Jump to content

Fjällfiske

siros

Recommended Posts

Tjena

Under sommaren kommer jag genomföra en fjällvandring runt storlien i jämtlandsfjällen. Jag har varit där en gång tidigare och sett att det finns små fjällsjöar i omgivningen.

Nu tänkte jag fråga hur fiskemetodiken bör vara där uppe. Fungerar det med vanligt spinnfiske i sådana sjöar eller är det bara flugfiske som gäller på fjället? Hur djupa brukar sådana fjällsjöar vara och vad fungerar bäst.

//Moeeni

Kolla först om det krävs fiskekort, vilket det med stor sannolikhet gör. Då kan dom berätta vilka sätt du får fiska på. Jag har för mig (är absolut inte säker) att man på vissa ställen kanske inte ens får spinnfiska, utan att det bara är flugfiske som gäller.

Tjena

Under sommaren kommer jag genomföra en fjällvandring runt storlien i jämtlandsfjällen. Jag har varit där en gång tidigare och sett att det finns små fjällsjöar i omgivningen.

Nu tänkte jag fråga hur fiskemetodiken bör vara där uppe. Fungerar det med vanligt spinnfiske i sådana sjöar eller är det bara flugfiske som gäller på fjället? Hur djupa brukar sådana fjällsjöar vara och vad fungerar bäst.

//Moeeni

Som sagt, kolla med fiskekort osv forst..

Annars sa ar 5m metspo med bara krok och daggmask helt perfekt i backarna..

Aldrig flugfiskat men tror det e bra ocksa..

Spinnare funkar men mar far helt klart mer pa metspot.. :camo:

Lycka till, o du, ta bort hullingen pa kroken och atersatt de fiskar du inte ska ata.. Vi vill behalla det underbara fisket i Jamtlandsfjallen!

Mvh //daniel

Förmodligen så köper du ett fiskekort som täcker ett antal sjöar.

Jag hade spö med en gång när vi var uppe och vandrade. Tyvärr bara drag, och inga metgrejor.

Håller med Tyrfing - meta. Om du inte vill bära för mycket, köp ett sådant där väldigt hopfällbart spinnspö, komplettera med ett antal flöten krokar och sänken. Som bete tar du med ett antal frusna räkor (frusna för att dom inte ska börja lukta redan på vägen upp :camo: ).

Googla rätt på en turistbyrå i området. Förhoppningsvis hittar du bra info redan på deras hemsida.

Sweaskog säljer fiskekort på kronans mark kolla med dem finns förmodligen på deras hemsida.

Ta bara med mask och meta skippa flötena om du inte skall fiska i tjärnar. Finns inte ett bättre sätt att bota diverse stressrelaterade symptom än att ta en dagstur efter en shysst fjällbäck. Man skall dock se till att man inte har för bråttom och att man fiskar i skymmning och gryning (brukar vara bäst då) mitt i natten och mitt i dagen brukar det vara stiltje. Glöm inte att ta med myggmedel då de små blödtörstiga små odjuren snabbt kan förstöra den trevligaste stund.

Ett annat tips är om du skall fiska i sel (lugna partier i bäckar som ser ut som tjärnar) är att prova ett flugkast (torrflugor som flyter på vatten ytan) med ett flöte eller ett kastmete (flöte med krok och sänke på kastspö)

*suck* II63 som drömmer sig tillbaka till den tiden då man bara behövde bekymmra sig om fisken nappade eller inte

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...