Jump to content

Bombman i Stockholm

Vildmannen

Recommended Posts

Om nu bomben är kopplad till någon sorts radio, hur säkert är det. Är den kopplad med någon form av DTMF/subton/ vadsomhelst så att den löser ut om det blir signal till högtalarna?

Tänk om någon råkar sända på annan frekvens med tillräckligt kraftig sändare intill.

Vad händer när batterierna tar slut om ungefär ett halvt dygn?

Gör som britterna, ställ upp skärmar runt så att ingen ser vad som händer, man måste ju inte visa allt direkt, bara för att det går.

Det var inget, det löste sig tydligen.

Straffet för detta borde ju vara klassikern, handgranat utan sprint, som buset får skicka runt mellan sig :clap:

En sak som jag alltid slagits över är hur svårt det verkara vara att desarmera en bomb. Enligt Aftonbladet så bestod bomben av en klump sprängdeg, ca 150g (förmodligen en gubb på 125 då), en elsprängpatron samt en mobiltelefon för att generera strömmen. Enligt mina inte allt för stora, men ändock inte obefintliga kunskaper i ämnet, så boder det inte vara svårare att desarmera än att plocka ut sprängpatronen ur degen vilket då i princip lämnar en klump modellera. Allternativt plocka bort sladden till srpängpatronene. Detta lämnar dock inte bomben ofarlig då sprängpatroner är känsliga saker, men lite bättre blir det allt. Uppenbarligen har jag fel då man på radio räknade med att det skulle ta polisen 30 timmar!! att desarmera den....

Men jag ser inte var i mitt resonemang det brister.

Eller är det så att polisen tar tid på sig för att försöka säkra ledtrådar och andra spår?

tråkigt med busringningar i den situationen...eller det har dagens ungdom slutat med?

/martinator

En sak som jag alltid slagits över är hur svårt det verkara vara att desarmera en bomb. Enligt Aftonbladet så bestod bomben av en klump sprängdeg, ca 150g (förmodligen en gubb på 125 då), en elsprängpatron samt en mobiltelefon för att generera strömmen. Enligt mina inte allt för stora, men ändock inte obefintliga kunskaper i ämnet, så boder det inte vara svårare att desarmera än att plocka ut sprängpatronen ur degen vilket då i princip lämnar en klump modellera. Allternativt plocka bort sladden till srpängpatronene. Detta lämnar dock inte bomben ofarlig då sprängpatroner är känsliga saker, men lite bättre blir det allt. Uppenbarligen har jag fel då man på radio räknade med att det skulle ta polisen 30 timmar!! att desarmera den....

Men jag ser inte var i mitt resonemang det brister.

Det är mycket svårt att veta ifall bomben är röjningsskyddad på något vis. T.ex så kan ju elsprängpatronen vara fästad vid ytterligare en sprängpatron med dragutlösning som är inbakad i sprängdegen. Då exploderar ju hela härligheten om man försöker dra ut elsprängpatronen. Enligt media så röntgade polisen mannen och bältet innan de vågade ta det av honom. Antagligen av just den anledningen.

Jag tycker det borde vara rätt lett att gräva fram sprängpatronen och se om det finns ytterligare saker i degen, med tanke på mängden deg i det här fallet. Saker som gör att bomben detonerar när man rör på den finns visselirgen, men odsen för att bombtillverkaren själv skulle överleva ett sådant experiment är ju inte så stor. För samtidigt som man inte ska underskatt antalet finurliga och kunniga personer så ska man inte underskatta antalet klåpare och idioter heller....

Försöker bara tänka kritisk iförhållande till mediernas framställning om superbomb med kapacitet att utplån hela sthlm och desarmergin i bergrum för att undvika jordens undergång. Att polisen är föriktig har jag inget att invända mot, det är deras jobb att se till att ingen kommer till skada och kan därför inte resonera som jag gör.

/martinator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...