Kylskåp Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Goddag alla möpar! Har ett "problem" som jag behöver hjälp och tips med att lösa. Har nyligen byggt en altan utanför mitt rum som jag tänkte ligga och steka på nu när det är så fint väder. Dessutom slippar jag morsans gnällande om att jag inte går ut. Nu vill jag ju kunna gamea och försöker kunna komma på nån lösning till hur jag ska kunna kolla på en 17 tums liten tv där utomhus. Helst så ska man även kunna lira ps2/kanske ha den som datorskärm? Hursomhelst, altanen är 3x3 meter och dörren till mitt rum ligger precis bredvid alltså är ström inget problem. Då till frågan hur ska man göra detta på något smart sätt? Här är en bild på hur det hela ser ut där solriktningen är utmarkerad: Det hela måste alltså fungera så att jag ser det som är på skärmen samtidigt som jag får all sol över mig. Någon som har någon ide på en anordning som kan göra det hela smidigt? Kanske så man itne behöver bära ut och in tvn hela tiden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 I-landsproblem!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Pröva en bok kanske? Har hört att de ska finnas en hel del intressanta böcker som man kan läsa och samtidigt få en paus från dator och teve. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Skärm och TV adapter. Annars håller jag med föregående talare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Du kommer ju ha problem med kontrasten på teven om du tar med den ut, så det bästa vore kanske att du lät teven stå kvar inne, om solbanan är sådan att teven då förblir i skugga hela tiden. Ett annat, bättre alternativ är att du bygger ett tak på altanen och förser sidorna med persienner, så att du kanstänga ute solen. På så sätt slipper du ju även smörja in dig med solkräm för att inte bränna dig av för mycket sol när du är helt inne i spelet. Solkrämskladdiga fingrar på en gamepad är ju ingen optimal kombination. Ett helt annat alternativ är förstås att du skiter i datorspelandet, och läser lite litteratur om den riktiga världen istället (går alldeles utmärkt att kombinera med steka och intagande av kylda drycker), eller kanske rör dig ute i bland människor, träffar flickor och, tja, växer upp? :P /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted July 1, 2006 Author Report Share Posted July 1, 2006 Här bashas det hårt på min tydligen sjävklara katastrofala livsstil men det bjuder jag på ;) Saken är den att nu har jag sommarlov och det är såhär vi lever i vårat lilla samhälle. Man drar till en polare (kille eller tjej) och gör då en av tre saker: Solar, badar eller åker wakeboard. Eftersom vi är väldigt slappa så blir det mest solande. Att sola är för det mesta tråkigt och tänkte därför att man kunde försöka göra nått kul samtidigt. Man behöver inte nödvändigtvis spela, att bara kolla på film kan också vara skönt. Erik_G tror du att det kommer att bli problem med kontrasten på tv om jag har den utomhus? Att ställa den i dörren funkar antagligen inte eftersom solen då ligger rakt på. Finns det kanske tv-apparater man kan ha utomhus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Erik_G tror du att det kommer att bli problem med kontrasten på tv om jag har den utomhus? Att ställa den i dörren funkar antagligen inte eftersom solen då ligger rakt på. Finns det kanske tv-apparater man kan ha utomhus? Skulle kunna prova att göra ett "tak" att sätta runt skärmen. Bygg ut några dm eller så över och på sidorna, för att skärma av så du inte får in så mycket ljus på skärmen. Sett det på andra ställen, och jag antar att det inte är enbart för insynsskydd. Annars fungerar skärmar och teveapparater dåligt utomhus i solljus. Som sagt, sommarens största I-landsproblem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted July 2, 2006 Report Share Posted July 2, 2006 Erik_G tror du att det kommer att bli problem med kontrasten på tv om jag har den utomhus? Att ställa den i dörren funkar antagligen inte eftersom solen då ligger rakt på. Finns det kanske tv-apparater man kan ha utomhus? Absolut. Sen finns det väl bättre och sämre tv-apparater, men om ljuset ligger på skärmen så är det få, om ens något, katodstrålerör som klarar av att tävla mot solen, och bilden blir grå och svår att se. Absolut obra om man ska spela. Jag menar, jag har haft problem med solen och min datorskärm där solen legat på genom ett fönster. Jag upplevde det som ett definitivt handikapp vid spelande, och då var det bara delar av skärmen som belystes. När det gäller tft-skärmar är situationen det samma, om inte värre. Placera alltså tv'n så att den befinner sig i skugga hela tiden. Eller, och jag tycker faktiskt det är en bättre idé. Låna lite böcker om något favoritämne. Faktaböcker som du inte har tid att läsa annars och sola och lär dig något på kuppen. Ta något ämne som intresserar dig, men där du inte känner dig särskillt kunnig. Jag gjorde det när min lillkille blev dinosaurie-frälst, och lånade ett par tjocka böcker med mycket text och läste. Jättefashinerande. Iochmed att det inte är skolböcker och skolämnen man MÅSTE plugga igenom kan man ta det mycket lugnare och mindre seriöst. Eftersom du hänger här måste du vara mer eller mindre MÖP. Då finns det säkerligen en del böcker om militärhistoria att plöja, om allt från puniska krigen till desert storm, från gladius till gripen. Svart trycksvärta på vit pappersbakgrund funkar alldeles utmärkt i solljus, och blir kontrasten för stark kan du kompensera med solglasögon. mvh Erik G Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted July 2, 2006 Report Share Posted July 2, 2006 hahah det här var rätt kul läsning.. Dagens i-landsproblem... hur man som gejmer får sol på kroppen samtidigt som man tillfredställer sitt behov i form av spel Men som tidigare sagts.. ta en paus från tven/spelet de få timmarna du är ute i solen.. är helt klart värt det.. dessutom blir det roligare att spela sen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted July 3, 2006 Report Share Posted July 3, 2006 Ju mer jag lär mig om dagens ungdom desto mer förvånar det mig att vi födda på slutet av 60-talet överhuvtaget kunnat överleva............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted July 3, 2006 Report Share Posted July 3, 2006 Personligen skulle jag dra ihop lite folk o lira lite fotboll. Hur kul som helst och allt solande sker då automatiskt utan att det blir tråkigt. Annars så rekommenderar jag dig nog att köpa en psp eller mediaspelare då det säkerligen blir enklast och funkar även om du skulle vilja sola utanför hemmets trygga zon. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 3, 2006 Report Share Posted July 3, 2006 Erik_G tror du att det kommer att bli problem med kontrasten på tv om jag har den utomhus? Att ställa den i dörren funkar antagligen inte eftersom solen då ligger rakt på. Finns det kanske tv-apparater man kan ha utomhus? Skulle kunna prova att göra ett "tak" att sätta runt skärmen. Bygg ut några dm eller så över och på sidorna, för att skärma av så du inte får in så mycket ljus på skärmen. Sett det på andra ställen, och jag antar att det inte är enbart för insynsskydd. Annars fungerar skärmar och teveapparater dåligt utomhus i solljus. Som sagt, sommarens största I-landsproblem! Mycket bra förslag. Det som behövs är en keps, vanliga till bildskärmar inom den grafiska branchen. Kolla runt hos någon datortillbehörsbutik. Förslagsvis på nätet, så ansträngande promenader kan minimeras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted July 3, 2006 Report Share Posted July 3, 2006 Keps? pff, Denna ska man ha om man är seriös. Dessutom så får man kolla på vad man vill utan att bli störd. Hörselsnäckor och kåpa på det så störs man inte heller av mammor eller andra störande inslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 3, 2006 Report Share Posted July 3, 2006 Mycket bra förslag. Det som behövs är en keps, vanliga till bildskärmar inom den grafiska branchen. Kolla runt hos någon datortillbehörsbutik. Förslagsvis på nätet, så ansträngande promenader kan minimeras. Keps.. det fanns alltså ett så enkelt namn på det. Jag försökte få honom att snitsa till ngåonting själv, att KÖPA en sådan sak måste diskvalificeras som fusk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted July 4, 2006 Report Share Posted July 4, 2006 Keps? pff, Denna ska man ha om man är seriös. Dessutom så får man kolla på vad man vill utan att bli störd. Hörselsnäckor och kåpa på det så störs man inte heller av mammor eller andra störande inslag. *ASG* det var något av det roligaste jag sett på ett tag Man har nog inte mycket självrespekt om man sitter med en sådan i bibblan och porrsurfar :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.