Guest The Dude Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 Hej! [1] Jag undrar om någon vet vilken dykmask A-dykarna använder som man kan se på en massa bilder... Bild och om någon vet om dom går att köpa nånstas? [2] och vad använder dom för typ av BCD -system / räddningsväst, med det menar jag vilket system dom använder för att skapa flyförmåga i och under vattnet . [3] Ni kanske vet någon annan kul detalj som A-dykare använder som skulle kunna användas ( eller inte ) när man själv dyker . Tacksam för svar ( och säkert något som var otydligt i texten, kl. är ju 03:45 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 (edited) Ser ut som min Scubapro men det nog någon som vet bättre än jag: Men föredrar min Ocean Reef Neptun eftersom jag bl.a. kan sätta in korrektionslinser i den men framför allt för att det är en mycket bekvämare mask: Edited June 24, 2006 by Nilsanders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 Attackdykarna använder ett slutet system. Är ganska säker på att det tagits upp tidigare på forumet. Seek and you shall find.. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 OT: varför har de använt en modell för säkert dyra pengar när han ändå ska ha på sig en hel dykardräckt, tycker han ser rädd ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 En liten fråga, kan man göra lumoen som attackdykare? Jag tog nyss civilt dykarcertifikat (enstjärnigt CMAS) och är interesserad. Lite dykerfarenhet borde väl vara bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 sportdykare nej men som röjdykare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 En liten fråga, kan man göra lumoen som attackdykare?Jag tog nyss civilt dykarcertifikat (enstjärnigt CMAS) och är interesserad. Lite dykerfarenhet borde väl vara bra? Ja det kan du göra, men du bör vara duktigt vältränad, tidigare dykerfarenhet är av underordnad betydelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest The Dude Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 Ok åter till huvudfrågan. Jag tror inte den dom har på bilden är scubapro ( ganska säker, men håller med om att dom liknar) och jag tror att de på bilden ( med attackdykarna ) ej är helmasker. Men dom kanske bara använder det nuförtiden. Här är en bild på en brittisk dykare med liknande mask: Dykare inte samma mask men den har ungefär samma form. Har försökt googla fram liknande masker men det är svårt att hitta. Så är det någon som vet vilken mask de svenska attackdykarna använder? som dom har på den här bilden: Attackdykare Angående BCD-systemet så vet jag att dom använder ett slutet system, vad jag undrar är vilken sorts "flytväst" dom använder men jag tror det är en så kallad Frontväst: Frontväst är det någon som vet vilket märke det är på dom som attackdykarna använder? PS. Vet att jag låter tjatig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 (edited) Har inte full koll på vad dom kör med i dagsläget; men sådana här har do använt om dom inte gör det fortfrande http://www.interspiro.com/product-oxydive.htm edit: för övrigt varför detta intresse för märket, det är ändå FMV som köpt in det med allt vad det innebär :( Edited June 24, 2006 by imint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest The Dude Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 Har inte full koll på vad dom kör med i dagsläget; men sådana här har do använt om dom inte gör det fortfrande http://www.interspiro.com/product-oxydive.htm edit: för övrigt varför detta intresse för märket, det är ändå FMV som köpt in det med allt vad det innebär :( Tack för svaret, precis vad jag ville veta. Ville veta märket/modell mest för att jag skulle kunna hitta mer info om den på nätet, eller för att ingen skulle skriva ja det är "ja det är en frontväst" eftersom jag vill veta excakt vilken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted June 24, 2006 Report Share Posted June 24, 2006 En liten fråga, kan man göra lumoen som attackdykare?Jag tog nyss civilt dykarcertifikat (enstjärnigt CMAS) och är interesserad. Lite dykerfarenhet borde väl vara bra? Ja, men först måste du bli antagen som kustjägare, och därefter klara av utgallringen till spaningspluton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 25, 2006 Report Share Posted June 25, 2006 edit: för övrigt varför detta intresse för märket, det är ändå FMV som köpt in det med allt vad det innebär :( vilket förmodligen innebär att man inte har råd att köpa grejjerna själv (även om en RB är ganska dyr i normalfallet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 25, 2006 Report Share Posted June 25, 2006 Hej! [1] Jag undrar om någon vet vilken dykmask A-dykarna använder som man kan se på en massa bilder... Bild och om någon vet om dom går att köpa nånstas? [2] och vad använder dom för typ av BCD -system / räddningsväst, med det menar jag vilket system dom använder för att skapa flyförmåga i och under vattnet . [3] Ni kanske vet någon annan kul detalj som A-dykare använder som skulle kunna användas ( eller inte ) när man själv dyker . Tacksam för svar ( och säkert något som var otydligt i texten, kl. är ju 03:45 ) De fetmarkerade .... Varför?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted June 25, 2006 Report Share Posted June 25, 2006 /.../[3] Ni kanske vet någon annan kul detalj som A-dykare använder som skulle kunna användas ( eller inte ) när man själv dyker . /.../ Attackdykarna har puffror när dem dyker. Det är ju ganska så kul. Dock inget jag rekommenderar dig till att använda när du dyker. Däremot så har de även kompasser, vilka också är ganska så kul detalj, och såna kan du ju ha med dig i vattnet. Torrdräkter har de också, och en sån kan du också använda om du vill. Tror att listan på kul saker kan göras ganska lång, eller vad tror du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 25, 2006 Report Share Posted June 25, 2006 /.../ [3] Ni kanske vet någon annan kul detalj som A-dykare använder som skulle kunna användas ( eller inte ) när man själv dyker . /.../ Attackdykarna har puffror när dem dyker. Det är ju ganska så kul. Dock inget jag rekommenderar dig till att använda när du dyker. Däremot så har de även kompasser, vilka också är ganska så kul detalj, och såna kan du ju ha med dig i vattnet. Torrdräkter har de också, och en sån kan du också använda om du vill. Tror att listan på kul saker kan göras ganska lång, eller vad tror du? cyklop o simfötter (som dykningens motsvarigheter till pansarvagn och larvfötter) @Dude Seriöst så har A-dyk utrustningen basen i vilken dykutr som helst men det som är specifikt för A-dyk är ju det av en anledning. vattentäta tpsäckar, vapenutrustning mm. De använder ju sin utrustning för att simma med en massa krigs från A-Ö (det där med ö var kul!) Då man sportdyker så har man ju bara det som krävs för just dyket med sig. Less is more! tips på dykforum Dykarna.nu Sportdykare.se där finns mängder med info om just dykning, även om det är trevligt att det diskuteras även här Simma lugnt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 25, 2006 Report Share Posted June 25, 2006 /.../ [3] Ni kanske vet någon annan kul detalj som A-dykare använder som skulle kunna användas ( eller inte ) när man själv dyker . /.../ Attackdykarna har puffror när dem dyker. Det är ju ganska så kul. Dock inget jag rekommenderar dig till att använda när du dyker. Däremot så har de även kompasser, vilka också är ganska så kul detalj, och såna kan du ju ha med dig i vattnet. Torrdräkter har de också, och en sån kan du också använda om du vill. Tror att listan på kul saker kan göras ganska lång, eller vad tror du? cyklop o simfötter (som dykningens motsvarigheter till pansarvagn och larvfötter) @Dude Seriöst så har A-dyk utrustningen basen i vilken dykutr som helst men det som är specifikt för A-dyk är ju det av en anledning. vattentäta tpsäckar, vapenutrustning mm. De använder ju sin utrustning för att simma med en massa krigs från A-Ö (det där med ö var kul!) Då man sportdyker så har man ju bara det som krävs för just dyket med sig. Less is more! tips på dykforum Dykarna.nu Sportdykare.se där finns mängder med info om just dykning, även om det är trevligt att det diskuteras även här Simma lugnt!! Vi har ju en trevlig dyktråd även här på forumet. sedan så kan ju detta vara en intressant artikel om man dyker och har licens för pistoler: http://friluftsliv.tbt.no/under_vann_med_glock_17.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 /.../ [3] Ni kanske vet någon annan kul detalj som A-dykare använder som skulle kunna användas ( eller inte ) när man själv dyker . /.../ Attackdykarna har puffror när dem dyker. Det är ju ganska så kul. Dock inget jag rekommenderar dig till att använda när du dyker. Däremot så har de även kompasser, vilka också är ganska så kul detalj, och såna kan du ju ha med dig i vattnet. Torrdräkter har de också, och en sån kan du också använda om du vill. Tror att listan på kul saker kan göras ganska lång, eller vad tror du? cyklop o simfötter (som dykningens motsvarigheter till pansarvagn och larvfötter) @Dude Seriöst så har A-dyk utrustningen basen i vilken dykutr som helst men det som är specifikt för A-dyk är ju det av en anledning. vattentäta tpsäckar, vapenutrustning mm. De använder ju sin utrustning för att simma med en massa krigs från A-Ö (det där med ö var kul!) Då man sportdyker så har man ju bara det som krävs för just dyket med sig. Less is more! tips på dykforum Dykarna.nu Sportdykare.se där finns mängder med info om just dykning, även om det är trevligt att det diskuteras även här Simma lugnt!! Vi har ju en trevlig dyktråd även här på forumet. sedan så kan ju detta vara en intressant artikel om man dyker och har licens för pistoler: http://friluftsliv.tbt.no/under_vann_med_glock_17.htm Ser inga bilder på den sidan. Förstår inte heller så mycket av texten :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest The Dude Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 (edited) Hej! [1] Jag undrar om någon vet vilken dykmask A-dykarna använder som man kan se på en massa bilder... Bild och om någon vet om dom går att köpa nånstas? [2] och vad använder dom för typ av BCD -system / räddningsväst, med det menar jag vilket system dom använder för att skapa flyförmåga i och under vattnet . [3] Ni kanske vet någon annan kul detalj som A-dykare använder som skulle kunna användas ( eller inte ) när man själv dyker . Tacksam för svar ( och säkert något som var otydligt i texten, kl. är ju 03:45 ) De fetmarkerade .... Varför?! Kort sagt: För att jag är en möp( som dessutom dyker). Någon annan som tyckte det var så konstigt? *Edit: Ok jag erkänner, har förmodligen nån ovanlig fetischism för attackdykares utrustning också . Edited June 26, 2006 by The Dude Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Ville inte starta en ny tråd utan fortsätter i denna. Vad är det för något som hänger på den högra soldatens bröst precis under kragspetsarna på fältjackan http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...load&file=11800 ? Bilden är tagen ifrån: http://www.forsvarsutbildarna.se/kustjagarna/bildarkivet/ . /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Dräger tillverkade tidigare ett slutet system för militära dykare. Kommer jag inte i håg helt fel kan det ha använts av A-dyk. Dock skall systemet ha varit ganska dyrt. Poseidon tillverkar dräkter och västar i svart om du vill ha den rätta Hamiltonkänslan Annars kan säkerligen den här butiken hjälpa till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Ville inte starta en ny tråd utan fortsätter i denna. Vad är det för något som hänger på den högra soldatens bröst precis under kragspetsarna på fältjackan http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php...load&file=11800 ? Bilden är tagen ifrån: http://www.forsvarsutbildarna.se/kustjagarna/bildarkivet/ . /Gusten Iom att det bara verkar vara de i det främre ledet som har "saken"(Gruppchef?) på bröstet och det sticker upp en antenn där bak så skulle jag gissa på någon slags Ra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Dräger tillverkade tidigare ett slutet system för militära dykare. Kommer jag inte i håg helt fel kan det ha använts av A-dyk. Dock skall systemet ha varit ganska dyrt.Poseidon tillverkar dräkter och västar i svart om du vill ha den rätta Hamiltonkänslan Annars kan säkerligen den här butiken hjälpa till. Det är väl snarare en sådan här dom använder sig av: http://www.interspiro.com/product-oxydive.htm och den här typen av dräkter: http://www.trelleborg.com/protective/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Dräger tillverkade tidigare ett slutet system för militära dykare. Kommer jag inte i håg helt fel kan det ha använts av A-dyk. Dock skall systemet ha varit ganska dyrt.Poseidon tillverkar dräkter och västar i svart om du vill ha den rätta Hamiltonkänslan Annars kan säkerligen den här butiken hjälpa till. Kan väl nämnas att som sportdykare är det i det närmaste tväranus att inte synas. Dels för att parkamraten inte skall tappa bort dig, dels för att du är skitsvår att se på ytan, både av polarna i båten men även av sjöräddningen när det skorpar ihop sig. Min nästa dräkt är signalorange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts