Wardy Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 Undrar bara hur många ex man får av m90 unifromen...det kanske beror lite på...man kanske får ut annorlunda material då man påbörjar befattningsutbildningen...men min brorsa fick iaf ut fyra 90p jackor+ byxor, (han var armröjare)....har hört att en del soldater bara har ett ex av m90 uniformen...hur är det egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 (edited) Vid inryck fick vi bara en, sen kunde man byta den mot rätt storlek, eller en renare vid tvättbyte. Våra PBV-förere fick inte heller mer än en, fast modell 90P då. /martinator Edited June 16, 2006 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 jag fick ut 2 när jag gjorde lumpen, detta var på A9 03/04. en för fältbruk (dvs kräla i skogen tjänst) och en för att använda vid övrig "ej smutsig" tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wardy Posted June 16, 2006 Author Report Share Posted June 16, 2006 jag fick ut 2 när jag gjorde lumpen, detta var på A9 03/04. en för fältbruk (dvs kräla i skogen tjänst) och en för att använda vid övrig "ej smutsig" tjänst. mm precis som skuggan säger antar ja att det ska vara..en för fält tjänst..och en för kasern bruk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 För skitgöra, typ vård hade vi grötrock... men den kanske utgåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 För skitgöra, typ vård hade vi grötrock... men den kanske utgåt Motoroverall ska användas för sådant. Men det är skillnad på att kräla i lera, att sitta i lektionssal och duscha i CLP-olja och krutrester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 När jag gjorde GU fick man bara ut 1st. Men det var på tiden det fanns ett invasionsförsvar... Idagsläget har jag 3 eller 4 uniformer ute + 2st motoroveraller + 2st m90c på mig. Ja de har blivit mer "givmilda" med uniformer. men det kanske har ngt att göra med mängden värnpliktiga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 16, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 16, 2006 nope.. har med hur smörig du är på förrådet.. och hos dig vet vi ju att det kan glida rätt bra i lädret ;) (lite sanning i det faktiskt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ExMarine Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 På Amf1 nu -06 fick vi ut 2 omgångar av uniform 90 och 2 st overaller till bla snabbmarsch osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 Ja det blir bara bättre och bättre med tiden När jag låg inne fick vi ut en 59:an som man kunde få byta efter GSU om man smutsat ner sig ordentligt Annars så var det bara att ta hem den till lilla mamma som körde den ett par varv i tvättmaskinen så att man slapp att lukta . /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 När jag gjorde GU fick man bara ut 1st. Men det var på tiden det fanns ett invasionsförsvar... Idagsläget har jag 3 eller 4 uniformer ute + 2st motoroveraller + 2st m90c på mig. Ja de har blivit mer "givmilda" med uniformer. men det kanske har ngt att göra med mängden värnpliktiga... m90c?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 16, 2006 Report Share Posted June 16, 2006 För skitgöra, typ vård hade vi grötrock... men den kanske utgåt Det är ju inget man kommer sakna direkt, även om den var ganska sval när man skulle vårda mitt i sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 (edited) Vi hade två vanliga m/90(fält och kasern), en m/90P(vagnsbesättning), m/ä(högvakt) och två motoroveraller(ja de användes faktiskt initialt som enda ytterplagg) - LG SSK 03/04 Edited June 21, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Vill minnas att vi fick ut två par M90, en motoroverall, samt en "torrdräkt modell Blå Poplin" under GU 93/94. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 En vanlig m90, en m90p och motroverall. Men det var för att jag hade vagnstjänst = 90p. vanliga 90 för att vara likformig med resten av förbandet när det inte var vagnstjänst. och jag instämmer, m90c? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 När jag gjorde GU fick man bara ut 1st. Men det var på tiden det fanns ett invasionsförsvar... Idagsläget har jag 3 eller 4 uniformer ute + 2st motoroveraller + 2st m90c på mig. Ja de har blivit mer "givmilda" med uniformer. men det kanske har ngt att göra med mängden värnpliktiga... m90c?? C-stridsdräkt. @Kimster Förnekar allt, och du har nästan inga bevis alls. Förresten så var det inte jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Vi hade m/58, m/59 och m/68(?)+ m/87-tröja. De sista för stabsutbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loki Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 2st vanliga M/90-uniformer. En för fältlivet och en för kasern eller permis om man ville det. 1st M/90P fick vi ut så fort vi börja med vagnarna. Övriga kompaniet var inte nå avundsjuka på att vi fick ut nya M/90P-uniformer medan de fick nöja sig med slitna vanliga m90 ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 (edited) P4 2 FU90 var av en kunde byttas mott M/87 vilket gjordes. Ing2 EN04 1st FU90 HV IP (KRAG) 1st FU90 Tyker 1st FU90 är för lite om man ska vara borta längre än 4-5 dagar särskilt om det är vinter eller dåligt väder. Edited June 26, 2006 by Hornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 HV IP (KRAG)1st FU90 Tyker 1st FU90 är för lite om man ska vara borta längre än 4-5 dagar särskilt om det är vinter eller dåligt väder. Jag fick ut 2 vapenrockar och 3 byxor från HV IP (Uppland för den delen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 gjorde lumpen 04-05 i boden, fick ut EN m90. gäller ju bara att vårda mycket så behöver man inte fler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troppchefen Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Inser att jag innom detta som i mycket annat blivit bortskämd med MTRL. Fick ut 2 fältjackor och 2 par byxor, varav en uppsättning för permission plus en bonusuppsättning allt innrymt i 3 dubbelskåp (6 skåp). Permisuniformen bars aldrig på uppställningar, då var det m/87 med FLYGMÖSSA som gällde. En motoroverall m/90 tillkom också samt kronan på verket: Flygvapnets överdragsuniform som inte går att jämföra med grötställ utan denna är en riktig uniform. Sedan att vissa regelivrare inte uppskattar då jag som dagelev beordrar överdragsuniform med lågskor på lektionerna tyder bara på avundsjuka M90 ÄR INGEN INOMHUSUNIFORM !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Att vara inomhus är ju iofs ett undantagsfall :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 27, 2006 Report Share Posted June 27, 2006 Permisuniformen bars aldrig på uppställningar, då var det m/87 med FLYGMÖSSA som gällde. OK, vad består då permisionsuniformen av för plagg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 27, 2006 Report Share Posted June 27, 2006 Permisuniformen bars aldrig på uppställningar, då var det m/87 med FLYGMÖSSA som gällde. OK, vad består då permisionsuniformen av för plagg? Läs meningen innan ditt citat... Fick ut 2 fältjackor och 2 par byxor, varav en uppsättning för permission Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 27, 2006 Report Share Posted June 27, 2006 Permisuniformen bars aldrig på uppställningar, då var det m/87 med FLYGMÖSSA som gällde. OK, vad består då permisionsuniformen av för plagg? Läs meningen innan ditt citat... Fick ut 2 fältjackor och 2 par byxor, varav en uppsättning för permission Åh, nu inser jag. Att kalla en m/90 för persmisuniform i samma mening som man nämner m/87 gick lite utanför min sinnevärld... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pyroteknikern Posted July 1, 2006 Report Share Posted July 1, 2006 Ryckte in vid K3 tidigare i sommar. Fick ut två par M90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted July 2, 2006 Report Share Posted July 2, 2006 @Pyroteknikern Vad ligger du som? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 (edited) 04-05 på Artilleribataljonen i Boden fick man ut 1 st M90. Enligt våra officerare samt samhallspersonalen i förrådet så var det brist på uniformer. Lite OT men minns även när det var brist/slut på 5,56 ammo, på sveriges största regemente=) fick skjuta löst istället... Edited July 5, 2006 by Alexandersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 P4 92/93 1st m90 1st m59 1st grötställ 1st motorjacka ? (för pvpjtgbtjänst) på begäran permisuniform ? (den äldre med virkad 4kantig slips, för övrigt överste 1:a graden inom Art i ca 5 minuter.. ) Hv 93 1st m59, sedenmera bytt mot 1st m90 HvIP +1st m90 Högvakt05 +1st m90 (ny) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts