Jump to content

Ursäkter för att komma för sent

Vildmannen

Recommended Posts

Hahahah

Den värsta jag fått höra här i Göteborg var när en elev seriöst sa till läraren att spårvagnen fick punktering.

Han förstod kort därefter vad han egentligen sa och rodnade:D

ahahha han blev retad ett bra tag :P

Har själv använt en alldeles sann, men osannolik ursäkt. Vi var dock tre pers så det kan vidimeras.

"Var tvungen att hjälpa en kvinlig präst som cyklat omkull på väg till kyrkkaffet."

I malmö funkar ju annars "Bussen började brinna..."

Kanske lite OT

När jag gick på högstadiet fanns det som det alltid kommer göra folk som inte tycker om och inte vill vara med på idrotten.

En av dessa i min klass hittar på en väldigt bra ursäkt för att inte vara med!

Läraren: Varför kan du inte vara med?

Eleven: öhhh..... jag har stukat mjälten! :D

Någon som hört en sämre ursäkt??

Jag lyckas var och varannan dag komma försent pga min moped och därför blir ursäktena efter ett tag en smula löjliga men otroligt nog sanna. Typ "moppen startade inte" eller "jag fick soppatorsk i uppförsbacken" eller "tåget hade spårat ur så bommarna var nere".

Bor man i Stockholm och färdas med tunnelbana eller pendeltåg så är det aldrig några problem att hitta ursäkt. Det är så ofta problem med tidpassningen där man ibland tror det är mer regel än undantag. :D

Sämsta ursäkterna jag har hört som lärare (gymnasiet) när elever kommit sent är:

"Det är aldrig nån som sagt till mig att man ska vara i tid till lektionerna"

"Jag hade sex med min pojkvän och man kan ju inte sluta mitt i akten bara för att gå till skolan"

Vad svarar man som lärare på det sista?

Sen hade jag en elev som varit borta en vecka från skolan och när jag frågade varför svarade han:

"Min kompis mamma bröt armen och som följdsjukdom fick hon Downs syndrom så jag var tvungen att stanna hemma och stötta kompisen"

Kan tillägga att killens kompis varit i skolan hela veckan.

Hahahah

Den värsta jag fått höra här i Göteborg var när en elev seriöst sa till läraren att spårvagnen fick punktering.

Jag körde en liknande när jag gick på gymnasiet i Norrköping "Spårvagnen körde fel"

Hahahah

Jag körde en liknande när jag gick på gymnasiet i Norrköping "Spårvagnen körde fel"

haha

Du med :P

men sanningen är ju den att spårvagnen KAN köra fel

om växeln ligger fel så hamnar spårvagnen som egentligen ska upp mot skolan på en annan linje, och av nån märklig anledning så kan den då inte bara backa tillbaka och göra ett nytt försök.

en annan klassiker:

jag hade frusen lera i cykellåset

Nästan OT, men personligen finns det inget jag hatar så mycket som ursäkter, speciellt då man kommit försent.

Alla vet att du kommit försent, men istället för att lungt och tyst sluta störa så kommer det någon ursäkt om varför man inte var i tid. Ingen bryr sig! Oavsett om det är ett skäl som kan ses som ömmande eller om det beror på din egen lathet eller egoism så har du kommit försent. Ingen ursäkt i världen kan ändra på detta faktum.

Vad förväntar sig personen? Att man ska avbryta lektionen, eller vad man nu sysslar med, för att först lyssna på någon historia, sedan utvärdera ursäktens trovärdighet och relevans, för att sedan förkunna "Bra gjort! Nu kom du inte försent!"???

På sin höjd kan jag acceptera "Ursäkta att jag är sen.", men kommer det mer så går jag igång :)

Även jag har arbetat inom skolan, en elev saknades under en veckas tid och gick ej att nå, när han dök upp glad i hågen med påtaglig solbränna en vecka senare lät han medela att han varit i Egypten en sväng...

Nästan OT, men personligen finns det inget jag hatar så mycket som ursäkter, speciellt då man kommit försent.

Alla vet att du kommit försent, men istället för att lungt och tyst sluta störa så kommer det någon ursäkt om varför man inte var i tid. Ingen bryr sig! Oavsett om det är ett skäl som kan ses som ömmande eller om det beror på din egen lathet eller egoism så har du kommit försent. Ingen ursäkt i världen kan ändra på detta faktum.

Vad förväntar sig personen? Att man ska avbryta lektionen, eller vad man nu sysslar med, för att först lyssna på någon historia, sedan utvärdera ursäktens trovärdighet och relevans, för att sedan förkunna "Bra gjort! Nu kom du inte försent!"???

På sin höjd kan jag acceptera "Ursäkta att jag är sen.", men kommer det mer så går jag igång :/

Gymnasieskolans betyg grundas i vad en lärare tycker om en elev. Om en elev kommer försent så blir oftast läraren arg. Detta kommer att inverka negativt på den elevens betyg. Om man då hade en anledning att komma försent t.ex tåget stannade mellan två stationer så har man all rätt att säga det.

På sin höjd kan jag acceptera "Ursäkta att jag är sen.", men kommer det mer så går jag igång :/

Gymnasieskolans betyg grundas i vad en lärare tycker om en elev. Om en elev kommer försent så blir oftast läraren arg. Detta kommer att inverka negativt på den elevens betyg. Om man då hade en anledning att komma försent t.ex tåget stannade mellan två stationer så har man all rätt att säga det.

Att förseningar inverkar på betygen har väl att göra med att det krävs "närvaro på lektionen" för att få Godkännt i kursen?

Att det skulle baseras på lärarens tankar om en elev har jag inte stött på tidigare...

Det var broöppning

Felet var bara att det fanns ingen bro som kunde öppnas...

EDIT: Broöppning är annars en klassiker för alla som bor på "Elevator Nobody" och skall in till centrum.

Att förseningar inverkar på betygen har väl att göra med att det krävs "närvaro på lektionen" för att få Godkännt i kursen?

Att det skulle baseras på lärarens tankar om en elev har jag inte stött på tidigare...

Nej det var inte det jag menade. Jag menar att vad en lärare sätter för betyg på en elev avgörs av vad han eller hon tycker om eleven. Kommer man försent gör man läraren irriterad och sänker sigsjälv i lärarens tycke. Går i gymnasiet och ser detta dagligen så tro mig hur tragiskt det än låter.

Nej det var inte det jag menade. Jag menar att vad en lärare sätter för betyg på en elev avgörs av vad han eller hon tycker om eleven. Kommer man försent gör man läraren irriterad och sänker sigsjälv i lärarens tycke. Går i gymnasiet och ser detta dagligen så tro mig hur tragiskt det än låter.

Låter som om något är fel på ditt gymnasium, för betygen skall ju inte sättas på vad en lärare tycker om en elev... :/

Låter som om något är fel på ditt gymnasium, för betygen skall ju inte sättas på vad en lärare tycker om en elev... :/

Nej dem ska ju inte det men som så mycket annat som regleras politiskt så är det rena skämtet. Men nog om det här, vi förstör tråden. Om du vill kan du starta en ny tråd där vi kan diskutera svenska skolväsendet.

OT

Mycket OT men detta är viktigt för att rätta till en vanlig missuppfattning. En elevs närvaro har inget att göra med det betyg han/hon får. Närvaron är INTE betygsgrundande. I teorin kan en elev komma på en lektion och få ett MVG i kursen.

OT

Mycket OT men detta är viktigt för att rätta till en vanlig missuppfattning. En elevs närvaro har inget att göra med det betyg han/hon får. Närvaron är INTE betygsgrundande. I teorin kan en elev komma på en lektion och få ett MVG i kursen.

Mycket möjligt att du har rätt i det.

Betygskriterierna från Skolverket är lätta att misstolka.

Men nog OT nu.

Rätting i topicen.

På vår skola var ursäkter som hunden åt upp min läxa, var tvungen att mjölka klart korna, var tvungen att ta kaninen till veterinären etc helt godkända.. :Malaj:

Men så gick jag ju också på en naturbruksskola. Elever som inte hade några djur alls var minimala.

För att fortsätta OT ang lärare. Så är det väldigt få som är objektiva i sin betygsättning. Det är inte alltid det att dom inte gillar en viss person, utan sätter folk i vissa fack och man får sitt betyg därifrån.

Och genom att komma försent, kanske en gång för mycket, gör att man får en stämpel av dom som kan vara väldigt svårt att få bort. I värsta fall kan den även spridas till andra lärare.

För att fortsätta OT ang lärare. Så är det väldigt få som är objektiva i sin betygsättning. Det är inte alltid det att dom inte gillar en viss person, utan sätter folk i vissa fack och man får sitt betyg därifrån.

Och genom att komma försent, kanske en gång för mycket, gör att man får en stämpel av dom som kan vara väldigt svårt att få bort. I värsta fall kan den även spridas till andra lärare.

Exactly my point

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...