Jump to content

AMF får dålig reklam igen

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...7_852__,00.html

Nu hamnar AMF 1 i blåsväder igen. Huruvida det är AMF:s läkare som missat förtäljer inte historien men det lär drabba AMF 1 hur som helst.

Saxat från svt.se:

Fick livslånga men under värnplikten

Publicerad 22 juni 2006 - 19:10

En 21-årig västeråsare som gjorde sin värnplikt på Amfibieregementet i Vaxholm kommer att tvingas medicinera livet ut, eftersom regementet under två månader missade att delge honom labbsvar som visade att han hade körtelfeber.

Fick livslånga men under värnplikten

Läkarna är nu anmälda till Hälso- och sjukvårdsnämndens ansvarsnämnd.

När Gustav ryckte in juni 2006 hade han toppvärden fysiskt. Men efter ett par månader började han känna sig hängig och uppsökte fyra dagar i rad vård på regementet för att få reda på vad som var fel.

Extrema övningar

Från det att labbsvaret var klart till att Gustav fick reda på att han hade körtelfeber gick det två månader. Under den här perioden utsattes de värnpliktiga för extrema fysiska övningar.

En tiomilamarsch med full packning samt att paddla en tung båt i hård motvind i 12 timmar och livrädda en docka på fyra meters djup, samtidigt hade han körtelfeber.

Amf 1 i Vaxholm har under senaste åren figurerat i media i flera uppmärksammade fall. En polis som lånat skjutfältet för att provskjuta vapen, en båtolycka där två värnplikta förolyckades och nu senast, värnpliktiga som endast iförd hjälm dokumenterats på film när de avlossar granatgevär.

@Mamzon: Naturligtvis är det som har inträffat tråkigt, det håller jag med om till 100%.

Edited by Kanna

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...7_852__,00.html

Nu hamnar AMF 1 i blåsväder igen. Huruvida det är AMF:s läkare som missat förtäljer inte historien men det lär drabba AMF 1 hur som helst.

Hur det skadar Amf1 ger jag själva fan i, men det är otroligt tragiskt för den värnplitige, mår riktigt dåligt o hans vägnar just nu, sånt här ska inte behöva hända i det moderna svenska försvaret, riktigt tråkigt.

Kan lägga till en till artikel som kanske är lite OT. Värmeslag

Men det jag vill säga är att en av dem (är bara säker på en) fick inte värmeslag. Han hade saltbrist i hjärnan och låg i koma x antal timmar. Detta vet jag med 100% då min flickvän är väldigt bra vän med han som "fick värmeslag" och har pratat med denne.

Fråga; tog Amf1 med sig den egna sjukvårdspersonalen vid flytten eller nyttjar de Bergas redan befintliga personal?

Vad jag vet har vi Bergas redan befintliga personal men inför övningen var den förstärkt med bland annat personal från vaxholm

Jag har haft körtelfeber och vet vad jag snackar om när jag säger; FYFAN för att genomföra "en tiomilamarsch med full packning samt att paddla en tung båt i hård motvind i 12 timmar och livrädda en docka på fyra meters djup".

Att han överhuvudtaget orkade ta sig upp ur sin säng på morgonen imponerar. Oerhört tragiskt och hemskt, sånt här skall inte behöva hända.

När Gustav ryckte in juni 2006 hade han toppvärden fysiskt. Men efter ett par månader började han känna sig hängig och uppsökte fyra dagar i rad vård på regementet för att få reda på vad som var fel.

Är det inte juni 2006 nu?

• BlåGul -1

Vad tror du själv? :banghead:

Har du uppnått det du önskade med ditt inlägg?

Och du tror inte att det kan vara så att de helt enkelt skrivit fel?

Varför inte hoppa över onödiga inlägg?:eeh:

EDIT: Krook var uppenbarligen också av samma åsikt.

Edited by Aquila

Vad tror du själv? :eeh:

Har du uppnått det du önskade med ditt inlägg?

Vet inte, du kan ju inte ens svara på frågan.

Vet inte, du kan ju inte ens svara på frågan.

Jag tror de menar juni 2005.

Jag grundar det på att det är Juni 2006 nu, alltså inte 2006. Om det varit Juni 2004 har killen legat inne i minst 18 månader (får intryck av artikeln att han låg inne tills ganska nyligen) vilket för mig verkar tämligen orimligt. Återstår då bara 2005, vilket verkar mest logiskt.

För övrigt är väl inte problemet när och var det hände, utan att det hände.

Edited by Aquila

Den här killen är/var extremt stark och om Amf inte hade en aning om att han hade körtelfeber varför skulle de då inte låta han starta övning amfibie? Förstår inte kritiken över huvud taget.

I min mening borde man kanske göra en gedigen hälsokontroll innan övningen och ge personer startförbud i större utsträckning.

Nu är väl inte kritiken mot truppförande officerare utan mot sjukstugan som var så långsamma med sitt svar? Så kritiken är riktad mot sjukan.

Men ändock, körtelfeber borde ge symptom som befäl eller kamrater (och självklart även den drabbade) borde ha uppmärksammat i ett tidigare stadie och lagt i en liten broms.

Iofs finns det folk som anser att utbildningen är viktigare än hälsan, undertecknad har själv känningar från liknande tänk :/

Hoppas det kommer bli bättring.

I slutändan är det alltid ens eget ansvar att känna efter kroppens signaler, körtelfebern kanske bara kändes som "trötthet" vilket enligt den drabbade kanske inte är ett skäl till sjukmönstring. Skyttebefälen vet jag lite om men om man säger till våra befäl (ustplut) att man vart trött en längre tid så får man givetvis en tid då det inte är normalt att vara hängig längre perioder..

Kritik ska de ju ha för att det tog två månader att meddela provsvaren. Det är verkligen under all kritik men jag vet inte om jag tycker som vissa här att man ska ha massor med tester inför stora övningar. Det kommer bara kosta mycket pengar och ta väldigt lång tid den värnpliktige måste känna själv om något är fel och då vara mogen nog att inse att utb. är mindre viktig än hälsan.