Jump to content

hur många uniformer får man ut?

Wardy

Recommended Posts

Undrar bara hur många ex man får av m90 unifromen...det kanske beror lite på...man kanske får ut annorlunda material då man påbörjar befattningsutbildningen...men min brorsa fick iaf ut fyra 90p jackor+ byxor, (han var armröjare)....har hört att en del soldater bara har ett ex av m90 uniformen...hur är det egentligen?

jag fick ut 2 när jag gjorde lumpen, detta var på A9 03/04.

en för fältbruk (dvs kräla i skogen tjänst) och en för att använda vid övrig "ej smutsig" tjänst.

mm precis som skuggan säger antar ja att det ska vara..en för fält tjänst..och en för kasern bruk

För skitgöra, typ vård hade vi grötrock... men den kanske utgåt :/
Motoroverall ska användas för sådant. Men det är skillnad på att kräla i lera, att sitta i lektionssal och duscha i CLP-olja och krutrester.

När jag gjorde GU fick man bara ut 1st. Men det var på tiden det fanns ett invasionsförsvar...

Idagsläget har jag 3 eller 4 uniformer ute + 2st motoroveraller + 2st m90c på mig. Ja de har blivit mer "givmilda" med uniformer. men det kanske har ngt att göra med mängden värnpliktiga...

Ja det blir bara bättre och bättre med tiden :eeh:

När jag låg inne fick vi ut en 59:an som man kunde få byta efter GSU om man smutsat ner sig ordentligt :=o

Annars så var det bara att ta hem den till lilla mamma som körde den ett par varv i tvättmaskinen så att man slapp att lukta :Malaj: .

/BL1

När jag gjorde GU fick man bara ut 1st. Men det var på tiden det fanns ett invasionsförsvar...

Idagsläget har jag 3 eller 4 uniformer ute + 2st motoroveraller + 2st m90c på mig. Ja de har blivit mer "givmilda" med uniformer. men det kanske har ngt att göra med mängden värnpliktiga...

m90c??

Vi hade två vanliga m/90(fält och kasern), en m/90P(vagnsbesättning), m/ä(högvakt) och två motoroveraller(ja de användes faktiskt initialt som enda ytterplagg) - LG SSK 03/04

Edited by johanp

En vanlig m90, en m90p och motroverall.

Men det var för att jag hade vagnstjänst = 90p. vanliga 90 för att vara likformig med resten av förbandet när det inte var vagnstjänst.

och jag instämmer, m90c?

m90c??

C-stridsdräkt.

c4-bild2.jpg

@Kimster

Förnekar allt, och du har nästan inga bevis alls. Förresten så var det inte jag :)

2st vanliga M/90-uniformer. En för fältlivet och en för kasern eller permis om man ville det.

1st M/90P fick vi ut så fort vi börja med vagnarna.

Övriga kompaniet var inte nå avundsjuka på att vi fick ut nya M/90P-uniformer medan de fick nöja sig med slitna vanliga m90 ;)

P4

2 FU90 var av en kunde byttas mott M/87 vilket gjordes.

Ing2 EN04

1st FU90

HV IP (KRAG)

1st FU90

Tyker 1st FU90 är för lite om man ska vara borta längre än 4-5 dagar särskilt om det är vinter eller dåligt väder.

Edited by Hornet

HV IP (KRAG)

1st FU90

Tyker 1st FU90 är för lite om man ska vara borta längre än 4-5 dagar särskilt om det är vinter eller dåligt väder.

Jag fick ut 2 vapenrockar och 3 byxor från HV IP :D (Uppland för den delen)

Inser att jag innom detta som i mycket annat blivit bortskämd med MTRL.

Fick ut 2 fältjackor och 2 par byxor, varav en uppsättning för permission plus en bonusuppsättning allt innrymt i 3 dubbelskåp (6 skåp). Permisuniformen bars aldrig på uppställningar, då var det m/87 med FLYGMÖSSA som gällde.

En motoroverall m/90 tillkom också samt kronan på verket: Flygvapnets överdragsuniform som inte går att jämföra med grötställ utan denna är en riktig uniform. Sedan att vissa regelivrare inte uppskattar då jag som dagelev beordrar överdragsuniform med lågskor på lektionerna tyder bara på avundsjuka :eeh:

M90 ÄR INGEN INOMHUSUNIFORM !!

Permisuniformen bars aldrig på uppställningar, då var det m/87 med FLYGMÖSSA som gällde.

OK, vad består då permisionsuniformen av för plagg?

Läs meningen innan ditt citat... :D

Fick ut 2 fältjackor och 2 par byxor, varav en uppsättning för permission

Permisuniformen bars aldrig på uppställningar, då var det m/87 med FLYGMÖSSA som gällde.

OK, vad består då permisionsuniformen av för plagg?

Läs meningen innan ditt citat... :D

Fick ut 2 fältjackor och 2 par byxor, varav en uppsättning för permission

Åh, nu inser jag. Att kalla en m/90 för persmisuniform i samma mening som man nämner m/87 gick lite utanför min sinnevärld... :clap:

04-05 på Artilleribataljonen i Boden fick man ut 1 st M90. Enligt våra officerare samt samhallspersonalen i förrådet så var det brist på uniformer.

Lite OT men minns även när det var brist/slut på 5,56 ammo, på sveriges största regemente=) fick skjuta löst istället...

Edited by Alexandersson

• 3 weeks later...

P4 92/93

1st m90

1st m59

1st grötställ

1st motorjacka ? (för pvpjtgbtjänst)

på begäran permisuniform ? (den äldre med virkad 4kantig slips, för övrigt överste 1:a graden inom Art i ca 5 minuter.. :) )

Hv 93

1st m59, sedenmera bytt mot 1st m90

HvIP

+1st m90

Högvakt05

+1st m90 (ny)