Jump to content

Särskild befälsfältmössa m/59?

dalmas

Recommended Posts

Varje gång jag av någon annan anledning besöker ÖB så letar jag efter fältmössor med bra färg /stuk. Nu har jag hittat en mycket tidig mössa (-63) som är annorlunda ut än de mössor jag haft tidigare. Nästan två cm kortare skärm och dessutom ca en cm lägre än de andra jag haft.

Nu blir frågan: har det funnits särskilda befälsmössor (det påstods det under min vpl, och befälens mössor såg faktiskt ut som den jag har nu) eller var det så att i o m att de var anställda och fick välja/ betala för sina uniformer kunde välja tidiga mössor med det snyggare utseendet?

Edited by dalmas

Varje gång jag av någon annan anledning besöker ÖB så letar jag efter fältmössor med bra färg /stuk. Nu har jag hittat en mycket tidig mössa (-63) som är annorlunda ut än de mössor jag haft tidigare. Nästan två cm kortare skärm och dessutom ca en cm lägre än de andra jag haft.

Nu blir frågan: har det funnits särskilda befälsmössor (det påstods det under min vpl, och befälens mössor såg faktiskt ut som den jag har nu) eller var det så att i o m att de var anställda och fick välja/ betala för sina uniformer kunde välja tidiga mössor med det snyggare utseendet?

Nä ,det har aldrig funnits. Däremot så var det mycket prestige i udda persedlar och speciella stuk under 59-systemets tidevarv.

Befäl plockade helt enkelt åt sig det snyggaste, vilket ju oftast var det allra nyaste eller så gammalt det bara gick. Andra exempel är skjorta m/55, bruna kängor så länge det gick, camoflagehalsdukar för span, gröna windbreakerjackor, m/69-or, vapenrock m/39 istället för m/58 med mera.

Numera finns det ju en fäbless för att bära en gammal sliten m/59-mössa istället för 90-kepan.

/P

Edited by Lt P

Numera finns det ju en fäbless för att bära en gammal sliten m/59-mössa istället för 90-kepan.
Japp!

Och båtmössa istället för basker... :bash:

Erkänn att båtmössa m/1825-2004 är snygg korrekt buren!

fanvaktare.jpg

Guest Övervakaren
Japp!

Och båtmössa istället för basker... :)

Finns ingen normal människa som tycker att en mössa med en liten söt toffs på är snyggt!! För att inte tala om hur mycket extra av skattebetalarnas pengar som gick åt för att ta fram och köpa in detta otyg!

Personligen gillar jag den. Tycker det är roligt med särskiljande detaljer, gärna förbands- och/eller truppslagsspecifika.

Jag syftade iofs inte på m/1825-2004 - som nog inte krävde några stora utvecklingsresurser eftersom det är en 'nygammal' persedel - utan det att somliga av oss fortfarande använder båtmössa m/60 till m/87 p.s.s. som mössa m/59 till FU vilket nämndes tidigare...

Personligen gillar jag den. Tycker det är roligt med särskiljande detaljer, gärna förbands- och/eller truppslagsspecifika.

Jag syftade iofs inte på m/1825-2004 - som nog inte krävde några stora utvecklingsresurser eftersom det är en 'nygammal' persedel - utan det att somliga av oss fortfarande använder båtmössa m/60 till m/87 p.s.s. som mössa m/59 till FU vilket nämndes tidigare...

Alternativet för mig är att jag själv betalar 200 spänn för att byta till något som är fulare från något som fortfarande fungerar alldeles utmärkt.

Då blir nästa fältmössefråga: På flertalet av "befälsfältmössorna" som finns på ÖB är bakre sömmen urtagen och ersatt med en ganska bred tygbit. Fanns den där för att justera vidden eller reparera mössan?

Då blir nästa fältmössefråga: På flertalet av "befälsfältmössorna" som finns på ÖB är bakre sömmen urtagen och ersatt med en ganska bred tygbit. Fanns den där för att justera vidden eller reparera mössan?

När mössorna tvättades så krympte dem. Därför klipptes de upp och den breda tygbiten lades in som kil för att mössan skulle hålla samma storlek som innan tvätten.

/Krook

Är detta en sanning eller en myt? Har sett massor av dessa på ÖB, vilken tid bara för sömmerskorna eller skräddarna. Varför gjorde man inte lika med egyptenskjortorna

som var barnstorlek efter tvätt?

Nej någon bättre förklaring måste det finnas!!

Alla omsydda jag har sett har också haft rester efter agraffer. Då blir förklaringen mer trovärdig. D v s det är befälens mössor, som befälen ägt, som krympt och sedan gjorts större med den isydda spalten.

Min erfarenhet av M/59-systemet var att man alltid skulle ta små storlekar, inte bekväma storlekar, om man skulle se "befälig" ut. Vi beväringar började med kepsar stora som dasslock, och utan stuk.

När man sedan såg hur snärtigt det såg ut när (framförallt) kadetter och fänrikar kom med mycket små mössor med vikta skärmar och tillplattat uppepå, så följde många av oss efter.

Samma sak med byxor och vapenrockar. Och i vapenrockarna trädde man en tråd genom hela sömmen längst ner så att den inte stod ut som ett tält.

• 3 weeks later...

Frågan kvarstår, förefaller dumt att lägga tid och pengar på att klämma

in en kil.

Visst lever minimistorleken kvar. Hur många är det som använder "rätt"

storlek på baskern idag. Den ska ju hellst sitta som en liten femöring på

toppen av skulten.

Vad ska jag säga förresten??

Har normalt storlek 58 på "hatt", i mina baskrar står det oftast 55 eller 7

om den är ljusblå...