Jump to content

kärnreaktor stridsvagn


karateka

Recommended Posts

Är det TES-3 du pratar om?

 

För det här var det enda jag kunde hitta i quiztråden:

 

 

 

TES-3 har en reaktor som påminner om de ryska ubåtsreaktorerna men den är

luftkyld och vattenmodererad och har en termisk effekt på 5 MW (motsvarar ca 1,5 MW elektrisk).

Systemet lastades på fyra fordon och togs i drift 1961. Tanken var att de skulle

användas vid anläggandet av nya städer och anläggningar i Sibiren och liknande

ställen där det är lång till närmaste kraftledning. Kör dit reaktorn och gör el

tills det lokala kraftverket är klart. Den togs ur drift 1965.

 

TES-3 är namnet på själva reaktorn som även kunde monteras på tåg. Det fanns

även planer på att sätta den på oljeplatformer.

 

Jag borde ha plockat den men ibland slinter man i tankearbetet.

Link to comment
Share on other sites

Blev nyfiken på fordonet ifråga och Googlade lite:

 

Cachad Google

 

Fast här påstår de att den baserades på "T-10 Heavy tank". Ett arbetsnamn på T-55 för civilt bruk?

 

Sen hittade jag denna artikel om Rysslands energipolitik. Tanken på mobila kärnkraftverk är INTE död.

 

...

Russia wants to build floating nuclear power stations to serve its Arctic regions. For some years, the Sevmash Shipbuilding yard in Severodvinsk has tried to sell the idea of floating reactors to supply heat and electricity to the town and its shipyards. Sevmash is famous as Russia's leading nuclear submarine builder (the Kursk was built there). The plan calls for a floating reactor to generate 70 megawatts of power and 50 gigacalories of heat at a cost of $110 million.

 

This reactor follows the same blueprints as another floating nuclear power plant project that began in the Far East in 1998. That project, for a station in Pevek, Chukotka, was figuratively frozen amid financial problems in the region. But it had passed the stage of feasibility studies, and parts had been ordered from the Izhorsk Steel Plant in St. Petersburg.

 

The Sevmash reactor will float in the Northern Dvina River. Its construction will keep Sevmash workers and equipment busy. But if it is built, hundreds of thousands of people will live in close proximity to a reactor of unproven reliability.

 

The notion of floating reactors has always been popular with Russian nuclear engineers. The idea grew out of nuclear submarine, airplane, and locomotive programs, including that of the TES-3, a reactor developed at Obninsk that could be moved around on a few railway flatbed cars or on tank treads. Sevmash has produced designs for floating nuclear oil exploration platforms as well. All of the floating reactors are based on nuclear submarine engines, and no one really knows if they are appropriate for civilian use.

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar närmare på de bilder jag har så ser jag att det

är T-10 som de tidigare TES-3 är byggda på och de senare

på T-55. Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Tack för

pekaren!

 

Edit: jag ser att jag fick den finaste av grader och en ädel liten

stjärna. Sgt här och Sgt där!

Edited by NBC-fåne
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...