Jump to content

Tips ang. M90-kängor?

twintip

Recommended Posts

Hej alla stridspittar och vapenkåta vänner. :=o

Tänkte köpa mig ett par m90kängor att ha till diverse fiske, vildmarksliv... Alltså kommer det gås en hel del... Några mil per gång är väl att räkna med.

Söders Överskottsbolager är den försäljare jag hittat med bäst pris (625 SEK) (tack för soldfs webbshoppinglista), fast nu har jag ju inte möjlighet att prova dem IRL. Hur ska jag få reda på rätta storleken? Och vilka storlekar finns att välja på? Enligt soldf.coms info om Marschkänga90 finns det i; 34-36, 37-39, 40-42, 43-44, 45-

Mitt problem är väl att jag ligger på 44,5 och 44,66 eller 45 i skostorlek i vanliga fall... Borde jag då satsa på 45orna eller 43-44orna? Detta är ju europeiska skor och inga asiatskor likt de man har i vanliga fall (puma, adidas m.m.)... Vad hade ni satsat på? 43-44or som man isåfall töjer ut (går det???) eller köra på 45orna och hoppas att 2 par strumpor fyller ut tillräckligt?

Tänkte köpa till någon typ av sula att ha innuti så man slipper filtsulan(som jag tror det är orginal)... Vart köper man sådana? Funkar de "adventure" för 250-300kr på inter-sport, stadium eller är det bara skräp? :/

Marschkänga90 är väl "it" liksom?:eeh:

Tänkte köpa mig ett par m90kängor att ha till diverse fiske, vildmarksliv... Alltså kommer det gås en hel del... Några mil per gång är väl att räkna med.

Jag skulle satsa på ett par andra kängor om jag var du ;)

Har för mig att dom angav storleken i mm mellan häl och tåspets?

Ok, så det var det det stod för. Trodde det var sulans längd eller liknande. Mäter imorrn. Hittar inte linjal/måttband nu...

Jag skulle satsa på ett par andra kängor om jag var du ;)

Det är ju dessa man använder inom försvaret... Kanske är lika bra o vänja sig om man ska göra vpl senare... :eeh: Eller är de så dåliga?

Njaa dom duger till det mesta inom FM...

Men om du lägger ut egna pengar så leta nått som är lite nyare än ca 15-20års gammal teknologi.

Och hittar du några som är svarta/bruna som det står i texten så kan man få tillstånd att använda dom i VPL istället för M90...

fast Vinterkänga 90 är jävligt bra :eeh:

Det är ju dessa man använder inom försvaret... Kanske är lika bra o vänja sig om man ska göra vpl senare... :eeh: Eller är de så dåliga?

Det finns kanske en anledning till att folk som går mycket och långt använder andra kängor, men viss dom funkar, men priset har varit lite högt ofta för kängor som jag anser är glorifierade arbetskor :P

fast Vinterkänga 90 är jävligt bra

Det håller jag med om!

Edited by Vinter

Har för mig att dom angav storleken i mm mellan häl och tåspets?

Jupp. lättast är att gå till en skoaffär och mät med deras måttsticka. Det är lättast och enklast att få det rätt.

Du ska ha ett lätt tryck på foten när du mäter alltså inte hela vikten på men inte heller "i luften".

Bäst tror jag att det är om du sitter ner och trycker ner foten mot golvet/stickan.

//Wemla (som specialbeställer alla skor i mm)

ja, 90 kängorna är kassa, enda vettiga med dem är vinterkängorna....

alla andra årstider använder jag annat.

och jag har tom funderat på att skippa vinterkängorna och köra gummistövel 90 med foderinläggen på vintern, allt efter erfarenheter från mitt nuvarande jobb (jobbar i en frys)

det tål iaf att testas.

men jag vill inte gå några längre sträckor med varken gummistövlarna eller 90 kängorna.

det sägs ju att mer än 50% av alla marsfrakturer som uppstår inom FM beror på känga 90, men det kan jag inte uttala mig om sanningen i...

så skall du ha kängor civilt till jakt/fiske eller motsvarande så, satsa på annat än känga 90.

skall du göra vpl där du förväntas gå mycket, börja planera för införskaffande av annan känga lagom tills GSU´n är slut (där är det inte troligt att du får använda något annat än det du tilldelas, men det beror på förbandet)

OBS!

bara egna reflektioner, ingen vetenskaplig fakta.

OBS!

Det är bra kängor, men ska du hålla på med fiske, vandring motsv finns det betydligt bättre alternativ. Att köpa ett par 90-kängor för att vänja sig vid de man kommer använda i FM är bara löjligt. Du lär i lagom tid före inryck få ut ett par kängor att gå in, och skulle du strunta i det går det ändå fort att gå in dem när du väl rycker in.

Rekommenderar varmt någonting bättre än 90 kängor om du ska gå långt i dem. Fick tyvärr för sent veta att sjukvårdens smeknamn på dem var hälsenedödare 90. Mina stackars hälsensor var till och från inflamerade under hela värnplikten.

90 kängorna duger fint som arbetsskor men det ska inte gås långt och tungt med dem

@ twintip

Mitt råd till dig är att prova och åter prova kängor i butiker. Ta ur sulan sätt dig ner och sätt foten på den. Då ser du "innerutrymmet" i kängan. Med strumpor på foten (ett par tunna innerst (ull/syntet, ex 60/40%) och ett par lite tjockare ytterst (ull/syntet, ex 80/20%) så SKA du ha ca en cm "luft" framför den längst framstickande tån då du har den på sulan. Detta utrymme behövs då du "tar ett steg". Böjningen på kängan gör att innerutrymmet blir kortare och om inte den lilla marginalen på en cm fanns så kanske du skulla få ont i tårna efter ett tag. Tänk på att prova kängor lite senare på dagen då fötterna har svällt en del. Använd ALDRIG bomull i någon som helst variant i strumpväg om du ska gå länge. På sommaren så kan de vecka sig och uppkomsten av skoskav kommer som på beställning. Blir de blöta tar det en evighet innan de är torra igen. Det sistnämnda scenariot är fatalt på vintern. Lycka till! /Gusten :/