitcakes" tillhör den mänskliga naturen men är dock inte acceptabelt

 

 

HC1 om det skorpar till sig kommer Ammo att delas ut fortare än man hinner ställa sig frågan om var "pluggen" är

 

Men det kanske är en helt annan disskution?

 

Hoppas att Tjejen klarar sig utan några men.... II63

Link to comment
Share on other sites

Ska man vara riktigt grinig (modell Expressen/Aftonbladet) bör man ju titta till statistiken och mena att det är dags att centralförvara ALLA vapen i landet. Hur man än vrider och vänder på det så dödas/skadas betydligt fler människor av olyckor (med eller utan alkohol och/eller uppsåt med i bilden) med civila jaktvapen än med militära dito.

Link to comment
Share on other sites

Ska man vara riktigt grinig (modell Expressen/Aftonbladet) bör man ju titta till statistiken och mena att det är dags att centralförvara ALLA vapen i landet. Hur man än vrider och vänder på det så dödas/skadas betydligt fler människor av olyckor (med eller utan alkohol och/eller uppsåt med i bilden) med civila jaktvapen än med militära dito.

 

Hm och hur skulle det gå till då enligt dessa Journalister? har inte hittat nåt på webben om detta har du källa frågas? II63

Link to comment
Share on other sites

Tragiskt elände, en skadad och det var riktigt illa att han sköt sig, ingen möjlighet att bota eller med säkerhet ta reda på vad som gick fel.

 

Ska HV få ha vapen hemma? Behövs det verkligen i den nya försvarsmakten?

 

Som jag ser det är det inte så viktigt att ha vapen hemma, det viktigaste är att kunna ha vapen hemma så beredskapen enkelt kan höjas vid behov. Att ha kvar hemförvaringen är ett sätt att ha kvar den möjligheten samtidigt som det underlättar vapenvård och övningar.

 

När det gäller ammunition förutsätter jag att den dela ut när beredskapen behöver höjas.

 

F.ö. har jag mitt vapen på kassun då jag uppskattar att vara offentlig av mig och det är extremt enkelt att ta reda på var jag bor.

 

Jag kan cykla till min kassun, för de som bor illa till behöver något smart hittas på typ kassuner placerade vid någon annan lämplig myndighet.

Link to comment
Share on other sites

Ska man vara riktigt grinig (modell Expressen/Aftonbladet) bör man ju titta till statistiken och mena att det är dags att centralförvara ALLA vapen i landet. Hur man än vrider och vänder på det så dödas/skadas betydligt fler människor av olyckor (med eller utan alkohol och/eller uppsåt med i bilden) med civila jaktvapen än med militära dito.

 

Hm och hur skulle det gå till då enligt dessa Journalister? har inte hittat nåt på webben om detta har du källa frågas? II63

 

Jag var otydlig - Kvällstidningarna har inte kommit på detta ännu, men enligt den "logik" som kvällstidningarna vanligen använder sig av skulle detta kunna vara ett sätt att lösa problemet med folk som löper amok med skjutvapen.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som tjänstgjorde med den numera icke aktiva HV mannen?

Är ute efter om det fanns några "varningsklockor" som man ser såhär i efterhand?

 

Jätteintressant fråga men skulle den inte kunna störa utredningen som jag förutsätter görs?

Detta är ändå ett offentligt forum och det är opassande att utreda folk på det viset.

 

Det jag far efter är att om blandade grannar och personer som känner han som sköt börjar springa runt och leta borde det kunna ge en röra av sanningar och rykten som säkert blir roande att läsa men som kan skada närstående. Givetvis spekulerar man och är nyfiken men om man samtidigt gör det offentligt tar man på sig ett extra ansvar. Det finns inget som hindrar att det du skriver är citerat i aftonbladet en kvart senare.

Link to comment
Share on other sites

Jag, och (förutsätter jag) kamraterna inom mitt kompanis tankar går först och främst till den avlidnes familj och vänner, samt, naturligtvis till den stackars kvinna som skadades.

 

Det som här framförallt visar sig, är hur oerhört viktigt det är att man har det kamratstöd inom HV som förutsätts, och som tyvärr fallerat.

Link to comment
Share on other sites

Ska man kroppsvisitera folk efter övningarna?

 

som sagt , att smuggla med sig en ask eller två är ganska lätt.

 

Övningsledaren har ansvar ja , men har han det även efter avslutad övning?

 

 

när jag gjorde lumpen så hade vi skyddsvisitation efter några av våra striddskjutningar. detta för att folk inte skulle få för sig att ta med sig ammo hem.

Link to comment
Share on other sites

Ska man kroppsvisitera folk efter övningarna?

 

som sagt , att smuggla med sig en ask eller två är ganska lätt.

 

Övningsledaren har ansvar ja , men har han det även efter avslutad övning?

 

 

när jag gjorde lumpen så hade vi skyddsvisitation efter några av våra striddskjutningar. detta för att folk inte skulle få för sig att ta med sig ammo hem.

 

 

Och då är vi inne på ett juridiskt problem... Har en övningsledare på en hemvärnsövning rätt att kroppsvisitera deltagarana på övningen, samt kontrollera deras väskor osv utan misstanke?

 

Det skulle kanske vara praktiskt och enkelt. Men är det genomförbart? och går det att få tag i am ändå? ja det gör det... Att sådant här inträffar är tragiskt men hur mkt kan man förändra reglerna för oss som sköter sig för att förhindra stolpskott som gör sådant här utanför tjänsten och bryter mot ett stort antal lagar och regler?

 

 

Lite ny info:

Sedan hemvärnssoldaten genomgått sin grundkurs och fått sitt vapen i september i fjol hade han inte deltagit i några övningar. Han har dessutom varit svår att nå.

 

Det ledde till att ledningen för kompaniet han tillhörde diskuterade vad de skulle göra med mannen. Kompaniet ligger under Livgardet i Kungsängen.

 

-I maj beslutade vi att det skulle göras ett förnyat hembesök hos honom, säger Veronica Brink, informationschef vid Livgardet, till TT.

 

Besöket var planerat att genomföras efter semestrarna.

 

Hur mannen kom över ammunitionen som användes vid skottdramat är oklart.

 

Så visitation efterövningar av hemvärnssoldater skulle inte ha löst detta...

 

Tillägg>

 

Kanske ska det vara så att man inte får vapnen efter intron, utan kanske måste uppfylla kontrakten eller deltagit på ett visst antal övningar. Innan man får ut vapnen. Allt för att se om individen ifråga är ok att ha inom Hv?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...