Jump to content

Recommended Posts

Fick en idé till rekryterings material för Hemvärn...

Man tillverkar en liten folder som i fysisk storlek är ihopvikt lika stor som "standard visitkort"

Eller dubbelt så stort..

Sida 1...

Hemvärnet och kanske någon liten info men helst symbol med kanske M90 camoflage bakom..

Sida 2 vänster innersida.

Info om hemvärnet i korta punkter..Alternativt påståenden

Kryssa i om du är....

# intresserad av att hjälpa samhället vid katastrofer

# intresserad av att lära dig nya system

# ...........osv...

Sida 3 höger innersida.

Namn, addr, tele,

Sida 4 baksidan,

Address till Hemvärnet rekrytering (Portofritt)

Man skulle kunna utrusta varje hemvärnssoldat med ett par ex.

Samt "sprida" vid olika evenemang..

Vad tror ni om det upplägget?

Eller finns det redan?

Syns man så finns man...

Dock så tror jag på mycket riktade kampanjer.

1, Ta reda på vilke typ av "folk" man vill rekrytera.

2, Vad är dessa intresserade av och vad kan "vi" erbjuda som matchar deras intresse?

3, Skapa reklam-mtrl. Kort på lyckliga och "snygga" människor som är i målbildens ålder. Samt actionbilder.

4, "bomba" de områden man är intresserade av allt ifrån direktreklam, affischer på affärer, Tv-reklam, radioreklam, tidningsreklam, tidningsartiklar osv.

5, Snabb & effektiv rekrytering med korta tider från intresseanmälan -> intervju -> intro

Så din tanke om småfoldrar är inte alls dum! den är bra! dock så måste den kompletteras med mer mtrl. och delas ut på ett riktat sätt. Att ge ngr stycken till hv-män som ska dela ut det till ngr kompisar funkar inte så bra.

Ska nog berätta lite mer om bakgrunden...

Eller hur jag kom fram till det lilla formatet på materialet.

Ibland möter man folk man känner och surrar med och kanske ramlar in på Hv spåret..

Har vid dom tillfällena saknat något att trycka i handen på dom.

Du har nog oxå rätt i att det är viktigt med genomtänkt kanpanj samt väl förberedd organisation.

Så att dom kommer in samt sen att dom blir aktiva och inte faller ut nästa år.

Man skulle nog kunna få ganska mycket intresse genom något så enkelt som att skicka information och material med mycket bilder till alla de som inte längre är krigsplacerade, samt bifoga information om deras lokala organisation och deras verksamhet.

Det är ofta inga PR äss som har hand om rekryteringen, har jag märkt :)

Man skulle nog kunna få ganska mycket intresse genom något så enkelt som att skicka information och material med mycket bilder till alla de som inte längre är krigsplacerade, samt bifoga information om deras lokala organisation och deras verksamhet.

Det är ofta inga PR äss som har hand om rekryteringen, har jag märkt :Malaj:

Just detta anser jag vara huvudproblemet med Hemvärnet och dess bemanningsproblem.

Är inte Hv en integrerad del av FM och därmed berättigad till ordentlig rekrytering?

JA, det är frivilligt, men hur bra fungerar det?

Man bör inte krigsplaceras per automatik i Hv när värnpliktstjänsten upphör, men nästan. Att några hundratusen män slängdes på soptippen för några år sedan utan att upplysas om Hv är en skam.

De få värnpliktiga som nu utbildas borde få rejält med info, av duktiga rekryterare, att Hv finns när deras 1-3 terminer är slut och de inte behövs längre. (värnpliktssystemet ändras så jag hänger inte riktigt med)

jag håller helt med om att HV behöver synas mycket mer, vissa tror ju att HV är nerlagt helt och hållet tillsammans med resten av försvaret. för att materialet skall fungera måste man veta vad man rekryterar till; är det stöd till samhället som är prio eller är det väpnad strid? Här skiljer sig Utbildningsgrupperna i inställning. Vissa ser sin uppgift i eftersök och andra hälsar sina soldater att de ser HV som arvtagarna till lätt infanteri.

Sedan kan man ha perfekt reklam men det är strunt samma om man inte tar emot soldaterna fort, effektivt och rätt och ger dem vad de söker, inom rimliga gränser. med utdelningen av materialet påbörjas en rekrytering men det återstår saker att göra om vi vill att soldaten skall fullfölja.

Hv uppgift är väpnadstrid och försvar av viktiga resurser. Vad jag vet så är Hv numera det enda markstridsförband som har försvar av sverige högst upp på sin priolista... Stöd till det civila samhället enl räddningstjänstlagen är en bisyssla. inte ens en bredduppgift. Personligen tycker jag att det är totalt j*vla IG att FM pengar används till att öva civilsamverkan...

Hv uppgift är väpnadstrid och försvar av viktiga resurser. Vad jag vet så är Hv numera det enda markstridsförband som har försvar av sverige högst upp på sin priolista... Stöd till det civila samhället enl räddningstjänstlagen är en bisyssla. inte ens en bredduppgift. Personligen tycker jag att det är totalt j*vla IG att FM pengar används till att öva civilsamverkan...

Ber om ursäkt att det blir OT men uppfattningen om att HV inte skall fokusera på eftersök eller att vi skall ägna oss åt principer i markstrid istället för våra enskilda objekt, jag bevakar den här myrstacken, har inte nått fram till alla.

Rekryteringsmässigt innebär det att vi kan ta fram jättebra material om vad HV gör men vad händer med den som går med för att var ute i skogen och panga men anländer till ett förband vars övningar har BIS "hitta asta 65 och dement".

Mycket roligt att höra att det tas enskilda initiativ till att rekrytera. En fördel om rekryteringen sker på kompaninivå är att kompaniet kan identifiera sina behov och satsa extra på att rekrytera rätt folk.

Som tidigare har nämnts i tråden gäller det dock att vi måste visa upp rätt bild och där gäller det att hela organisationen tar sitt ansvar. Inga webbplatser som ger en bild av att Hv skulle vara något annat än krigsförband, poängtera att det är strid som är vår huvuduppgift.

Sedan är inte rekrytering något som består av att jag talar med någon och ger personen ett kort med våra kontaktuppgifter. När den intresserade hör av sig så skall han snabbt komma in i organisationen, få en kontaktperson som tar hand om honom och se till att organisationen ger ett intryck av att vara något att satsa på. Det spelar ju ingen roll hur många som vi skriver in i våra kompanier om de efter att ha träffat oss i skogen slutar komma. :bash:

Sedan gäller det att hela organisationen ställer sig bakom rekryteringen. Det innebär att skall vi föryngra så är det inte någon med 20-års märket som sköter rekryteringen utan det överlåts till yngre förmågor. Annars blir det som kompanier som hela tiden bara släpper fram de äldsta i kompaniet för att sedan klaga över att de saknar yngre folk. :/

Mycket roligt att höra att det tas enskilda initiativ till att rekrytera. En fördel om rekryteringen sker på kompaninivå är att kompaniet kan identifiera sina behov och satsa extra på att rekrytera rätt folk.

...

...

Sedan gäller det att hela organisationen ställer sig bakom rekryteringen. Det innebär att skall vi föryngra så är det inte någon med 20-års märket som sköter rekryteringen utan det överlåts till yngre förmågor. Annars blir det som kompanier som hela tiden bara släpper fram de äldsta i kompaniet för att sedan klaga över att de saknar yngre folk. :bash:

Stektes i bilen på vägen hem och kom på vad jag ville säga i första inlägget:

Varför !? är Hemvärnet en helt fristående organisation inom/bredvid övriga FM?

Övriga FM har Pliktverket. Vi har soldat.nu (där det står att om du inte bor i två mindre geografiska områden) är du hänvisad till att först göra lumpen (lycka till) och SEN kan du komma tillbaka.

Rekrytering har legat mig varmt om hjärtat sen var ungdom och vi skickade brev till Helsingborgs nior, fem i var klass (som fyllt 15 år). Fyra-fem år hade vi 20-50 intresserade ute i skogen en söndag fm, oavsett väder. Sen trappades det ner, men vi låg runt 20-30 HvU till nästa rekrytering.

Det var tider det.

Just nu har jag fått förmånen att vara Rekryteringsansvarig i vår pluton och har ett nätt 20 sidors dokument med idéer och upplägg. (de är TopSecret några månader till...)

@GD1 Tänk om kompaniet skrivit in i "datorsystemet" att vi behöver si och så befattning och fått en lämplig kandidat, dvs genomförd GU de senaste 10 åren, från Pliktverket. ?

@Tinhead, din idé lånar jag lite. Moddar, men lånar likväl idén, precis som jag lånat och ändrat de 20 sidornas innehåll.

Ungefär såhär kommer vi att göra, bl a. Svartvit A5 all text du föreslog kan man ha på baksidan, även krav för att få vara med i Hv mm. Kan den köras i kopiatorn blir det väldigt billigt och lättare att äska pengar till. Två/A4, dela i två, dela ut till intresserade.

Det är unga killar, det är strid, det är i stan, de har ny utrustning.

551svartvitA5utkast.jpg

Edit: la till fotot

Edited by 709

Nytt här är att vi luskat ut befattningarna vi behöver, sedan har vi begärt och fått ut PLIS uppgifter på lämpliga hyfsat nymuckade i närområdet. Dessa kontaktas i första läge via telefon av GrpCh/PlutCh, finns intresse tas förnyad kontakt av PlutCh/KompCh osv.

Telemarketting är inte direkt vad man gick med i Hv för att syssla med, men någonstans måste man ju få folket ifrån.

Man bör inte krigsplaceras per automatik i Hv när värnpliktstjänsten upphör, men nästan. Att några hundratusen män slängdes på soptippen för några år sedan utan att upplysas om Hv är en skam.

Md-grupperna fick listor från plis då alla blev av med sin krigs placering hur dessa hanterades och tog till varas på vet jag inte över landet, om jag inte är helt fel underättad så fick kompanierna i Livgardes gruppen dom i sina områden för vidare behandling, med bra resulat vad jag förstått. Södertörn valde att ta hand om alla själ med möten på Berga vilket gav många mil för dom intresserade så det blev inte många där inte.

Tror på Livgardes varianten det är kompanierna som ska ha hand om kontakten i sitt område, nära till möten och intervjuer och kanske till och med bekanta..

Men totalt borde det ha handlat om över 100.000 i hela landet som gick ut till grupperna.

saxat ur senaste HvNytt. Verkar ju inte som om Hv dör snabbt. Rekrytering under lumpen. Korttidsutbildning på riktigt.

Vad sitter vi här och ordar om?

Edit: förtydligande: Vad jag menar är att så här skall det vara. Hv är en del av FM och skall behandlas därefter.

Edit2: @ Fk Satan - Med den numerär vi har nu, så är det ju ett välkommet tillskott av NYA UNGA soldater. Samtidigt kan vi/Hv ju fortsätta att rekrytera de som utbildats i de gamla värnpliktssystemen. Några år till iallafall, tills de tar slut.

Nu måste översten rekrytera

Förbandschefterna får ansvar för personlaförsörjningen.

De tolv förbandschefer som fått hemvärnet under sina vingar ska rekrytera 20 procent av de värnpliktiga som inte går vidare till tredje terminen. Kravet, som ska uppfattas som ett mål, ställs i det så kallade verksamhetsuppdraget för 2007.

Försvarsmakten behöver 30 procent av årsklassen för internationell tjänst. Av återstoden vill rikshvch att 20 procent ska övertygas om att gå med i Hv.

- De kan inte strunta i direktivet, men förstås misslyckas. Jag tror inte att alla regementschefer kommer att ordna förbön för Hvs grundare Gustav Petri på varje plutonstimme. Men de kommer med all sannolikhet att på ett bra sätt se till att ingen muckar utan att ha klart för sig vilket viktigt säkerhetspolitiskt instrument hemvärnet är för i första hand lågnivåkonflikter, säger chefen för rikshemvärnsavdelningen Thomas Johansson.

På den tiden nästan alla män gjorde värnplikten anslöt sig tio procent till Hv. Eftersom alla är frivilliga idag är siffran 20 procent inte orealistisk, anser Thomas Johansson.

Som läget är nu håller inte rekryteringen jämna steg med avgångarna och därför är både den här åtgärden och direktutbildning nödvändig.

Är det här svaret på rikshemvärnstingets begäran om krafttag för personalförsörjningen?

- Ja, men vi har inte bottnat ännu. Vi överväger även andra former, till exempel ett utbildningssystem i flera skolsteg under en längre period för de som inte kan avsätta tre månader.

Allt måste dock stämma med kvalitetskraven så att vi kan ställa upp med kvalificerade skyddsvakter.

Edited by 709

hur många % av en årskull är med i Hv 3år eftermuck i dagsläget?

hur många soldater är 20%?

det ger 1800st soldater till Hv varje år. Dessa skall fördelas till 69st bataljoner och 27 IK-ledningar (siffrorna kan ha förändrats, siffrorna är från årsskiftet)

Detta ger ca 25soldater/bataljon som kommer och ca 5-10 soldater/kompani. I medel. Vissa får mer folk andra får färre... Detta skulle vara ett bra tillskott. Men moroten och nyttan av att vara med i Hv måste ökas samt moroten för regementscheferna!

Det här ställer mer krav på HV eftersom det knappast är någon regementeschef som vill göra reklam för en organisation som han eller hon anser är farlig/kass/välj själv. skall vi få in folk och skall de stanna måste vi ha något bra att erbjuda och jag betvivlar att nymuckade soldater är ute efter bulle och kaffe i första hand.

Det här ställer mer krav på HV eftersom det knappast är någon regementeschef som vill göra reklam för en organisation som han eller hon anser är farlig/kass/välj själv. skall vi få in folk och skall de stanna måste vi ha något bra att erbjuda och jag betvivlar att nymuckade soldater är ute efter bulle och kaffe i första hand.

Okej. Vad är hemvärnet kassa på att genomföra? Vilka av de uppgifter Hv har kan de i dagsläget inte genomföra? Och vad gör du för att förbättra organisationen? Nu vet jag inte hur ni har det på era övningar... Men vi har iaf inte kaffe&bulle övningar...

Men rekrytering är något som hv måste bli bättre på! och framförallt få in kunnigare folk i rekryteringsgrupper osv. Fast ordet rekrytering kanske ska bytas ut till marknadsföring av hv...

Okej. Vad är hemvärnet kassa på att genomföra? Vilka av de uppgifter Hv har kan de i dagsläget inte genomföra? Och vad gör du för att förbättra organisationen? Nu vet jag inte hur ni har det på era övningar... Men vi har iaf inte kaffe&bulle övningar...

Jag kan garantera att vi inte är något kaffe och bullkompani. om du läser vad jag skrev så var det att regementeschefen anser HV farliga eller kassa, dvs deras subjektiva uppfattning. om hvsoldat S glömmer att ta ur magasinet på sin AK vid patron ur eller om kompani X inte löser sina ålagda uppgifter, ta objekt eller packa ihop efter övning, så är det problem som ger återverkningar.

i höst kommer jag att förbereda min grupp inför förbandsövningen genom att öva grupps former innan, ta med så många jag kan på soldatprov för att bygga grupp och fortbildar mig genom försvarsutbildarna och informerar mina soldater om den möjligheten. till det kommer de utbildningar och skjutningar som genomförs i kompanis ram.