Jump to content

Adelsnamn...

mazon

Recommended Posts

Har en fråga till någon bildad... Säg nu att ifall jag har ett adelsnamn i släkten. Vad jag hört om det får ingen annan som inte är direkt släktrelaterade till det namnet "ta" det till sitt efternamn, är det på det viset? Får man tittulera sig bara för att man har ett adelsnamn eller ska det mer till? Ge gärna informations hänvisningar så jag kan läsa själv om det är mycket.

Mvh///Mazon.

Precis!

Man kan inte bara ta ett adelsnamn hur som helst.

Det man måste göra då är att skriva/ringa till "ansvarig" för det namnet, och sedan mer eller mindre "tigga" och förklara varför man vill ta samma namn som dom.

Chansen är väl inte direkt så stor att personen ifråga går med på det...hehe...av naturliga skäl.

Kan man däremot bevisa att man faktiskt är släkt så har man vissa rättigheter, men tillstånd krävs fortfarande s.a.s av "ansvarig".

Men så himla viktigt är det väl ändå inte att ha ett fiiiiiint namn? Dagens samhälle är ju inte så fixerade vid efternamn.

Du får ju inte jobb bara för att du har ett 'von' eller 'af' i ditt namn...

Iofs så skulle jag själv inte banga på min släkts (numera utdöda) namn:

Rosén von Rosenstein

:):D

Även adelsklingande namn är tabu och tillstånd måste inhämtas efter noggrann prövning av genealogerna på riddarhuset. Med andra ord så om någon fåfäng individ skulle vilja verka finare än han är genom att skapa ett nytt namn exempelvis innehållande Riddar-, Gyllen-, Silver-, -sporre, -stolpe, -crantz eller liknande så blir det förmodligen stopp.

Sedan kan man ju ta sig en funderare på om lånta fjädrar verkligen är något att ha. Det brukar ofta säga en hel del om personen i fråga.

halloj,

Har en liten historia om mitt namn när jag ryckte in.

Tror att det var 2:a veckan in på GSU:n.

Vi stod utanför kasunen och skulle hämta ut våra vapen :cool:

då frågade min Lt mig om jag var av adlig börd.

Nej Lt, svarade jag! Det var tur oss, annars hade vi fått betala 10 000:- extra i månaden. :0 :0

Är det verklig så att dom får dom här kr extra?

Namnet är taget från min farfars sida

Nej Lt, svarade jag! Det var tur oss, annars hade vi fått betala 10 000:- extra i månaden. :0 :0

Har för mig att det är 10 000 :- per år, och att "avgiften" går till bland annat att registerhantering och att ditt släktvapen har en plats på Riddarhusets väggar i Stockholm...

Har en kamrat som betalar 10 000 :- per år, men andra i hans släkt kan ju betala dom med, kan kolla med honom...

Det var ju ett tag sedan jag hörde detta, men kolla upp vad din polare säger så man får reda på hur det ligger till.

Jag fattade det som om man var av adlig börd så hade man dom kr extra i lön/månad. inte att det skulle vara en avgift.

Även adelsklingande namn är tabu och tillstånd måste inhämtas efter noggrann prövning av genealogerna på riddarhuset. Med andra ord så om någon fåfäng individ skulle vilja verka finare än han är genom att skapa ett nytt namn exempelvis innehållande Riddar-, Gyllen-, Silver-, -sporre, -stolpe, -crantz eller liknande så blir det förmodligen stopp.

Sedan kan man ju ta sig en funderare på om lånta fjädrar verkligen är något att ha. Det brukar ofta säga en hel del om personen i fråga.

Under värnplikten fanns det en kille på plutonen som hette Silfverstolpe och var adlig. Men det inte lång tid förrän det blev Lyktstolpe eller Ljusstake istället :)

Vlad, så låt oss säga att jag ändrar mitt efternamn till mitt gamla ättenamn, får jag högre lön då? Eller har jag helt missuppfattat allt?

Nja..

Vet inte riktigt om det är så funkis.

Du måste väl vara av adlig börd åxå, annars funkar det inte.

Dom trodde pga mitt efternamn att jag var av adlig börd, men så var ju inte fallet.

Är det så att du har ett efternamn som är adligt så kolla upp då vad du kan få ut av det hela.

Detta är ju vad jag tror men vet inte.

Så är du från den blåa sidan, för f-n börja mingla med sessan madde. Vinn hennes hjärta och du kan skita i de där med extra kr månaden. Men du måste lova att titta in här titt som tätt.

Så är du från den blåa sidan, för f-n börja mingla med sessan madde. Vinn hennes hjärta och du kan skita i de där med extra kr månaden. Men du måste lova att titta in här titt som tätt...

Låter inte så tokigt...hehe I´l do so, skickar ett vykort!

Mazon har ett mål.

Njaae... Blir nog väldigt svårt för dig att bli kung...

Nuvarande kung måste trilla av pinn och båda hennes syskon måste avsäga sig kronan.

I det läget är du prins.

Om Madde i sin tur trillar av pinn, lär en ny kung väljas för att du ska få förmånen att kunna titulera dig Konung av Sverige...

Ja vet, det känns lite taskigt...

Annars finns det väl alltid revolutioner och Napoleon lyckades ju bli kejsare på nåt sätt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...