Trö Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Är det bekräftade uppgifter angående Trossö? Annars skulle det låta som en riktigt bra idé. Jag vill bara lyfta upp HMS Trossö från den dy hon ligger i idag. När hon tillhörde 3 YTSTRID var hon en riktigt pärla. Efter att 4 minkrig tog över hände någonting.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 15, 2006 Report Share Posted June 15, 2006 Är det bekräftade uppgifter angående Trossö?Annars skulle det låta som en riktigt bra idé. Jag vill bara lyfta upp HMS Trossö från den dy hon ligger i idag. När hon tillhörde 3 YTSTRID var hon en riktigt pärla. Efter att 4 minkrig tog över hände någonting.... Vad jag vet tillhör hon idag 3:e SJÖSTRID så jag förstår inte vad du menar?? 4:e minkrig har inte funnits på rätt länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trö Posted June 15, 2006 Author Report Share Posted June 15, 2006 ... Men före försvarsbeslutet fanns det fler förband i marinen än vad det finns nu... Bland annat var det uppdelat på uppgifter som tex ytstrid, amfibie, ubåtskrig och minkrig. Sen var det ett försvarsbeslut 2004 och dom lade ner bland annat 2:a och 3:e ytstridsflottiljerna och skapade då istället 3:e och 4:e sjöstridsflottiljerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 Trossö tillhör numera 4.sjöstridsflotiljen och IM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 Trossö tillhör numera 4.sjöstridsflotiljen och IM Jaså! Har man flyttat henne igen? Sist jag kollade (nyss!) tillhörde hon laget på tredje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trö Posted June 17, 2006 Author Report Share Posted June 17, 2006 Hon tillhör 3 sjöstrid. Men hon tillhörde 4 minkrig strax innan försvarsbeslutet. Ni får hålla isär begreppen ytstrid, minkrig och sjöstrid... Ha en bra dag!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 http://www.3sjostridsflj.mil.se/article.php?id=14181 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 Tack, jag är medveten om att hon tillhörde 4:e minkrig 2004. Var själv med och avrustade henne inför överlämnandet. Frågan var ju hur vida hon nyligen hade förts över till 4:e sjöstrid eller inte... 3:e Ytstrid och 4:e minkrig lades inte ner, dom omorganiserades och bytte namn. 2:a Ytstrid lades därimot ner och fartyg/besättningar delades upp mellan 3/4:e sjöstrid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 De flesta av andras fartyg och personal hamnade väl på fjärde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 De flesta av andras fartyg och personal hamnade väl på fjärde? Nja, av fartygen så hamnade HMS Kalmar och snart HMS Göteborg på 3:e, och HMS Gävle och HMS Sundsvall samt HMS Visborg på 4:e! Av personalen kan det nog stämma ganska bra med att huvuddelen hamnade på 4:e - finns nått sorts medfött hat mot 3:e (och Karlskrona!) hos personalen vid f.d. 2:a ytstrid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trö Posted June 17, 2006 Author Report Share Posted June 17, 2006 Tack, jag är medveten om att hon tillhörde 4:e minkrig 2004. Var själv med och avrustade henne inför överlämnandet.Frågan var ju hur vida hon nyligen hade förts över till 4:e sjöstrid eller inte... 3:e Ytstrid och 4:e minkrig lades inte ner, dom omorganiserades och bytte namn. 2:a Ytstrid lades därimot ner och fartyg/besättningar delades upp mellan 3/4:e sjöstrid Låg du på Trossö? Och jag är fullt medveten om att de bara omorganiserade och bytte namn, jag hittade bara inte de rätta orden för tillfället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 Finns det någon anledning till att det blev just 3. och 4. som blev kvar? I mina ögon så hade det varit mer logiskt att ha kvar 2. och 3. istället för att skapa en brott i nummerordningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 Sådär. Bröt oss ett gäng inlägg från Oriontråden. Ni kan väl omöjligt tycka att det här egentligen har med orion att göra, att ni fortsätter babbla i den tråden? Förste som kommer på ett bättre namn på den här tråden vinner en gratis timma på www.ranger.se. /BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 Trö tillhör 3e i "fredsorg", men ingar i IM som organiseras av 4. i i "nsatsorg". Nedläggningen av 2.ysflj var ett att komma at personal och fartyg vid det enda 100% stockholms baserade förbandet vid Fb04. Mest logiskt hade varit att splittra 4.minkrig eftersom de redan var delade. De drabbades ju dessutom av uppägningshoten i sthlm, men inte i kka. Logiken finns endast i politiken och kravet fran herulerna att ALLT skall finns hos dem, en argumentation som fördes av bla deras kommunalrad. MI ville däremot lägga ner alla flottiljer och skapa tva jämnstarka förband (med alla funktioner) vid respektive örlogstation. Vilket han dock förbjöds via politiskformalia (enl. honom själv) och sedan iallafall ha 4.sjöstrid jämbördig med 3.e (dvs behalla alla 4 gbg kv) i sthlm, men da rasade politkerna i kka och sade att han bröt mot Fb04, och försvarsministern tvingade honom att splittra marinen och fösvarsmaktens mest kompetenta förband dvs 20.kvdiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted June 17, 2006 Report Share Posted June 17, 2006 Låg du på Trossö? Jepp, 1:a Syte på laget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted February 26, 2007 Report Share Posted February 26, 2007 Jag flyttade en del inlägg här som passade bättre i pliktverket till en ny tråd där. Fortsätt den diskussionen där. /mdn, underbefäl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts