Jump to content

SAAB 340

Maskirovka

Recommended Posts

Kanske en dum fråga. Men jag har haft tanken att flyvapnet flyttar över/bygger om alla sina radrarspaningsplan från 340:an till 2000!. På så vis är planen funkionella nationellt eftersom de kan följa, leda och ge order till flygplan medan 340:an enbart har kapacitet att skicka fakta ner till Stril60.

På så vis har Sverige 4 nya AEW och en transportkapacitet på 4 x SAAB 340

Kanske en dum fråga. Men jag har haft tanken att flyvapnet flyttar över/bygger om alla sina radrarspaningsplan från 340:an till 2000!. På så vis är planen funkionella nationellt eftersom de kan följa, leda och ge order till flygplan medan 340:an enbart har kapacitet att skicka fakta ner till Stril60.

På så vis har Sverige 4 nya AEW och en transportkapacitet på 4 x SAAB 340

Det finns planer på att byta flygplan till FSR890 för att få bättre prestanda. Oförmågan att leda har inget att göra med 340, det är ett designbeslut. De 340 som var utlånade till Grekland modifierades för att även kunna leda flyg. Stril 60 är för övrigt nedlagt, FSR levererar numera radardata till StriC. ;)

Det finns planer på att byta flygplan till FSR890 för att få bättre prestanda. Oförmågan att leda har inget att göra med 340, det är ett designbeslut. De 340 som var utlånade till Grekland modifierades för att även kunna leda flyg. Stril 60 är för övrigt nedlagt, FSR levererar numera radardata till StriC. ;)

Där ser man. Du vet inget mer om det, vilket typ av plan, tidsplan och vad som händer med de gamla 340:orna? (Jag trodde helt enkelt 340:an var för liten för att kunna härbärga alla datorer, konsoller och operatörer som behövs för att det ska vara en riktig flygande radarstation. Glöm det där med Stril60. jag skyller på värmen :bash:)

Där ser man. Du vet inget mer om det, vilket typ av plan, tidsplan och vad som händer med de gamla 340:orna? (Jag trodde helt enkelt 340:an var för liten för att kunna härbärga alla datorer, konsoller och operatörer som behövs för att det ska vara en riktig flygande radarstation. Glöm det där med Stril60. jag skyller på värmen :D)

Planet blir förmodligen Saab 2000, även om jag tycker att Gulfstream IV vore ett bättre alternativ. Tidsplan har jag ingen aning om och de gamla 340orna blir väl antingen transportplan, skrotas eller säljs. ;)

Det behövs ingen stor mängd datorer för att leda flygplan idag. StriC körs snart på vanliga PC...

Det liggernat i det, 340an varför liten att härbergera stridsledare och dessutom sa far man längre flygtid med SAAB 2000, vilket var önskemalet

Jag föreslar att de 4 "överblivna" S100 blir ombyggda till MPA(SH100), en förmaga FM idag saknar efter SH89s utranering. Med samma system som HKP 14 och möjlighet till vapenlast under vingarna (T-45, rb17, rb15 sjb51 motsv)

Det liggernat i det, 340an varför liten att härbergera stridsledare och dessutom sa far man längre flygtid med SAAB 2000, vilket var önskemalet

Jag föreslar att de 4 "överblivna" S100 blir ombyggda till MPA(SH100), en förmaga FM idag saknar efter SH89s utranering. Med samma system som HKP 14 och möjlighet till vapenlast under vingarna (T-45, rb17, rb15 sjb51 motsv)

Det var vad jag hade läst ngnstans, att 340:an var för liten för att kunna fungera som en "riktig" stridsledningscentral.

Annars torde väl ombyggnation till transportplan vara ett mer trängande behov för försvarsmakten? Just den storleken av plan saknas väl helt och kanske finns behov av?

Enligt den här tråden, http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...kustbevakningen, ersätts kustbevakningens havsövervakningsplan av Bombardier Q300, så den förmågan kommer finnas kvar. Behöver vi verkligen ytterligare sådana som dessutom ska kunna ta vapenlast (och varför ska dom kunna ta vapenlast?)?. Sverige kommer ju aldrig mer hamna i krig och för internationella insatser finns det ju en uppsjö med bättre flygplan med den uppgiften som dessutom har enorm erfarenhet av det.

Planet blir förmodligen Saab 2000, även om jag tycker att Gulfstream IV vore ett bättre alternativ. Tidsplan har jag ingen aning om och de gamla 340orna blir väl antingen transportplan, skrotas eller säljs.

En tanke som slår mig är var alla 2000-plan ska komma ifrån. Förutom Sverige då ska ju tydligen Pakistan ha en massa SAAB2000-plan till sina Erieye och som transportplan. SAAB producerade bara 63 st plan och då ska Sverige samt Pakistan vara tvungen att lyckas köpa sina begagnade från något flygbolag då. För inte kommer SAAB återöppna fabriken bara för att bygga ett dussin kärror till svenska och pakistanska flygvapnet, dessutom är väl reservdelar både kinkigare att få tag på och dessutom dyrare när så få individer producerats och produktionen är nedlagd.

Gulfstream IV eller EMB-145 är väl mycket bättre alternativ isådanafall...

Ersättare till SH89 är redan beställda.

http://www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/Page.aspx?id=567

nyheter_kustbevakningen.jpg

DHC Dash 8

Men den lär väl inte kunna ta vapenlast.

/E

Jag föreslar att de 4 "överblivna" S100 blir ombyggda till MPA(SH100), en förmaga FM idag saknar efter SH89s utranering.

Tänker du på något liknande de som Japan beställt?

CU-05-095_Saab340SAR-200(02).png

Tycker på sätt och vis att kustbevakningen kunde valt 340/2000, men de hade väl sina skäl antar jag.

Det var vad jag hade läst ngnstans, att 340:an var för liten för att kunna fungera som en "riktig" stridsledningscentral.

Som sagt, att FSR 890 är just en flygande radarstation och inte en stridsledningscentral har ingenting att göra med att man valde SF340 som bärare. Det beror helt enkelt på att när man specade systemet så var det för invasionsförsvarets behov. StriC och lfc hade vi redan och eftersom vi bara skulle hålla oss hemma i Sverige så fanns det inget skäl att flytta upp luftbevaknings- och stridledningspersonal i flygplanen. Bättre då att länka ner radarbilden som från vilken radarstation som helst och sedan utnyttja ledningssystemet som vanligt.

Skälet till att man nu vill byta bärarflygplan handlar om att man vill ha ett flygplan med större uthållighet och framförallt högre tjänstetopphöjd. FSR890 flyger nämligen så pass lågt att prestanda blir lidande.

SVERIGE har INTE MPA. KBV planen är inte integrerade i FMs nät, de flygs av civil personal, de är flygade "sopspioner" bara. Men FM borde kanske hängt med i köpet och köpt nagra själv.

Helst skulle jag vilja ha Nimrod eller P3C Orion men det är för dyrt.

Ur taktisk synvinkel är det mycket förelaktigt med MPA, kanske speciellt pa västkusten där vi har lite ftg, men även i samverkan med ytstridsenheter. SH89 var marinens planen. En bestckad mpa gör dessutom väldigt mycket nytta pa eventuella missioner tex knutet till IKS där de snabbt kan sla till mot pirater osv där inte IKSns klubba nar. Framförallt eftersom vi inte har organsiska hkp pa ara fartyg behöver vi uthalligheten hos MPA.

Den enda gangen jag varit i persiska viken var det en brittisk Nimrod som smög ner och pa lagsniff och kollade läget det första som hände. De är en utmärkt underrättelsekälla. Vi är inte alltid bäst själva, vi maste lära av de som är med pa riktigt ocksa.

Edited by Psilander