Sperens Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Hittade den här filmen på Google Video nyss, enjoy. http://video.google.com/videoplay?docid=-4366831293198688687 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 13, 2006 Report Share Posted June 13, 2006 Ohh, det där var mäktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sperens Posted June 13, 2006 Author Report Share Posted June 13, 2006 Haha, jag bara älskar den norrländske killen i början! -Blött? -De här e inge kul, jag tänker inte åka me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Kul att se! Det är LA02 ni ser och det mesta är nog filmat av Tyrfing här på forumet. Det är ju nästan så att man blir lite nostalgisk! Fridens liljor / Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Bland det bästa jag sett på länge, tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 14, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 14, 2006 Cool! Den var actionfylld, mycket fart i den. Personligen skulle dock inte kasta spränghandgranat utan hjälm på övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grndl Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Haha, jag bara älskar den norrländske killen i början!-Blött? -De här e inge kul, jag tänker inte åka me. BR1 visar var skåpet ska stå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Cool!Den var actionfylld, mycket fart i den. Personligen skulle dock inte kasta spränghandgranat utan hjälm på övning. var det inte chockisar då? jag vet iofs inte om det är lämpligt att kasta dem utan hjälm heller... en ny nakenchock under uppsegling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted June 14, 2006 Report Share Posted June 14, 2006 Helt riktigt! Det är chockgranater som kastas i filmen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 14, 2006 Forumsledning Report Share Posted June 14, 2006 @Klinken Chockisar, det förklarar ju saken. Delar av en 56:a kan göra lite ont i pallet annars... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyrfing Posted August 9, 2006 Report Share Posted August 9, 2006 Kul att se! Det är LA02 ni ser och det mesta är nog filmat av Tyrfing här på forumet. Det är ju nästan så att man blir lite nostalgisk! Fridens liljor / Fk Klinken Stammer bra det, tack for cred Klinken. Skulle vilja veta vem som lagt upp den pa Google dock eftersom jag uttryckligen forbjod det till de som fick kopior av filmen.. Lite trist att folk inte kan halla ord eller ens fraga forst.. Har det blivit ngt av det ni filmade pa Delta da?? Sgt.Ratchak' date='Jun 14 2006, 11:06 ' post='466492']Bland det bästa jag sett på länge, tack. Man tackar man tackar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted August 9, 2006 Report Share Posted August 9, 2006 klart mäktig film nästan så att man vill söka utlandstjänst @tyrfing alltid trist med folk som inte håller sitt ord :( får man frågan varför filmen skulle vara "hemlig" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 9, 2006 Forumsledning Report Share Posted August 9, 2006 Jag tror inte den skulle vara "hemlig" på det sättet. Det är bara så att jag vet själv att man ogillar när någon får förtroende för att låna en film eller något man gjort motsv. och inte sprida den... Man har helst den kontrollen själv, ibland kanske man måste ändra nått litet extra eller detalj innan man skickar ut den "publika" t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSGT Liberia Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 Jag tror inte den skulle vara "hemlig" på det sättet. Det är bara så att jag vet själv att man ogillar när någon får förtroende för att låna en film eller något man gjort motsv. och inte sprida den... Man har helst den kontrollen själv, ibland kanske man måste ändra nått litet extra eller detalj innan man skickar ut den "publika" t.ex. Är det någon som kan berätta vilka låtar det är som spelas under filmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 SÄKI Ehv/Pv: 6. Övningar med spräng-, chock- och rökhandgranat. - Under övningarna skall all personal inom riskområdet använda stridsuniform, hjälm och hörselskydd enligt SäkI G, kapitel 11 all personal som uppehåller sig inom riskområdet, utom kastaren och övningsledaren, ha intagit skydd innan granaten kastas kortare kast än 2 m får inte genomföras vid kast med spräng- eller chockhandgranat kastaren ta skydd omedelbart efter kast övningsledaren i kastögonblicket observera om grepen frigörs från handgranaten och därefter ta skydd all personal förbli i skydd till dess att detonation skett. Riskområden för handgranater 15. Spräng- och chockhandgranat. - Riskområdet för spräng- och chockhandgranater begränsas av en cirkel med detonationspunkten som medelpunkt. 300 m radie för shgr m/56 100 m radie för shgr 90 och chockhgr 96. Notera min fetstil. Var kameran riggad på stativ eller är det mer än 100 meter från kamerans position till nedslagsplatsen? Är det mer än 100 meter till kastplatsen? Vad är det för stolpslott som godkände och genomförde denna övning? Jobbar han kvar inom FM? Det är inte underligt att SÄKI består av 16 böcker och blir tjockare för varje år som går. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyrfing Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 klart mäktig film nästan så att man vill söka utlandstjänst @tyrfing alltid trist med folk som inte håller sitt ord :( får man frågan varför filmen skulle vara "hemlig" ? Det är inget hemigt med den, men vissa personer tycker inte om att visa sina ansikten offentligt på nätet, och jag har inte frågat folk om lov att publicera filmen.. Det var därför jag uttryckligen bad folk att inte sprida vidare. Jag tror inte den skulle vara "hemlig" på det sättet. Det är bara så att jag vet själv att man ogillar när någon får förtroende för att låna en film eller något man gjort motsv. och inte sprida den... Man har helst den kontrollen själv, ibland kanske man måste ändra nått litet extra eller detalj innan man skickar ut den "publika" t.ex. Precis.. Och det jag nämner ovan. SÄKI Ehv/Pv: 6. Övningar med spräng-, chock- och rökhandgranat. - Under övningarna skall all personal inom riskområdet använda stridsuniform, hjälm och hörselskydd enligt SäkI G, kapitel 11 all personal som uppehåller sig inom riskområdet, utom kastaren och övningsledaren, ha intagit skydd innan granaten kastas kortare kast än 2 m får inte genomföras vid kast med spräng- eller chockhandgranat kastaren ta skydd omedelbart efter kast övningsledaren i kastögonblicket observera om grepen frigörs från handgranaten och därefter ta skydd all personal förbli i skydd till dess att detonation skett. Riskområden för handgranater 15. Spräng- och chockhandgranat. - Riskområdet för spräng- och chockhandgranater begränsas av en cirkel med detonationspunkten som medelpunkt. 300 m radie för shgr m/56 100 m radie för shgr 90 och chockhgr 96. Notera min fetstil. Var kameran riggad på stativ eller är det mer än 100 meter från kamerans position till nedslagsplatsen? Är det mer än 100 meter till kastplatsen? Vad är det för stolpslott som godkände och genomförde denna övning? Jobbar han kvar inom FM? Det är inte underligt att SÄKI består av 16 böcker och blir tjockare för varje år som går. The Swede Äh Swede, slappna av nu. 1: Kameran star pa stativ. 2: Det ar en chockgranat, sa det blir inge splitter som ändrar riktning i luften. 3: Om man ska följa SäkI i utlandsstyrkan blir det väl fan inte mycket gjort? Jag e glad över att vi hade befäl med lite ryggrad som kunde ta egna initativ.. och ja, de jobbar kvar i allra högsta grad.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 Intressant "Zoolander"-ögonblick vid 2.00 i filmen... varför vänder man åt vänster om man ska springa åt höger? Något liknande syns vid typ 1.13. Har svenska soldater svårt att vända? Rätt fräck film annars. Cred! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 (edited) @AdamAdam: Om du menar blixtlåsförfarande höger så vänder man sig först åt vänster för att säkerställa att ingen är där, dvs ta en sista titt; "Är det någon skadad där och är det verkligen min tur att springa". Och för att minska risken för vådabeskjutning av egen trupp om du vänder dig åt höger och mynningen drar förbi kamraten brevid när du reser dig upp. Edited September 4, 2006 by Amfibieslusken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 Iaktagelse av AK5-skytt i filmen; Är det nått nytt att man spänner upp mekanismen under tiden man byter magg, för att sedan HAMMRA in manöverhandtaget så att mekanismen åker fram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 @AdamAdam: Om du menar blixtlåsförfarande höger så vänder man sig först åt vänster för att säkerställa att ingen är där, dvs ta en sista titt; "Är det någon skadad där och är det verkligen min tur att springa". Och för att minska risken för vådabeskjutning av egen trupp om du vänder dig åt höger och mynningen drar förbi kamraten brevid när du reser dig upp. Ah! Så klokt. Tänkte väl att det fanns ett skäl även om det såg lite lustigt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSGT Liberia Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 Iaktagelse av AK5-skytt i filmen; Är det nått nytt att man spänner upp mekanismen under tiden man byter magg, för att sedan HAMMRA in manöverhandtaget så att mekanismen åker fram? Det är en teknik som används när man använder MP5. Men under min AK5 utbildning så gjorde viinte så, utan där gjorde man en vanlig mantelrörelse i fall man skjutit slut och var tvungen att byta mag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 4, 2006 Report Share Posted September 4, 2006 Äh Swede, slappna av nu. 1: Kameran star pa stativ. 2: Det ar en chockgranat, sa det blir inge splitter som ändrar riktning i luften. 3: Om man ska följa SäkI i utlandsstyrkan blir det väl fan inte mycket gjort? Jag e glad över att vi hade befäl med lite ryggrad som kunde ta egna initativ.. och ja, de jobbar kvar i allra högsta grad.. 1. Bra, då är säkerheten för fotografen utredd. 2. Det finns ändå säkerhetsbestämmelser som SKALL följas och som man brutit mot. 3. Jodå, det blir hur mycket gjort som helst. Säkerheten skall man ALDRIG tumma på. Det är skillnad på en skarp situation och övning/utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyrfing Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Iaktagelse av AK5-skytt i filmen; Är det nått nytt att man spänner upp mekanismen under tiden man byter magg, för att sedan HAMMRA in manöverhandtaget så att mekanismen åker fram? Det ar INTE standardforfarande, jag gjorde det enbart for filmandets skull, erkann att det ser lite ball ut.. Äh Swede, slappna av nu. 1: Kameran star pa stativ. 2: Det ar en chockgranat, sa det blir inge splitter som ändrar riktning i luften. 3: Om man ska följa SäkI i utlandsstyrkan blir det väl fan inte mycket gjort? Jag e glad över att vi hade befäl med lite ryggrad som kunde ta egna initativ.. och ja, de jobbar kvar i allra högsta grad.. 1. Bra, då är säkerheten för fotografen utredd. 2. Det finns ändå säkerhetsbestämmelser som SKALL följas och som man brutit mot. 3. Jodå, det blir hur mycket gjort som helst. Säkerheten skall man ALDRIG tumma på. Det är skillnad på en skarp situation och övning/utbildning. 1: Ja, men stativets sakerhet var inte tillgodosedd, har sma "splitterskador" pa det efter sandkorn.. ;) 2: I vanliga fall, ja, men jag tycker man kan anvanda lite sunt fornuft ocksa. Jag ser SakI som en riktlinje, inte en bibel.. Hehe Kankse tur att ja ghinte ar Officer! :P 3: Man behovver inte tumma pa sakerheten bara for att man bryter mot SakI, den ar skriven for varnpliksutbildning, for att vara idiotsaker.. Man kan bryta mot vissa saker och anda vara helt saker.. Som i denna situation, dessa tva .. personer .. kastar en chockgranat i sand, da bildas forvisso splitter av sandkornen men det ar inget som kommer andra riktning i luften och skada dem.. Och deras skydd ar fullgott dar nere i gropen, sa vad ar problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 (edited) Tycker att SäkI är en Bibel som man skall följa. För jag vill inte ansvara för i vissa fall obotliga kroppskador som kan uppkomma pga att jag inte följt säki. Har man varit med och sett olyckor som slutat ganska illa pga att SäkI inte har följts så omvärderade iaf jag min syn på SäkI... SäkI G Kap1 4. Säkerhetsbestämmelser för insatser då våld kan komma att utövas. - Försvarsmaktens insatschef beslutar om vilka säkerhetsbestämmelser som skall gälla vid insatser 1. Vid insatser som kan innebära att våld kan komma att utövas * vid vakttjänst inom Försvarsmakten * med stöd av förordningen (1982:756) om Försvarsmaktens ingripande vid kränkningar av Sveriges territorium under fred och neutralitet, m.m. (IKFN-förordningen) och Försvarsmaktens föreskrifter (FFS 1994:41) om verkställighet av tillträdes- och IKFN-förordningarna * vid höjd beredskap * av utlandsstyrkan inom Försvarsmakten. 2. Vid utbildning och övningar som genomförs vid utlandsstyrkan inom Försvarsmakten, såväl i Sverige som utomlands 3. Vid handhavande av brandfarliga och explosiva varor i samband med utövande av verksamheter som avses i punkterna 1 och 2. Så som jag tolkar detta så kan US frångå säkI vid utbildning och övningar om insatschefen ger sitt godkännande för det. Och har denne gjort det så är det ganska lugnt. Edited September 5, 2006 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 Håller med Tyrfing i princip vad gäller SäkI. Tycker dock inte att AK5-förfarandet ser alls "ball" ut. Snarare jävligt amatörmässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 5, 2006 Forumsledning Report Share Posted September 5, 2006 Vi kan titta lite på det ur ett scenario och sedan ställa frågan. 1. Om det hade hänt något, en person i gropen får en liten sten i huvet som på något sätt blev indirekt splitter från trycket. Vems är felet och vad händer ? 2. Om soldaterna hade haft den utrustning SäkI kräver och en hade fått en liten sten i ansiktet eller på annat sätt ändå skadat sig. Vems är felet då? och vad händer. SäkI är inte bara för att skydda de direkt inblandade utan även befälet som leder övningen vill ha skydd för att han inte ska få skit för något han inte rår för. Han vill kunna stå där och veta om att han har följt alla säkerhetsinstruktioner som finns och skulle något hända så behöver inte han stå till svars för att ha brutit mot regler motsv eller på annat sätt vara "skyldig" för ouppmärksamhet osv. Om nu befälet vill ta på sig det ansvaret och ta den risken... så ja då känns det lite som det är upp till han. Är soldaterna med på det hela så ..ja okej jag skulle inte ge mig in mer i den diskussionen då kanske.. men vet inte soldaterna om att det är si och så med utrustning och någon skadas.. då.. är det riktigt illa. Så ja jag kan förstå Tyrfings tänk med att alla är medvetna om riskerna och de kör på det.. men man kan ju sen värdera hurvida stora riskerna är och vad de betyder, och hur moralen är mot andra regler. Så för 3e person så ser det inte bra ut alls nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts