Jump to content

Hv/Fv uthållighetskrav


Recommended Posts

Även FM trycker hårt på att en Fysisk standard måste kopplas till tjänsten..

pdf - öppna dokumentet Försvarsmaktens Fysiska Standard Regler

 

Dom håller dessutom att utreda ifall det dom nu testat under ett tag var rimligt och att det funkar inom YO och RO.

 

Men ser man till deras krav så skulle väl hela hemvärnet i princip hamna i Nivå B "Markstridsförband huvudgrupp" och den nivån kräver:

Kondition/Spjälkning..........Fälttest 2 km 11 min 15 sek.......Enligt ubilaga 2:1 B

Styrka................................Multitest Kolumn 2, 25 poäng.....Enligt ubilaga 2:2

 

 

Fälttest 2 km Underbilaga 2:1

Utrustning

Stridsutrusning, enligt SoldR Mtrl 2003, skyddsnivå beordrad (21- 23 kg)

- Fältuniform 90 eller annan i FM godkänd fält- eller sjöstridsuniform. Även godkänd

överdragsoverall kan användas.

- Marschkängor 90, alternativt kängor enligt förbandschefs (motsv.) bestämmande.

- AK 5, alternativt attrapp.

- Hjälm 90 med hjälmduk.

- Kroppsskydd 90 eller kroppsskydd 94 utan förstärkningsplattor, alternativt en börda på 4 kg.

- Stridsväst, eller annan av FM godkänd bäranordning för stridsutrustning, med:

* 4 st magasin

* Skyddsutrustning 90 B/S

* Fylld, dricksflaska 90 1L eller vätskebehållare 02

* Vapentillbehörssats enligt SoldR Mtrl Ak 5 2005

* Vapenvårdsmateriel enligt SoldR Mtrl Ak 5 2005

- Övrig materiel/utrustning som möjliggör standardisering och genomförande enligt nedan.

Standardisering

- Bansträckningen skall vara flack och kontrollmätt till 2000 meter.

- Underlaget bör vara hårdpackat grus (motsv.).

- Tjänliga väderleksförhållanden.

- Rätt utrustning.

- Vapnet skall bäras som vapen i slinga med axelstödet utfällt.

 

Styrka; Multitest Kolumn 2

.........................................Min Max

Push-ups antal.................12 32

Sit- ups antal....................25 45

Vertikalt upphopp cm........35 55

Back- ups antal.................30 50

Bom-/räckhäng. sek..........10 50

Plus en massa till men det står i pdf filen..

 

Man måste inte göra båda/alla tester under samma dag..

Men få upp samtliga till den nivån..ojoj...

Det går inte att genomföra. Och vi behöver även dom med rygg/knä problem som inte klarar av att springa 2km på 11min med 23kg packning.

 

Det du säger om minsta nivå är ett bra förslag!

Förutom baskrav på vapenhantering så kan man ha ett fysiskt baskrav.

Nu är jag nog den siste som ska bedöma hur snabbt och långt man springer normalt och otränat så ta detta med en nypa salt..

 

Kanske 2km jogging..bara man tar sig runt under 25min så är det bra?

Eller gå 2km med stridsutrustning alternativt åka skidor på preparerat spår i 4km...?

För marina så kan dom lägga in 400m simmning..

Min nivåerna på styrke?

 

Schemalägga fyskrav tester en gång i kvartalet, man måste testa sig en gång om året alternativt om man missar en test så har man 1år på sig att göra omtest så max 18månader utan godkänt fystest.

Kanske en del får det inbakat i en övning istället för ett regelrätt test??

 

Men det kommer ändå vara många som riskerar att trilla ur för dåliga ryggar och knän...

Så istället för att åka ur så skulle man få en bonuspeng..

Säg 600kr/år till dom som uppfyller fyskrav..

Låt dom som är med i hemvärnet få tillgång till lokaler att träna i!

Gratis badhus 2ggr/vecka?

Gratis på gym 1ggr/vecka eller nyttja FM lokaler som brukar vara rätt välutrustade.

Vi har ju snart alla ett "Hv" plastkort som kompletterar ID så inpassage borde vara lätt att ordna.

 

Försök att hitta former för dom som har dåliga knän och ryggar att ändå klara en fysstandard.

För annars kommer fysstandard att motarbeta Hv och sig själv...

 

Tjaa många 5-öringar blev det... :tveka:

 

Mitt egna mål är nivå B... då kan ja iaf inte vara otränad :P

Edited by tinhead
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För marina så kan dom lägga in 400m simmning..

Varför det? Som säkerhetskrav skulle jag till nöds kunna förstå det, jag har gubevars åkt båt säkert en 5-6 ggr totalt under ca 8 år i marina HV. Men som fyskrav? Även om båtskrällena lyser med sin frånvaro är det väl knappast meningen att vi ska framrycka simmandes?

 

Gratis på gym 1ggr/vecka eller nyttja FM lokaler som brukar vara rätt välutrustade.

Vi har ju snart alla ett "Hv" plastkort som kompletterar ID så inpassage borde vara lätt att ordna.

Tjena..."Vi har ju snart alla..." :/ Att folk aldrig lär sig att det inte finns nåt sådant som nationell standard i HV! :wub:

Och hur skulle den idén funka för de som har lite längre till ett regemente? Skulle de få lättnader i fyskraven, eller skulle man tvärtom börja kräva närvaro i fysövningarna så att vi inte kan ha nåt HV alls i stora delar av landet?! :/

I övrigt håller jag med om att HV skulle ha någon form av enklare fyskrav, dock måste det gå relativt fort att genomföra då vi inte har övningstid att lägga på det. Varför inte ovan nämnda (2 km alltså, inte några mil-löpningar) FM fystest att genomföras samtidigt som baskrav vapen, låt säga vartannat år?

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Fälttest 2 km Underbilaga 2:1

Utrustning

Stridsutrusning, enligt SoldR Mtrl 2003, skyddsnivå beordrad (21- 23 kg)

- Fältuniform 90 eller annan i FM godkänd fält- eller sjöstridsuniform. Även godkänd

överdragsoverall kan användas.

- Marschkängor 90, alternativt kängor enligt förbandschefs (motsv.) bestämmande.

- AK 5, alternativt attrapp.

- Hjälm 90 med hjälmduk.

- Kroppsskydd 90 eller kroppsskydd 94 utan förstärkningsplattor, alternativt en börda på 4 kg.

- Stridsväst, eller annan av FM godkänd bäranordning för stridsutrustning, med:

* 4 st magasin

* Skyddsutrustning 90 B/S

* Fylld, dricksflaska 90 1L eller vätskebehållare 02

* Vapentillbehörssats enligt SoldR Mtrl Ak 5 2005

* Vapenvårdsmateriel enligt SoldR Mtrl Ak 5 2005

- Övrig materiel/utrustning som möjliggör standardisering och genomförande enligt nedan.

Standardisering

- Bansträckningen skall vara flack och kontrollmätt till 2000 meter.

- Underlaget bör vara hårdpackat grus (motsv.).

- Tjänliga väderleksförhållanden.

- Rätt utrustning.

- Vapnet skall bäras som vapen i slinga med axelstödet utfällt.

 

Jag skulle vilja se Hv ha sin fyskoll vid Pålsjös 2 km slinga. Vad passande att krematoriet och kyrkogården ligger 100 m bort!!

 

Skämt åsida, jag tror jag ska prova detta. Rapporterar hit...

 

Visst, bakar man in kontrollen i de vanliga övningarna så är det EGENTLIGEN inget problem. Mät upp 1 km, spring dit och tillbaka. Om alla då närvarande gör det samtidigt blir det lättare för de svaga och det tar ca 20 minuter inkl återhämtning.

Så EGENTLIGEN. Sen kom verkligheten och knackade på knäna/ryggen/magen...

 

Jag är inte negativ! Jag bara tänker vad de som bestämmer kommer att se. KRAV. Usch och fy.

 

@dxl Det blir ju ytterligare en övning att välja bort för de som inte vill. Då måste fler tillfällen möjliggöras för de som inte "kunde" förra gången.

Link to comment
Share on other sites

Visst, bakar man in kontrollen i de vanliga övningarna så är det EGENTLIGEN inget problem. Mät upp 1 km, spring dit och tillbaka. Om alla då närvarande gör det samtidigt blir det lättare för de svaga och det tar ca 20 minuter inkl återhämtning.

Så EGENTLIGEN. Sen kom verkligheten och knackade på knäna/ryggen/magen...

 

Jag är inte negativ! Jag bara tänker vad de som bestämmer kommer att se. KRAV. Usch och fy.

 

@dxl Det blir ju ytterligare en övning att välja bort för de som inte vill. Då måste fler tillfällen möjliggöras för de som inte "kunde" förra gången.

Din uträkning med 20 minuter.. om vi drar ut det till 40 minuter, så hinner man nog fasen ändå med ett sådant pass VARJE övning. Välkommen! Blir det fler nollor, eller råkar de ha ont i knät varje övning? :eeh:

Link to comment
Share on other sites

För marina så kan dom lägga in 400m simmning..

Varför det? Som säkerhetskrav skulle jag till nöds kunna förstå det, jag har gubevars åkt båt säkert en 5-6 ggr totalt under ca 8 år i marina HV. Men som fyskrav? Även om båtskrällena lyser med sin frånvaro är det väl knappast meningen att vi ska framrycka simmandes?

 

Gratis på gym 1ggr/vecka eller nyttja FM lokaler som brukar vara rätt välutrustade.

Vi har ju snart alla ett "Hv" plastkort som kompletterar ID så inpassage borde vara lätt att ordna.

Tjena..."Vi har ju snart alla..." :D Att folk aldrig lär sig att det inte finns nåt sådant som nationell standard i HV! :huh:

Och hur skulle den idén funka för de som har lite längre till ett regemente? Skulle de få lättnader i fyskraven, eller skulle man tvärtom börja kräva närvaro i fysövningarna så att vi inte kan ha nåt HV alls i stora delar av landet?! :/

Tjaa där ser du nog hur mycket jag kan om "marina" fast nog känns det som att ni borde kunna simma?

Men det kanske inte behövs extra krav för marina..

 

Sedan har nog varje kommun minst ett par ställen runt om i kommun så platser att träna på saknas nog int,(det måste inte vara militära men där det finns så är det ju ett billigare alternativ än civila anläggningar)

iofs kanske dom i Junosuando måste köra till pajala men för det skall funka så behövs det resurser, både träningsfaciliteter samt milersättning i vissa fall.

 

man skulle även kunna tänka sig att man bakar in fys i andra övningar..

Säg att man skjuter 1timme, går ut och går 30min med utrustning och sen skjuter vidare.

Det finns många sätt att göra det på, det är väl mål medel och vilja som behöver komma till uppifrån.

Link to comment
Share on other sites

Jag är för fyskrav, något liknande tinhead förslag låter bäst hittils.

 

Ska det vara några krav skulle jag vilja att det var så enkelt som möjligt att genomföra och att träna på dem. Bom-/räckhäng kräver ju tex att man har någon att hänga i, och då går det nog oftast inte att testa det på det lokala elljus-spåret.

 

Sedan är jag av den åsikten att ska man göra ett test så ska man träna likadant. Detta medför nästan att eventuella träningar innan ett fältprov måste ske på övningstid, för någon skyddsväst är det nog inte många som har fått ut, inte heller vapenatrapper. Och att själv fara ut och springa med vapnet är nog inte en så bra idé. Hellre då ren löpning i valfria kläder, och ett test med armhävningar situps, och liknande när man kommer imål, allternativt innan man springer iväg. Sådant kan man träna på helt själv, när man själv har tid och det är ganska lätt att se hur man ligger i förhållande till kraven. Man kanske till och med skulle kunna låta plutons- eller kompanicheferna ansvara för att kontrolera att deras manskap klarar testerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag ser fram emot höstens övningar ör oss. 2 stycken 2 dygnsövningar kommer nog att ge mig all den information om prestationsförmågan hos våra soldater som behövs. Visst är det utmärkt med enkla, jämförbara prov, men huvudsaken är, som jag ser det, altid uthållighet över tid (om man inte övar våldsam landstigning eller dylikt förstås).

 

Tack gode gud at man är kvartermästare när det kommer till sånt här. En något okänd (bland övriga FM) följd av UH-tjänsts utbildningen är att man helt tappar behovet att sova, en magisk rit ser till detta :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Visst är det utmärkt med enkla, jämförbara prov, men huvudsaken är, som jag ser det, altid uthållighet över tid (om man inte övar våldsam landstigning eller dylikt förstås).

 

Så uthållighet över tid beror inte på individens kondition?

 

Att hellre ha befattningstester än konditionstester är förkastligt, då båda givetvis borde genomföras på regelbunden basis. Oavsett hur god taktiker du är kommer dina beslut att ta längre tid och vara mindre väl avvägda om du måste kämpa mot din egen andning. Kan du inte andas kan du inte verka - så enkelt är det. Håller en soldat (oavsett befattning) inte måttet bör denne ges möjlighet till bättring och om så inte sker antingen förflyttas till staben, där man har en tendens att äta munkar hellre än att leda på plats, alternativt att sparkas ur organisationen helt.

Daltandet resulterar i en farlig mentalitet där man utgår från att alla kommer anstränga sig mer när det verkligen blir ett skarpt läge, men att man i nuet inte behöver lägga ned mer krut på sin fysik eller andra förmågor. I en stressad situation kommer dessa personer inte växa med uppgiften utan snarare falla tillbaka till lägsta tröskelvärde - mao det skiter sig.

Link to comment
Share on other sites

Så uthållighet över tid beror inte på individens kondition?

Ska jag springa i full stridsutrustning så kommer jag att falla ihop i en flämtande liten hög efter en kilometer. Nästa vecka ska jag gå Nijmegen-marschen. Jag har redan kvalat genom att gå bärsärkagången.

 

Vad tror du att jag har mest av, uthållighet eller kondition?

;)

Link to comment
Share on other sites

Tja varför ska inte HV ha samma krav som resten av FM? Det är ju ett militärt förband ju...

 

Fälttestet är inte omöjligt dom flästa på EN04 klarade det och där var många HV män. Jag klarade det inte men jag är jävligt otränad också gick in på 13.46 sista försöket tror jag det var.

Link to comment
Share on other sites

Hade det varit prov NU, hade jag varit en av dem som torskat. Kroppen vill inte, vänster knä är kört.

 

Kondisen är ju där, men springa, och i stridsmundering? TROR inte det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hade det varit prov NU, hade jag varit en av dem som torskat. Kroppen vill inte, vänster knä är kört.

 

Kondisen är ju där, men springa, och i stridsmundering? TROR inte det.

Se det inte som ett påhopp på dig, men är det funkis när man rakt av säger att man inte klarar att springa i stridsutrustning? Det är ju fullständigt irrelevant om man klarar att gå nijemen om man inte klarar stridsuppgifter, vilka faktiskt kräver att man rör på sig i stridsutrustning. Vad har man då tänkt sig göra i uniform?

 

Har sagt det tidigare och säger det igen. Fystester & kunskapstester skall vara anpassade efter ens befattning och syftet med förbandet.
Vilka befattningar kräver i ett ganska snällt satt worst case INTE att man orkar förflytta sig med språng en kort sträcka?

 

 

Nej, jag tror inte att jag idag klarar 2km fälttestet idag... och jag skäms för det. Tänker dock få ordning på det.

Link to comment
Share on other sites

Har en favorit jmf med polishundar, de tar slut ganska snabbt efter att ha jobbat ett antal år. Just pga att defår röra sig när de inte är uppvärmda. Kan vara en del kallstarter osv för dessa jyckar. Tänk om det är på samma sätt för oss människor. Hur många fixar att förflytta sig sträckan X inom tiden Y utan uppvärmning?

 

Dels är det en skillnad om våra liv verkligen hänger på ett hårstrå jmf med om det ä i djupaste fred... (Killarna från B-20 bevisar verkligen detta, hur många fixar att gå om deras rutt här inne?) Och som @ING(et) skriver så måste det vara ett grundkrav även inom Hv hur snabbt man kan förflytta sig inom ett "typ" objekt. och hur stort är nu ett "typ" objekt. Men även bära en bår med en normalmänniska en viss sträcka inom en viss tidsmarginal är viktig. Så vilka fysiska krav kan krävas för att få vara med i Hv utiftån gällande TOEM?

Link to comment
Share on other sites

Tja varför ska inte HV ha samma krav som resten av FM? Det är ju ett militärt förband ju...

 

Hört av en Hv-gubbe... "De ska inte ställas krav på Hv-män för vi är här frivilligt!" :/

Det var det värsta jag har hört :-(:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Det var det värsta jag har hört :/:baskerHV:

 

Om det där var det värsta du hört borde du kanske öppna öronen...

 

Jag är för någon form av minikrav för HV. Tex 1 km löpning i stridsutrustning på 5-6 min.

 

Det viktiga är kanske inte hur hårt provet är utan snarare att betydelsen av en god hälsa och fysik börjar betonas mera i verksamheten.

 

II63 - Hur vet du att det är jobbigt att strida förresten?

Link to comment
Share on other sites

Det var det värsta jag har hört :/:baskerHV:

 

Om det där var det värsta du hört borde du kanske öppna öronen...

 

Jag är för någon form av minikrav för HV. Tex 1 km löpning i stridsutrustning på 5-6 min.

 

Det viktiga är kanske inte hur hårt provet är utan snarare att betydelsen av en god hälsa och fysik börjar betonas mera i verksamheten.

 

II63 - Hur vet du att det är jobbigt att strida förresten?

 

Uttryckte mig kanske lite oklart... Jag är definitift för att man ska fystesta samtlig personal som ingår i HV Givetvis skall det stå i relation till vilken befattning man har i sitt förband. En GRG skytt tex. måste ju orka bära sitt vapen för att kunna verka som skytt. Dock så behöver ju inte stabslottan ha samma krav på fysiken ifråga om styrka men i kondition så måste hon det.

 

Hur jag vet att det är jobbigt att strida? Har genomfört många stridsövningar så att det är jobbigt är inget att förneka. Dels med en kroppsvikt av 123 kilo men efter att jag träffat de "vita bödlarna i landstingsrockar" så bestämde jag mig för att gör nåt åt situationen. Så efter ca 1,5 år så hade jag tappat 40 kilo i vikt och vad man orkade mycket mer. Men att genomföra stridsövningar är fortfarande jobbigt.

 

Citatet i min signatur är från en TFU-KU kurs som jag var med som instruktör på då vi i början av veckan hade folk som sa -det ser ju inte så jobbigt ut iaf. men jag fick dem på andra tankar efter första ansatsvisa framryckningen då färgen i ansiktena hade gått från rosa till högrött.

Link to comment
Share on other sites

Om det skall införas tidskrav, fyskrav etc så skall dessa vara beroende på vilken befattning som man har. Men det skall finnas ett grundkrav för samtliga soldater och avtalspersonal för för FM.

 

Jag är övertygad om att ii63 har god förmåga vad avser strid. Den dagen deras QM slutar i IK så är jag iaf beredd att gå till II63:s Kompanichef och säga att jag är beredd att ingå som nytt CBRN-bef i det kompaniet II63 tillhör.

Link to comment
Share on other sites

@ ing

 

Hade det varit prov NU, hade jag varit en av dem som torskat. Kroppen vill inte, vänster knä är kört.

 

Kondisen är ju där, men springa, och i stridsmundering? TROR inte det.

Läs. "NU"

 

Inlägget var kanske lite onödigt från min sida. Jag var slutkörd genom jobb, mitt knä djävlades och jag var nere pga.

Just då hade jag inte viljat/kunnat? springa någon/några kilometer med stridsutrustning, även om jag gör 10 km i löpslingan annars.

 

Kängorna är en stor orsak. På SIBen i Halmstad så gjorde jag en lätt joggingtur ner längs gatan. Den hade jag inte fått med mig många Hv-gubbar på!!

 

Någon sorts fyskrav behövs, men vad och isåfall beroende på befattning?

IP bör ha rörlighets och uthållighetstest. Bat Stab/tross och 20h soldater stå-still-vänta, nja.

 

Uthålligheten testas om vi börjar med tredygnsövningar/KFÖ. En vaken chef ser direkt vilka som inte orkar ta sig upp i 20-bilen själv efter 48 h... :rolleyes: (ja, det har hänt...)

 

Svår fråga. Jag har inga bra svar.

 

 

Vad klarar ni själva ni som ropar på krav?

Vilka i ER pluton får ni med på ert eget förslag?

Hur många hade lagt av om det införts krav?

Vilka tror ni hade faktiskt börjat träna?

Vilka hade klarat testet, men sen legat och dött vid målgången. Men klarat TESTET ?

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Någon sorts fyskrav behövs, men vad och isåfall beroende på befattning?

IP bör ha rörlighets och uthållighetstest. Stab/tross och 20h stå-still-vänta, nja.

 

Vad klarar ni själva ni som ropar på krav?

 

@709

Och en stilla undran är om inte Stab/tross tillhör IK? trodde i min enfald att det var ett förband en förmåga :P men jag har kanske missat nåt

 

Vad jag själv klarar? tja gjorde AMF:s fyskrav förra veckan och det gick bra. (3 km med 20 kilo i ryggsäcken under 20 minuter) Vet att det räcker gott för HV i alla fall.

 

Annars så upprepar jag vad jag sagt tidigare när man ska fystesta personalen så skall det stå i relation till vilken befattning man har i sitt förband.

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

Först: mental uthållighet i all ära, men 24 timmar visar ingenting. Dessutom tycks i denna tråd "uthållighet" och "kondition" inte vara synonymer - vilket verkar mycket märkligt. Men jag håller med Hans Engström: fixar du inte bibehålla din motivation under 24 timmar bör du se dig om efter en ny hobby.

 

Fystester är viktiga och jag tror att dessa kommer införas förr eller senare i vilket fall som helst. Frågan är hur mesiga de kommer bli för att få med sig massan, som sedan gammalt är Hemvärnets problem.

 

Frågan om en soldat med nöd och näppe klarar av det av testet utsatta tidskraven/sträckan/handlingen kommer ligga att pusta ut efteråt och då inte vara förmögen att kunna fortsätta i sin stridande uppgift bör kunna besvaras med att kraven i sådana fall snarare måste höjas än sänkas.

Link to comment
Share on other sites

@709

 

Fixar snabbmarschen. (20 kilometer i fältuniform med vapen och 10 kg utrustning under 2 timmar och 20 minuter)

 

@justair

Vilka krav kan du tänka dig då?

 

Personligen anser jag att det ska vara befattningsstyrda krav + kunskapskrav. OCh det är enhetens uppgifter som skall styra kraven. Vilka uppgifter har Hv och vilka fysiska krav krävs för att lösa dessa uppgifter under den tid som anges i (P)TOEM?

Link to comment
Share on other sites

@justair

Vilka krav kan du tänka dig då?

 

Personligen anser jag att det ska vara befattningsstyrda krav + kunskapskrav. OCh det är enhetens uppgifter som skall styra kraven. Vilka uppgifter har Hv och vilka fysiska krav krävs för att lösa dessa uppgifter under den tid som anges i (P)TOEM?

 

(P)TOEM är givetvis vad som styr verksamheten, men man bör poängtera att för att lösa stridsuppgifterna måste soldaterna klara av strid. Först och främst strid. Grundläggande färdigheter i vapenhantering har aldrig någon ifrågasatt, men, som jag tidigare sagt, kan du inte andas kan du inte verka med ditt vapen. Således borde alla fyskrav vara inriktade på förbättrad kondition. Alla har olika grundförutsättningar för att bygga muskelmassa, och således är styrkekrav irrelevant i sammanhanget. Förmågan att ta upp syre i blodet är däremot något alla kan förbättra och bör göra. Mental uthållighet i all ära men om du inte fysiskt orkar framrycka med truppen spelar din envishet föga roll. Förvisso är envisa och psykiskt tåliga människor mer benägna att ta ut sig fullständigt för att nå ett mål. Men väl framme i anfallsmålet?

 

Fyskkraven borde sättas upp av kompetent personal, idrottare snarare än militärer, med hög kondition som mål.

Link to comment
Share on other sites

@709

 

Fixar snabbmarschen. (20 kilometer i fältuniform med vapen och 10 kg utrustning under 2 timmar och 20 minuter)

 

och resten av dina kollegor?

 

 

Jag tycker 20 km på den tiden är väldigt nära jogging.

Så jag passar nog. Man kanske ska prova nångång....

Link to comment
Share on other sites

Det borde räcka med att "smyga" in ett soldatprov på någon 24h övning. Ponera att komp genomför en F1-övning. Plut får i uppgift att gruppvis ta sig till A --->B. När alla sedan kommer "ihamn" så får man den lilla "pluppen" och lite "kärlek" från koket (dvs mat). Förvisso ingen löpning men väl gångtempo som varvas med "moment" utmed sträckan. Utustningen ska vara: stridspackning, gruppens vapen, bårmatta, sjv väska och Ra :banghead:

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...