Jump to content

Löneutbetalning vid tjänstgöring i US?

Recommended Posts

Börjar dra ihop sig till inryck för utbildning för tjänstgöring i US (FS12).

Plötsligt dyker frågan om pengar upp (som vanligt :Malaj: ).

Mina frågor är få och enkla:

Betalas lönen ut i förskott eller efterskott? Dvs om jag rycker in 1 aug får jag då full lön i slutet av aug?

Semesterersättning? Betalas denna ut som klumpsumma efter avslutad tjänst?

Tackar på förhand.

så här har jag för mig att det var (tämligen säker) för KS09 (2003-2004)

Det du jobbat ihop i maj blir utbetalt i slutet av juni, alltså att lönen betalas ut i efterskott.

Semesterersättningen betalades ut som en klumpsumma månaden efter att du kommit hem.

för mig blev semesterersättningen ungefär som en extra månadslön. :Malaj:

-edit-

äh.. nu blev jag jävligt osäker på när vi fick lönen. kan vara så att den kom samma månad..

Edited by Jimbo

Rör till allt med att svara precis tvärtom! På KS11 fick vi lön den månaden man jobbade, alltså inryck i aug, första lön i aug... man har ju månadslön. Semesterersättningen kunde man få ut på två vis, antingen som en klumpsumma på sista lönen vilket resulterar till en faslig skatt, som man dock får tillbaka på nästa års skatteåtebäring! Alternativt att pappersmässigt skriva på en månads längre kontrakt för att på så vis få semesterersättningen som en extra månadslön. Man jobbade ju givetvis inte längre än vad det ursprunliga kontraktet var skrivet. Nu blev du blev säkert mer förvirrad än innan.

Rör till allt med att svara precis tvärtom! På KS11 fick vi lön den månaden man jobbade, alltså inryck i aug, första lön i aug... man har ju månadslön. Semesterersättningen kunde man få ut på två vis, antingen som en klumpsumma på sista lönen vilket resulterar till en faslig skatt, som man dock får tillbaka på nästa års skatteåtebäring! Alternativt att pappersmässigt skriva på en månads längre kontrakt för att på så vis få semesterersättningen som en extra månadslön. Man jobbade ju givetvis inte längre än vad det ursprunliga kontraktet var skrivet. Nu blev du blev säkert mer förvirrad än innan.

Nja inte riktigt men det låter vettigt att få lön samma månad. Ställer till det minst för mig.

Fattar inte varför det skulle bli lägre skatt om semesterersättningen utbetalas som månadslön istället för semesterers? Kan du förtydliga det??

Må så gott i solen.

Nja inte riktigt men det låter vettigt att få lön samma månad. Ställer till det minst för mig.

Fattar inte varför det skulle bli lägre skatt om semesterersättningen utbetalas som månadslön istället för semesterers? Kan du förtydliga det??

Må så gott i solen.

Blivande ekonom som jag är ska jag försöka förklara. Om man väljer att ta ut semesterersättningen på sista lönen så kommer denna utbetalning innehålla en vanlig månadslön + semesterersättning (12% eller vad det brukar vara) + de andra tilläggen (missionstil. trakt mm). Beroende på vad man har i lön så blir denna utbetalning givetvis olika stor, men för en vanlig dödlig (läs soldat) så blir det ändå 40000-50000, detta gör att man får äran att betala nån form av punktskatt på sisådär 50%. Det andra alternativet innebär att om man får sista "vanliga" lönen i tex juni så kommer semesterersättningen komma som en lön i juli, man delar så att säga upp betalningen på två månader. Rent ekonomiskt blir det ingen skillnad i det långa loppet då man får tillbaka den hutlösa skatten året efter, det är alltså en fråga om hur snabbt man vill ha sina pengar. Det var ju vad som gällde på KS11 och jag säger inte att med säkerhet kommer bli så på FS12, är själv nyfiken då jag också ska med. Men det där med semesterersättningen brukar klarna under missionens gång, vad gäller lönen så kan jag säga med 90% säkerhet att man får den samma månad som man tjänar den! Hoppas det blev lite klarare?? Annars får jag ta fram stora ekonomiskolboken och läsa på lite :Malaj:

Betalas lönen ut i förskott eller efterskott? Dvs om jag rycker in 1 aug får jag då full lön i slutet av aug?

Både och!!

Det du tjänar mellan 1:a o den 25:e får du ut i efterskott o så får du förkottsutbetalning på det du förväntas tjäna mellan den 26:e o den 30/31:a varje månad. Så japp det blir full månadslön på augustiutbetalningen för dig.

:bash:

EDIT: Tillägg finns några trådar som handlar om ersättning och semesterersättning vet jag. Kan rekommendera dig/er att söka upp dem o läsa mera där!

Edited by Kingecho1

Ok, precis gjort ett antal armhävningar som bestraffning till mig själv :bash:

Ber om ursäkt för att jag sökt dåligt innan jag frågade.

Trots att det gjorde ont så kommer det nog tyvärr hända igen :bash:

Tack för tillrättavisningen

Ödmjukast

vem fan bryr sig om pengarna? vi vill ju kriga och skjuta så mycket som möjligt, det är våran lön.. eller? :baskerPa:

Tyvärr... inte när det gäller fredsbevarande åtgärder! Kriga och skjuta (läs: vältrande i sin egna skjutkåthet) får du hålla på med på paintballbanan :baskerPa:

vem fan bryr sig om pengarna? vi vill ju kriga och skjuta så mycket som möjligt, det är våran lön.. eller? :banana

Tyvärr... inte när det gäller fredsbevarande åtgärder! Kriga och skjuta (läs: vältrande i sin egna skjutkåthet) får du hålla på med på paintballbanan :D

Ironi.... ett helt okänt begrepp?!

beror på vem som skriver... alla här menar inte ironi och det svårt att se vem som menar vad... oavsett hur "dumt" inlägget verkar.

Så sant som det är sagt.... dessvärre! Det är lite det som är problemet med ironi över "nätet". Men man vill ju tro det bästa om folk man ska jobba med. Hur som helst vet jag inte riktigt om den här har så mycket att göra med lönen... så jag ger mig här.