UAV Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 När användes spärrballonger senast? Jag har inte sett dem i Irak, Vietnam eller på Balkan där jag kan tänka mig att de hade gjort nytta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 18, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 18, 2006 Jag visste inte riktigt vad det hette på engelska men kom rätt snabbt fram till BARRAGE BALLOONS. Lite Google med det så hittade jag detta Här är nån lång artikel från 1989 om BARRAGE BALLOONS FOR LOW-LEVEL AIR DEFENSE Maj Franklin J. Hillson, USAF http://www.airpower.maxwell.af.mil/airchro...89/hillson.html Han menar på att även "idag" så skulle ballonger vara ett utmärkt komplement till dagens Hi tech lv. Detta för att tvinga flyget upp och runt till platser de lättare kan bekmpas med anda luftvärnssystem. Enligt artikeln verkar det som om ballonger inte användes efter Vk2 och att det förefaller rätt manskapsintensivt. London under Vk2 hade 2000 ballonger som sköttes av 33 000 pers. Drygt 17 pers per ballong och det räcker ju inte direkt med en... Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Barrage_balloon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 (edited) Har för mig att Irak använde spärrballonger så sent som 1980-81 efter iraniernas anfall mot Osirak reaktorn. Edited June 18, 2006 by Solon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 18, 2006 Report Share Posted June 18, 2006 Alltid undrat varför man ser ballonger när man tittar på gamla ww2 bilder. Nu vet jag, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Under vietamkriget så spände nordsidan ibland upp stålwirar över dalgångar för att hindra amerikanska flygplan och helikoptrar från att flyga där. Inga ballonger, men principen är densamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Fungerar också med italienska linbanor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Fungerar också med italienska linbanor! Klarade sig inte planet? Hade för mig att det bara var korgen som brast i backen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Fungerar också med italienska linbanor! Någon gång under 60-talet skall en J-29 ha kolliderat med vajrarna till en linbana i Vuollerim, linbanan skall ha klarat sig men J-29an tappade någon vital del och parkerade i en husvägg. Historien förtäljer inte hur det gick för flygföraren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted June 19, 2006 Report Share Posted June 19, 2006 Hade kunnat vara en smart grej att använda i san-carlos-bukten 1982, föratt tvinga upp de argentinska planen pa höjd sa Seadart kunde nyttjas bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Hade kunnat vara en smart grej att använda i san-carlos-bukten 1982, föratt tvinga upp de argentinska planen pa höjd sa Seadart kunde nyttjas bättre. Å andra sidan så är spärrballonger ganska stora saker. Flera stycken sådana upphängda i närheten av en radar kommer att skapa många spännande och oförutsägbara radarskuggor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Hade kunnat vara en smart grej att använda i san-carlos-bukten 1982, föratt tvinga upp de argentinska planen pa höjd sa Seadart kunde nyttjas bättre. Å andra sidan så är spärrballonger ganska stora saker. Flera stycken sådana upphängda i närheten av en radar kommer att skapa många spännande och oförutsägbara radarskuggor. Bör inte heller vara för svåra att skjuta ner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skaya Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 för ff är det nog inte så attraktivt att genomföra några extra "svängar" runt målet för att meja ned spärrballonger. Mer tid för lv att verka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Inte tala om hur lätt det vore att leda in Art om man ser en stor balong :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted June 20, 2006 Author Report Share Posted June 20, 2006 Inte tala om hur lätt det vore att leda in Art om man ser en stor balong :P Om du ha de kunnat leda in artilleri mot ballongerna hade du kunnat leda in artilleri på det mål som ballongerna var tänkta att skydda och då hade troligtvis inte flygattack varit aktuellt från början. Påståendet är således felaktigt. Vilka granater hade sänkt ballongerna? Ballongerna kan ju sitta högt upp. Zonrör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 ser du en balong på flera kilometer så kan du ju få granater att dimpa ner runt den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted June 20, 2006 Report Share Posted June 20, 2006 Påståendet är således felaktigt.Ditt påstående ja. Självfallet skulle man kunna dra nytta av ballonger för att eldleda mot en plats man inte har siktlinje till. Svårigheten torde ligga i eldregleringen eftersom att man inte kommer sen nedslagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted June 20, 2006 Author Report Share Posted June 20, 2006 (edited) Påståendet är således felaktigt.Ditt påstående ja. Självfallet skulle man kunna dra nytta av ballonger för att eldleda mot en plats man inte har siktlinje till. Svårigheten torde ligga i eldregleringen eftersom att man inte kommer sen nedslagen. ...och därför finns det UAV:er som kan flyga ovanför ballonger. Jag kan ha missförstått resonemanget. Jag trodde han menade att man skulla skjuta ner ballongerna med art. Edited June 20, 2006 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 ... spärrballonger ganska stora saker. Flera stycken sådana upphängda i närheten av en radar kommer att skapa många spännande och oförutsägbara radarskuggor.Beror på om man vill det eller inte. Normalt sett är ballonger genomsynliga, och därmed i praktiken osynliga, för radar, men om man klär dem med metallfolie så kan man ju få häftiga effekter.Bör inte heller vara för svåra att skjuta ner?Jo, faktiskt. De vätefyllda ballonger som användes under första världskriget gick lätt att få eld på med spårljus eller brandammunition, men heliumballonger kan ta mycket stryk innan de kollapsar.I värsta fall pyser gasen ut i sakta mak och förstör ballongen inför nästa anfallsvåg ett dygn senare... /Olle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts