Jump to content

Ranking

Guest Guest_Johan_*

Recommended Posts

Guest Guest_Johan_*

Skulle vara kul och höra vilken ordning som man rankar alla utbildningar!

Den lista ja ha hört är:

1 fallskärmsjägare

2 kustjägare

3 norrlandsjägare

4 amfibiesoldat

Är det så elle hur ä det!

• Forumsledning

ah shitt vad jag skulle vilja vara sarkastisk och dra upp massa ironi och skämt mm.

..men nej jag håller mig.

Det finns ingen "ranking" av förband. Har du sett/hört nån sån så har du förmodligen hört det av någon som inte har den blekaste om vad han snackar om, och den varierar med stor sannolikhet från person till person, vilket innebär att frägan är omöjlig att svara på.

Hur långt är ett snöre? ..som vi så fint säger här på forumet.

Med ranking menar du såklart vilka som är "bäst och hårdast".....? :D.

Olika förband är bra på olika saker....... en del har dock en lite pubertal inställning och tycker såklart att det egna förbandet alltid är "bäst och hårdast". Så den typen av diskussioner tenderar lätt att spåra ur för många.

Det finns däremot en klassindelning för fyskraven som är lite olika beroende på vilken typ av tjänst man har. Det är väl det närmaste du kan komma den typen av "rankinglista" som du nu verkar efterfråga?

Nivå A

(Stab)

Bataljonstab (motsv.) och högre staber.

Nivå B

(Strid)

Markstridsförband huvudgrupp

Nivå C

(Strid/Span/Und)

Jägarförband och säkerhetsbataljonens (säkbat) verkansdelar.

Nivå D

Fallskärms- och kustjägarförband

Länk

• 1 month later...

Det låtet som en fråga utan svar om den inte definieras tydligare.

Vad baseras den på?

- vilka som sover mest ute.

- vilka som sover minst

- vilka som ha bäst värde på arbetsmarkandes efteråt

- vilka som har roligast utrustning

listan kan göras lång.

(---)Olika förband är bra på olika saker....... en del har dock en lite pubertal inställning och tycker såklart att det egna förbandet alltid är "bäst och hårdast". Så den typen av diskussioner tenderar lätt att spåra ur för många.

(---)

Man kan även säga att i dagens FM så fyller alla en funktion (nästan) till skillnad mot för 10-20 år sedan så man hade en del värnpliktiga mest som gratis arbetskraft.

En kedja är inte starkare än den svagaste länken. Det kan handla om papper i staben som måste hamna hos rätt person. Mat som skall lagas.

Jag satt på högre stab, marinkommando, och skickade fax och radio. inte en fysiskt krävande tjänst och garanterat inte en tjänst jag skulle vilja ha i ofred eftersom staben är virrig i okrig 0:) . jag kan bara tänka mig staben i ofred :( och då sitter jag hellre ute i stora otäcka skogen, skitigare, hungrigare och tröttare. min fråga är: skall psykosocial arbetsmiljö räknas in i rankingen?

huruvida tjänsten i berget är säkrare vete fåglarna med tanke på att andra sidan har lika god koll på vad som finns i berget och hur det ser ut, tack Stig B, men andra sidan vet inte hur varje buske ser ut i Fo47 :navy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...