Jump to content

Pris för FM för olika grejer.

Bug_x

Recommended Posts

För det första, jag är helt ny här, har läst lite här innan.

Men jag satt och läsa lite och då undrade jag vad försvaret betalar för lite olika saker?

Finns det någon stans där jag kan söka???

Iallafall så undrar jag över detta.

5,56 skarp

7,62 skarp

12,7 NPRJ

m46 (sprängdeg) kilopris? (räkna lite på vad de stora vägbankssprängingarna kostar)

m46 a,b,c dvs sprängpatron

pentylstubin

krutstubin

larmmina 2b

och vanlig disel, per liter eller kubik???

Mvh

Visste inte vilket forum men detta borde ju vara rätt, men annars kan mod flytta tråden.

Edited by Bug_x

Men jag satt och läsa lite och då undrade jag vad försvaret betalar för lite olika saker?

5,56 skarp

7,62 skarp

12,7 NPRJ

m46 (sprängdeg) kilopris? (räkna lite på vad de stora vägbankssprängingarna kostar)

pentylstubin

krutstubin

larmmina 2b

Mvh

Visste inte vilket forum men detta borde ju vara rätt, men annars kan mod flytta tråden.

Syfte?

Om du vill veta vad förbanden får betala för att använda vissa saker så finns det säkert på någon lista. Men det är inte nödvändigtvis samma som det kostade att köpa in, t ex har viss ammunition ibland varit nollad, dvs den är "gratis" för förbanden, men jag är tämligen säker på att försvaret inte fick den gratis från tillverkaren.

5,56 skarp

7,62 skarp

12,7 NPRJ

pentylstubin

krutstubin

larmmina 2b

Mvh

Syfte?

Satt och läsa SoldR Mtrl vapen, spräng och tändmedel och vart undrande på vad grejerna kostar för försvarsmakten.

Samt satt och lästa lite och snubbla över denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ältarbetssoldat och undrade vad detta kostade försvaret när värnpliktiga sak spränga 70 m väg med x kg sprängämne.

mvh

• Forumsledning

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16151

hm jag har en tråd till nånstans med en gammal prislistan upplagd... om jag bara hittar den så miffar jag in den... tills vidare får ni gissa

/edit

and 1min senare..

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...indpost&p=72241

inte dagens priser men ger en liten hint om vad vissa pang kan kosta.

:navy:

jösses vad snabb jag är.. :Malaj:

Edited by Kimster

Om du vill veta vad förbanden får betala för att använda vissa saker så finns det säkert på någon lista. Men det är inte nödvändigtvis samma som det kostade att köpa in, t ex har viss ammunition ibland varit nollad, dvs den är "gratis" för förbanden, men jag är tämligen säker på att försvaret inte fick den gratis från tillverkaren.

Spelar inte så stor roll sålänge den inte är nollad, men helst det som det kostade att köpa in från början men det andra är också av intresse.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16151

hm jag har en tråd till nånstans med en gammal prislistan upplagd... om jag bara hittar den så miffar jag in den... tills vidare får ni gissa

/edit

and 1min senare..

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...indpost&p=72241

inte dagens priser men ger en liten hint om vad vissa pang kan kosta.

:clap:

jösses vad snabb jag är.. :navy:

5,56 skarp - 4,55 spänn styck

7.62 skarp - 3,85 som i Kimsters lista.

Sprängdeg - grats - finns hur mycket som helst. Precis som tex shgr m/56

Fan vad folk var snabba här då :Malaj:

Okej, men vet någon vad sprängdegen kostade innan den vart nollad?

Och hur tolkar man förpackningarna, det står tex krutstubin 26,00 kr men vid pentyl står det 2,56 kr/m. Är krutstubinen också per meter?

Sedan, gud vad mycket material försvaret måste ha över, 1/3 var ju nollad typ!!!

"M4739–000211 MINVARNINGSSKYLT 2 0,44", fan, dom tar 44 öre skylten och jag betalar 60 kr skylten för "varning för gasflaskor" :D

Mvh

Mvh

Och hur tolkar man förpackningarna, det står tex krutstubin 26,00 kr men vid pentyl står det 2,56 kr/m. Är krutstubinen också per meter?

Jag har inte orkat kolla upp vilken typ av krutstubin (med eller utan sprängpatroner) M4708–100001 är men en kringla med den vanliga, som inte kommer färdigapterad med sprängpatroner, är ju på 7,3 meter (ur minnet). Så jag skulle gissa att priset är för 7,3 meter krutstubin, vilket ger ett meterpris på cirka 3,56 kr/m.

En hel rulle pentylstubin är 100 meter, men det kanske går att få mindre mängder också alternativt att de mäter/väger det de får tillbaka.

Källor till det ni skriver vore väldigt bra.

Att bara skriva "så är det" duger inte.

Minvarningsskyltarna är av papp, och upptryckta i ganska många ex, så det gick nog att få bra pris på dem.

"M4739–000211 MINVARNINGSSKYLT 2 0,44", fan, dom tar 44 öre skylten och jag betalar 60 kr skylten för "varning för gasflaskor" :D

Använd den skylten istället :P , Skrämmer väl bort en och annan inbrottstjuv!!!! (Fast brandkåren kanske inte blir så imponerad!!) :D

//Nisse

.

FMLOG borde ha en uppfattning om vad det kostar att köpa in olika grejor till FM. (Jag tolkar din fråga som att du inte är ute efter FM:s egna internpriser). För "vanliga" saker, typ ammo och uniformer, är uppgifterna knappast hemliga.

Sedan är det - som vanligt - lite definitionsproblematik. Som exempel: vad kostar det att köpa in en M90-jacka? Menar man vad det kostar att i dag köpa in en jacka, eller menar man genomsnittskostnaden för de faktiskt inköpta M90-jackorna? Mycket av FM:s materiel och förbrukningsvaror köps in och används under lång tid. Det gör ofta att totalkostnaden för faktiskt inköpta prylar är lägre än dagspriset på samma prylar (om man skulle köpa in alla M90-jackor idag, så att säga).

Edited by EO4