Jump to content

Hv/Fv uthållighetskrav

Recommended Posts

Guest Dolly

Hej!

Jag har nu gått o undrat om det skiljer sig mycket på uthållighetskraven inom de som är i vpl o Hv/Fv. Nu menar jag, de som arb. eller gör vpl ska ha en bra fysik etc.

MEN! hur stor skillnad på fysiken gäller det då för Hv/Fv.

Nu är jag själv med i FVRF - Frivilliga men dock fd altet inom dansen o bra konditon etc. MEN! jag vill göra om ett träningschema så att det passar ett Hv/Fv fysik etc.

Sammanfattning: är det skillnad på vpl/arb. militärs fysik jämfört med Hv/Fv fysik? om ja? hur mycket ska en Hv/Fv träna. Gör gärna ett ex. så jag har ett underlag att gå på o kan se..

Finns det böcker för psykisk träning också? är det någon som tränar o gör övningar för att hålla en stabil mentalitet?

Tusen tack!

/Dolly

:)

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kan kanske vara intressant att studera FM FysS för YO/RO, ger en bra bild om var man skall ligga rent fysiskt enligt försvarsmakten.

http://www.fmif.mil.se/attachments/fmfyss_regler.pdf

Ta Cooper och 10 km testen x3 så har du väl genomsnittet på en Hv-soldat.

Nu börjar ju medelåldern sjunka (jämfört med när jag började 95), men konditionen även bland insatsplutonerna är inte alltid på topp.

Glöm krav. Glöm träningsprogram. Så länge man kan förflytta sig några kilometer under en dag så får man vara med.

Fast visst vore det bra med iallafall något sorts fyskrav även in om Hv/Avtalsorg. !

Guest Dolly

Det kan kanske vara intressant att studera FM FysS för YO/RO, ger en bra bild om var man skall ligga rent fysiskt enligt försvarsmakten.

http://www.fmif.mil.se/attachments/fmfyss_regler.pdf

Nu börjar ju medelåldern sjunka (jämfört med när jag började 95), men konditionen även bland insatsplutonerna är inte alltid på topp.

Glöm krav. Glöm träningsprogram. Så länge man kan förflytta sig några kilometer under en dag så får man vara med.

Fast visst vore det bra med iallafall något sorts fyskrav även in om Hv/Avtalsorg. !

Hej!

Jag tyckte att du sade en hel del bra saker där. Då syfter jag på att något sorts fyskrav inom Hv/Avtalsorg. :blink:

/Dolly

:Malaj:

FVRF har/hade kravet 10 km på 60 min för att få gå befordringsutbildning. Tyvärr hade de andra organisationerna som skickade folk till samma kurser inga som helst krav förutom kön (vissa organisationer).

I Hv ställs mig veterligen inga krav på styrka/kondition men det straffar sig att inte ha fysen för fotmarsch eller att kunna bära sin egen utrustning. Ett obligatoriskt soldatprov/år kanske? det skulle kunna gå att ha som del av övning.

man kan ta in fyskrav bakvägen. förra sommaren på FBu:s HVgrpCkurs så var ett moment att marschera mellan de olika objekten som sedan skulle tas och försvaras. Höll på i 30 timmar och då ingick ett soldatprov. eftersom två olika grupper skulle till samma objekt så gällde det att marschera snabbt eller så var man pucktvåa. :/ sedan kan man konstatera att fördelningen av ryggsäckar var lite ojämn i slutet av marschen.

ett annat sätt är att instruktörerna, från GU-förband eftersom de inte är förlåtande till sin natur, trycker på snabbheten vid tagande av objekt och att framryckningen sker i skogen. inget vi promenerar fram till skjulet längre, vi tar objektet på ett militärt sett. sådant rensar ut de som inte vill springa eftersom de inte orkar. Självklart skall organisationen vara rak och öppen om att det är sådant vi gör så vi inte lurar in folk på sånt de inte skrivit på för.

som allt annat när det kommer till HV gäller att vi inte förlåter oss själva hela tiden och tror att frivillighet räcker. vi måste prestera också, enligt objektiva kriterier, inte enligt HV model dark days. :bash: det här hjälps ju upp av instruktörer som är ovana med HV och inte förstår att sänka ribban :/ , viss sänkning sker ändå.

Multiplicera äpplen med päron och dividera med en banan.

Coopers test är ett syreupptagningstest där man läser ut syreupptagningsförmåga ur en generaliserad tabell efter ett kort lopp under maximal belastning.

Coopers test är ett syreupptagningstest där man läser ut syreupptagningsförmåga ur en generaliserad tabell efter ett kort lopp under maximal belastning.

Och om personer inte ens kan genomföra testet så man kan mäta eventuell syreupptagningsförmåga?

Är de bananer då?

Skämt åsido. Förhoppningsvis kommer någon sorts krav även på Hv-personal.

Skämt åsido. Förhoppningsvis kommer någon sorts krav även på Hv-personal.

Det är ingen mening med att införa krav om man inte redan har skapat en träningskultur som folk deltar i.

Först så införlivar man fysisk aktivitet i verksamheten i högre grad än idag och berättar varför man bör träna ur fler perspektiv än bara det militära. Nästa steg är att få igång folk att träna på fritiden kanske lösa gruppkort på närmaste gym/friskvårdsanläggning eller hyra/låna en gympahall för innebandy, basket, badminton, hinderbana, etc. Korpen har bra projekt som inte kostar många kronor att vara med i och där man själv kan följa sina framsteg. Anmäl gruppen till någon tävling så att man måste ta tag i träningen. Listan kan göras lång.

Sen kan man lägga på krav, gärna krav som man själv har satt upp inom sin lokala verksamhet som alla har varit med och påverkat.

Okej.

Varför behövs ett fysiskt krav för deltagande i hemvärnet utifrån de uppgifter de har?

Sedan om det skall skapas krav skall dessa EJ vara lokala, utan centralt styrda och befattnings-styrda. Samt att det inte enbart skall vara fysiska krav utan även kunskapsstyrda krav utifrån den befattning som individen har. Relativt grundläggande prov av karraktär 1x2. och ungefär 20st. Grundläggande säkerhet, grundläggande grupperingsformer för samtlig stridande personal. Sedan 5-10frågor som är befattningsstyrda.

Okej.

Varför behövs ett fysiskt krav för deltagande i hemvärnet utifrån de uppgifter de har?

Sedan om det skall skapas krav skall dessa EJ vara lokala, utan centralt styrda och befattnings-styrda. Samt att det inte enbart skall vara fysiska krav utan även kunskapsstyrda krav utifrån den befattning som individen har. Relativt grundläggande prov av karraktär 1x2. och ungefär 20st. Grundläggande säkerhet, grundläggande grupperingsformer för samtlig stridande personal. Sedan 5-10frågor som är befattningsstyrda.

<OT> Jag är nog trasig... 1x2 blev i min värld 2 :)</OT>

Jag tvivlar på att SNITTET för HV-personal på 3km löpning är 42 minuter... :/

Okej.

Instämmer om att det skall vara ensning i kunskaperna för olika befattningar över hela riket, även om det kan uppstå vissa problem. det här ingår väl i tråden förbättring och likrktning av HV som omfattar kunskaper, uppgifter, rekrytering etc etc

---

---

Jag ser det som naturligt att HV, som varandes ett krigsförband, har krav på vad soldaterna skall kunna prestera. Vi diskuterar inte några jägarkrav men om vi skall gå i från att sitta vid myrstacken till att öva plutons tagande av objekt bör kraven öka. Vi bör vara tydliga med att det kommer att krävas mera av organisationen, det är ärligare att erkänna det än att låtsas som allt är som förut.

Tidigare, jag vet inte hur det är i dagsläget, fanns olika klasser på soldatprovet beroende på ålder och kön. Det innebär att en koklotta på 52 har andra krav än en 25-årig skyttegruppchef har. Egentligen skall det inte behövas att det blir ett skall krav med att visa sin fysiska förmåga, liet mer självkännedom hos dem som inte klarar av fältlivet skulle vara en god start.

[

Och innan sådana kommer så tränar inte några fler än de som redan tränar?

BINGO

...en koklotta på 52 har andra krav än en 25-årig skyttegruppchef...

Också bingo. Så man slipper situationen att jag, snart 31 år gammal, tycker att plutonens anfall kan vi öva några gånger till, medan min stridspartner håller på att kollapsa. Och han är yngre...

(Ska leta reda på tråden i HvFriv som Satan ev syftar på.)

Ett soldatprov per år är ingen större bedrift. I övrigt finns det ju redan fyskrav i FM. Utnyttja dem - men gör det rätt. Syftet är inte att kicka folk till höger och vänster, men kan du inte jogga 10km på runt en timme bör du nog fundera på om du pallar stridstempo öht?

Var ärliga mot er själva - men framförallt mot ert förband. Är jag den som sinkar gruppen kanske jag borde träna mera... Simple as that.

Ett soldatprov per år är ingen större bedrift. I övrigt finns det ju redan fyskrav i FM. Utnyttja dem - men gör det rätt. Syftet är inte att kicka folk till höger och vänster, men kan du inte jogga 10km på runt en timme bör du nog fundera på om du pallar stridstempo öht?

Var ärliga mot er själva - men framförallt mot ert förband. Är jag den som sinkar gruppen kanske jag borde träna mera... Simple as that.

Så vad händer inom FM med alla anställda som inte fixar kraven? Vad inträffar med alla vpl som vid muck inte fixar förbandens olika fyskrav? får de automatiskt ett betyg under X-5-5? Vad ska inträffa inom Hv med de som inte fixar kraven? Ska ännu mer dyrbar övningstid läggas på fyskrav?

Bättre att fokusera på vilka fyskrav som ställs på olika befattningar... Måste man fixa milen på 60min för att lösa de uppgifter som Hv har?

Ska ännu mer dyrbar övningstid läggas på fyskrav?

Bättre att fokusera på vilka fyskrav som ställs på olika befattningar... Måste man fixa milen på 60min för att lösa de uppgifter som Hv har?

Så länge vi bara har 20 timmar för soldater i kontraktstid och alla inte uppfyller det så verkar renodlade fyspass som en lågt prioriterad verksamhet. det är rimligare att soldaterna tar eget ansvar och tränar vid sidan av det som passar dem på tider som passar dem. som all annan fysisk träning är det bara jag som kan vara ansvarig för den, det finns ingen annan som kan ta det ansvaret.

vi är trots allt hemvärnssoldater och då antar jag att folk är där för att vara soldater vilket har en tendens att vara fysiskt krävande.

kraven kan man se som att gruppen skall ha med sig stridsutrustning, vapen, understödsvapen och ombyte mm. som det är nu har vi folk som inte klarar av ett par hundra meter marsch med bara vapen och ingen stridsutrustning.

---

Redan idag har vi, som jag uppfattar det, problem med att vissa uppfattar det som att deras befattning befriar dem från att behärska vissa saker. Det rör sig om soldater som tror att de inte behöver kunna p-skott och stabsmedlemmar (Känn dig inte träffad Fk Satan) som inte tränar med vapen.

Självfallet kan en skyttegrupp behöva större krav på sig än vad andra befattningar kanske behöver men det bör fortfarande vara krav på att du kan gå med stridsutrustning och vapen en längre sträcka. Det är inte en rättighet att tillhöra frivilligförsvaret, vill man ha en kravlös organisation så är det "tack för visat intresse" men vi är inte intresserade.

Vi bör inte glömma att för varje person vi släpper in som inte håller måttet tvingas en av våra kollegor arbeta extra för att täcka för den inkapabla. Jag börjar bli trött på alla de som förlåter sig själva och tvingar resten av plutonen/gruppen att ta deras börda. Alla andra får arbeta hårt så då får de som inte kan gå långt arbeta extra med det.

BlåGul; Den här tråden kanske passar bättre i Hv/Fri?

Edited by GD1

Guest Dolly

---

---

Jag ser det som naturligt att HV, som varandes ett krigsförband, har krav på vad soldaterna skall kunna prestera. Vi diskuterar inte några jägarkrav men om vi skall gå i från att sitta vid myrstacken till att öva plutons tagande av objekt bör kraven öka. Vi bör vara tydliga med att det kommer att krävas mera av organisationen, det är ärligare att erkänna det än att låtsas som allt är som förut.

Tidigare, jag vet inte hur det är i dagsläget, fanns olika klasser på soldatprovet beroende på ålder och kön. Det innebär att en koklotta på 52 har andra krav än en 25-årig skyttegruppchef har. Egentligen skall det inte behövas att det blir ett skall krav med att visa sin fysiska förmåga, liet mer självkännedom hos dem som inte klarar av fältlivet skulle vara en god start.

Satt o fikade med min far, gick igenom lite papper etc.

Så kom denna diskution upp igen o det är precis som GD1 säger (tycker) också. :D

Jag menar då att det skulle finnas olika klasser: ålder o kön men även deras bakg.

Sen har de "standard fysik krav" som alla ska kunna. För min del känns det nog bra att kanske inskaffa någon form av minimal standrad krav för att det s.k. svenska folket ska kunna känna sig trygga att veta att även sitt Hv/Fv har en fysik beroende kön/ålder o befattning etc.

Allt handlar ju mest om att kunna försvara sitt land på bästa möjliga sätt utan att utsätta de andra om man är en grupp. Där det finns en äldre man som har dålig kondition..

En spekulation som även de i den högre befattningen borde "pröva".. :lol:

/Dolly

:D

Under löprundan idag (jag är en av de som tränar...) så var detta ett av ämnena som kom upp.

I sin nuvarande form anser jag inte att Hv (inte ens insatsförbanden) kan ställa några fasta fyskrav. Hur skall det kontrolleras? Närvaron är som den är allaredan. Svårt att administrera helt enkelt.

Jag tror vi får nöja oss med :

att soldaten tar på sig skyddsväst, SV2K, hjälm och medtager vapen; går, står, joggar, sprintar, äter och sover i den fredag kväll till söndag EM, med lite, dåligt och försenad mat;

utan att svimma.

Med fördubblad insatstid, dvs 120 h/år, hade fys nog kunnat läggas in vår/höst, men inte idag.

Mina sista 50 öre.

Guest Dolly
Under löprundan idag (jag är en av de som tränar...) så var detta ett av ämnena som kom upp.

I sin nuvarande form anser jag inte att Hv (inte ens insatsförbanden) kan ställa några fasta fyskrav. Hur skall det kontrolleras? Närvaron är som den är allaredan. Svårt att administrera helt enkelt.

Hur skall det kontrolleras? genom 1 test per år hur testet ser ut, vet jag inte.

Men en liten mini standard fysik krav borde dock finnas. Jag vet inte hur många Hv/Fv aktiva det finns i Sverige. Så jo, kanske blir lite svårt.. för en del är aktiva men ändå passiva etc.

Beror väl vart man vill komma (en individuell fråga) inom Hv/Fv.

Om man har mål eller inte.

Med andra ord kan man köra FM standard fysik krav häftet men att man förminskar kraven med hälften om inte mera. Så har man nog fått en bra bild för Hv/Fv beroende på målsättningen inom Hv/Fv.

Lät inte det sunt o förnuftigt? :tveka:

/Dolly

För de som gör 60 timmar per år så måste det väl gå att ägna en dag á 12 timmar per år för att göra ett fystest. Behöver ju inte vara så avancerat, springa 1000m med utrustning och vapen, springa 8km, utan utrustning. Samtidigt så kan man baka in lite basic första hjälpen, vapen kunskap och annat som man bör ha baskunskaper i?