Jump to content

Vad är ett C3-lag?

Recommended Posts

Vet ej,

Jag skrev och fråga Amf1 om hur Amfbat så ut nu för tiden och i den wodfil jag fick tillbaka så bestod JKkomp av (citerar nu direkt från wordfilen)

Amf Undplut C3-lag

Spaningsplut

1.Kjplut

2.Kjplut

Mer vwt jag ej, sorry.

Men varför bara översätta "lag" men inte "C3"? :/

Ja, jag vet att det förmodligen är rätt vedertaget med C3 nuförtiden, men varför inte använda "grupp" eller "tropp".

Vad jag vet så har ju inte "lag" ersatt de termerna någon annanstans... än? Eller?

Men varför bara översätta "lag" men inte "C3"? :eeh:

Ja, jag vet att det förmodligen är rätt vedertaget med C3 nuförtiden, men varför inte använda "grupp" eller "tropp".

Vad jag vet så har ju inte "lag" ersatt de termerna någon annanstans... än? Eller?

Man använder benämningen "lag" i staber, ledande lag; Strilag; Planlag; Funktionslag; mfl.

En anledning torde vara det något ojämna sammansättningen styrkemässigt. Ett lag kan vara allt ifrån 3 man till 20 man beroende på organisation och uppgift.

Internationellt använder man mer och mer termen "team" för att benämna en styrkemässigt ospecificerad enhet. Och C2, C3 och C4 är vedertagna begrepp för ledningsförmåga. Det fjärde C:et i C4 är Computers.

/Krook

Där ser man. Blev bara nyfiken eftersom jag tidigare inte stött på termen "lag", utan det har alltid rört sig om grupp eller tropp. Men nu är det ända sedan -99 som jag varit involverad i stabsarbete så man får väl vara glad att saker och ting utvecklas (eller i alla fall förändras). :clap: