Broberg Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Hej. Jag ska rycka in på P4 som Stridsfordonspluntonbefäl på Wartofta. Jag har letat på forumet efter en sak utan någon större framgång. Det jag letat efter var; vad har man på sig när man sitter i vagnen? Jag tänker på 122. Vet inte om det skiljer sig mellan de olika vagnarna. Så är det någon som vet vad man har på sig när man sitter i 122:an, skulle jag vara tacksam för ett svar. Gärna så utförligt som möjligt. Mvh// Broberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Hej. Jag ska rycka in på P4 som Stridsfordonspluntonbefäl på Wartofta. Jag har letat på forumet efter en sak utan någon större framgång. Det jag letat efter var; vad har man på sig när man sitter i vagnen? Jag tänker på 122. Vet inte om det skiljer sig mellan de olika vagnarna. Så är det någon som vet vad man har på sig när man sitter i 122:an, skulle jag vara tacksam för ett svar. Gärna så utförligt som möjligt. Mvh// Broberg När vi satt i vagnen (121) hade vi: M90P Kroppskydd 94 Telehjälm. Stridsvästrarna fans det inget utrymme för så de låg i ett fack bak på tornet... Konstigt nog var det lika dant med VC och skyttens AK5 - de skulle ligga där bak eftersom det inte gick att fästa upp dem någon stans. Har dopck för mig att det finns vapenfästen för samtliga i besättningen i 122:an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 19, 2006 Author Report Share Posted June 19, 2006 Hej. Jag ska rycka in på P4 som Stridsfordonspluntonbefäl på Wartofta. Jag har letat på forumet efter en sak utan någon större framgång. Det jag letat efter var; vad har man på sig när man sitter i vagnen? Jag tänker på 122. Vet inte om det skiljer sig mellan de olika vagnarna. Så är det någon som vet vad man har på sig när man sitter i 122:an, skulle jag vara tacksam för ett svar. Gärna så utförligt som möjligt. Mvh// Broberg När vi satt i vagnen (121) hade vi: M90P Kroppskydd 94 Telehjälm. Stridsvästrarna fans det inget utrymme för så de låg i ett fack bak på tornet... Konstigt nog var det lika dant med VC och skyttens AK5 - de skulle ligga där bak eftersom det inte gick att fästa upp dem någon stans. Har dopck för mig att det finns vapenfästen för samtliga i besättningen i 122:an Så man har, tror du, vapnet med sig i vagnen på 122:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 När vi satt i vagnen (121) hade vi:M90P Kroppskydd 94 Telehjälm. Stridsvästrarna fans det inget utrymme för så de låg i ett fack bak på tornet... Konstigt nog var det lika dant med VC och skyttens AK5 - de skulle ligga där bak eftersom det inte gick att fästa upp dem någon stans. Har dopck för mig att det finns vapenfästen för samtliga i besättningen i 122:an Tog de bort vapenstället på laddarplats? Vi testade ett vapenställ för VC och skyttens ak5 som skulle sitta vid tornkorgen (ojmr) och det funkade strålande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Så man har, tror du, vapnet med sig i vagnen på 122:an? Ja jag har för mig det men jag lämnar frågan öppen för någon som verkligen legat på 122:an att besvara mer utförligt Tog de bort vapenstället på laddarplats? Vi testade ett vapenställ för VC och skyttens ak5 som skulle sitta vid tornkorgen (ojmr) och det funkade strålande Som sagt. Skyttens och VC:s bössor fick ligga under presseningen är bak medan laddaren och föraren hade fästen för sina pikadollar. OT Min 121:a (210906) hade kvar de gamla tyska fästena för vagnchefens kpist(!?) bakom gascylindern till luckan. Kommer inte ihåg om det var så på alla plutonens vagnar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 20, 2006 Author Report Share Posted June 20, 2006 Ok. Men det finns väl någon på forumet som har gjort lumpen med 122:an och skulle kunna svara ganska lätt bara vad ni har på er. Jag har fått för mig att dem har ett kroppskydd som är i M/90. Stämmer detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Kroppsskydd 94 som är med i listan ovan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Det HAR funnits folk som suttit i vagn med kroppskydd 90 även kallad "mobil stjärtlapp". Den är dock väldigt otymplig att bära i vagnen så därför är kroppsskydd 94 korrekt att använda i vagnen. (Mitt år tog kroppsskydd 94 liksom 90P slut på TSF Skövde pga att att visst förband (som inte är P4) tyckte att dom behövde grejerna bättre än vagnsbesättningarna.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 På vilket sätt skulle kroppskydd 90 vara speciellt otympligt? Använde det i Bosnien på BA01 och det funkade hur bra som helst. Man får ju naturligtvis vika upp stjärtlappen men annars är det inga problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 På vilket sätt skulle kroppskydd 90 vara speciellt otympligt?Använde det i Bosnien på BA01 och det funkade hur bra som helst. Man får ju naturligtvis vika upp stjärtlappen men annars är det inga problem. Ja vi hade dem oxå initialt i lumpen - typ en vecka eller två. "lappen" tejpades permanent fast på ryggen... Funkade OK - men inte lika bra som med kroppsskydd 94 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 På vilket sätt skulle kroppskydd 90 vara speciellt otympligt?Använde det i Bosnien på BA01 och det funkade hur bra som helst. Man får ju naturligtvis vika upp stjärtlappen men annars är det inga problem. Möjligheten att lyfta folk ur vagnen är iallafall lite bättre med 94, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 På vilket sätt skulle kroppskydd 90 vara speciellt otympligt? Använde det i Bosnien på BA01 och det funkade hur bra som helst. Man får ju naturligtvis vika upp stjärtlappen men annars är det inga problem. Möjligheten att lyfta folk ur vagnen är iallafall lite bättre med 94, eller hur? Jo, men det har jag heller inte argumenterat mot. Jag undrar bara varför kroppskydd 90 skulle vara otympligare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Jo, men det har jag heller inte argumenterat mot.Jag undrar bara varför kroppskydd 90 skulle vara otympligare Sorry. SÅ sett .. så borde det tvärtom bli smidigare, om man har det under jackan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 På vilket sätt skulle kroppskydd 90 vara speciellt otympligt?Använde det i Bosnien på BA01 och det funkade hur bra som helst. Man får ju naturligtvis vika upp stjärtlappen men annars är det inga problem. Personligen tyckte jag att kroppsskydd 90 var osmidigt att röra sig i. Viker man in stjärtlappen hamnar man i en framåtlutat position pga "knölen" på ryggen. Upplever att man kan röra sig ledigare i kroppsskydd 94 Dessutom upplevde jag att vid de tillfällen men behövde ta av sig kroppsskyddet för att böka lite tex hämta vatten ur dunkarna under tornet (strf 90) etc så gick det väldigt smidigt att ta av sig kroppsskydd 94. Skall du ta av dig kroppsskydd 90 behöver man klä av sig lite mer. Fördelen med kroppsskydd 90 är vad jag tycker att man har tillgång till uniformsfickorna betydligt lättare. Anledningen att jag utryckte mig som jag gjorde i mitt tidigare inlägg var att jag testat bägge kroppsskydden och upplevde personligen att kroppsskydd 94 fungerade bättre för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Jag har iofs inte använt kroppskydd 94 men jag har använt ett motsvarande skydd fast FN-blått. Att kroppskydd 90 skulle vara knöligt eller bulligt på ryggen om man viker upp lappen kan jag inte hålla med om, det är en helt slät skiva på max 10 mm vi talar om som dessutom formar sig efter kroppen. Ska man tala om att sitta framåtlutad så testa med kroppskydd 94 motsv. med tilläggsplattor. Vad gäller vapenförvaring i strv 122 så finns det ett yttre fack på utsidan av vagnchefsluckan och laddarluckan för varsin ak5. 2 st. förvaras, tror jag, på tornets insida vid laddarplats. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Jag syftar på hur det upplevs inte specifikt hur tjockt det är. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Laddare samt VC har förvaring uppe på tornet vid sinna luckor. Föraren har sin förvarad på förar plats till vänster uppe på instrument panelen var Skytten har sin vet jag dock inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Varför tejpade ni upp bäversvansen? Den går ju att stoppa in innanför ryggdelen genom dragkedjan i nerkant. Nu har jag inte använt KS94 i någon utsträckning öht, men är inte den lite svalare än KS90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Hej Men är det inte bättre med kroppskydd 90 när man sitter i en vagn? Kör man på en mina så slipper man få baken full med splitter om man nu har vikt ner plattan och sitter på denna? Har ni sett stridsvagn 122B? www.fmv.se Folk hänger i en sele för helt slippa kontakt med golvet om man kör på en mina. Ja sen förstärkt minskydd och massa snask. Ngn som gjort lumpen på en 122B? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Ingen av oss i någon av de kompanier jag gjorde GU på hade bäversvansen nedfälld. För min egen del var den rätt mycket ivägen eftersom jag ställde sig upp och satte mig ner rätt mycket, hade inte värmetröjan av den anledningen heller. Dessutom finns det en bäversvans att häkta på KS94 om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 (edited) Hej Men är det inte bättre med kroppskydd 90 när man sitter i en vagn? Kör man på en mina så slipper man få baken full med splitter om man nu har vikt ner plattan och sitter på denna? Börjar bli OT av allt de här... Kroppskydd 94 har också 2x"sjärtlapp" som man får ut. Vi skulle dock ta bort dessa vid vagntjänst - både fram och bak... edit: pucktvåa - skulle läst Rickard N:s inlägg lite bättre edit 2: tog tillbaka ett felaktigt uttalande. Edited June 21, 2006 by Ringo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broberg Posted June 21, 2006 Author Report Share Posted June 21, 2006 Kroppsskydd 94 som är med i listan ovan Vad gäller vapenförvaring i strv 122 så finns det ett yttre fack på utsidan av vagnchefsluckan och laddarluckan för varsin ak5.2 st. förvaras, tror jag, på tornets insida vid laddarplats. The Swede pansar2.png Oj. My bad. Tack för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 122B fans utte på Wartofta 04-05 så jo några har använt den under VPL... Det man kan göra med bäversvansen till KS94 är att man tar bort den från västen och lägger den på sin stol i vagnen om man vill ha det extra skyddet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts