Jump to content

Vilka är dom bästa Wk2 memoarerna?

Darkwand

Recommended Posts

Vilka böcker som skildrar wk2 skrivna av folk som faktiskt var med är dom bästa ?

Är själv barnsligt förtjust i Sven Hassel´s böcker, nu får man väl förutsätta att den gode Sven fabulerar en aning, men en viss gnutta sanning ligger det i dom!

//Nisse

Är själv barnsligt förtjust i Sven Hassel´s böcker, nu får man väl förutsätta att den gode Sven fabulerar en aning, men en viss gnutta sanning ligger det i dom!

//Nisse

Håller med dig. Sven Hassel är bra. Klart han överdriver vissa saker men det gör ju alla. Det som kan kännas lite segt när man pläjt igenom alla hans böcker är att det förekommer en del upprepningar - de råkar ut för samma saker.

Om man bara skall läsa tre av hans böcker rekommenderar jag:

-Döden på larvfötter - klassisk stridsvagnslitteratur

-Monte cassino - intressant läsning då detta är en av de få böcker där Gamle o co strider mot jenkarna

-Gpu fängelset - handlar inte så mycket om svens gäng men är ändå väldigt spännande tycker jag

Jag håller just nu på att plöja samtliga Sven Hassel och jag är övertygad om att "Sven Hassel" är åtminstone tre olika författare med tanke på hur mycket som skiljer i sättet att uttrycka sig, grammatik mm.

I vilket fall som helst så brukar jag hoppa över krigsskildringarna och hoppa rakt på Portas alla tokiga historier :lol:

Ehm, det finns bara en memoar man ska ha läst, enligt mig.

Panzer Commander, skriven av Hans von Luck

Hans von Luck (Hans-Ulrich von Luck und Witten) född 15 juli 1911 död 15 januari 1997 var överste i tyska pansarstyrkorna (Oberst der Panzertruppe) under andra världskriget.

Han tjänstgjorde i 7:e pansardivisionen och i 21:a pansardivisionen i Polen, Frankrike, Nordafrika, Italien och Sovjetunionen. Han var nära sammanbunden med Generalfältmarskalk Erwin Rommel.

Luck var känd för sina språkkunskaper i engelska, franska och ryska , som han lärde sig före kriget. Under kriget hade han möjligheten att kommunicera med både franska och brittiska soldater. Senare under sin krigsfångenskap hade han möjligheten att använda sig av sin stora kunskap i ryska för att säkra sitt frisläppande.

Vilka böcker som skildrar wk2 skrivna av folk som faktiskt var med är dom bästa ?

Självklart "Okänd soldat" av Väinö Linna! Boken slår bägge filmatiseringarna med hästlängder, dock kan den vara lite jobbig i svensk översättning med alla märkligt konstruerade dialekter.

Ingen memoar, men istället skriven av en skicklig författare som tagit kontakt med alla inblandade:

The bedford boys av Alex Kershaw. Den handlar om ett gäng grabbar från samma stad i USA, där i stort sett alla var med i National Guard eftersom det gav en dollar för övningarna, viktigt under depresionen. Sedan blir de skeppade till UK där de under två år tränar för invasionen :) , i vilken de sedan sätts in som ett av de första förbanden. De har alltså ingen stridserfarenhet och i kombination med allt annat som kan gå fel blir de fullkomligt slaktade på stränderna i värsta "Private Ryan"-stil. Hela staden Bedford blir i princip tömd på manfolk under ett par vidriga morgontimmar. detta är alltså ingen spoiler utan ovanstående framgår av baksidestexten!

Fruktansvärt stark skildring och helt klart en av de mest gripande VK 2-berättelser jag läst.

Rekommenderas!

/BolleBokmal

Tredje rikets uppgång och fall av William L. Shirer.

Skildrar iofs inte så mkt om kriget utan mest om hitler från barnsben fram till hans död. Det jag tyckte var mest intressant är att få reda på hur egentligen hitler och nazisterna kom till makten. Den boken svarade på många frågetecken runt tyskland för min del. Rekommenderas varmt även om den e tjock o trög på sina ställen.

Parachute Infantry- An Amercian paratroopers memoir of D-day and the fall of the Third Reich

Boken är skriven av David Webster. Det är förövrigt vår vän från Band of Brothers.

En oerhört välskriven och spännande memoar, men också väldigt djupt skildrande och blodig. Precis som det helt enkelt var. Det som fascinerade mig var att man känner igen sig från Band of Brothers ibland när Webster berättar. Det är verkligen en frisk fläkt.

Boken handlar om hans upplevelser från träning, till hoppet på D-dagen (natten) sedan ända fram till att de står uppe i Örnästet.

Den är inte krigsförskönande på något sätt. Det kan man kanske räkna ut när man ser Websters rollfigur i serien. Utan den skildrar hans kamrater, deras mod och feghet. Som sagt, väldigt blodig och ibland nästan jobbig att läsa, men det är det som gör den så förtrollande bra.

Efter kriget så blev Webster lite halvpaj i hjärnan, och 1961 åkte han ut på havet för att ägna sig åt en av hans hobbies, hajfiske. Han återvände aldrig, och den enda som vet vad som hände är han själv.

PM:a mig om du vill ha länk eller en mer genomgående beskrivning.

Lev väl.

Utan tvekan Okänd Soldat av Väinö Linna. Lycka till, skolgrabben är en mästerlig och mycket känslig liten roman av den ryske författaren och trubaduren Bulat Okudzjava. Annars är inte så mycket rysk krigslitteratur översatt till svenska, tyvärr. Mycket beroende på att kriget nästan alltid skildras så otroligt heroiskt. Men Okudzjavas bok är skitabra: den skildrar en mycket ung gymnasiegrabb som tvingas bli frivillig i kriget. Han tjänstgör vid en granatkastarpluton.

En intressant detalj, är att rysk krigslitteratur domineras av skildringar av civilbefolkningen. Det finns massvis med memoarer, dikter, pjäser från Leningrads belägring - till och med en symfoni! Men själva fronten har sällan ansetts vara så värst intressant. Lidandet och segern är de dominerande ämnena.

Men leta gärna fram Dmitrij Sjostakovitjs sjunde symfoni, Leningradsymfonin. Det finns knappast någon som skildrat krigets brutalitet och idioti så effektfullt som Sjostakovitj.

Här har, förresten, tidigare nämnts Band of Brothers. Jag hörde en rysk veteran fnissande recensera serien i ett radioprogram. "Dessa välnärda, välklädda skådespelare, tjocka och släta... en amerikansk saga... en fantasi om ett välstädat och prydligt krig..." BoB skildrar ju en oerhört liten och begränsad episod i utkanten av de stora krigsskådeplatserna. Inte ens tyskarna uppfattade ju den fronten som nåt större problem.

The Forgotten Soldier av Guy Sajer är min favorit, dock har jag inte läst vidare många.

Håller med dig den är riktigt bra, antar att det är samma bok jag läst men då på tyska´.

//Nisse

Fan trot:

http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel...sh/00prefac.htm

http://www.discussanything.com/forums/showthread.php?t=69339

http://feldgrau.net/Messages/29534.html

http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel...ish/00table.htm

//Nisse

Fan trot:

http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel...sh/00prefac.htm

http://www.discussanything.com/forums/showthread.php?t=69339

http://feldgrau.net/Messages/29534.html

http://home.tiscali.dk/haaest/Hassel-Hazel...ish/00table.htm

Det var som fan, men läsvärda är dom iallafall.

//Nisse

Hmm, jag vill faktiskt inte tro på det där.

I vilket fall som helst så tycker jag att alla böckerna är jäkligt bra och absolut läsvärda. Jag håller faktiskt på att läsa dem just nu för kanske 10-15 gången.

Självklart "Okänd soldat" av Väinö Linna! Boken slår bägge filmatiseringarna med hästlängder, dock kan den vara lite jobbig i svensk översättning med alla märkligt konstruerade dialekter.

Ja, jag tyckte det var jävligt jobbigt till och med. Det blev så främmande/ovant med de där dialekterna att jag faktiskt gav upp att läsa dem :s

Blev rätt besviken, hade så stora förväntningar.

Lånar denna tråden lite!

En lördagsmorgon i vintras(?!) vaknade jag lätt bakfull och slog på nyhetsmorgon på TV4. Lasse (Eller vad han nu heter) höll då på och intervjuade en man som skrivit en bok om sin tid som FN-soldat i Kongo. Intressant tänkte jag och la namnet på boken i minnet. Tyvärr e d ju dock så att minne och bakfylla inte går så bra ihop så jag glömde bort vad boken hette.

Min fråga är då om det finns nån här på forumet som vad boken som jag glömt bort heter? :Malaj:

Bonusfråga: E den nått att ha?

Shinano The Sinking of Japan's Secret Supership.

Av Kapten Joseph F. Enright

IJN Shinano var det största krigsfartyg som sänks av en ubåt. Intressant bok då den visar båda besättningars kamp för att överleva. En ”kul” parantes är att någon ombord på Shinano skriver ”Din jälva idiot!” på skottet utanför Fartygschefens Toshio Abe rum medan Shinano sjunker.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...