Nifelhel Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Ing hur var Farb kursen uppe i Grubbnäsudden?? Är den värd att söka nästa år eller? ' Berätta vad ni fick göra etc.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Pratar vi om en kurs med "Gryt I" så vill jag gärna höra mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Pratar vi om en kurs med "Gryt I" så vill jag gärna höra mer. Misstänker att du pratar om Löjtnanten I.? Nej, han var inte med. Han var givetvis på plats i Lomben, men han fick inte vara med och basa över kursen.. Jag frågade befälen varför, och fick bara ett mummel till svar. Tror inte de riktigt gillar hans sätt att lära ut, av någon anledning. ;) "Jo, he går!" Befälen var allihop gamla Ing3:are, dock en som fullständrigt tappat besinningen och gått och skaffat en svart basker på I19 Kursen var bra tycker jag, gick dock lite långsamt. Men det var för att det var en del med som inte ens tänt en krutstubin tidigare, och de var tvugna att börja på en lååååg nivå för att få med sig alla. Gick igenom det vanliga med enskild laddning (krutstubin, tändpatron och ½ gubbe deg). Ung. en dag med minering. En dag minröjning och hur man tar sig ut ur en avståndslagd minering. Lite om laddning av vägbank/trumma/bro. Lite taktik om fältarbeten, var man fältarbetar och varför... Sedan, sista dagen var det skarp sprängning av väg och ett gäng minor m.m. Det är alltid lika roligt. Dock inga gryt. ??? Frågor på detta? *minnet är bra, men kort* Det jag saknade var nog lite mer teori bakom hur man spränger t.ex. trummor. Och även objektssprängning. Spränga sönder mindre saker, stolpar, räls, sten..... Någon som vet en bra kurs om sådant? Snack om att starta upp en del2. Den ska jag på då! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Hur mycket laddade ni vägbanken med? Förra året när jag gick kursen så använde vi "bara" 800 kg trotyl dvs halv laddning. Gryt-Isak tyckte det var idiotiskt och skällde på instruktörerna och undrade varför det bara skulle göras halvhjärtat när det nu fanns massor av trotyl. Det är underbart att sådana människor finns. Det small ganska bra ändå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Hur mycket laddade ni vägbanken med?Förra året när jag gick kursen så använde vi "bara" 800 kg trotyl dvs halv laddning. Gryt-Isak tyckte det var idiotiskt och skällde på instruktörerna och undrade varför det bara skulle göras halvhjärtat när det nu fanns massor av trotyl. Det är underbart att sådana människor finns. Det small ganska bra ändå! Det är bara en halv bank man spränger där, tyvärr. Jag tror vi laddade med något mer än 800kg, men det var bara för att det blev ett antal lådor deg m.m. "över". Anledningen är nog inte att det är så dyrt med sprängämne, utan att det ska byggas upp igen. Det blir ju lite sand som ska dit. ;) Första gången jag var där (i lumpen) sprängde vi samma bank, lika många rör, men matade nog ner strax över 1000 kg. Burkladdningar var billigt. Och vi hade Gryt-Isak som boss då. Gillar honom. "Hä ä inget å spar på" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Det jag saknade var nog lite mer teori bakom hur man spränger t.ex. trummor. Trummsprängning: Slangladdning Fördämd laddning: L=2 X h² Ofördämd laddning: L=4 X h² L=laddning [kg/meter] h= höjden[m] från trummans botten till vägbanken. Apteras med minst 2 tändställen, slagtändarpålar med kort draglina och lång pentyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Förutsätter att du plockade det där ur huvudet Casca.. läsa ur böcker kan jag också. ;) Det där var man riktigt bra på i lumpen.. Har för mig att det är dubblat vid tjäle, och återigen dubblat vid trumdiam. över 1,3m eller något sådant va? Apteras med minst 2 tändställen, slagtändarpålar med kort draglina och lång pentyl. Varför inte använda hederlig krutstubin? Nu är du aggresiv och ska spränga stackars fiender.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 När jag gick kursen blev vi tillfrågade om det var något vi ville extra utbildning i och vi valde broförstöring. Kurschefen höll då en utmärkt lektion med massor av teori. En kamrat som gått kursen tidigare påstod att de sköt 1600 kg. Men det låter som du Ing har koll på det där så jag får väl pressa honom lite för att kolla sanningshalten. Jag såg ett program om Spanska Inkvisitionen i går så jag vet hur man får folk att tala sanning:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 En kamrat som gått kursen tidigare påstod att de sköt 1600 kg. Men det låter som du Ing har koll på det där så jag får väl pressa honom lite för att kolla sanningshalten. Jag såg ett program om Spanska Inkvisitionen i går så jag vet hur man får folk att tala sanning:-) Haha.. det GÅR säkert att spränga en hel bank där, vägen är lång om man vill... ha inte sönder några vänskaper för det här nu!! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Förutsätter att du plockade det där ur huvudet Casca.. läsa ur böcker kan jag också. ;) Det där var man riktigt bra på i lumpen.. Har för mig att det är dubblat vid tjäle, och återigen dubblat vid trumdiam. över 1,3m eller något sådant va? Apteras med minst 2 tändställen, slagtändarpålar med kort draglina och lång pentyl. Varför inte använda hederlig krutstubin? Nu är du aggresiv och ska spränga stackars fiender.... Alltid i ryggmärgen. Viktigt. Jag kopierade dock från min lathund för att få med de lustiga 2:orna. Lite tillägg: Vira in i plast och fuktsäkra. Fäst en drag lina i ena korvänden och för in i trumman med stör. Halvfylld trumma med vatten=fördämnd. Trumma över 1,3 meter bör nog fördämmas eller dubblas som du säger. Fördämning i allmänhet kan vara sand, vatten eller packad snö. Angående slagtändarpålar: Bättre att ge en strv en luftfärd när man ändå ska till så att säga. Casca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Det jag saknade var nog lite mer teori bakom hur man spränger t.ex. trummor. Och även objektssprängning. Spränga sönder mindre saker, stolpar, räls, sten..... Någon som vet en bra kurs om sådant?Snack om att starta upp en del2. Den ska jag på då! På ING 2 provade vi på att spränga räls, vi sprängde all möjlig skit, STRV 5 under en gammal skrotbil bl.a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 14, 2002 Report Share Posted August 14, 2002 aaaah, tror jag ska söka den kursen nästa år då om det går =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.