Jump to content

National Guard = Amerikanska hemvärnet?


Guest

Recommended Posts

Kan det påståendet stämma? Är Usa:s Nationalguard ett sorts Amerikanskt hemvärn? Dock med mera resurser?

 

Tänker mest på t.ex. rambo:First blood, Där nationalguard framsälls som "farbröder" som leker krig...

 

Jag kan ha helt fel :withstupid

Link to comment
Share on other sites

Typ...men ändå inte. Det är väl den närmsta motsvarigheten till svenska Hemvärnet. National Gurad har dock enormt större resurser och kvalificerad materiel. :notify

 

Om jag inte minns helt fel fanns det till och med National Guard divisioner som slogs i Stilla Havet mot japsen under WW2. De fick dock stryk... :D

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på en ganska vettig fråga angående National Guard. Varför är de så pass tungt utrustade som de är? Vilket behov fyller National Guard?

 

Kan inte vara som reservtrupper åt U. S. Army, eftersom det redan finns en U. S. Army Reserve. Eller?

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

JOdå jag vet att dom är MYCKET tyngre beväpnade än Hv men det glömde jag att skriva :0  

 

Jag kom på en ganska vettig fråga angående National Guard. Varför är de så pass tungt utrustade som de är? - Foxtrot Lima

 

 

För att det är tufft förmodligen... Säg den hemvärnspluton som skulle säga nej till lite stridsvagnar och liknade :D Usa har ju pengar att "slösa".

Link to comment
Share on other sites

De ÄR en form av arméreserv.

Två reguljära divisioner har fn. bara två brigader, den tredje tillförs från NG vid behov.

Flera utfyllnadsbrigader var med i Desert Storm osv.

 

Man måste tänka på att NG är i huvudsak avsett att strida utanför landets gränser, inte inom landet som svenska Hv.

Nästan inget arméförband i USA idag har som huvuduppgift att strida inom USA.

 

Dessutom finns Air National Guard som fungerar som reservstyrka till flygvapnet, en stor del av incidentberedskapen vilar även på dem.

En jaktrote som skickades iväg för att stoppa kapade flygplan 11:te september tillhörde ANG.

 

NG får delvis begagnad materiel från US army men mycket av utrustningen är nytillverkad.

Det finns ett par pansarkavalleriregementen i NG som har samma utrustning som i reguljära armén tex.

ANG får begagnade stridsflygplan från USAF, ibland överförs rätt nya transportflygplan dit också så allt är inte begagnat.

 

Som sagt står dem under blandad delstats och nationell kontroll, Washington DCs NG lyder direkt under presidenten konstant.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer, uppgifterna är i stort sett detsamma i fredstid.

 

Lite korta fakta om NG taget från websiten:

 

45% of the Army's Mechanized Infantry forces are in the Army National Guard.

 

The ARNG structure is as follows: 15 enhanced Separate Brigades, eight divisions, and three strategic brigades (31st SAB, 92nd SIB, and the 207th Scout Group). The ARNG also maintains two Special Forces groups (19th and 20th). The force composition of the ARNG is 52 percent combat, 17 percent CS, 22 percent CSS, and 9 percent table of distribution and allowances (TDA) units, typically state headquarters units.

 

http://www.arng.army.mil/

 

Känns som om Hv ligger i lä på något sätt... :D

Link to comment
Share on other sites

För den som sparar sina nummer av "BEFÄL" så var det ett reportage ang NG antingen i slutet av förra året, eller tidigt iår, för de som är intresserade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...