Jump to content

M89???


Private Haze

Recommended Posts

Hejsan alla forumiter. Det var ett tag sedan jag skrev men under ett besök på Umeås lokala överskottsbolag väcktes en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att besvara.

 

I delen av butiken som säljer militära persedlar hittade jag en uniform med jacka och byxor med något kamoflagemönster som jag inte har kompetensen att placera i något lands krigsmakt. Men om jag skall göra ett försök att beskriva mönstret kan jag säga att det såg ut som woodland-kamo med andra färger än orginalet och dessutom mer fragmenterat. Det var dock vanliga fältfärger såsom grön, brun, svart som mönstret bestod av och inga mystiska grå/svart/vita eller blåaktiga diton.

 

En närmare undersökning av plagget visade att den var sydd på exakt samma sätt som vår kära M90-uniform. Jag blev konfunderad över detta och undrade vad det var för något. Min första tanke var att det var något sedvanligt ÖB-ripoff men sen började jag fundera på om det kunde vara något B-styrkeplagg som försvaret tagit fram eller dylikt?

 

Det lutar fortfarade åt att det hela är någon fejk i mina ögon men jag hoppas att forumets samlade kompetens kan ge mig ett bättre svar.

 

Jag kan tillägga att uniformen inte var kronmärkt men däremot var storleksangivelsen likadan som på M90-systemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sådan uniform i min ägo. Främst som b-styrkeuniform. Tyget är ganska tunt och känns sladdrigt. Färgen bleknar efter varje tvätt en smula. Jag har för mig att jag gav ca: 125 kr för vadera plagg ( jacka, byxa) för en sådär 3-4 år sedan. Värt pengarna? Njae, men den funkar.

Edited by Paperboy
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
... däremot var storleksangivelsen likadan som på M90-systemet.
Intressant. I helgen var jag på ÖB och hade då bl a denna tråd i bakhuvudet. Jag kollade på de M89 som fanns, två jackor och två par byxor, samtliga var i storlek C52.

 

Verkar som om de använder olika storlekssystem på olika batchar...

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...