Jump to content

Forums Etik

Guest

Recommended Posts

…Sitter och läser en massa inlägg, varje dag i stort sett. Började besöka forumet regelbundet i juni nångång. Blev medlem i augusti.  Anser mig inte vara allvetare eller expert på en massa områden, men har en hyfsad koll på det jag är intresserad av, och sysslar med, antingen på fritiden eller professionellt.

Till saken, om jag tittar på många av de inlägg som skrivs, medeltunga och tunga framförallt så går 30-50% av texten åt att antingen förklara hur dum någon annan är eller ifrågasätta den andres kunskaper i ämnet. Pajkastning som så många kallar det.  

Jag vet inte men det finns ganska många sunda saker jag kan peka på som handlar om etik och konsten att stå för det man säger.  En sak är att det är för mycket skitsnack i forumet.

Den energi ni lägger ned på att utvärdera varandras inlägg skulle kanske kunna användas till någon nyttig information som alla andra kan ha glädje av.  För det som pågår ibland är oftast mellan 2-4 personer som tycker den ena skriver konstigare än den andre.

Det finns så otroligt mycket kompetenta människor här och som förmodligen brinner för sitt intresse. Varför kan vi då inte låta varandras inlägg vara, och koncentrera oss på den fakta vi vet.  (eller rykte om man vill sprida det, men då bör man tala om det)

Delar jag nu inte samma uppfattning med någon så förklara jag  vart ifrån jag fått  min information. Sen reder jag ut huruvida trovärdig den är.

En sak som alla borde lära sig är att ska jag nu skriva om något så talar jag om att detta är fakta och  mina källor är blabla  eller det här är vad jag tror/tycker.  

…och det  ska ni ha klart för er , att alla här inne får tycka precis vad de vill. Inom de regler som finns för forumet.  Ingen kan säga att en annans tycke är fel.  Du kan säga att du inte tycker om den eller att du tycker annorlunda, -men inte slå ner på någon annans tankar och tycke. Tycker han att jägare är ena skitstövlar så får han tycka det. Men han ska stå för det och berätta varför. Var det för att han förlorade den striden den övningen så, ja må så vara.

Det är hans anledning och ingen kan ta den ifrån honom.

Du kan inte heller tvinga någon nånting men då måste man förstå att ens trovärdighet sjunker drastiskt.

Läser också om de som ändrar i sina inlägg efteråt. Jag vet inte exakt vad det ändras, men skriver man något så ska man stå för det. Har man fel så erkänner man. Det är för f-n tillåtet att ha fel, eller skriva fel.  Och f-n ta den som klankar ner på någon som har fel och erkänner det.

Det här är inget Blågul kan hålla på att styra fram och tillbaka utan är varje medlems ansvar tycker jag.

Nu kanske jag är ute och cyklar,  det är kanske det här forumet är tillför.  ?  Ni kanske gillar det som det är ? ..jag vet inte   jag hoppas inte det.  Det här är ingen stor grej idag tycker jag, men jag vill att framtida inlägg ska innehålla bara massa fet och intressant information om div. grejor, prylar och bandplattor.

..och varför inte göra det så proffsigt som möjligt.

Vi är alla här pga. av vårat intresse.  right

En tankeställare mina damer och herrar,   inget mer.

(  usch vad mycke text det blev..   :(  )

Mycket tillfredställande att läsa ett inlägg av en person som har en sund inställning till detta forum.

Håller helt med dig Kimster, att det är för mycket pajkastning.

"Mitt förband är mycket bättre än ditt för vi..."

-AVBRYT med sådant kvalificerat skitsnack.

Tyvärr finns det en del personer på det här forumet som ägnar sig åt rena personangrepp men försök att påverka dessa personer så att de ändrar attityd.

Det är varje medlems ansvar att en saklig debatt förs.

Om man märker att diskussionen barkar åt h-e, försök att styra den rätt igen.

Det är inte blåguls sak att alltid behöva snäppa upp läget.

Var inte så flata, säg till själva...

Själv så är jag  forumknarkare och tillbringar OTROLIGT mycket tid här...förstör inte mitt nöje

Väl talat Kimster

Som jag skrivit i något av mina, mycket få, tidigare inlägg det sker ganska mycket pajkastning här inne bl.a om vilket förband som är hårdast. Denna debatt kan vara mycket tråkig men ibland smått roande. Vad jag dock tycker är tråkigast är de många gånger som rykten används som ren fakta. Tänk så här, vilket otroligt förband fösvaret skulla ha i SSG om dess medlemmar kunde allt som uppgetts på detta forum för att inte tala om hur många i Amfibiekåren som haft minst lika, om inte håradre, utbildning än KJ och därför lika gärna kunnat få gaffeln ;)

Således klockrent inlägg Kimster håller med dig till fullo. Faktum är att jag i detta forum har funnit en enorm källa till dels nöje men även kunskapsinhämtning och jag vet att jag inte är ensam bland mina reservoffierskollegor att kika in här.

Tycker därför att det vore synd om forumet då "spårade ut".

GMY

Har för mig att en eldsjäl skrev något liknande på det gammla forumet.

Mycket bra skrivet och förklarat. :thumbs:

Jag fattade inte först var det var frågan om tills jag hittade ämnet som hade fått mångas bägare att rinna över.

Det är ju tragiskt att man ska behöva påpeka något sådant här i överhuvudtaget, men det är ju ett tecken att det klickar med vördnad, respekt, ödmjukhet gentimot varandra.

Mvh

Vlad

Bra sagt Kimster!!! :)

Orkar själv inte läsa de "tunga" trådarna längre, pga att det bara mynnar ut i pajkastning gång efter annan... ???

Som AW skrev, "Själv så är jag  forumknarkare och tillbringar OTROLIGT mycket tid här...förstör inte mitt nöje"

Beskrivningen stämmer in på mej oxå.. ;)

Kimster det du skriver är helt rätt.

Det du skrev om "källhänvisning" tycker jag är bland det viktigaste förutom att visa en vördnad mot varandra på ett forum som detta! Det är många blivande vpl som besöker detta forum för att få info om vissa tjänster, om vpl i allmänhet, vad vi tyckte om juste den tjänst vi hade, hur man skall förbereda sig på bästa sätt liknande. Då är det enligt mig viktigt att de får så långt som möjligt korrekt info, det hade jag i alla fall vilja ha. Med detta menar jag INTE att andra inte får svara på frågor om tjänster som de inte har genomfört. Man skall då helt enkelt som Kimster skrev klargöra för den frågande att man "tycker, tror osv".

Vi är ju alla människor, och som bekant gör människor FEL. JAG har själv försökt vara ödmjuk och rättvis i mina kommentarer inlägg. Men som sagt människor gör ju fel. I mitt senaste inlägg så var JAG inte särskilt ödmjuk använde lite väl kraftigt tilltagna kommentarer vilket slutligen ledde till att ämnet låstes av Blå/Gul. Vilket enligt mig var rätt då de parter med mig inräknat inte kunde hålla diskussionen på en anständig nivå. TLR fick inte svaret på frågan han ställt, men jag hoppas att det personliga brev jag skrev till honom ger några svar på de frågor han ställde!!

Det är inte alltid man kan förutse andras reaktioner på ens inlägg, man kan helt enkelt menat väl men det uppfattas tvärt om. Då är det viktigt att vi alla hjälps åt att tillrätta visa varandra på ett värdigt sätt. Jag förväntar mig detta av er och ni skall även förvänta er detta av MIG.

Jag ber om ursäkt för att jag brutit mot mina egna värderingar på detta forum, det skall undvikas i framtiden. Jag hoppas att jag inte förlorat det lilla jag kanske hade i form av trovärdighet??

Inga konstigheter, håller med fullständigt.

Det märkliga är väl snarare att det med jämna mellanrum ens behöver påpekas!?

Men visst, låt ungtupparna hållas, jag har i alla fall satt mer eller mindre /ignore på en del, och inlägg där folk bara letar brister i andras... blir /ignore på det med.

// Gotcha - Leg. Forumhårsare. :cool:

Jo... Nu kände äaven jag att det vore bra att tillägga något till denna tankeställare hos många av oss.

För att lägga till en sak så tänkte jag ta upp vad som kanske kan beskrivas som "skrivkåt" -när folk skriver inlägg till höger och vänster, bara för att få ett till i sin samling (på väg mot en "högre" grad här i forumet). Sär mig att det inte är så!!!!

Det ser dock ut så när man följer vissa trådar, som från början är seriösa och kanske får 2-3 bra svar. Sen spårar det ut och två pers verkar hålla nån form av dialog med enradsinlägg! Det finns en chat för sånt!!!!

(Ok, jag kan känna mig skyldig i det sista sammanhanget för EN tråd 'julrim' )

Och till sist då.

Jag tycker det blir fler och fler frågor, här och på chatten, om sånt som redan står på sidan.

Ni har väl inte glömt att det finns sjukt mycket information att tillgå på sidan???

Svensk har ju lagt ner en otrolig energi på att skapa detta åt oss så kolla gärna forumet efter det ni söker, och SEN ta forumet/chat till din hjälp.

(Givetvis vet jag att mycket av dem frågor som ställs berör utländsk materiel, vilket inte tas upp på sidan.)

Så, det var det.... massa moralkakor på en gång.

Bara att ta för sig och äta! :D

• 1 month later...

Jag håller med jag med, men jag måste även säga att jag är imponerad av den höga klassen

som ändå hålls på detta forum.

Om man jämnför med andra så är inte det här så dålig , och jag blir inte ett dugg sur.

Varken jag sen enradersinlägg eller någon som säger åt någon annan om han har fel.

Jag själv tror att jag har skrivit några onödiga inlägg men det är inte för att få credits i listan över att man är mest datanörd, utan det skulle mer vara för att jag vill säga skiten bara,

och det är väll inge drygt att offra 3 sek utav ens dyrbara tid till att läsa det heller.

Att visa sina källor tycker jag borde vara en självklarhet för jag själv vill gärna kolla upp informationen man får så att man vet att den stämmer för det är ju mycket myter, rykten som går här.

Jaja, nu känner jag att jag redan har skrivit för mycket med för många stavfel å hela skiten och jag hoppas ni har överseende med detta inlägg, tänk på att klocjan är 4 på lördagsnatten när jag skrev detta å jag har druckit bäska droppar ikväll...

God kväll gott folk

Inga konstigheter - vanligt jäkla sunt förnuft, en smula ödmjukhet och lyhördhet, eller hur?

I de fall man påtalar fakta bör man givetvis kunna hänvisa till källa, alternativt till sig själv. Inga konstigheter där heller?

En del trådar har ju mycket riktigt rasat iväg till rena pajkastningstävlingarna, och likt många andra orkar jag inte ägna dessa någon uppmärksamhet..

Vi är alla olika personer med olika erfarenheter, respektera detta!

ps. För alla som iblillar sig att det försigår någon slags kukmätartävling mellan KustJS och FJS kan jag dementera detta återigen! Träffade en FskJ anno 97-98 ikväll och vi hade hur intressanta samtal som helst! ds.

pps. För övrigt har jag "avslöjat" en snubbe som påstår sig vara FJS'are boende i Örebro...det finns på tok för många luckor och logiska fel i hans berättelser...tänk på det alla fejk-ollar, det finns alltid någon som lyssnar och vet bättre... dds.

Brukar inte precis hålla till på så värst många andra forum, men som sagt SoldF.com:s forum håller en helt otroligt hög klass! De allra flesta inlägg är ju väldigt mogna (om man då kanske bortser från min egna omröstning om att raka sig under armarna eller inte :) ) och de flesta verkar ju vara vänner och vilja lära sig av varandra. Det är verkligen otroligt skönt att slippa en massa wannabe-inlägg på detta forum. Antar att vi har de blågula att tacka för detta... Så TACK till er!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...