os frontale Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=33105 Är det bara jag som förknippar denna rubrik och innehåll med dåliga rubriker? Speciellt efter AMF-skandalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamzon Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 är detta en seriös verksamhet eller någon slags sommarskola? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 (edited) Vad är det för fel med det? Istället för att säga "de var kass, gör om" så säger han "det var typ så här" *spelar mandy med westlife* det borde "varit så här" *spelar rammstein, motsvarande* endast ett sätt att ilustrera för soldaterna hur dem ligger till. är detta en seriös verksamhet eller någon slags sommarskola? Det är stridsutb. för V & I. Edited June 30, 2006 by Solon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Raised fist's "sound of the republic" INTE Sound of the republic's "Raised fist" Goddamnit. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Låter som dom spelar sig i diket?? kanske är effektivt att lära soldaterna att kommunicera på andra sätt... Men vore det inte bättre med "autentiska" ljuduppspelningar? Det plus lite ljus/rök/strob effekter så kanske dom har en riktigt bra utbildning? Föressten är det någon som varit med om utbildning/övning där det använts mer än FM rök och det "vanliga"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Låter som dom spelar sig i diket?? kanske är effektivt att lära soldaterna att kommunicera på andra sätt... Men vore det inte bättre med "autentiska" ljuduppspelningar? Det plus lite ljus/rök/strob effekter så kanske dom har en riktigt bra utbildning? Föressten är det någon som varit med om utbildning/övning där det använts mer än FM rök och det "vanliga"? Varför skulle det hjälpa med autentiska ljud? Är det inte bättre att använda något som soldaterna kan associera sin prestation med? Att istället för "ni var så här" *spelar ljud med soldater som skjuter*, "ni skall vara så här" *spelar ljud med soldater som skjuter* så kör man så här: säger han "det var typ så här" *spelar mandy med westlife*"det borde varit så här" *spelar rammstein, motsvarande* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Jösses... jag minns när Kn B var sergeant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Varför skulle det hjälpa med autentiska ljud? Är det inte bättre att använda något som soldaterna kan associera sin prestation med? Att istället för "ni var så här" *spelar ljud med soldater som skjuter*, "ni skall vara så här" *spelar ljud med soldater som skjuter* så kör man så här: säger han "det var typ så här" *spelar mandy med westlife*"det borde varit så här" *spelar rammstein, motsvarande* Jag tvivlar starkt att jag kommer höra mandy med westlife eller rammstein speciellt mycket i en stridssituation... Däremot krevader, kulor som viner, skrik, pansar, bilar, bränder.... Övning och utbildning syftar väl till att förbereda för en tråkig verklighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Att använda musik är ett lysande pedagogiskt grepp. Musik kan belysa situationer, skapa associationer och med det hjälpa en i ens strävan framåt. Framför allt kan musik få en att tagga till, vilket behövs ibland när man ska prestera. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Varför skulle det hjälpa med autentiska ljud? Är det inte bättre att använda något som soldaterna kan associera sin prestation med? Att istället för "ni var så här" *spelar ljud med soldater som skjuter*, "ni skall vara så här" *spelar ljud med soldater som skjuter* så kör man så här: säger han "det var typ så här" *spelar mandy med westlife*"det borde varit så här" *spelar rammstein, motsvarande* Jag tvivlar starkt att jag kommer höra mandy med westlife eller rammstein speciellt mycket i en stridssituation... Däremot krevader, kulor som viner, skrik, pansar, bilar, bränder.... Övning och utbildning syftar väl till att förbereda för en tråkig verklighet? Men dem lyssnar ju inte på det under övningen.. Han använder det ju för att illustrera hur det gick för dem under sin utvärdering av deras genomförande. För övrigt skulle jag inte sattsa några större summor på att dem inte kan få höra westlife i strid, musik för att demoralisera fi e ju rätt poppis inom psyops världen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Oppps! Fel av mig.. Utvärdering inte genomförandet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Låter som dom spelar sig i diket?? Så här strax efter midsommar kunde jag inte låta bli... Mormors lilla kråka skulle ut och åka, ingen hade hon som körde. Mormors lilla kråka skulle ut och åka, ingen hade hon som körde. Än slank hon hit, än slank hon dit, än slank hon ner i diket. Den låten skulle dom köra under övningen - förflyttningen hade blivit superb :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted June 30, 2006 Author Report Share Posted June 30, 2006 Det gäller att tänka som en civilist, en aftonbladetanställd. Tänk om en film hade kommit ut där en kapten står och skriker med till musiken "DIE MOTHERFUCKER DIE MOTHERFUCKER DIEEE" när soldaterna står i byxor och t-shirt. Sen att det ligger på mil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Det gäller att tänka som en civilist, en aftonbladetanställd. Tänk om en film hade kommit ut där en kapten står och skriker med till musiken "DIE MOTHERFUCKER DIE MOTHERFUCKER DIEEE" när soldaterna står i byxor och t-shirt. Sen att det ligger på mil... I det här fallet tycker jag att du tar i för mycket. Det handlar om att använda sig av musik för att åskådliggöra det man vill uppnå. För ett år sedan (ungefär) sändes en dokumentär om musiken i krigets Irak så det är inte särskilt kontroversiellt, ens för media. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Det gäller att tänka som en civilist, en aftonbladetanställd. Tänk om en film hade kommit ut där en kapten står och skriker med till musiken "DIE MOTHERFUCKER DIE MOTHERFUCKER DIEEE" när soldaterna står i byxor och t-shirt. Sen att det ligger på mil... Du gör en höna av en fjäder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted June 30, 2006 Author Report Share Posted June 30, 2006 Det gäller att tänka som en civilist, en aftonbladetanställd. Tänk om en film hade kommit ut där en kapten står och skriker med till musiken "DIE MOTHERFUCKER DIE MOTHERFUCKER DIEEE" när soldaterna står i byxor och t-shirt. Sen att det ligger på mil... Du gör en höna av en fjäder. Har du läst en kvällstidning någon gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 (edited) Officer tvingade värnpliktig att klä av sig!! -Plutonen skulle bada i badhuset Ny skandal i Försvarsmakten! Soldater utsatta för fara! Enligt uppgift till Kvällsblaskan har svenska värnpliktiga hanterat skarpt sprängmedel. -Hur kunde detta få ske undrar vi? Säkerheten under all kritik! Kvällsblaskan kan idag rapportera om att svenska soldater blivit utsatta för fara för eget liv. Det var under tjänstgöring i Tokistan som soldater ur den svenska kontingenten höll på att krocka med en lösspringande ko. Nu kräver svenska folket upprättelse från ÖB. Det måste vara någon hejd på fjolleriet. Det ska ju utbildas soldater! /Krook Edited June 30, 2006 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Det gäller att tänka som en civilist, en aftonbladetanställd. Tänk om en film hade kommit ut där en kapten står och skriker med till musiken "DIE MOTHERFUCKER DIE MOTHERFUCKER DIEEE" när soldaterna står i byxor och t-shirt. Sen att det ligger på mil... Du gör en höna av en fjäder. Har du läst en kvällstidning någon gång? Ja, men det är knappast relevant i det här fallet. Läs igenom vad som skrivits. Du kan inte sitta och säga, tänk om en film hade kommit ut... Ja, tänk om... men nu var det ju inte det som hände eller hur? Det var ett repotage om hur en löjtnant använder musik soldaterna känner igen som ett pedagogiskt redskap för att utvärdera övningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 dom enda som kan ha något att säga om det här må vara Westlife..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RodneyClayton Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Kör inte en del av jänkarna med metal som upptaggning enligt diverse trams-repotage i media. Jag menar, göra landstigning till tonerna som i apocalypse now vore otroligt... kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted June 30, 2006 Report Share Posted June 30, 2006 Roligast är ju annars bild 2 där en soldat sitter knästående o siktar i en skogsglänta o de säger. Terrängen var helt okänd för soldaterna. O även om det var en ny glänta/skog så HUR mycket kan det skilja sig? För övrigt så är jag kung på liknelser o ser i detta exempel inget fel. Hade det fungerat bättre med fotboll, dating eller fika med mormor så hade det fungerat lika bra!! Kunde ju ha sagt ni började bra med kanelbullen men när påtåren kom och ni skulle gå in på den finska pinnen så klaffade det inte lika bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Ganska gött o höra någon som INTE använder idrottstermer i alla fall. Musik passar bra till det mesta både till att tagga upp och slappna av. Fast jag brukar kunna somna gott med rammstein i lurarna så vad som skall tagga upp mej vete 17. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamzon Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Kör inte en del av jänkarna med metal som upptaggning enligt diverse trams-repotage i media. Jag menar, göra landstigning till tonerna som i apocalypse now vore otroligt... kul. Vad jag inte förstår är vad kul har med saken att göra. I ditt exempel med en landstigning så skulle en sådan i en verklig situation vara en oerhörd hemsk händelse som är svår att föreställa sig innan. Många av ens kamrater kommer med största sannolikhet skadas/dö. Andetaget du tar innan du springer ut genom öppningen på Strib90 kan vara ditt sista. Mot dig har du människor som bara vill en sak: att ha ihjäl dig så fort som möjligt. I min värld är strid det värsta som finns, det kommer gälla att fokusera som man aldrig gjort tidigare, tiden kommer gå oerhört långsamt, men ändå händer så otroligt mycket runt omkring en, det gäller att samla tankarna och lösa ut sin uppgift, det kan finnas civila i skottlinjen. Med detta som bakgrund så anser inte jag det vara lämpligt att under utbildning i strid använda dylika pedagogiska metoder. Utvärderar man stridsmoment gäller det ju att analysera så mycket mer än bara "det var grymt, det var bra, det var ok, det var kass". Man måste analysera på grupps, omgångs, stridspars, enskild soldats nivå. "Löste jag ut min uppgift i mitt eldområde?", "vilka beslut tog gruppchefen och varför", "fungerade kommunikationen?", "Jönsson och Bengtsson i andra omgång hade eldavbrott, trotts det kommenderade GC första frammåt, nåddes inte GC om informationen av eldacbrotten? Om han gjorde det bedömde han att dem kunde lösa ut sin understödsuppgift ändå?" och så vidare. Nu är det ju ingenting som säger att befälet ifråga inte har gjort detta, men att efter det plocka fram en stereo i skogen och lira en hårdrockslåt anser inte jag vara berättigat. Ser helt enkelt inte syftet med det. Strid är något av det allvarligaste som en svensk soldat kan utsättas för, utbildningen bör vara därefter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Kör inte en del av jänkarna med metal som upptaggning enligt diverse trams-repotage i media. Jag menar, göra landstigning till tonerna som i apocalypse now vore otroligt... kul. Vad jag inte förstår är vad kul har med saken att göra. I ditt exempel med en landstigning så skulle en sådan i en verklig situation vara en oerhörd hemsk händelse som är svår att föreställa sig innan. Många av ens kamrater kommer med största sannolikhet skadas/dö. Andetaget du tar innan du springer ut genom öppningen på Strib90 kan vara ditt sista. Mot dig har du människor som bara vill en sak: att ha ihjäl dig så fort som möjligt. I min värld är strid det värsta som finns, det kommer gälla att fokusera som man aldrig gjort tidigare, tiden kommer gå oerhört långsamt, men ändå händer så otroligt mycket runt omkring en, det gäller att samla tankarna och lösa ut sin uppgift, det kan finnas civila i skottlinjen. Med detta som bakgrund så anser inte jag det vara lämpligt att under utbildning i strid använda dylika pedagogiska metoder. Utvärderar man stridsmoment gäller det ju att analysera så mycket mer än bara "det var grymt, det var bra, det var ok, det var kass". Man måste analysera på grupps, omgångs, stridspars, enskild soldats nivå. "Löste jag ut min uppgift i mitt eldområde?", "vilka beslut tog gruppchefen och varför", "fungerade kommunikationen?", "Jönsson och Bengtsson i andra omgång hade eldavbrott, trotts det kommenderade GC första frammåt, nåddes inte GC om informationen av eldacbrotten? Om han gjorde det bedömde han att dem kunde lösa ut sin understödsuppgift ändå?" och så vidare. Nu är det ju ingenting som säger att befälet ifråga inte har gjort detta, men att efter det plocka fram en stereo i skogen och lira en hårdrockslåt anser inte jag vara berättigat. Ser helt enkelt inte syftet med det. Strid är något av det allvarligaste som en svensk soldat kan utsättas för, utbildningen bör vara därefter. Det är väl just därför? Just för att det ÄR en TUNG uppgift så kan det vara bra att inte övertänka/analysera. Det brukar ju finnas en anledning till varför det växer fram en ganska rå och sjuk humor hos människor med tuffa/krävande/slitsamma yrken tex. polis, sjukvård, räddning etc. Skulle jag göra en landstigning tex med tankar på död och lämlestning, risk för skador etc i huvet så hade jag klamrat mej fast vid första bästa träd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=33105 Är det bara jag som förknippar denna rubrik och innehåll med dåliga rubriker? Speciellt efter AMF-skandalen. Rubriken var ju vansinnig.. någonting som kunde skrivits av vilken kvällsblaska som helst. Men läs texten innan man kritiserar. Det hela känns mest som ett småbarnsligt sätt att lägga upp övningen, tala om vad som faktiskt ska göras istället för att försöka måla upp det med någonting som inte har med striden att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Tycker att det är ett bra "knep" som har tillämpats tidigare på LG, förövrigt en mycket duktig officer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamzon Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 [ Det är väl just därför?Just för att det ÄR en TUNG uppgift så kan det vara bra att inte övertänka/analysera. Det brukar ju finnas en anledning till varför det växer fram en ganska rå och sjuk humor hos människor med tuffa/krävande/slitsamma yrken tex. polis, sjukvård, räddning etc. Skulle jag göra en landstigning tex med tankar på död och lämlestning, risk för skador etc i huvet så hade jag klamrat mej fast vid första bästa träd! Det jag skriver om analysera och utvärdera gäller såklart under utbildning i fredstid, inte att man mitt under brinnande krig ska ställa sig och köra en utvärdering. Förövrigt så kommer soldaten ju förr eller senare inse att det "är på riktigt" och ingen lek, frågan är bara när och hur man reagerar, om det sker innan landstigningen i stridsbåten, eller om det sker när ens kamrat får en kula i bröstet, eller om det sker när man själv sätter ett dubbelskott i bröstet på Fi. Är det inte bättre att redan under ens utbildning tänka i banorna att man kommer döda, kamrater kommer skadas, så det inte kommer som en chock när man väl står där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 2, 2006 Report Share Posted July 2, 2006 Problemet är bara att jag inte tror att man kan föreställa sig effekterna innan man har hamnat i en situation som är på riktigt. Ett exempel: jag har genom åren gått HLR (hjärt lung räddning) hur många gånger som helst. En dag stod jag där med en "död" människa i mina händer. Allt jag innan hade föreställt mig om hur det skulle vara kändes ganska långt bort. Framförallt frågan om det skulle hända en sådan sak, skulle jag reagera? Skulle jag göra någonting? Skulle jag klappa ihop eller köra hårt? Inte förrän den dagen det blev skarpt läge kunde jag få svar på dessa frågor. Och jo, gubben lever fortfarande, jag reagerade och det funkade trots att jag tyckte att det tog enormt lång tid att komma igång. Det var inte min förtjänst dock att mannen överlevde, av en slump befann sig räddningstjänsten i ett annat ärende endast ca tretti meter bort. Men jag fick svar på frågorna och det känns riktigt sjudjävla gött! Jag menar heller inte att man inte skall gå igenom övningar etc och klargöra brister etc. Det vore ytterst oansvarigt att inte göra det. Ibland känns det dock som om det finns en övertro på analyserandet/debriefandet. Ibland, inte alltid men ibland behöver jag tömma ut all skit som cirklar omkring inne i skallen och musik funkar ypperligt på mig. Därmed inte sagt att det fungerar på alla människor, vi är ju trots allt olika och har olika metoder/sätt att lära på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted July 2, 2006 Report Share Posted July 2, 2006 En detalj man måste ta hänsyn till om man skall använda sig av musik är att alla inte kopplar till musiken. "Vi anfallet av kullen var ni i nivå med rammstain", då infaller problemet med soldaten som anser att rammstain är värsta sortens musik och som borde förvisas till musikens kyrkogård. Har då soldaten gjort en bra insats när han jämförs med rammstain? Risk för missförstånd finns! Nu är jag övertygad om att Lt i fråga utvärderar även efter gängse rutin. Men man måste gå varligt fram, särskilt vid stridsmoment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted July 2, 2006 Report Share Posted July 2, 2006 Har då soldaten gjort en bra insats när han jämförs med rammstain? Risk för missförstånd finns! Ser inte problemet. Med den logiken får man ta hänsyn till att olika soldater tycker olika bra om att "kriga", tänk soldaten som hatar att hålla i vapen - för denne skulle ett omdöme om dåligt genomförande kunna anses som positivt enligt samma jämförelsesystem. Oavsätt vad man tycker om Rammstain motsv. förstår varje hörande person att om ett stycke hårdrock/techno spelas efter ett genomförande - ja då har det varit aggresivt. Blir det istället dansbandsmusik - då gick det för lugnt till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts