Jump to content

Tält


Aquila

Recommended Posts

Jag å en kompis skall upp och fjällvandra i slutet av Juli. Då vi gjorde en snabbinventering kom vi fram till att vi inte har nåt tält.

 

Vad vi behöver är ett tvåmannatält (skulle funka med tremanna) för fem-sex dagars vandring i Abisko/Kebenekaiseområdet. Har ni tips på bra, dåliga, prisvärda tält.

Edited by Aquila
Link to comment
Share on other sites

Jag å en kompis skall upp och fjällvandra i slutet av Juli. Då vi gjorde en snabbinventering kom vi fram till att vi inte har nåt tält.

 

Vad vi behöver är ett tvåmannatält (skulle funka med tremanna) för fem-sex dagars vandring i Abisko/Kebenekaiseområdet. Har ni tips på bra, dåliga, prisvärda tält.

 

Jag skulle välja ett 3-manna pga att det är rymligare än ett 2-manna för er två. Viktskillnaden är inte så stor. Ni kan dela upp tältet mellan er: en tar innertältet, tältspikarna och den andre tar yttertältet och tältbågarna. Tänk på att inte välja ett bensinmackstält som har tältbågar i glasfiber. Om det blåser rejält så ligger jag hellre i ett som har alu-bågar och då helst bågar som är av bra kvalité som Easton-aluminium. Dessa är gjorda i seg aluminium och hittas hos kända tältmärken: Hilleberg, Marmot, The North Face. Dessa tält märken är dyra men håller istället för mycket ruskväder som hård vind och regn och även i en kombination av dessa.

 

Sk tunneltält är rymliga eftersom konstruktionen tillåter en förgård (absid) utanför innertältet som hyser packning och även agerar som "köket" eller allmän förvaringsplats. Tunneltält måste förankras i marken för att stå upprätt (funkar inte så bra på en kobbe i skärgården). Ett kupoltält har i stället inte så mycket till absid men står utan förankring. Tänk på att välja ett tält för alla årstider om du har tankar på att gå även på vintern.

 

När du packar tältet så bry er inte om att vika tältet innan ni stoppar ner det i påsen. Då riskerar man att det blir vikt på samma sätt i samma veck gång på gång som sliter på tältet. Knöla ner det i stället och i den ordingen på alla grejer då det skall upp: i botten av påsen yttertältet, innertältet och tältspikarna. Tältbågarna kan packas serparat så blir påsen mer komprimerbar. Jag har separata påsar till tältdukarna ifall det har regnat och jag inte vill blöta ner innertältet. Ta med en svamp för att suga upp ev vatten i tältet. Smörj dragkedjor med t ex ett ljus och kolla så att det inte fastnat sand som förstör dragkedjorna. När du är hemma så var noga med att tältet är torrt innan det packas ner i påsen igen. Får man skit på tältet, tvätta det INTE i maskin. Ta en svamp med mild tvållösning. Skulle man få mögel så ta en liter vatten, pressa en citron och ta en matsked salt och koka upp. Badda sedan fläckarna med lösningen då den svalnat. Vissa modeller kan man välja om man vill bara kunna sätta upp bara inner- eller yttertält. Om man vet att det skall bli fint väder och varmt så kan det vara skönt med bara innertältet som är luftig men som skyddar från luftangrepp. Kolla även om det finns något som kan sticka hål på golvet innan man slår upp tältet.

 

I regel om du tar hand om tältet så behöver man på sin höjd byta dragkedjor. Det kan även vara bra att duscha tältet med silikonspray minst 2 ggr/år, finns hos friluftsbutiker. Läs tester om tält innan du väljer och besök flera säljställen. Be och att få se tältet upplslaget om möjlighet finns. Tveka inte att fråga mig om det är något mer du undrar över. Lycka till! /Gusten :/

Link to comment
Share on other sites

@ Gusten

 

Tack för tipsen. Jag skall kolla upp de saker du skrev om. Har själv varit inne på ett tunneltält då jag tycker det är praktiskt att kunna laga mat och ha packningen i förtältet om det är dåligt väder.

 

Vi var uppe förra året fast då var vi fem och hade ett femannatält. Vi känner att vi inte orkar släpa med det i år när vi bara är två.

Edited by Aquila
Link to comment
Share on other sites

Fixa ett 2-3 säsongstält som ni vet klarar regn, snö och kraftiga stormvindar. Inget kul att köpa ett budget tält som tex blåser sönder pga att det saknas ripstop. Begagnat kvalitetstält på tex blocket är ett tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...