Jump to content

Recommended Posts

Satt och läste gamla nummer av insats och försvar, då komma jag till:

2005/nr6/s56/Inspektören på infoarenan/spalt 3.

Citerar.

"- För förmågorna inom informationsoperationer har vi påbörjat att utveckla ett fältförband inom Psyops,

vilket är internationellt efterfrågat vid krishantering."

Har sökt på Psyops och S1 men hitta inget matnyttigt här på forumet.

Jag läste ngt i gårdagens Metro om ett nytt "Specialförband" som skall hålla på med ngn slags "Und-Säk".... Rekryterade tydligen främst kvinnor och eftersökte stor social kompetens/förmåga och skarpa hjärnor.... :rockon:

Man kanske inte ska stirra sig blind på S1 om man letar efter "psyops", det handlar troligtvis mindre om högtalare och radiosändningar som sprider "propaganda" och mer om att sprida information osv.
Om jag inte missminner mig så är det just S1 som fått i uppdrag att utveckla funktionen och ta fram ett förband för PsyOps.

Följaktligen är S1 trol inget dumt alternativ, högtalare eller ej, att vända sig till för att få veta mer.

Har du provat att fråga i växeln på Upplands Regemente eller kontakta ledningsinspektören som intervjuas i artikeln (GenMj Lidström)?

[edit]

@3924. Hittade följande paragraf på S1s hemsida

NBG PSYOPS tropp (Psykologiska operationer) utbildas under hösten 2007,står i beredskap 2008.

PSYOPS troppen ansvarar för psykologiska operationer till stöd för skydd och säkerhet för den egna personalen inom ramen för den nordiska stridsgruppens insatsområde. Troppen består av har både analys, produktions och distributions grupper (TPT, Tactical PSYOPS Team).

OBS, det är inte felciterat.

[/edit]

Edited by tgb1116

Man kanske inte ska stirra sig blind på S1 om man letar efter "psyops", det handlar troligtvis mindre om högtalare och radiosändningar som sprider "propaganda" och mer om att sprida information osv.
Om jag inte missminner mig så är det just S1 som fått i uppdrag att utveckla funktionen och ta fram ett förband för PsyOps.

Följaktligen är S1 trol inget dumt alternativ, högtalare eller ej, att vända sig till för att få veta mer.

Har du provat att fråga i växeln på Upplands Regemente eller kontakta ledningsinspektören som intervjuas i artikeln (GenMj Lidström)?

Nej jag har skrivit ett mejl men inte fått något svar.

Till alla frågeställare i alla ämnen:

Det är semestertider, även i FM.

Rekrytering till PSYOPS-tropp för NBG pågår. Söks via S1.

/Krook

Tacker tackar, då är jag informerad.

Semester äro för de veka, till topps. :P

• 4 months later...
  • 2 months later...
Någon som har kommit med här? Någon som sökt?

Sökt, men inte hört något. Har den civila kompetensen plus att jag jobbat utomlands. Någon som känner någon som är inblandad i denna enhet?

Edited by 2105

• 2 weeks later...

Eftersom PsyOps-enheten i detta nu först och främst jobbar mot NBG och internationell tjänst har jag valt att flytta den här tråden hit till SOLDINT.

Dessutom har jag döpt om den lite.

Fortsätt nu att posta i den här tråden.

/Krook, Blågul

PsyOps... Det låter tufft men det är långt ifrån så tufft som man kan tro. Det är en hel del information som skall spridas ut till lokalbefolkningen samt att ta fram denna inoformation. Hur gör ni för att informera lokalbefolkningen i ett land varför UN är där? varför de är snälla och krigsherrarna är dumma? Allt i ett land med 90% analfabeter...

zamboni rockar!

PsyOps... Det låter tufft men det är långt ifrån så tufft som man kan tro. Det är en hel del information som skall spridas ut till lokalbefolkningen samt att ta fram denna inoformation. Hur gör ni för att informera lokalbefolkningen i ett land varför UN är där? varför de är snälla och krigsherrarna är dumma? Allt i ett land med 90% analfabeter...

zamboni rockar!

I mina ögon inget stort problem, då information kan framföras genom många olika kanaler. Om man utgår från informationen på mil.se, så är det största problemet för NBG:s PsyOpstropp tidsbrist. NBG har 10 dagar på sig från beslut om insats tills förbandet ska kunna lösa sina uppgifter på plats. Ingen lång tid att göra målgruppsanalyser och lägga upp en strategi grundad på lokala förutsättningar, allt för en mottagare som i många fall inte känner till konceptet "fredsbevarande/fredsskapande" eller "internationella samfundet".

Väl på plats blir tiden ännu mer dyrbar. Att "förmå utvalda målgrupper att ändra sitt beteende" tar oftast väldigt lång tid, ibland generationer, beroende på operationens storlek och inriktning. NBG:s uthållighet vid insats är i grunden 30 dagar. Man måste alltså få ut rätt budskap till rätt personer otroligt fort för att uppnå sina mål.

• 2 weeks later...
Man sysslar naturligtvis (förutsätter jag) även med interninformation. En del grejer som kan göras med Psyops förband är riktigt häftiga, och verkansfulla även på kort sikt.

Interninformation bör skötas av pressinfo-detaljen. Syftet med psyops-operationer är enligt mil.se att "förmå utvalda målgrupper att ändra sitt beteende". I tidningen Framsyn (nr 5 2006) kan man läsa att "i det svenska fallet är syftet att psyops ska vara ett stöd till chefen och ge personalen ett bättre skydd." 'Stöd till chefen' är en rätt luddig formulering som kan tolkas ganska godtyckligt. Detta betyder att det finns en risk att psyopsförbandet får utföra uppgifter som t ex interninformation och presstjänst, uppgifter som kanske inte riktigt ligger i linje med ett psyopsförbands normala funktion.

Uppgifterna jag har fått är att det är de taktiska teamen som är "soldattjänster" resterande är - förlåt förenklingen - "kontorstjänster". Och de taktiska teamen ska tydligen redan vara rekryterade i stort sett. Nu har jag en annan befattning så jag är nöjd ändå :baskerKav:

Edited by baskermann

• 1 month later...