Jump to content

90 år sedan Somme


Psilander

Recommended Posts

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/5135878.stm

 

Idag är det 90ar sedan "they went over the top" i ett världshistoriens värsta fältslag. Runt 425000 stupade samväldessoldater när kampanjen var över. Det var den värsta dagen i brittiska armén med runt 20000 stupade, kan jämföras med slan vid Lund 1676 och Poltava 1709 med runt 8-10000 stupade.

Link to comment
Share on other sites

Kärfvt......

 

Hade förmodligen varit bättre om britterna hade använt sin flotta i slaget istället!!

 

 

 

 

Sorry, jag var tvungen.... :navy:

Tja, RN hade betydligt större inverkan på Tysklands förmåga att bedriva krig än BA, om vi nu ska vara sådana. Det var inte Västfronten som fick tyska civilister att svälta.

Link to comment
Share on other sites

Som paraell kan ju ses att britterna innan Vk1 hade en armé mindre än Belgien. Deras flotta var det som i längden knäckte Tyskland.

 

Armé och armé...jag har uppfattningen att det mer var en slags kolonialpolis.

Britterna var ju då av uppfattningen att RN skulle bevara Imperiet och att armén skulle slå ner uppror.

Men det är min uppfattning och mina 50 öre.

 

Hatten av för alla stackare som slaktades vid Somme.

Link to comment
Share on other sites

Kärfvt......

 

Hade förmodligen varit bättre om britterna hade använt sin flotta i slaget istället!!

 

 

 

 

Sorry, jag var tvungen.... :navy:

Nämen e du nu HÄR också? :rockon: Tilllåt mig ripostera: Att gå "over the top" rätt in i ksp-elden vid Somme var nog det dummaste man kunde göra som människa. Arméledningarna på båda sidor i konfliketen var så djävla dumma att de inte FÖRSTOD den nya form av krigföring ett industrialiserat slagfält innebar. Således slaktades massor med unga friska soldater på västfrontens slagfält helt i onödan. Vi kanske skall börja en egen tråd, Jake?

Link to comment
Share on other sites

Skärp er.

 

 

Det veckolånga artilleribombardemanget hade skapat ett ingemansland som gjorde det väldigt svårt att ta sig fram. De brittiska soldaterna bar dessutom tung utrustning såsom spadar, hackor och fälttelefoner. Dessutom framryckte de i uppförsbacke.

Den långsamma framryckningstakten samt att artilleriet hade upphört att skjuta när de "went over the top" gjorde att tyskarna hann besätta eldställningarna och en slakt utan dess like började.

 

 

Stackars jävlar.

Link to comment
Share on other sites

Armé och armé...jag har uppfattningen att det mer var en slags kolonialpolis.

Britterna var ju då av uppfattningen att RN skulle bevara Imperiet och att armén skulle slå ner uppror.

Men det är min uppfattning och mina 50 öre.

Den brittiska armén må ha haft som huvuduppgift att verka i kolonierna före vk1, men den yrkesarmén hörde till de mest välutbildade i Europa. Den dog dock (snudd på bokstavligt talat...) i de inledande striderna 1914.

 

Den armé som slaktades vid Somme var den massarmé ("1000 bataljoner") som Kitchener byggde upp efter krigets utbrott. De var inte särskilt välutbildade vilket sägs vara en orsak till att det gick som det gick. Den teorin säger att arméledningen inte trodde att dessa snabbutbildade soldater skulle klara av mer än att marschera något så när åt rätt håll. Därför satsade man på en gigantisk artilleriförberedelse som skulle utplåna tyskarna varpå infanteriet skulle marschera fram och besätta terrängen. Sådana trick som att lära soldaterna ta skydd vid beskjutning ansåg man sig inte hinna med...

Link to comment
Share on other sites

Armé och armé...jag har uppfattningen att det mer var en slags kolonialpolis.

Britterna var ju då av uppfattningen att RN skulle bevara Imperiet och att armén skulle slå ner uppror.

Men det är min uppfattning och mina 50 öre.

Den brittiska armén må ha haft som huvuduppgift att verka i kolonierna före vk1, men den yrkesarmén hörde till de mest välutbildade i Europa. Den dog dock (snudd på bokstavligt talat...) i de inledande striderna 1914.

 

Den armé som slaktades vid Somme var den massarmé ("1000 bataljoner") som Kitchener byggde upp efter krigets utbrott. De var inte särskilt välutbildade vilket sägs vara en orsak till att det gick som det gick. Den teorin säger att arméledningen inte trodde att dessa snabbutbildade soldater skulle klara av mer än att marschera något så när åt rätt håll. Därför satsade man på en gigantisk artilleriförberedelse som skulle utplåna tyskarna varpå infanteriet skulle marschera fram och besätta terrängen. Sådana trick som att lära soldaterna ta skydd vid beskjutning ansåg man sig inte hinna med...

 

Du har rätt i det du skriver om pre-vk1 armén.

Kände till att brittiska armén snabbt utökades, men jag trodde tills nu att den var lite mer tränad än vad du skriver.

Vilket totalt förakt av människoliv. Vilket slöseri! :navy:

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Armé och armé...jag har uppfattningen att det mer var en slags kolonialpolis.

Britterna var ju då av uppfattningen att RN skulle bevara Imperiet och att armén skulle slå ner uppror.

Men det är min uppfattning och mina 50 öre.

Den brittiska armén må ha haft som huvuduppgift att verka i kolonierna före vk1, men den yrkesarmén hörde till de mest välutbildade i Europa. Den dog dock (snudd på bokstavligt talat...) i de inledande striderna 1914.

 

Precis som du skriver, britternas erfarenheter av krig till stor del bestod av koloniala oroligheter från stammar beväpnade med spjut och pilbåge innan vk1. Även om de var de bäst utbildade var de långt ifrån redo att möta en likvärdig motståndare från ett industriellt land som Tyskland. Den allmänna inställningen i krigets början var att det var osportsligt av tyskarna att använda ubåtar tex vilket också visar vilken skev bild de högre ledarna och staberna hade av kriget.

Link to comment
Share on other sites

De tyska ställningarna var också väldigt bra, de hade ett höjdövertag och befästningarna vad väldigt välgjorda. Kritjorden var lätt att gräva i vilket gjorde att skyddsrummen låg djupt. Artillerielden hade alltså inte den effekt som önskades, den gjorde även att att tyskarna blev förvarnade.

 

De allierade militära ledarna ville inte ens anfalla i Somme.

Foch och Rawlinson var skeptiska till hela anfallet och Haig ville attackera i Flandern.

Men de politiska ledarna beordrade anfallet för att få tyskarna att släppa på trycket i Verdun.

Link to comment
Share on other sites

Hade det inte varit för jackie Fisher hade RN varit lika illa ute, smeknamnen "Queen Victoria#s yacht club" är rätt sa talande, men de uppfann club blazern vilket var trevligt :navy:

 

Men jag tror det gatt rätt illa för frankrike om inte RN bidragit med sin flotta i alliansen, britterna var ju rätt sena att närma sig ententen. Tänk er Frankriek kuvat igen 1916, Ryssland slaget 1917, Tyskland vätrar sig i dunsängen Europa och börjar varda sitt nya "europeiska imperium". Men Kriget mot britterna hade nog kommit förr eller senare ute i kolonierna.

 

Mycket intresseant föddes i dessa djävulska skyttegravar som uppdragstaktik, infiltrering, pansar - början pa manövertänkande osv.

Tyska armén visar att verkilgen vardade arvet av von Clausewitz och Moltke dä.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Firar minnet genom att titta på Blackadder goes forth. Lysande svart brittisk humor som innehåller många sanningar om vk1 :navy:

 

Edmund: Don't forget your stick, Lieutenant.

 

George: Oh no, sir -- wouldn't want to face a machine gun without this!

Link to comment
Share on other sites

Arméledningarna på båda sidor i konfliketen var så djävla dumma att de inte FÖRSTOD den nya form av krigföring ett industrialiserat slagfält innebar. Således slaktades massor med unga friska soldater på västfrontens slagfält helt i onödan.
Lysande, om du hade varit General 1914 så hade du omedelbart begärt Stridsvagnar,GRK, LKsp, Hgr mm och utvecklat Infanteritaktiken?

 

@Isgubbe

Boerkriget ?

 

 

Jag kan rekommendera följande bok FORGOTTEN VICTORY av Gary Sheffield där han avlivar många myter om VK1

 

BBC kör även en del artiklar om Somme Rethinking the Somme och The Somme: Its place in British history Mfl

 

Modern scholars tend towards the view that the Somme battles were part of a painful learning curve whereby the BEF weakened the skilful, courageous and highly professional German army
Link to comment
Share on other sites

Arméledningarna på båda sidor i konfliketen var så djävla dumma att de inte FÖRSTOD den nya form av krigföring ett industrialiserat slagfält innebar. Således slaktades massor med unga friska soldater på västfrontens slagfält helt i onödan.

Lysande, om du hade varit General 1914 så hade du omedelbart begärt Stridsvagnar,GRK, LKsp, Hgr mm och utvecklat Infanteritaktiken?

 

@Lanrezac: Slaget vid Somme var inte 1914. Eftersom trådens titel är "90 år sedan Somme", så torde det framgå att slaget påbörjades 1916, närmare bestämt 24/6. Slaget höll på i 4-5 månader och det stupade perversa mängder med soldater på bägge sidor. De högre arméledningarnas agerande under skyttegravskriget på Västfronten har ifrågasatts av andra än mig som har större studieskulder. Främst de allierades högre chefer har här visat prov på sanslös tjurskallig dumhet och hänsynslöshet inför kostnaderna i blod. Redan efter inledningen av slaget hade c.a 100 000 man stupat och slaget beräknas ha kostat c.a 1000 000 man livet. Är inte det en sund indikation på att man var kanske en aning för rigid i sitt taktiska tänkande? :blink:

Link to comment
Share on other sites

@Lanrezac: Slaget vid Somme var inte 1914. Eftersom trådens titel är "90 år sedan Somme", så torde det framgå att slaget påbörjades 1916, närmare bestämt 24/6. Slaget höll på i 4-5 månader och det stupade perversa mängder med soldater på bägge sidor. De högre arméledningarnas agerande under skyttegravskriget på Västfronten har ifrågasatts av andra än mig som har större studieskulder. Främst de allierades högre chefer har här visat prov på sanslös tjurskallig dumhet och hänsynslöshet inför kostnaderna i blod. Redan efter inledningen av slaget hade c.a 100 000 man stupat och slaget beräknas ha kostat c.a 1000 000 man livet. Är inte det en sund indikation på att man var kanske en aning för rigid i sitt taktiska tänkande? :blink:

Ja och 1916 så satte man in Stridsvagnar för första gången i strid, man förbättrade infanterivapen och infanteritaktiken jämfört med 14 och 15 och även andra vapenslag hade utvecklats taktiskt och tekniskt. det tyder inte på rigiditet i det taktiska tänkandet. Sen kan du även tänka över varför Engelsmännen genomförde Slaget vid Somme.

 

Sen kan man gärna läsa lite fler böcker, gärna av olika historiker och värdera vad dom skriver men en av dom bättre i den nya skolan är den ovan citerade "FORGOTTEN VICTORY"

Link to comment
Share on other sites

@Isgubbe

Boerkriget ?

 

Boerkriget var fortfarande ett gerilla krig som fördes mot en lätt utrustad fiende som saknade artilleri och kulsprutor, Kriget tog också slut 1902 viket ger ett stort gap i personal och utrustning.

 

Under boerkriget fungerade det också bra för engelsmännen att gräva ner sig vänta på förstärkning och sedan anfalla fienden från sina positioner. Boerna som inte var nedgrävda och utrustade med gevär blev tvungna att vika undan. Den taktiken fungerade ju mindre bra under vk1.

Link to comment
Share on other sites

Boerkriget var fortfarande ett gerilla krig som fördes mot en lätt utrustad fiende som saknade artilleri och kulsprutor, Kriget tog också slut 1902 viket ger ett stort gap i personal och utrustning.

Njae, nu är du nog ute och cyklar på hal is(gubbe) :banghead:

 

Boer kulspruta (Nordenfeldt?)

Boer kulspruta (Browning?)

Boer artilleri (6'' Long Tom)

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...